• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most w Sobieszewie: jest list intencyjny, co z pieniędzmi?

Maciej Naskręt
17 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 


Samorządowcy spotkają się w sobotę przy moście pontonowym w Sobieszewiezobacz na mapie Gdańska, by podpisać list intencyjny w sprawie budowy stałej przeprawy przez Wisłę. Liczą w tej sprawie na pieniądze od rządu, choć budowa mostu pochłonie nie więcej niż 80 mln zł.



Czy most zwodzony w Sobieszewie kiedykolwiek powstanie?

Marszałek Pomorza Mieczysław Struk, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, wójt gminy Pruszcz Gdański Magdalena Kołodziejczak oraz podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju i zarazem pomorski poseł Paweł Orłowski spotkają się w sobotę w Sobieszewie, by apelować o rządowe wsparcie w budowie przeprawy na Wyspę Sobieszewską. Przeprawy, której koszt szacuje się na ok. 80 mln zł.

Mieszkańcy Sobieszewa mają jednak prawo potraktować to jako alibi samorządowców, którzy będą mogli dzięki temu powiedzieć:

"Staraliśmy się o pieniądze z Warszawy, podpisaliśmy list, prosiliśmy rząd o pomoc, ale teraz musimy poczekać na decyzję. Nie będziemy przecież wydawać własnych pieniędzy, skoro może uda się zbudować most za rządowe."

Ile to jest 80 mln zł? To oczywiście mnóstwo pieniędzy, ale w porównaniu do innych inwestycji wygląda to mniej więcej tak:

9 tramwajów Pesa Jazz Duo dla ZKM Gdańsk po ok. 8,6 mln zł,
5 pociągów Newag Impuls dla SKM po ok. 17,8 mln zł
2 Gdyńskie Szkoły Filmowe z kolejką na Kamienną Górę po 37 mln zł
1/3 Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku za ok. 250 mln
1/10 planowanego tunelu pod Pachołkiem za ok. 800 mln

Mimo to samorządowcy, którzy wiedzą, że na inwestycję o tak lokalnym charakterze nie zdobędą dofinansowania ze środków unijnych, ustawiają się w kolejce po pieniądze do rządu, zamiast próbować znaleźć je we własnych portfelach. A przecież wspólnie zarządzają budżetami przekraczającymi 3 mld zł.

Oczywiście, budżety samorządów nie są z gumy i nie sposób znaleźć w nich pieniędzy na wszystko. A już zwłaszcza, gdy wydaje się na setki milionów na ogromne inwestycje infrastrukturalne, które zmieniają niewiele, ale kosztuję krocie.

Most pontonowy w Sobieszewie powstał tuż po II wojnie światowej i najpierw umożliwiał przejazd przez Wisłę w Kiezmarku. W 1973 roku podzielono go na dwie części. Pierwsza trafiła do Drewnicy, miejscowości położonej na wschód od Wisły. Druga część mostu przypłynęła do Sobieszewa. W Drewnicy pontonową przeprawę zastąpił w poprzedniej dekadzie piękny zwodzony most, a w Sobieszewie wciąż mieszkańcy i turyści korzystają ze starego, choć wielokrotnie naprawianego i modernizowanego obiektu.

Spotkanie w sprawie list intencyjnego niczego tu nie zmieni. Urzędnicy powinni je sobie podarować, albo list podpisać w gabinecie. Ale przecież trwa kampania wyborcza, a podpisanie listu na tle Wisły i starego mostu pewnie zostanie pokazane w mediach.

Tymczasem mieszkańcy Sobieszewa i całego Gdańska od lat czekają na inne spotkanie. Chcą zobaczyć, jak samorządowcy wbiją pierwszą łopatę na budowie tego mostu.


Opinie (119) 6 zablokowanych

  • ciekawe czy właściciel portalu czasem czyta (1)

    wynurzenia swojego dziennikarza ? Nie wiem na czym zna się red. Naskręt ale na mechanizmach podejmowania decyzji na poziomie państwa i na polityce z pewnością nie. A warto byłoby zapoznać się czemu służą np/ listy intencyjne.

    • 4 6

    • Proszę w takim razie o rozwinięcie myśli:

      List intencyjny na przykładzie portu lotniczego Gdynia-Kosakowo.

