• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy Karczemek chcą kładki lub tunelu do przystanku PKM Kiełpinek

Maciej Naskręt
30 lipca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Obwodnica Trójmiasta i budowa tuż obok linii kolejowej PKM w obrębie dzielnicy Karczemki. Obwodnica Trójmiasta i budowa tuż obok linii kolejowej PKM w obrębie dzielnicy Karczemki.

Mieszkańcom Karczemek nie podoba się, że budowana linia PKM zagrodzi im nie tylko najkrótszą drogę do najbliższego przystanku kolejowego, ale także odetnie dostęp do odnowionego zbiornika retencyjnego "Kiełpinek". Z tego powodu chcą kładki nad lub tunelu pod nową linią kolejową. Sprawdzamy, czy są na to szanse.



Na terenie Gdańska od ponad roku między Wrzeszczem a Osową trwa budowa 18-kilometrowej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przedsięwzięcie już pół roku temu przekroczyło półmetek prac. Linia będzie wiodła przy osiedlach takich, jak m.in. Niedźwiednik, Morena czy Jasień i Matarnia. Na większości z nich przewidziano przystanki.

Tego szczęścia nie mieli jednak mieszkańcy dzielnicy Karczemki, położonej tuż za obwodnicą (patrząc od strony zatoki). Choć linia przechodzi przez jej teren, to nie przewidziano tam peronów, przy których składy mogłyby się zatrzymać, by zabrać pasażerów. Mało tego, szlak kolejowy utrudni im dotarcie do budowanego przystanku PKM Kiełpinek, który powstaje po wschodniej stronie Obwodnicy Trójmiasta.

Chodnik, gdyby wiódł tunelem pod torami lub kładką nad kolejową linią przy ul. Kalinowej zobacz na mapie Gdańska i potem przechodziłby pod obwodnicą przy drodze technicznej, byłby najkrótszą trasą do przystanku PKM. Całość liczyłaby 800 metrów.

- Jeśli obiekt nie powstanie, pozostanie nam przejście dookoła Auchan, a to jakieś 2,5 km spacerem. Ze skrótem przy centrum handlowym - jakieś 1,6 km. Nikt w drodze rano do pracy nie zdobędzie się na taki spacer. Warto zaznaczyć, że na ucywilizowanie skrótu przy centrum handlowym nie ma szans, bo teren należy do spółki Auchan, a im po prostu nie zależy na wykonaniu przejścia, bo dlaczego mielibyśmy omijać ich sklep - mówi Piotr Odya, mieszkaniec Karczemek.

Brak przejścia nad torami lub pod linią PKM odgradza też mieszkańców od terenów rekreacyjnych. - Choćby od zbiornika retencyjnego, do którego nie będzie można również swobodnie dojść - uważa Piotr Odya.

Co gorsza, zagrodzenie przejścia nie oznacza, że mieszkańcy Karczemek nie będą tamtędy chodzić. Zawsze znajdą się tacy, którzy będą przechodzić przez torowisko. Oby w tej sytuacji nie doszło do potrącenia.

Inwestor - spółka PKM - nie zamierza szerzej komentować sytuacji związanej z dodatkową kładką lub tunelem na Karczemkach, bowiem, jak przekonuje, nie w ich gestii leży to zadanie.

Czy miasto powinno zbudować dodatkową kładkę lub tunel na Karczemkach?

- W fazie projektowania zwracaliśmy się do miasta z pytaniem: gdzie mamy budować przejścia ułatwiające przemieszczanie się mieszkańców? Cześć z nich odbudowaliśmy, a inne na prośbę miasta powstają. Na przykład w rejonie ul. Sąsiedzkiej zobacz na mapie Gdańska nowy tunel służy już działkowcom - mówi Błażej Bąkiewicz ze spółki PKM.

Czemu zatem nie zasugerowano budowy przejścia pod lub nad torami w rejonie ul. Kalinowej?

- Sposób skomunikowania mieszkańców tej części miasta z przystankami PKM był wcześniej analizowany. Rozważano możliwość zapewnienia przejścia dla pieszych na tyłach CH Auchan do przystanku PKM Kiełpinek, lecz ze względów bezpieczeństwa odstąpiono od tego pomysłu - mówi Magdalena Kuczyńska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Miasto wskazuje rozwiązanie, którego właśnie mieszkańcy się obawiają. Sugerują możliwość dojścia przez teren centrum Auchan od strony parkingu do ul. Szczęśliwej, która przejdzie w tym celu gruntowną modernizację.

Tym, dla których 2,5-kilometrowy spacer okaże się zbyt wyczerpujący, miasto proponuje komunikację publiczną.

- Skomunikowanie dzielnicy Karczemki z PKM będzie zapewnione dzięki ustanowieniu połączeń komunikacji miejskiej, dowożącej mieszkańców albo do przystanku PKM Matarnia, albo też do przystanku PKM Jasień, który pełnić będzie rolę węzła przesiadkowego dla mieszkańców wielu dzielnic Gdańska - zapewnia Kuczyńska.

Miejsca

Opinie (166) 1 zablokowana

  • pkm karczemki

    Powinien tutaj być przystanek ,komunikacja autobusowa z Wrzeszczem jest slaba,poza tym tutaj mieszka coraz więcej ludzi,powinno być dojście do Kielpinek Pkm

    • 6 4

  • BEŁKOT władz miejskich udowadnia, że urzędnicy po raz kolejny dali ciała.....

    A to, ze mieszkańcom PKM utrudni życie zamiast ułatwić urzędnicy mają wiadomo gdzie. Jest jeszcze jeden aspekt: o ile mniej pasażerów będzie miała czynna już PKM ? Czy ktokolwiek to przeanalizował ? PKM miała być podobno dla mieszkańców, ale jak widać po bełkocie urzędników nie będzie.

    • 1 4

  • a czy ktoś pomyślał o dzieciach???

    kto będzie drogę sobie skracał????

    • 1 1

  • Trudno.

    Mam gdzies ta ich wielka kolej.Bede jak dotychczas jezdzil samochodem:-)

    • 1 3

  • Gdansk odwraca sie od morza (1)

    Gdansk jest jedynym miastem na swiecie gdzie najbiedniejsze dzielnice ( Stogi, Nowy Port, Brzezno ) sa nad morzem. Nawet tramwaje tam jezdzace sa najstarsze. Niemcy zbudowali kolej pasazerska z Gdanska Glownego przez Brzezno do Nowego Portu a Polacy zdewastowali i zamkneli. Ta koleja mozna by dojechac z Gdanska Glownego na plaze w Brzeznie w 10 minut.

    • 4 2

    • gdansk stawia na ucieczkę od morza

      buduje sie Morena, Szadółki, za obwodnica Osowska i Kowale

      • 0 1

  • kolej znkąd do nikąd

    I tak powstaje kolejny pomnik Pana Prezydenta . Przecież ta kolej nie ma obsługiwać mieszkańców. tylko sobie być. A swoją drogą mieszkańcy Gdańska zasługują na mądrzejszych urzędników z odrobiną poczucia odpowiedzialności za wydawane pieniądze. stosunkowo łatwo pozyskiwane z Unii. Kolejna inwestycja żle dopracowana. SZKODA.

    • 3 4

  • a ja chcem dalszej odbudowy starego miesta

    prezydenty powinny obnizych cene terenow pod zabudowe aby pozyskac inwestorow

    • 0 2

  • bo wadza chce dobrze, a wychodzi jak zawsze...

    Na etapie przebudowy przejazdu pkm pod obwodnicą można bylo zostawić miejsce na drogę dojazdową z Karczemek, ale na etapie wstępnych analiz jacyś nieznani specjaliści stwierdzili, że mieszkańcy Karczemek nie będą korzystać z PKM. Oczywiście dostępu do tych analiz nie ma, bo one wstępne były :-)
    Prawda jest moim zdaniem taka, że bliżej nieokreślonej przyszłości miejscy wizjonerzy z koziej d. wzięci, planują puścić na Karczemki linię tramwajową (rezerwy są widoczne na mapach planu zagospodarowania) i PKM z latwym dostępem z Karczemek znacząco obniżyłaby sens i rentowność takiej inwestycji. Tak więc dzięki budyniowym wizjonerom, w przyszłości mieszkańcy Karczemek będą dymać do centrum 40 minut tramwajem, zamiast 10 - 15 minut kolejką.

    • 4 2

  • Kładka chcha

    Mieszkańcy Oruni Chcą kładki lub tunelu od 30 lat. pan Adamowicz stwierdził do mieszkańców osiedla " dogadujcie się sami z PKP" Wszystko w w temacie.

    • 3 1

  • a potem ludzie giną na torach

    życie u nas jest tanie.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane