- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (168 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Modernizacja linii Gdynia - Kościerzyna. Większy zakres, prace do 2027 r.
Ze względu na zwiększony zakres robót rozbudowa linii kolejowej 201 między Gdynią a Kościerzyną potrwa co najmniej do 2027 r., choć do tej pory zapowiadano, że stanie się to dwa lata wcześniej. Wpłynie to na sposób funkcjonowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, po której już w połowie 2023 r. będą mogły kursować pociągi elektryczne. Jednak bez elektryfikacji linii 201 nie będzie to miało sensu.
- Pomorska Kolej Metropolitalna (PKM) elektryfikuje swoją trasę do 2023 r.;
- Polskie Linie Kolejowe (PLK) rozbudowują i elektryfikują linię 201 Kościerzyna - Gdynia do 2025 r. (wcześniej była mowa o 2023 r.);
- w pierwszej kolejności PLK oddaje do użytku odcinek Rębiechowo - Osowa, dzięki czemu elektryczne pociągi PKM mogą kursować między Wrzeszczem a Osową.
Tak się jednak nie stanie.
Co prawda elektryfikacja PKM trwa już od pięciu miesięcy, to PLK jeszcze nie ogłosiła przetargów na przebudowę swojej linii: Gdynia - Kościerzyna.
Ma to zrobić niebawem. Chodzi o cztery odcinki: Kościerzyna - Somonino, Somonino - Żukowo, Żukowo - Gdańsk-Osowa, Gdańsk-Osowa - Gdynia.
Przetargi na modernizację linii 201 na początku 2022 r.
- Przetargi na roboty budowlane ogłosimy w I kwartale 2022 r., tak żeby prace zakończyć od 2027 r. - zapowiada Jarosław Wałaszewski, zastępca dyrektora regionu północnego PLK.
Kolejarze z Warszawy nie podają konkretnych terminów dla realizacji poszczególnych odcinków.
- Problem na linii 201 polega na tym, że my jako organizator przewozów nie jesteśmy informowani o długofalowych planach PLK. Nie wiemy dokładnie, kiedy i gdzie zaczną się poszczególne etapy modernizacji - przyznaje Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.
Zelektryfikowana linia PKM czekać będzie przez rok?
- Wciąż opieramy się na porozumieniu o współpracy pomiędzy PKM i PKP PLK, które zostało podpisane już 4 lata temu - 31 sierpnia 2017 r. Dokument ten określał zakres wszystkich planowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe i Pomorską Koleją Metropolitalną przedsięwzięć inwestycyjnych, w którym strony zadeklarowały zakończenie ich realizacji do końca 2023 r. - dodaje Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - My realizujemy swoją część zgodnie z tymi ustaleniami, więc zakończenie elektryfikacji w ustalonym terminie jest niezagrożone. Jako zarządca linii będziemy chcieli zapewnić możliwość pełnego przejazdu pociągów elektrycznych od stacji Gdańsk-Wrzeszcz do stacji Gdańsk-Osowa i oczekujemy, że naszym partnerom z PKP PLK uda się zrealizować swoją część inwestycji w zakresie, który umożliwi realizację połączeń kolejowych taborem elektrycznym przynajmniej do Gdańska-Osowej.
Jednak jak informuje "Gazeta Wyborcza Trójmiasto", elektryfikacja odcinka od włączenia linii PKM do stacji Gdańsk-Osowa ma zostać zrealizowana do I kwartału 2024 r.
W tym czasie cała linia PKM będzie już od roku zelektryfikowana. Zgodnie z kontraktem termin zakończenia robót budowlanych przypada na I kwartał 2023 r. A po wszystkich odbiorach pierwsze pociągi elektryczne mogłyby się na niej pojawić w II połowie tego roku.
Skąd wzięły się przesunięcia terminów na linii PLK?
- Projekt został znacząco rozszerzony w momencie, gdy w 2018 r. linia 131 [która łączy się częściowo z linią 201 - red.] została elementem tzw. szprych w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wiele założeń ze studiów wykonalności z 2015 i 2017 r. trzeba było zweryfikować i poprawić - wyjaśnia Arnold Bresch, członek zarządu i dyrektor ds. realizacji inwestycji w PKP PLK. - Zmieniło się też nasze podejście do budowy linii kolejowych, nie skupiamy się na samych torach, ale inwestycje traktujemy kompleksowo, kładąc większy nacisk na konsultacje społeczne i rozmowy z przewoźnikami. O tym, że prace trwać będą do 2027 r., informowaliśmy już dwa lata temu.
Przebudowa linii 201 na odcinku Kościerzyna - Gdynia jest elementem szerszej inwestycji - modernizacji trasy między Bydgoszczą a Trójmiastem (linie 131 i 201) oraz odcinkami dojazdowymi.
Całość podzielona jest na siedem odcinków. Prace będą rozpoczynały się sukcesywnie w latach 2023-2024 i kończyły w 2026 i 2027 r.
Zakres prac na linii Bydgoszcz - Trójmiasto:
- 220 km zmodernizowanych linii kolejowych,
- 170 km nowych torów,
- 205 km zelektryfikowanych linii,
- 19 przebudowanych stacji,
- 29 przebudowanych przystanków,
- 79 przebudowanych peronów,
- 9 bezkolizyjnych skrzyżowań i kilkanaście kilometrów dróg dojazdowych, które zastąpią przejazdy,
- 54 przebudowane przejazdy,
- 282 przebudowane obiekty inżynieryjne.
To oznacza rozszerzenie pierwotnego zakresu:
- o dodatkowy przystanek Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana,
- z 47 do 73 wiaduktów,
- z 3 do 27 murów oporowych,
- ze 130 km do 170 km nowych torów,
- o dodanie trzeciego toru między Osową a Gdynią (wiadomo o tym od 2018 r.),
- rozbudowę stacji Maksymilianowo.
W przypadku trzeciego toru wciąż nie ma porozumienia między Gdynią a kolejarzami w sprawie przebudowy wiaduktów węzła Karwiny. Bez tego dodatkowy tor się nie zmieści.
Inwestycja podrożeje prawie siedmiokrotnie?
Po modernizacji pociągi pasażerskie na odcinku Gdynia - Kościerzyna pojadą z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 100 km/h.
Na razie nie jest znany koszt realizacji całego projektu. Obecnie trwa ostatni etap weryfikacji kosztorysów przez projektantów, ale i tak wszystko zweryfikuje rynek podczas przetargów.
Według informacji "Gazety Wyborczej Trójmiasto" wartość inwestycji wzrosła na przestrzeni czterech lat z 1,6 mld do 11 mld zł.
Opinie (104)
-
2021-12-02 13:57
Kolej jak zwykle na straconej pozycji.
Gdyby inwestycje drogowe tak się ciągnęły i były tak bezsensownie rozplanowane jak kolejowe, to rząd i samorządy już dawno zostałyby pogonione. Niestety temat kolei jest raczej mało medialny, wszyscy się przyzwyczaili, że jest źle i w gruncie rzeczy nikt nie ma pretensji, nikt nie ma oczekiwań. Ale trzeba pamiętać, że przez taką politykę to wszystkie nowe drogi zapchają się szybciej niż myślimy, a alternatywy nie będzie.
- 6 0
-
2021-12-02 14:17
Drodzy Kochani - grunt że Przekop pełną parą idzie
Wielki Rów na chwałę Wielkiej Polski
- 5 2
-
2021-12-02 15:49
Ide o zaklad, ze pisowskie pkp i do 2030 sie nie wyrobi
- 4 1
-
2021-12-02 16:01
Zniknęły przystanki PKM! Skandal!
- 5 0
-
2021-12-02 17:14
A co z prawdziwą modernizacją dojazdu do portu w Gdyni (2)
W pierwszych latach po II wojnie światowej pojawiła się propozycja speców od transportu kolejowego zmiany dojazdu do portu w Gdyni przez skrót kolejowy z linii 441 (Kartuzy - Lębork) ze stacji Linia Zakrzewo do stacji Luzino lub Strzebielino na trasie Lębork - Wejherowo - Gdynia. Wówczas pociągi jadące trasą Śląsk - Gdynia mogłyby wjeżdżać na teren portu w Gdyni "na wprost" bez przestawiania lokomotywy na tył pociągu jak to ma miejsce obecnie. Ciekaw jestem, czy ta propozycja jest jeszcze komuś z kół rządzących PKP znana i rozważana.
- 5 0
-
2021-12-02 18:49
tak, tak, tak
I budowa skrótu pomiędzy Skorzewem a Sierakowicami.
Pomysł nie jest nowy, rozważano to po zakończeniu wojny i zniknięciu powodu, dla którego istnieje "premia górska" w Gdyni. Ale, "wicie, rozumicie", były inne potrzeby.
Budowę zachodniego podejścia do portu w Gdyni rozpoczęli Niemcy i to co obecnie istnieje między portem a Rumią powstało na bazie wojennej prowizorki.- 4 0
-
2021-12-02 18:51
Nie ma linii kolejowej 441 Kartuzy - Lębork
Jest linia nr 229 Pruszcz Gdański - Kartuzy - Lębork - Łeba...
- 2 0
-
2021-12-02 20:05
to było do przewidzenia
wpierw zapowiadano 2023, potem 2025 teraz 2027... Słabo, Panowie Kolejarze, bardzo słabo...
- 5 0
-
2021-12-02 21:12
Rezultaty nieodpowiedzialnej polityki
Centralny Port Komunikacyjny jest pisowską zachcianką rodem z czasów realnego komunizmu, bez jakiejkolwiek kalkulacji ekonomicznej. Wynikające z tych planów opóźnienia modernizacji kolejowych stają się ostatecznym gwoździem do trumny np. dla portu morskiego w Gdyni.
- 4 0
-
2021-12-02 21:42
Brawo prezyd.Szczurek,
a jednak ziściło się założenie strategiczne . Jest pan dobrym wizjonerem :))
- 1 0
-
2021-12-02 22:47
I tak dobrze, że nie likwidują
Tę linię modernizują już od niepamiętnych czasów i będą ją wiecznie modernizować aby rodzina mogła być na swoim. Trzeba jednak uznać za sukces zaprzestanie dalszej likwidacji kolejnych linii kolejowych.
- 3 0
-
2021-12-03 08:44
Przejazd na Nowym Świecie
A czy w ramach rozszerzenia projektu uwzględniono budowę wiaduktu między Osową a Nowym Światem. Już teraz przy zamkniętych dość rzadko rogatkach okolica korkuje się niemiłosiernie nie mówiąc już o bezpieczeństwie. Tylko niech nikt nie ściemnia że kilka kilometrów dalej jest przecież wiadukt na wysokości ul. Biwakowej
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.