      • 2 1

  • Nie zwodzić, tylko wybudować jeszcze w tym tysiącleciu most stały.

    • 5 2

  • Urzędnicy unijni

    powinni dobrać się komuś do du... Wybudowano za unijne pieniądze piękną marinę w Błotniku, a nie ma do niej swobodnej drogi, bo most pontonowy stoi na drodze. Zniechęca to obecnych i potencjalnych żeglarzy...A marina ta miła służyć rozwojowi dróg wodnych na Pomorzu i podniesieniu atrakcyjności regionu.

    • 5 3

  • pal licho most, (1)

    najgorsza jest hałda w wiślince. prawdziwa bomba zegarowa z opóźnionym zapłonem.
    podobno kiedyś te odpady fosfo chcieli odkupić i wywieźć Japończycy. czy to prawda? i dlaczego się na to nie zgodzono?

    takie piękne miejsce, tak zniszczone i zatrute. jak u ruskich

    • 7 2

    • Że co?!

      Yyyy, za dużo filmów katastroficznych może? Albo dawno (nigdy?) nie było się w okolicy? Bo nie wiemczy wiesz ale hałdę rekultywują, teraz jest już praktycznie cała obsadzona i zarośnięta zielenią, do tego odzyskują z niej odcieki etc. Wreszcie były badania, i to kilka z rzędu robione przez różne instytuty które jasno wykazały że hałda nie wpływa negatywnie na środowisko. I tyle w temacie, po co bajki pisać...

      • 1 0

  • kurka tunele w Oliwie za miliardy chcą kopać a 80 baniek od okolo 20 lat nie moga przekazać !!! No tak bo to mała budowa i mało posadek przy nadzorze nad budowa !!!

    • 10 2

  • Czy ten artykuł jest sponsorowany? (1)

    A ilu jest tych mieszkańców, że żądają grubych milionów? W pupach się poprzewracało - most jest od tylu lat i dla kilku wiosek (tak wiem, że te wioski są w granicach miasta) jest to most wystarczający. Zresztą przeszedł gruntowną modernizację i przejazd jest po nim wygodny.

    Mówicie, że dla turystów? Dla turystów most pontonowy jest chyba największą atrakcją wyspy - więc im jej nie odbierajcie. Plaże są wszędzie - (a cieplejsze to wiadomo gdzie) - więc poza mostem cóż jeszcze wyspa ma do zaoferowania?

    Podobno to wyspa ekologiczna... Chyba katastrofy ekologicznej z uwagi na hałdę fosfogipsów, wyziewy z oczyszczalni ścieków i spaliny z rafinerii, które przy wiatrach zachodnich lecą wprost na Sobieszewo!

    No chyba, że chodzi o tych kilku restauratorów (czyt. właścicieli budek z rybami) - ale to wtedy napiszcie wprost, że to artykuł sponsorowany!

    • 6 16

    • Turysci uwielbiaja most i stanie w korkach przed nim

      • 2 1

  • czy naprawdę przeprawa z mostem zwodzonym tam jest potrzebna ???
    - po ostatnim remoncie most pontonowy wydaje się być najbardziej adekwatny dla tej dzielnicy

    • 5 7

  • Pan Redaktor

    Rzeczywiście, ciężko czytać te 'przemyślenia'. Mechanizmów nie zna, a felietonista mierny.

    • 4 2

  • Budować z pieniędzy miejskich i się nie zastanawiać...

    Tunel za miliard którego nie potrafią skończyć....jakiś śmieszny i niekoniecznie potrzebny ECS za 250 baniek i most, którego rzesza mieszkańców okolic potrzebuje jak powietrza, oni się zastanawiają nie wiadomo nad czym, bo to drobne...

    • 2 5

  • Brawo Maćku (2)

    Ten moment o propagandzie wyborczej jest jak najbardziej prawdziwy i mógłby nawet znaleźć się w tytule.

    • 1 4

    • teraz będą wybory parlamentarne, a nie lokalne (1)

      • 2 0

      • powiedz to temu ciołkowi

        podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju i zarazem pomorski poseł Paweł Orłowski

        - pewnie o tym nie wie

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane