• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mola, których już nie ma. Historia zapomnianych trójmiejskich pomostów

Piotr Weltrowski
27 lipca 2024, godz. 09:00 
Opinie (84)
Molo wschodnie (przy falochronie) na Westerplatte. Zdjęcie z pierwszej dekady XX wieku. Molo wschodnie (przy falochronie) na Westerplatte. Zdjęcie z pierwszej dekady XX wieku.

Każdy mieszkaniec Trójmiasta, nawet obudzony w środku nocy, od razu wymieni Sopot, Orłowo i Brzeźno, jako miejsca, gdzie znajdują się trójmiejskie mola. Warto jednak pamiętać, że nasze pomosty nie zawsze wyglądały tak jak dziś. Części z nich - jak choćby tych na Westerplatte czy w Jelitkowie - już nie ma, inne potrafiły zmienić swój kształt, a nawet miejsce. Przypominamy więc mola, których dziś już nie ma.





Molo w Jelitkowie



  • Molo w Jelitkowie - druga dekada XX wieku.
  • Molo w Jelitkowie - druga dekada XX wieku.
  • Molo w Jelitkowie - druga dekada XX wieku.
  • Molo w Jelitkowie - druga dekada XX wieku.
Dziś nie ma już nawet śladów po pomoście, który istniał w Jelitkowie, choć jeszcze kilkadziesiąt lat temu przy plaży - na wysokości dzisiejszego wejścia nr 72 - sterczały charakterystyczne pale, które świadczyły o historii tego miejsca.

Sam pomost istniał w tym miejscu przez 36 lat. Wszystko zaczęło się w 1908 roku, kiedy otwarto linię tramwajową łączącą Jelitkowo z Oliwą. Rok później na plaży letników witał już ponad 100-metrowy pomost. Oficjalnie otwarto go w sierpniu 1909 roku.

Warto tu też wspomnieć o ogromnym sztormie, który praktycznie zniszczył jelitkowskie molo w styczniu 1914 roku. Jego odbudowa trwała przez rok. Do dzisiejszych czasów pomost nie doczekał - padł ofiarą wojennej zawieruchy i spłonął w marcu 1945 roku.

Molo wschodnie na Westerplatte



Molo wschodnie (przy falochronie) na Westerplatte. Zdjęcie z pierwszej dekady XX wieku. Molo wschodnie (przy falochronie) na Westerplatte. Zdjęcie z pierwszej dekady XX wieku.
Jeszcze bardziej zapomniany wydaje się pomost, który istniał kiedyś na terenie Westeplatte. Choć przecież w czasach swojej świetności był on ponad 200 metrów dłuższy niż rekordowe dziś w skali całej Europy molo w Sopocie.

Żeby nakreślić historię tego miejsca, cofnąć musimy się do pierwszej połowy XIX wieku. W tym czasie na Westerplatte rozciągały się głównie wydmy, a w okolicy stały tylko pojedyncze budynki, w tym jedna gospoda.

Między rokiem 1824 a 1845 wybudowano tu jednak sięgający bardzo daleko w morze falochron, który miał ochraniać wejście do portu.



Później - wzdłuż falochronu - ustawiono też drewniany pomost, tzw. molo wschodnie. Była to konstrukcja węższa niż pozostałe trójmiejskie pomosty, ale też znacznie dłuższa, bo liczyła aż 830 metrów.

Kąpielisko Westerplatte zamknięto pod koniec I wojny światowej, a samo dojście do molo wschodniego zablokował kanał amunicyjny, gdzie przeładowywano uzbrojenie ze statków.

Molo cesarskie na Westerplatte



  • Molo cesarskie na Westerplatte - pierwsze lata XX wieku.
  • Molo cesarskie na Westerplatte - pierwsze lata XX wieku.
  • Molo cesarskie na Westerplatte - pierwsze lata XX wieku.
  • Molo cesarskie na Westerplatte - pierwsze lata XX wieku.
Co ciekawe, na terenie Westerplatte przed I wojną światową istniał też drugi, mniejszy pomost, postawiony jednak z myślą głównie o kuracjuszach korzystających z uroków kąpieliska. Było to tzw. molo cesarskie, które liczyło sobie 120 metrów długości.

Pomost ustawiła gdańska spółka żeglugowa o nazwie Towarzystwo Żeglugi Parowej i Kąpielisko "Wisła" (Weichsel-Danziger Dampfschiffahrt und See-Bad Actien Gesellschaft).

Molo było położone na wprost kali plażowej i przez piasek prowadziły do niego specjalne drewniane kładki. Pomost pełnił nie tylko funkcję deptaka - mogły przy nim cumować też mniejsze jednostki.

430-metrowe molo w Orłowie



  • Molo w Orłowie w latach 30. ub. wieku, gdy miało ponad 400 metrów długości.
  • Molo w Orłowie w latach 30. ub. wieku, gdy miało ponad 400 metrów długości.
  • Molo w Orłowie w latach 30. ub. wieku, gdy miało ponad 400 metrów długości.
  • Molo w Orłowie w latach 30. ub. wieku, gdy miało ponad 400 metrów długości.
Molo w Orłowie istnieje oczywiście do dziś, warto jednak pamiętać, że był okres, gdy konkurowało ono z pomostem w Sopocie nie tylko dzięki pięknej plaży i sąsiedztwie klifu, ale też gabarytami i długością.

Dziś molo w Orłowie ma 180 metrów długości, z czego 173 nad wodą. Powstało w czasach I wojny światowej, a w latach 20. ubiegłego wieku rozbudowano je do długości 115 metrów. Prawdziwy przełom nastąpił jednak w roku 1934, kiedy to przedłużono je aż do 430 metrów długości.



Obiekt - mający być prawdziwą polską konkurencją dla niemieckiego wówczas molo w Sopocie - przystosowano też w ten sposób, że mogły przy nim cumować statki floty białej.

Czasy jego świetności zakończył sztorm, który przyszedł zimą 1949 roku i zniszczył ponad połowę konstrukcji pomostu. Molo odbudowano, ale pozostało już krótsze.

Pierwsze molo w Brzeźnie



  • Stare molo w Brzeźnie, druga dekada XX wieku.
  • Stare molo w Brzeźnie, rok 1928.
  • Stare molo w Brzeźnie, trzecia dekada XX wieku.
  • Murek - pozostałość po wejściu na oryginalne molo w Brzeźnie.
Dziś najbardziej znane molo w Gdańsku znajduje się w Brzeźnie. Jest to jednak pomost nowy, który wybudowano w latach 1993-1996, jako przedłużenie w głąb morza pieszej alejki i ścieżki rowerowej przy ulicy Czarny Dwór. Obecny pomost liczy 148 metrów długości (z czego zaledwie 93 nad wodą) i jest jednym z najchętniej odwiedzanych miejsc w okolicy.

Pierwsze molo w Brzeźnie było dłuższe (przynajmniej przez kilkanaście lat), znajdowało się też w innym miejscu. Wybudowano je w roku 1900. Liczyło wówczas około 100 metrów długości. W okresie międzywojennym rozbudowano je i przedłużono o kolejnych 150 metrów.

Niestety, podczas wojny obiekt został zniszczony.

Opinie (84) 6 zablokowanych

  • Jelitkowo

    A może by tak odbudować molo w Jelitkowie.

    • 8 0

  • Molo

    Warto też wspomnieć o Molu przy Torpedowni w Gdyni, które zostało wysadzonej po wojnie

    • 3 0

  • Było pięknie, dopracowane konstrukcje,

    Spójne wizualnie.

    • 3 0

  • Szkoda

    Że nie ma ankiety: które molo mogłoby być odbudowane

    • 5 1

  • Tego mola w Sopocie

    Też już nie ma, ale jeszcze tego nie wiecie.

    • 2 1

  • Tak jest molo w Brzeźnie było ale zostało zniszczone (1)

    Od 1945 nie ma mola w Brzeźnie, w latach 90.powstało nowe molo ale już na Zaspie

    • 2 7

    • Może zanim zaczniesz pisać głupoty

      To zapoznasz się z faktami. To nie boli, można zajrzeć do internetu, zapytać w magistracie miasta albo po prostu pójść na molo i przeczytać.

      • 3 0

  • Porciak

    Wychowałem się w nowym porcie molo w Brzeźnie znam od dziecka kajaki przebieralnie ambulatorium ja 54 rosznik

    • 4 0

  • Normalny (1)

    Kraj Niemcy za 13 mln złotych zbudują najdłuższe molo, natomiast POlski kraj za 65,5 mln złotych zbudował marine na molo. Daje wam to do myślenia? U nas ciągle jak w komunistycznym kraju, a prosty lud jest krojony na lewo i prawo, i jeszcze się uśmiechają.

    • 5 1

    • Marina to duzo betonu, falochrony i infrastruktura

      Zrzut ścieków, woda oraz, prąd. No ale jak ktoś w życiu nie był żeglarzem lub motorowidniakiem to gucio wie.

      • 1 2

  • Mola ktorych juz nie ma

    Szkoda ze rozpoczynając artykul pominął Pan Molo Poludniowe znajdujące się w Centrum Gdyni. Może dlatego że nie jest drewniane? Pozdrawiam.

    • 2 0

  • W koncówce lat 70 w Brzeźnie były jeszcze

    drewniane przebieralnie. Pamiętam bo chodziłem tam z rodzicami. Pozdrowienia dla ekipy z SP73 z lat 79-87

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane