• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most w Sobieszewie: jest list intencyjny, co z pieniędzmi?

Maciej Naskręt
17 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 


Samorządowcy spotkają się w sobotę przy moście pontonowym w Sobieszewiezobacz na mapie Gdańska, by podpisać list intencyjny w sprawie budowy stałej przeprawy przez Wisłę. Liczą w tej sprawie na pieniądze od rządu, choć budowa mostu pochłonie nie więcej niż 80 mln zł.



Czy most zwodzony w Sobieszewie kiedykolwiek powstanie?

Marszałek Pomorza Mieczysław Struk, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, wójt gminy Pruszcz Gdański Magdalena Kołodziejczak oraz podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju i zarazem pomorski poseł Paweł Orłowski spotkają się w sobotę w Sobieszewie, by apelować o rządowe wsparcie w budowie przeprawy na Wyspę Sobieszewską. Przeprawy, której koszt szacuje się na ok. 80 mln zł.

Mieszkańcy Sobieszewa mają jednak prawo potraktować to jako alibi samorządowców, którzy będą mogli dzięki temu powiedzieć:

"Staraliśmy się o pieniądze z Warszawy, podpisaliśmy list, prosiliśmy rząd o pomoc, ale teraz musimy poczekać na decyzję. Nie będziemy przecież wydawać własnych pieniędzy, skoro może uda się zbudować most za rządowe."

Ile to jest 80 mln zł? To oczywiście mnóstwo pieniędzy, ale w porównaniu do innych inwestycji wygląda to mniej więcej tak:

9 tramwajów Pesa Jazz Duo dla ZKM Gdańsk po ok. 8,6 mln zł,
5 pociągów Newag Impuls dla SKM po ok. 17,8 mln zł
2 Gdyńskie Szkoły Filmowe z kolejką na Kamienną Górę po 37 mln zł
1/3 Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku za ok. 250 mln
1/10 planowanego tunelu pod Pachołkiem za ok. 800 mln

Mimo to samorządowcy, którzy wiedzą, że na inwestycję o tak lokalnym charakterze nie zdobędą dofinansowania ze środków unijnych, ustawiają się w kolejce po pieniądze do rządu, zamiast próbować znaleźć je we własnych portfelach. A przecież wspólnie zarządzają budżetami przekraczającymi 3 mld zł.

Oczywiście, budżety samorządów nie są z gumy i nie sposób znaleźć w nich pieniędzy na wszystko. A już zwłaszcza, gdy wydaje się na setki milionów na ogromne inwestycje infrastrukturalne, które zmieniają niewiele, ale kosztuję krocie.

Most pontonowy w Sobieszewie powstał tuż po II wojnie światowej i najpierw umożliwiał przejazd przez Wisłę w Kiezmarku. W 1973 roku podzielono go na dwie części. Pierwsza trafiła do Drewnicy, miejscowości położonej na wschód od Wisły. Druga część mostu przypłynęła do Sobieszewa. W Drewnicy pontonową przeprawę zastąpił w poprzedniej dekadzie piękny zwodzony most, a w Sobieszewie wciąż mieszkańcy i turyści korzystają ze starego, choć wielokrotnie naprawianego i modernizowanego obiektu.

Spotkanie w sprawie list intencyjnego niczego tu nie zmieni. Urzędnicy powinni je sobie podarować, albo list podpisać w gabinecie. Ale przecież trwa kampania wyborcza, a podpisanie listu na tle Wisły i starego mostu pewnie zostanie pokazane w mediach.

Tymczasem mieszkańcy Sobieszewa i całego Gdańska od lat czekają na inne spotkanie. Chcą zobaczyć, jak samorządowcy wbiją pierwszą łopatę na budowie tego mostu.


Opinie (119) 6 zablokowanych

  • Jacy jesteśmy ?

    Poszastali forsą na pomniki "Swego Dorobku" a ciągle Im nie w głowie zaspokojenie elementarnych potrzeb.
    Czas by Zasiedziały Włodarz poszedł w odstawkę.

    • 12 2

  • (3)

    Bez mostu nie będzie szlaku R10 który ma być jego częścią. Most powstać musi

    • 9 2

    • (2)

      R10 częścią mostu? Ale jak to?

      • 1 1

      • Most ma być częścią szlaku R10 który przez Sobieszewo ma przebiegać
        I może tu warto postarać się o dotacje. Wiele mostów które powstało w ramach Green Velo są jednocześnie mostami drogowymi

        • 4 1

      • bo teraz po pontonowym nie da się Rowerem przejechać ;-)
        ale co będzie z tym szlakiem pomiędzy Świbnem i Mikoszewem
        będzie się ciągnął promem ;-)

        • 2 0

  • Nie problem wybudować ten most. Problem leży gdzie indziej tak naprawdę.

    Problem lezy w ocenie potrzeb i kosztów.
    Przed władzą powstaje pytanie gdzie lepiej , gdzie bardziej są potrzebne te pieniądze, gdyby na Wyspie leżały falowce Przymorza to most byłby już dawno a nawet ze 3 mosty...

    No i siła polityczna tego mini regionu...
    Tak to wygląda czy się komuś podoba czy nie.

    Jeśli na Wyspie znalazłby się potężne investycje turystyczne czy inne to most pojawi się w try miga.

    Obecnie nie widze na to większych szans, zwłaszcza... że najprawdopodobniej nowa władza nie będzie zbytnio rozpieszczać nas finansowo...obym się mylił.

    • 8 1

  • wkurzony

    Już nie mogę patrzeć na tę buracką gębę Adamowicza, ten syf i bajzel w Gdańsku. Ludzie ogarnijcie się i w końcu wybierzcie normalnego człowieka na prezydenta Gdańska.

    • 16 6

  • (2)

    czy nie można wybudować taniej drogi obok Pachołka w sposób tradycyjny bez horrendalnie drogiego tunelu a za zaoszczędzone pieniądze zrealizować inne ważne potrzeby miasta?

    • 18 2

    • nie, nie można

      • 3 6

    • Ostatnio kilka razy jechalem przed 8:00

      Spacerowa w strone obwodnicy. No i co widze? Ano nic. Praktycznie od polowy Spacerowej korki ale czy cos sie tam dzieje? No nie. Po prostu kierowcy nie potrafia/nie umieja/nie chca plynnie jechac z normalnymi odstepami.

      Kierowcy zawalniaja i jada az za wolno albo nagle hamuja bez powodu. Jakby fajnie plynnie jechac to by korkow nie bylo. Moze to zbyt trudne???

      Jednego dnia: korek od polowy spacerowej az do auchan.. wjezdzam na obwodnice na lodz, patrze w lewo a tam zjazd na spacerowa zakorkowany na jakies dobre 200m

      • 3 1

  • Mieszkańcy Wyspy-pobudka !

    Nie dajmy się robić w wała.Zaspawać ,zablokować most,opony popalić przed urzędem i tak przez pół roku.... górnicy pokazali determinację ,my też pokażmy! Ludzie ogarnijcie się. Natomiast "mundrokom" z miasta ,którzy nie rozumieją potencjału i walorów wyspy współczuję...mieszkajcie sobie np. na szadółkach lub okolicach bo te osiedla mają takie "cudne" nazwy

    • 10 3

  • Gniew na most ile czekal? (1)

    Jakies 50lat :) Watpie zeby zrobili most. Nie liczac mieszkancow, ktorzy tam zyja, to Sobieszewo jest dla turystow(podobnie jak Polwysep Helski).

    Turysci kase zostawiaja w czasie wakacji, drogi rozjezdzaja, tworza korki ;) ale nie jest to polaczenie dwoch strategicznych miejscowosci. Jak to kiedys znajomy powiedzial: Sobieszewo - koniec swiata, zapomniane miejsce przez Gdansk - dobrze, ze jeszcze jezdza autobusy do Gdanska.

    • 13 3

    • Dokladnie. Za te 80mln mozna postawic npwe muzeum.

      • 2 1

  • Sprzedać ECS

    muzeum przenieśc do sali BHP

    • 17 3

  • PO bardzo się stara, nawet podpisało "list intencyjny"... a most? mieszkańcy? turyści? mogą sobie czekać, wszak pontony jeszcze pływają...

    • 5 2

  • warto czasem pomyśleć (1)

    Szkoda że pan redaktor Naskręt specjalizuje się w szukaniu dziury z całym i nie zauważa postępu w sprawie i konsekwentnych działań samorządów by sprawę mostu przybliżyć do realizacji. Większość inwestycji ktore Pan wymienił szukajac pieniędzy na most powstalu dzieki dofinansowaniu z UE na bardzo konkretne dzialania. Tu mamy do czynienia z drogą wojewodzką 501 w ciagu ktorej jest most, a nie gminą czy powiatową... Byc moze to za trudne na sobotni poranek

    • 5 7

    • Pan Naskręt się naraził

      Napisał zbyt szczerze, a finansowanie z UE nie ma nic do rzeczy. Ważne jest, że taki most do Sobieszewa jest potrzebny. A to, że po jego wybudowaniu urokliwą wyspę i rezerwat rozjeżdżą samochody to i tylko to trzeba przemyśleć.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane