- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (171 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Most Siennicki osuwa się do Martwej Wisły. Projekt przebudowy będzie dopiero w 2025 roku
Dopiero na początku przyszłego roku ma być gotowa uzupełniona dokumentacja projektowa przebudowy Mostu Siennickiego. Dotychczasowa umowa z projektantem została rozwiązana, ale miasto właśnie ogłosiło kolejny przetarg na opracowanie projektu. Modernizacja mostu jest konieczna, bo jego przyczółki oparte na drewnianych palach są w bardzo złym stanie i osuwają się do Martwej Wisły.
W efekcie, po wojnie, aż do roku 1989 między Długimi Ogrodami a Przeróbką funkcjonowała tylko przeprawa tymczasowa.
Po otwarciu nowego mostu w 1989 roku oparte na drewnianych palach przyczółki zaczęły się przemieszczać w kierunku rzeki. Namacalnym dowodem, że coś niedobrego dzieje się z mostem były zakleszczone dylatacje i spękania nawierzchni. Stateczność mostu z każdym rokiem była coraz słabsza.
Przyczółki chylą się ku rzece
W roku 2015 wykonano remont nawierzchni. Jak czytamy w ekspertyzie technicznej sporządzonej na zlecenie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przez Konsultacyjne Biuro Projektowe, już wówczas stan techniczny przyczółków mostu określono jako bardzo zły, stwierdzono też duże przemieszczenia poziome, które obecnie są powstrzymywane przez konstrukcję przęsła pracującą jako rozpora.
- Nie dokonano wówczas krytycznej oceny sytuacji i rozebrano zakleszczone dylatacje wraz ze ściankami żwirowymi, tym samym umożliwiając przyczółkom dalszy ruch w kierunku rzeki. Na konstrukcji jezdni i w połączeniach z murami oporowymi widoczne są gołym okiem szczeliny i spękania. Analizy numeryczne wskazują, iż w przypadku braku przęsła jako rozpory i degradacji układu kozłowego pod nasypem dojdzie do osunięcia się przyczółków do rzeki - napisali eksperci.
Mimo złej kondycji przyczółków, most nie został wyłączony z eksploatacji, ale wprowadzono ograniczenie ruchu ciężkich pojazdów (z wyłączeniem komunikacji miejskiej) oraz ograniczenie prędkości tramwajów do 30 km/h.
Umowa na projekt rozwiązana
W sierpniu 2021 roku ogłoszono przetarg na przygotowanie projektu przebudowy mostu. Dokumentacja miała być gotowa w 2022 roku, ale prac nie udało się dokończyć, bo miasto zerwało umowę z wykonawcą.
- W związku z brakiem postępów prac projektowych, a co za tym idzie - brakiem możliwości uzyskania kompletnej dokumentacji, odstąpiono od umowy - mówi Aneta Niezgoda z DRMG. - Przedłożona przez biuro projektowe dokumentacja nie spełnia wymagań określonych dla tego rodzaju projektów i nie została przez nas zaakceptowana. Wykonawca wielokrotnie był wzywany do przedłożenia kompletnego opracowania, jednak wezwania te pozostały bez odpowiedzi.
Dokumentacja ma być gotowa na początku 2025 roku
W środę pojawiła się szansa, że projekt zostanie uzupełniony, a most doczeka się modernizacji, która zapewni mu bezpieczną eksploatację. DRMG ogłosiła bowiem przetarg na opracowanie brakującej dokumentacji projektowej. Jak wyjaśniają urzędnicy, zasadniczym celem realizacji zadania jest zatrzymanie procesu degradacji mostu, poprzez przebudowę jego konstrukcji.
- W związku z włączeniem istniejących przyczółków i filarów do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków, niezbędne jest ustalenie z pomorskim wojewódzkim konserwatorem zabytków zakresu dopuszczalnych ze stanowiska konserwatorskiego działań w zakresie przebudowy obiektu - podkreślają urzędnicy.
Prace nad projektem mają potrwać maksymalnie rok od podpisania umowy. Przed trzema laty przebudowę mostu wyceniono na ok. 20 mln zł. Z uwagi na inflację i wzrost kosztów pracy oraz wynagrodzeń, planowana przebudowa prawdopodobnie będzie kosztować jednak kilka milionów więcej.
Przewrócona łódź i pływający koziołek - życie wokół mostu na Przeróbce
Miejsca
Opinie (282) ponad 10 zablokowanych
-
2024-02-08 17:25
Hm
W wyborach samorządowych trzeba zagłosować na kogoś kto weźmie się do roboty w tym mieście i zacznie coś robić dla tego miasta
- 3 1
-
2024-02-08 17:28
Może ktoś z nadzoru budowlanego (2)
W końcu pomyśli że budowa 5 m obok fundamentu ....wielkiego bloku spowodowała we. Czy pan inspektor tylko potrafi pięknie pachnieć i złotym łańcuszkiem machać.
- 6 2
-
2024-02-09 08:34
Ten blok taki potężny, że spowodował osiadanie
Trzydzieści lat przed rozpoczęciem budowy
- 1 0
-
2024-02-09 20:07
Problem osiadania ogólnie znany od 2017, a budynek wzniesiono w 2023. Czy tylko mi coś tu nie gra?
- 0 0
-
2024-02-08 19:01
ojtam ojtam mozna go zacementowac te rofki ot co !
- 0 0
-
2024-02-08 19:23
Budun i rzady PO sie klaniaja
- 3 1
-
2024-02-08 19:40
Jak się osunie
To będziemy mieli tutaj już Hiszpanie, a Polskę na biegunie północnym.
- 0 0
-
2024-02-08 19:52
Nie dziwię się skoro tyle wywrotek z węglem i zbożem sobie drogę skracają
- 3 0
-
2024-02-08 20:02
Lepiej wydawać na: Rydwan, szkolenie z "darcia mordy", kolacja dla urzędników za niespełna 300.000zł itp. (1)
No jeszcze na Mevo i inne utopijne firmy...
- 3 2
-
2024-02-08 20:43
I
No i fala
- 2 1
-
2024-02-08 20:06
Władze Gdańska rządziłyby jeszcze lepiej, ale mieszkańcy przeszkadzają...
Bo my, mieszkańcy, widzimy te pasożytnicze występki. A to władzy się nie podoba.
- 2 1
-
2024-02-08 20:09
Nie prawda
Autor zdaje się pomylił przeprawy. Most Siennicki funkcjonował po wojnie nie tylko dla tramwajów. Od około roku 1988 był w remoncie i na ten czas funkcjonował most tymczasowy wyłącznie dla samochodów wahadłowo i pieszych. Po remoncie ponownie ruszyły tramwaje. Wyłącznie dla tramwajów funkcjonował most w ciągu Leningradzkiej dziś Podwale Przedmiejskie.
- 0 0
-
2024-02-08 20:44
Nowy most
''Szanowna'' pani Dulkiewicz pewnie ruszy się dopiero jak stanie się tragedia i most się zawali. Póki co jest zajęta obsesyjnym tworzeniem naziemnych przejść i zakorkowywaniem totalnie miasta - to jest jej priorytet w Gdańsku i na to są pieniążki.
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.