- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Modernizacja linii Gdynia - Kościerzyna. Większy zakres, prace do 2027 r.
Ze względu na zwiększony zakres robót rozbudowa linii kolejowej 201 między Gdynią a Kościerzyną potrwa co najmniej do 2027 r., choć do tej pory zapowiadano, że stanie się to dwa lata wcześniej. Wpłynie to na sposób funkcjonowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, po której już w połowie 2023 r. będą mogły kursować pociągi elektryczne. Jednak bez elektryfikacji linii 201 nie będzie to miało sensu.
- Pomorska Kolej Metropolitalna (PKM) elektryfikuje swoją trasę do 2023 r.;
- Polskie Linie Kolejowe (PLK) rozbudowują i elektryfikują linię 201 Kościerzyna - Gdynia do 2025 r. (wcześniej była mowa o 2023 r.);
- w pierwszej kolejności PLK oddaje do użytku odcinek Rębiechowo - Osowa, dzięki czemu elektryczne pociągi PKM mogą kursować między Wrzeszczem a Osową.
Tak się jednak nie stanie.
Co prawda elektryfikacja PKM trwa już od pięciu miesięcy, to PLK jeszcze nie ogłosiła przetargów na przebudowę swojej linii: Gdynia - Kościerzyna.
Ma to zrobić niebawem. Chodzi o cztery odcinki: Kościerzyna - Somonino, Somonino - Żukowo, Żukowo - Gdańsk-Osowa, Gdańsk-Osowa - Gdynia.
Przetargi na modernizację linii 201 na początku 2022 r.
- Przetargi na roboty budowlane ogłosimy w I kwartale 2022 r., tak żeby prace zakończyć od 2027 r. - zapowiada Jarosław Wałaszewski, zastępca dyrektora regionu północnego PLK.
Kolejarze z Warszawy nie podają konkretnych terminów dla realizacji poszczególnych odcinków.
- Problem na linii 201 polega na tym, że my jako organizator przewozów nie jesteśmy informowani o długofalowych planach PLK. Nie wiemy dokładnie, kiedy i gdzie zaczną się poszczególne etapy modernizacji - przyznaje Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.
Zelektryfikowana linia PKM czekać będzie przez rok?
- Wciąż opieramy się na porozumieniu o współpracy pomiędzy PKM i PKP PLK, które zostało podpisane już 4 lata temu - 31 sierpnia 2017 r. Dokument ten określał zakres wszystkich planowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe i Pomorską Koleją Metropolitalną przedsięwzięć inwestycyjnych, w którym strony zadeklarowały zakończenie ich realizacji do końca 2023 r. - dodaje Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - My realizujemy swoją część zgodnie z tymi ustaleniami, więc zakończenie elektryfikacji w ustalonym terminie jest niezagrożone. Jako zarządca linii będziemy chcieli zapewnić możliwość pełnego przejazdu pociągów elektrycznych od stacji Gdańsk-Wrzeszcz do stacji Gdańsk-Osowa i oczekujemy, że naszym partnerom z PKP PLK uda się zrealizować swoją część inwestycji w zakresie, który umożliwi realizację połączeń kolejowych taborem elektrycznym przynajmniej do Gdańska-Osowej.
Jednak jak informuje "Gazeta Wyborcza Trójmiasto", elektryfikacja odcinka od włączenia linii PKM do stacji Gdańsk-Osowa ma zostać zrealizowana do I kwartału 2024 r.
W tym czasie cała linia PKM będzie już od roku zelektryfikowana. Zgodnie z kontraktem termin zakończenia robót budowlanych przypada na I kwartał 2023 r. A po wszystkich odbiorach pierwsze pociągi elektryczne mogłyby się na niej pojawić w II połowie tego roku.
Skąd wzięły się przesunięcia terminów na linii PLK?
- Projekt został znacząco rozszerzony w momencie, gdy w 2018 r. linia 131 [która łączy się częściowo z linią 201 - red.] została elementem tzw. szprych w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wiele założeń ze studiów wykonalności z 2015 i 2017 r. trzeba było zweryfikować i poprawić - wyjaśnia Arnold Bresch, członek zarządu i dyrektor ds. realizacji inwestycji w PKP PLK. - Zmieniło się też nasze podejście do budowy linii kolejowych, nie skupiamy się na samych torach, ale inwestycje traktujemy kompleksowo, kładąc większy nacisk na konsultacje społeczne i rozmowy z przewoźnikami. O tym, że prace trwać będą do 2027 r., informowaliśmy już dwa lata temu.
Przebudowa linii 201 na odcinku Kościerzyna - Gdynia jest elementem szerszej inwestycji - modernizacji trasy między Bydgoszczą a Trójmiastem (linie 131 i 201) oraz odcinkami dojazdowymi.
Całość podzielona jest na siedem odcinków. Prace będą rozpoczynały się sukcesywnie w latach 2023-2024 i kończyły w 2026 i 2027 r.
Zakres prac na linii Bydgoszcz - Trójmiasto:
- 220 km zmodernizowanych linii kolejowych,
- 170 km nowych torów,
- 205 km zelektryfikowanych linii,
- 19 przebudowanych stacji,
- 29 przebudowanych przystanków,
- 79 przebudowanych peronów,
- 9 bezkolizyjnych skrzyżowań i kilkanaście kilometrów dróg dojazdowych, które zastąpią przejazdy,
- 54 przebudowane przejazdy,
- 282 przebudowane obiekty inżynieryjne.
To oznacza rozszerzenie pierwotnego zakresu:
- o dodatkowy przystanek Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana,
- z 47 do 73 wiaduktów,
- z 3 do 27 murów oporowych,
- ze 130 km do 170 km nowych torów,
- o dodanie trzeciego toru między Osową a Gdynią (wiadomo o tym od 2018 r.),
- rozbudowę stacji Maksymilianowo.
W przypadku trzeciego toru wciąż nie ma porozumienia między Gdynią a kolejarzami w sprawie przebudowy wiaduktów węzła Karwiny. Bez tego dodatkowy tor się nie zmieści.
Inwestycja podrożeje prawie siedmiokrotnie?
Po modernizacji pociągi pasażerskie na odcinku Gdynia - Kościerzyna pojadą z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 100 km/h.
Na razie nie jest znany koszt realizacji całego projektu. Obecnie trwa ostatni etap weryfikacji kosztorysów przez projektantów, ale i tak wszystko zweryfikuje rynek podczas przetargów.
Według informacji "Gazety Wyborczej Trójmiasto" wartość inwestycji wzrosła na przestrzeni czterech lat z 1,6 mld do 11 mld zł.
Opinie (104)
-
2021-12-02 07:45
Znowu samorządowe pieniądze w błoto (2)
Robią elektrykę w pośpiechu i byle jak a i tak nie będzie używana. Zobaczcie jak postępuje państwowa firma zarządzana przez patriotów- planuje z rozmachem i z wizją. Jak będzie gotowe to kopara opadnie unijczykom opłacanym przez niemców!
- 9 20
-
2021-12-02 08:23
Samorząd robi elektryfikację w terminie, budżecie i jakości o której PLK może pomarzyć... (1)
Spójrz jak wyglądają przystanki PKM a jak przystanki PLK
- 10 3
-
2021-12-02 08:25
Nie wyczułeś ironii?
- 4 4
-
2021-12-02 07:57
(1)
Ściema, ściema i jeszcze raz ściema. W 2030 jeszcze niczego nie zrobią. Prędzej marszałek kupi pociągi dwusystemowe
- 18 4
-
2021-12-02 08:48
Jak linie będą rozkopane, to na nic mu się przydadzą.
Nie będzie przejazdu.
- 0 3
-
2021-12-02 07:58
Ten artykuł jest tak długi że w połowie mi się odechciało....
- 3 13
-
2021-12-02 08:12
PiSowskie łgarstwo pana Brescha!, Jakie konsultacje społeczne i jakie rozszerzenie modernizacji!? (1)
Przecież linia 201 od początku miała być również elektryfikowana, .a o zmianie planów nie powiadomili klienta - PKM
- 18 6
-
2021-12-02 08:22
PKM nie jest klientem PLK!
PKM jest równoważnym zarządcą linii kolejowej, a pociągi które kursują po torach obu zarządców do SKM oraz PR.
- 3 0
-
2021-12-02 08:13
Nie siejcie nieprawdziwej propagandy. To nie jest prawdziwa przyczyna opóźnienia. (1)
"Ze względu na zwiększony zakres robót rozbudowa linii kolejowej 201 między Gdynią a Kościerzyną potrwa co najmniej do 2027 r" Nie będę pisał tutaj o rzeczywistych przyczynach niewykonania inwestycji w zapowiadanym wiele lat temu terminie do 2022 roku. Źródła rzeczywistych powodów są zgoła inne i bardzo złożone. Szkoda słów i szkoda nerwów. Faktem jest, że PLK (rodem ze starego PKP, podobnie zresztą jak SKM, która nadal tkwi w tych strukturach) jest zarządzana jakby to ująć dość nieudolnie jak na ówczesne czasy przystało. Do tego Pomorze jest olewane przez wszystkich z prawa i lewa, przypominają sobie o nim wszyscy wyłącznie w porze letnich korków, a i tak niewiele to zmienia (drogi: kaszubska, omt, czerwona, obwodnica małego trojmiasta itd. - wszystko opóźnione lub wogole nieruszone)
- 25 4
-
2021-12-02 08:49
a istnieje prawdziwa propaganda ? :DDD
- 0 3
-
2021-12-02 08:16
PKP - czy to PLK, czy InterCity czy cokolwiek innego to żywa skamielina europejskiego kolejnictwa. A teraz jeszcze PIS tam jest
To jak może się cokolwiek udać zrobić w terminie!?
Ze szprychami ten projekt ma tyle wspólnego, że trzeba będzie na rowerach jeździć- 16 5
-
2021-12-02 08:28
Znając PKP za 10 lat będę jeszcze kopać i "konsultować" (2)
Największy błąd to był podział PKP na spółki, spółeczki, powinna być jedna spółka PKP, której jedna część zajmuje się infrastrukturą kolejową, drugą przewozami i byłby spokój. W Anglii do dziś narzekają na podział ich przewoźnika, a Polak jak zawsze mądry po szkodzie, głupie pomysły jak małpa kopiuje z Zachodu. Oprócz linii 201 przypominam, że według założeń już teraz SKM powinna jeździć po swoich torach, aż do Wejherowa, z nowymi przystankami w Redzie i Rumi. Najbardziej na linii 201 brakuje przystanku Gdańsk Osowa Kukawka, a na linii PKM Gdańsk Karczemki, a zamiast tego budują przystanek dla jednego korpo, których pracownicy i tak pracują obecnie zdalnie, logika włodarzy województwa nie lepsza, niż kolejarzy z PKP.
- 17 3
-
2021-12-02 09:44
Koleś, od Zachodu masz kasę. Gdyby nie ta
kasa, to byś był świadkiem wpisania ruin wiaduktu nad Słowackiego na listę zabytków.
Zatem skończ tę nudną nagonkę na Zachód.- 1 3
-
2021-12-02 10:33
Strasznie mieszasz rzeczy niepołączalne.
Czym innym przewozy, czym innym zarządzanie infrastrukturą, a jeszcze czym innym inwestycje. Gdyby PLK wzorowała się na najlepszych wzorcach w tej ostatniej dziedzinie, to wszystkie projekty kolejowe byłyby dawno zrealizowane. A tak jest jak jest.
- 0 0
-
2021-12-02 08:35
To jest skandal. Czyli przez PKP prowadzona elektryfikacja PKM nie ma sensu. (2)
- 13 1
-
2021-12-02 09:47
(1)
Czyli mogli zrobić to wcześniej za mniejsze pieniądze a teraz będzie drożej i bez sensu?
- 0 2
-
2021-12-02 10:23
Czegoś nie skumałeś. Pomyśl jeszcze raz, nie bój się!
- 0 0
-
2021-12-02 08:36
Koleje i wojsko to państwa w państwie
Tam się marnuje pieniędzy. Szkoda gadać
- 7 3
-
2021-12-02 08:36
Opinia wyróżniona
140 km/h nie pojedzie (10)
Na trasie Kościerzyna - Gdynia jest 17 przystanków (67 km), co daje średnio przystanek co 4 km. Uwzględniając drogę rozpędzania i hamowania nigdy nie osiągnie zakładanej 140 km/h nawet chwilowo, nie mówiąc o średniej prędkości . Średni czas przejazdu może się skróci do 1h (obecnie 1h14min). Ale to max jaki można wycisnąć.
A karkołomny i kręty zjazd Osowa - Gdynia to już możecie zapomnieć, żeby pojechał szybciej niż obecnie- 97 9
-
2021-12-02 08:40
IC tam też będzie puszczać pociągi dalekobieżne. (4)
Np. nocne sezonowe do Helu.
- 18 1
-
2021-12-02 08:47
Wiecej pociagów do Gdyni mogłoby jechać z ominięciem Gdańska Głównego (2)
Nawet dzienne z zatrzymaniem na jednej ze stacji z węzłem przesiadkowym, skąd można byłoby swobodnie dojechać. Bezprzecznie zwolniłoby to przeładowaną część trasy pomiędzy Gdynią a Gdańskiem. W końcu PKM, mogłaby do Gdańska dojechać.
- 8 5
-
2021-12-02 08:52
Chyba główną zaletą pociągu względem samolotu jest fakt, że bez przesiadek można dotrzeć do centrów miast (1)
W podany przez ciebie sposób byśmy zrezygnowali z tej zalety.
- 14 4
-
2021-12-02 10:26
Byśmy uzyskali zaletę dla pociągów Gdynia - PKM - Gdańsk Główny.
- 2 2
-
2021-12-02 10:25
tak, dla nocnych i to sezonowych to najistotniejszy parametr prędkość...
- 0 0
-
2021-12-02 09:43
Kto twierdzi, że pociąg jadący z maksymalną prędkością (140 km/h) (1)
będzie zatrzymywał się na każdym przystanku?
- 10 0
-
2021-12-02 12:12
Nie którzy nie ogarniają, że na trasie po której jedzie pendolino jest wiele przystanków i stacji na których się nie zatrzymuje.
- 6 0
-
2021-12-02 10:21
Na pewno? (1)
Towarowy osiągnie
- 0 3
-
2021-12-02 11:11
A towarowe nie mają na szlaku maksymalnej dozwolonej 80 km/h?
- 2 3
-
2021-12-02 13:03
Dlaczego tak uważasz?
Skład osobowy nie jest taki ciężki. Dadzą radę się rozpędzić. Być może będzie to 1h, ale ot znaczy, że warto rozważyć zamiast auta.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.