• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy Karczemek chcą kładki lub tunelu do przystanku PKM Kiełpinek

Maciej Naskręt
30 lipca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Obwodnica Trójmiasta i budowa tuż obok linii kolejowej PKM w obrębie dzielnicy Karczemki. Obwodnica Trójmiasta i budowa tuż obok linii kolejowej PKM w obrębie dzielnicy Karczemki.

Mieszkańcom Karczemek nie podoba się, że budowana linia PKM zagrodzi im nie tylko najkrótszą drogę do najbliższego przystanku kolejowego, ale także odetnie dostęp do odnowionego zbiornika retencyjnego "Kiełpinek". Z tego powodu chcą kładki nad lub tunelu pod nową linią kolejową. Sprawdzamy, czy są na to szanse.



Na terenie Gdańska od ponad roku między Wrzeszczem a Osową trwa budowa 18-kilometrowej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przedsięwzięcie już pół roku temu przekroczyło półmetek prac. Linia będzie wiodła przy osiedlach takich, jak m.in. Niedźwiednik, Morena czy Jasień i Matarnia. Na większości z nich przewidziano przystanki.

Tego szczęścia nie mieli jednak mieszkańcy dzielnicy Karczemki, położonej tuż za obwodnicą (patrząc od strony zatoki). Choć linia przechodzi przez jej teren, to nie przewidziano tam peronów, przy których składy mogłyby się zatrzymać, by zabrać pasażerów. Mało tego, szlak kolejowy utrudni im dotarcie do budowanego przystanku PKM Kiełpinek, który powstaje po wschodniej stronie Obwodnicy Trójmiasta.

Chodnik, gdyby wiódł tunelem pod torami lub kładką nad kolejową linią przy ul. Kalinowej zobacz na mapie Gdańska i potem przechodziłby pod obwodnicą przy drodze technicznej, byłby najkrótszą trasą do przystanku PKM. Całość liczyłaby 800 metrów.

- Jeśli obiekt nie powstanie, pozostanie nam przejście dookoła Auchan, a to jakieś 2,5 km spacerem. Ze skrótem przy centrum handlowym - jakieś 1,6 km. Nikt w drodze rano do pracy nie zdobędzie się na taki spacer. Warto zaznaczyć, że na ucywilizowanie skrótu przy centrum handlowym nie ma szans, bo teren należy do spółki Auchan, a im po prostu nie zależy na wykonaniu przejścia, bo dlaczego mielibyśmy omijać ich sklep - mówi Piotr Odya, mieszkaniec Karczemek.

Brak przejścia nad torami lub pod linią PKM odgradza też mieszkańców od terenów rekreacyjnych. - Choćby od zbiornika retencyjnego, do którego nie będzie można również swobodnie dojść - uważa Piotr Odya.

Co gorsza, zagrodzenie przejścia nie oznacza, że mieszkańcy Karczemek nie będą tamtędy chodzić. Zawsze znajdą się tacy, którzy będą przechodzić przez torowisko. Oby w tej sytuacji nie doszło do potrącenia.

Inwestor - spółka PKM - nie zamierza szerzej komentować sytuacji związanej z dodatkową kładką lub tunelem na Karczemkach, bowiem, jak przekonuje, nie w ich gestii leży to zadanie.

Czy miasto powinno zbudować dodatkową kładkę lub tunel na Karczemkach?

- W fazie projektowania zwracaliśmy się do miasta z pytaniem: gdzie mamy budować przejścia ułatwiające przemieszczanie się mieszkańców? Cześć z nich odbudowaliśmy, a inne na prośbę miasta powstają. Na przykład w rejonie ul. Sąsiedzkiej zobacz na mapie Gdańska nowy tunel służy już działkowcom - mówi Błażej Bąkiewicz ze spółki PKM.

Czemu zatem nie zasugerowano budowy przejścia pod lub nad torami w rejonie ul. Kalinowej?

- Sposób skomunikowania mieszkańców tej części miasta z przystankami PKM był wcześniej analizowany. Rozważano możliwość zapewnienia przejścia dla pieszych na tyłach CH Auchan do przystanku PKM Kiełpinek, lecz ze względów bezpieczeństwa odstąpiono od tego pomysłu - mówi Magdalena Kuczyńska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Miasto wskazuje rozwiązanie, którego właśnie mieszkańcy się obawiają. Sugerują możliwość dojścia przez teren centrum Auchan od strony parkingu do ul. Szczęśliwej, która przejdzie w tym celu gruntowną modernizację.

Tym, dla których 2,5-kilometrowy spacer okaże się zbyt wyczerpujący, miasto proponuje komunikację publiczną.

- Skomunikowanie dzielnicy Karczemki z PKM będzie zapewnione dzięki ustanowieniu połączeń komunikacji miejskiej, dowożącej mieszkańców albo do przystanku PKM Matarnia, albo też do przystanku PKM Jasień, który pełnić będzie rolę węzła przesiadkowego dla mieszkańców wielu dzielnic Gdańska - zapewnia Kuczyńska.

Miejsca

Opinie (166) 1 zablokowana

  • Gdy się patrzy na na załączony planik (8)

    z zaznaczonymi na zielono przejściami,to nie wiadomo,CZY SIĘ ŚMIAĆ,CZY PŁAKAĆ!!!! Ktoś,kto "to coś" projektował,chyba nigdy się na ten teren nie pofatygował piechotą. Każdy tutejszy piechur wie,że : 1)Przystanek kolejowy Gdańsk Kiełpinek powinien być (ze względu na strukturę zabudowy osiedla Wiszące Ogrody) zlokalizowany kilkaset metrów NA WSCHÓD od obecnie budowanego. 2)Powinien powstać ODDZIELNY PRZYSTANEK o nazwie Gdańsk Karczemki. Jest to teren przeznaczony pod dalszą,intensywną zabudowę mieszkaniową i pozbawianie go połączenia kolejowego z Wrzeszczem i lotniskiem jest planistyczną ślepotą.

    • 24 3

    • przeginasz (6)

      Kolej musi się rozpędzać i hamować. Robienie przystanków za blisko jest bez sensu, bo nigdy nie osiągnie rozsądnej prędkości przelotowej. Inaczej można by postulować zrobienie setki przystanków na samej obecnej linii SKM, a nikt nie ma aż tak wybujałej paranoi.

      Odległości i lokalizacje wyglądają prawidłowo. Natomiast opisany brak dojścia to knot, jeśli urzędnicy tego nie widzą, powinni pilnie zmienić pracę.

      • 5 9

      • (4)

        Bzdura! Miejskie koleje buduje się tak, aby szybko się rozpędzały i szybko hamowały i miały często przystanki. Tak buduje się kolejki miejskie na całym świecie. W Paryżu metro ma przystanki co 500m i jest bardzo szybkie, to jest to o co chodzi, ludzie korzystają bo wszędzie mają blisko. Kolej miejska z małą ilością przystanków jest bez sensu.

        • 11 2

        • w 100% masz rację

          kolej musi służyć mieszkańcom,
          a nie sprawiać kłopot---daleko do przystanku, brak drogi asfaltowej,
          brak parkingu

          p.s.metro w Paryżu, byliśmy, korzystaliśmy, dziwiąc się, że wszędzie można trafić korzystając z piktogramów,

          rzeczywiście- chyba najtańsze w Europie i najlepiej skomunikowane

          • 6 2

        • Londyn to samo (2)

          • 2 1

          • nawet Warszawa sie cywilizuje...

            • 0 0

          • tak, tylko ceny biletow dużo wyższe niz w Paryżu

            • 1 3

      • To smutne...

        Jeśli używasz sformułowania : "odległości i lokalizacje WYGLĄDAJĄ prawidłowo", to znaczy,że na "wyglądaniu" kończy się Twoja wiedza o zagadnieniach urbanizacji i transportu miejskiego. Typowe,niestety,dla urzędnika,który już niejedną rzecz spaprał. Nie muszę nawet dołączać żadnej argumentacji , inni internauci poruszyli już np. temat paryskiego metra. Smutne jest tylko to,że zarówno mieszkańcy Kiełpinka,jak i Karczemek będą brnąć jesiennymi i zimowymi wieczorami DALEKO,DALEKO do domu. A mogło być NORMALNIE...

        • 4 1

    • patrzac na mapke

      To gdyby zrobili te dojscia to strach noca chodzic, szczegolnie kobiety....

      • 1 2

  • Mieszkańcy Przymorza chcą przystanku PKM Przymorze ! (2)

    Mieszkańcy Przymorza chcą przystanku PKM Przymorze !

    • 6 4

    • (1)

      Trasa PKM nie prowadzi przez Przymorze w przeciwieństwie do Zaspy....

      • 2 3

      • ale mógłby skręcić na Zaspie w lewo, zamiast w prawo!

        • 4 3

  • nie atakowali wczesniej - bo nie zalezalo (2)

    to jak USUNCIE szadolki bo nam smierdzi ( a blok wybudowano w zeszlym roku) -tak samo tutaj - dokumenty byly dostepne KAZDY widzidzal - to ja chce zeby PKM jechalo przez suchanino i zrobcie mi tam tramwaj do kladki i to taki w linii prostej ! bo nie mam ani kladki ani pkm ani tramwaju! WTF ? kogo podawac do prokuratury ........ to taki zart - ale cos w tym jest ze drzecie sie PO FAKCIE! a jak sa uzgodnienia to nikogo nie ma chetnego zeby sprawdzic.

    • 4 5

    • Atakowali... (1)

      "Drzemy się", bo cały czas była mowa, że przejścia dla zwierząt zostaną przerobione na przejścia także dla pieszych. A teraz się okazuje, że jednak taka przeróbka nie jest możliwa. A sprawa toczy się od co najmniej 2012 roku.

      • 3 0

      • Widać żeś głupi skoro PO

        Naobiecywali wam i jak zawsze jak idzie co do czego to "nie da się". Tak działa PO, więc nic dziwnego że teraz zostaliście z niczym skoro wierzycie w te ich brednie. Za kare sobie będziecie spacerować ponad 2km i dobrze wam tak.

        • 1 4

  • Słodkowski poszukiwany

    niszczyciel tuneli niech wam to załatwi

    • 2 1

  • Po co jest ten miś?

    Po co jest ten miś? Po co nam kolej co nic nie łączy? Wystarczyło zbudować buspasy wzdłuż Słowackiego za 1/50 tej ceny

    • 7 5

  • Robią dojścia działkowiczom, a osiedlom nie.....

    • 10 2

  • 1,6 km to ok 15 minut pieszo (3)

    "Ze skrótem przy centrum handlowym - jakieś 1,6 km. Nikt w drodze rano do pracy nie zdobędzie się na taki spacer."
    ]Nie raz w drodze do pracy idę ok. 3 km do przystanku, więc słowo NIKT jest nieuzasadnione

    • 8 1

    • Nikt w tym przypadku = rozleniwione państwo z Karczemek.

      Ja codziennie chodzę na piechotę z Jelitkowa na SKM Żabianka 2 km i jakoś żyję.

      • 5 4

    • Ja to, proszę pana, mam bardzo dobre połączenie.

      Ja to, proszę pana, mam bardzo dobre połączenie. Wstaję rano, za piętnaście trzecia. Latem to już widno. Za piętnaście trzecia jestem ogolony, bo golę się wieczorem. Śniadanie jadam na kolację. Tylko wstaję i wychodzę.
      No, ubierasz się pan.
      W płaszcz, jak pada. Opłaca mi się rozbierać po śniadaniu?
      A... fakt.
      Do PKS mam pięć kilometry. O czwartej za piętnaście jest pekaes.
      I zdanżasz pan?
      Nie, ale i tak mam dobrze, bo jest przepełniony i się nie zatrzymuje. Przystanek idę do mleczarni. To jest godzinka. Potem szybko wiozą mnie do Szymanowa. Mleko, wiesz pan, ma najszybszy transport, inaczej się zsiada. W Szymanowie wysiadam, znoszę bańki i łapię EKD. Na Ochocie w elektryczny do Stadionu, a potem to już mam z górki, bo tak... w 119. przesiadka, w 13. przesiadka, w 345., i jestem w domu, to znaczy w robocie. I jest za piętnaście siódma! To jeszcze mam kwadrans. To sobie obiad jem w bufecie, to po fajrancie już nie muszę zostawać, żeby jeść, tylko prosto do domu. I góra 22.50 jestem z powrotem. Golę się. Jem śniadanie i idę spać.

      • 8 3

    • Kochanie.

      NIELEGALNYM skrótem jest 1,6 km.

      • 1 0

  • Acha (1)

    Przez pola i łąki? Po deszczach brnąć w błocie? Bo chodnika nie ma i nie będzie?

    • 4 3

    • Napisz do tuska może coś załatwi, w końcu PO

      • 2 3

  • Mieszkańcom Przymorza jest dobrze tu gdzie są (2)

    i mają wylane na całą tą PKM =]

    • 6 2

    • Grunt,że do monopola blisko? (1)

      • 5 0

      • A potem z monopola do mola i można puszczać pawia do Bałtyki

        • 1 0

  • cała ta kolej to jedna wielka bzdura, nie wiem co za kretyn to wymyślił. A to nie mieszkańcy karczemek tylko lumpy z działek

    Lumpy z działek , patole typu SZCZERBOL robią sceny. Miasto powinno ich wysiedlić gdzieś w Bieszczady, bandę lamusów nierobów i wypierdków społeczeństwa

    • 0 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane