• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most Siennicki osuwa się do Martwej Wisły. Projekt przebudowy będzie dopiero w 2025 roku

Maciej Korolczuk
8 lutego 2024, godz. 07:00 
Opinie (282)
Remont Mostu Siennickiego miał ruszyć już w 2022 roku, ale ze względu na rozwiązaną umowę na projekt, dokumentacja jest niekompletna i postępowanie trzeba powtórzyć. Remont Mostu Siennickiego miał ruszyć już w 2022 roku, ale ze względu na rozwiązaną umowę na projekt, dokumentacja jest niekompletna i postępowanie trzeba powtórzyć.

Dopiero na początku przyszłego roku ma być gotowa uzupełniona dokumentacja projektowa przebudowy Mostu SiennickiegoMapka. Dotychczasowa umowa z projektantem została rozwiązana, ale miasto właśnie ogłosiło kolejny przetarg na opracowanie projektu. Modernizacja mostu jest konieczna, bo jego przyczółki oparte na drewnianych palach są w bardzo złym stanie i osuwają się do Martwej Wisły.



Czy miasto powinno zwiększyć środki na remonty dróg i mostów?

Problemy powstałego w 1912 roku Mostu Siennickiego sięgają końca II wojny światowej, gdy w 1945 roku Niemcy podjęli próbę wysadzenia w powietrze jednego z przęseł mostu.

W efekcie, po wojnie, aż do roku 1989 między Długimi Ogrodami a Przeróbką funkcjonowała tylko przeprawa tymczasowa.

Po otwarciu nowego mostu w 1989 roku oparte na drewnianych palach przyczółki zaczęły się przemieszczać w kierunku rzeki. Namacalnym dowodem, że coś niedobrego dzieje się z mostem były zakleszczone dylatacje i spękania nawierzchni. Stateczność mostu z każdym rokiem była coraz słabsza.

  • Zdjęcia z ekspertyzy mostu, obrazujące jego zły stan techniczny.
  • Zdjęcia z ekspertyzy mostu, obrazujące jego zły stan techniczny.
  • Zdjęcia z ekspertyzy mostu, obrazujące jego zły stan techniczny.

Przyczółki chylą się ku rzece



W roku 2015 wykonano remont nawierzchni. Jak czytamy w ekspertyzie technicznej sporządzonej na zlecenie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przez Konsultacyjne Biuro Projektowe, już wówczas stan techniczny przyczółków mostu określono jako bardzo zły, stwierdzono też duże przemieszczenia poziome, które obecnie są powstrzymywane przez konstrukcję przęsła pracującą jako rozpora.

- Nie dokonano wówczas krytycznej oceny sytuacji i rozebrano zakleszczone dylatacje wraz ze ściankami żwirowymi, tym samym umożliwiając przyczółkom dalszy ruch w kierunku rzeki. Na konstrukcji jezdni i w połączeniach z murami oporowymi widoczne są gołym okiem szczeliny i spękania. Analizy numeryczne wskazują, iż w przypadku braku przęsła jako rozpory i degradacji układu kozłowego pod nasypem dojdzie do osunięcia się przyczółków do rzeki - napisali eksperci.
Mimo złej kondycji przyczółków, most nie został wyłączony z eksploatacji, ale wprowadzono ograniczenie ruchu ciężkich pojazdów (z wyłączeniem komunikacji miejskiej) oraz ograniczenie prędkości tramwajów do 30 km/h.


Umowa na projekt rozwiązana



W sierpniu 2021 roku ogłoszono przetarg na przygotowanie projektu przebudowy mostu. Dokumentacja miała być gotowa w 2022 roku, ale prac nie udało się dokończyć, bo miasto zerwało umowę z wykonawcą.

- W związku z brakiem postępów prac projektowych, a co za tym idzie - brakiem możliwości uzyskania kompletnej dokumentacji, odstąpiono od umowy - mówi Aneta Niezgoda z DRMG. - Przedłożona przez biuro projektowe dokumentacja nie spełnia wymagań określonych dla tego rodzaju projektów i nie została przez nas zaakceptowana. Wykonawca wielokrotnie był wzywany do przedłożenia kompletnego opracowania, jednak wezwania te pozostały bez odpowiedzi.

Dokumentacja ma być gotowa na początku 2025 roku



W środę pojawiła się szansa, że projekt zostanie uzupełniony, a most doczeka się modernizacji, która zapewni mu bezpieczną eksploatację. DRMG ogłosiła bowiem przetarg na opracowanie brakującej dokumentacji projektowej. Jak wyjaśniają urzędnicy, zasadniczym celem realizacji zadania jest zatrzymanie procesu degradacji mostu, poprzez przebudowę jego konstrukcji.

- W związku z włączeniem istniejących przyczółków i filarów do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków, niezbędne jest ustalenie z pomorskim wojewódzkim konserwatorem zabytków zakresu dopuszczalnych ze stanowiska konserwatorskiego działań w zakresie przebudowy obiektu - podkreślają urzędnicy.
Prace nad projektem mają potrwać maksymalnie rok od podpisania umowy. Przed trzema laty przebudowę mostu wyceniono na ok. 20 mln zł. Z uwagi na inflację i wzrost kosztów pracy oraz wynagrodzeń, planowana przebudowa prawdopodobnie będzie kosztować jednak kilka milionów więcej.

Miejsca

Opinie (282) ponad 10 zablokowanych

  • Ten zabytkowy most mógłby być wyremontowany i odtworzony do pierwotnego stanu

    Moglby zostać deptakiem, a w zamian powinien powstać nowy most...

    Na zachodzie i nie tylko, na południu od nas, w innych miastach takie mosty to nie problem...niestety u nas brak wyobraźni, bylejakosc i narzekanie że coś " przeszkadza" wiecznie przeszkadza!

    Teraz też nic nie zrobią- bo pieniędzy nie ma I chyba nie będzie!

    • 10 0

  • A,wcale tak nie dawno ten most byl remontowany

    To obiekt po remoncie nie wytrzyma minimum 40 lat?Tym bardziej że po nim nie jeżdżą auta ciężkie!Czyżby kult śp prezydenta by był obalony?To przyczyną?
    Tak chwilę patrzyłem na komisję,jak mister Karnowski się lansował w kierunku Dworczyka,jaki to on nie był gospodarz,jak potrafił wszystko zagospodarować,jaki regulaminowy był.Kupa,śmiechu i komedii,Dworczyk zdeptał go jak peta,a my wiemy,nawet jaki to gospodarz.Nawet marinę tylko policzyć jakie,straty w,Sopocie generuje!Robić jak platforma,pod,sąd,wszystkich za buble,za ten most,wyjścia nie ma!

    • 10 0

  • Jakie próby wysadzenia mostu w 1945?! Był wtedy intensywnie ostrzeliwany i bombardowany przez rosyjskie samoloty... (2)

    • 7 1

    • A takie-

      główna i ostatnia obrona Gdańska przez Niemców przed Ruskimi była na Wyspie Portowej,Stogi,Przeróbka,Krakowiec,Gorki Zachodnie, najlepsze miejsce do obrony w Gdańsku i przesunęła się na Wyspę Sobieszewską,której nie zdobyto. W takich sytuacjach niszczy się mosty.

      • 2 0

    • Ruskie samoloty,hahaha jak w kawale

      Leci Iwan i Wasia bombowcem i mają zrzucać bomby. Wasia, nie ma juz bomb,-to strzelaj z pepeszy. Lecą dalej,Wasia,nie ma naboi,- Iwan,to rzucaj granaty,-Wasia,granatów nie ma,-to weź pas i lej ich pasem.

      • 1 0

  • pozwolono deweloperowi postawić hotelowiec przy samym moście,dosłownie opiera się o nasyp

    remont mostu,pewnie rozbiorą stare filary i będą wbijać pale pod nowe ? jak ten budynek to zniesie ? deweloper dostanie rekompensatę ?

    • 16 0

  • Chyba mylicie mosty (1)

    Ten most został odbudowany po wojnie. Tymczasowy most to był w pobliżu podwala przedmiejskiego

    • 1 9

    • Mniej trawy chłopie :)

      • 1 0

  • Czyli jak zawsze czekaja na tragedie dopiero wtedy zrobia remont

    • 9 0

  • Po co wam ten most, skoro w Magdeburgu jest identyczny! (1)

    • 15 1

    • W sumie racja. To co koniaczek?

      • 1 1

  • Akurat Most Siennicki to bardzo ważny obiekt i zdecydowanie należy znaleźć środki na przebudowę. (3)

    Ale spójrzmy prawdzie w oczy - powstaje bardzo dużo zbędnych inwestycji infrastrukrutalnych, które wspomagają pompowanie samochodów do miasta i wspomagają suburbanizację. W samym centrum budujemy dużo dróg, które momentalnie się zakorkowują i nie rozwiązują żadnego problemu. Te inwestycje za kilka lat będą wymagały gigantycznych środków na utrzymanie. Nie ma innej, możliwej ekonomicznie, strategii rozwoju miasta jak sprawna komunikacja miejska.

    • 9 5

    • Przede wszystkim jest za duzo nowo wybudowanych klocowisk na każdym wolnym cm zieleni.

      • 2 0

    • "W samym centrum budujemy dużo dróg.... "

      ale w jakim mieście ?

      • 2 0

    • I gdzie te nowe drogi w centrum? Chyba mówisz o tych drogach przy nowych budynkach przy Toruńskiej albo Siennej Grobli.

      • 0 1

  • Termin realizacji projektu 1 rok a w tym uzgodnienia z konserwatorem zabytków?!?!?

    Czy ktoś celowo wsadza projektanta na minę??? Uzgodnienia z biurwami u konserwatora zabytków to 2 - 3 lata! A gdzie reszta??? Należy wybudować nowy most 50m obok a ten zostawić konserwatorowi zabytków. Nie go sobie pieści jak chlewiki przy Małomiejskiej!

    • 3 1

  • I absolutnie (2)

    Nie ma znaczenia, że dosłownie 10cm dalej budują wieżowiec...

    • 18 1

    • (1)

      Ale te pale wbijali delikatnie.

      • 6 0

      • Oczywiście

        U nas na wsi, jak wbijali pale pod wiadukt OMT, to obsunął się nowy peron pod PKM.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane