• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z murem przy Jana z Kolna? Znamy opinię konserwatora

Michał Brancewicz
9 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 14:14 (9 czerwca 2022)
Projekt kolejnych budynków wzdłuż Jana z Kolna, który według inwestora jest już nieaktualny. Zamiast ślepych murów mają tam powstać przeszklenia, a wewnątrz funkcje usługowe. Projekt kolejnych budynków wzdłuż Jana z Kolna, który według inwestora jest już nieaktualny. Zamiast ślepych murów mają tam powstać przeszklenia, a wewnątrz funkcje usługowe.

Po rozmowach z inwestorem miasto zapowiedziało, że nie będzie muru wzdłuż obiektów biurowych przy ul. Jana z KolnaMapka, zaś inwestor przekonuje, że ten projekt od kilku miesięcy jest już nieaktualny. Jednak decydujące zdanie w tej kwestii ma wojewódzki konserwator zabytków. A ten chce, żeby dawny mur odtworzono w jak największym zakresie, choć nie wyklucza, że mogą w nim powstać okna, wejścia do budynków lub nawet sam "ślad".



AKTUALIZACJA, godz. 14:14


Inwestor odniósł się do sprawy muru i całego projektu Palio, który powstaje przy Jana z Kolna.

- Wizualizacja, do której odniósł się artykuł przedstawia plan zabudowy obejmujący uzgodnienia z 2019 r. i nie została w nim uwzględniona przekazana przez nas informacja, iż jest to stan nieobowiązujący na dzień publikacji - mówi Łukasz Zarębski, kierownik marketingu w Cavatinie. - Obecny plan zabudowy, będący przedmiotem konsultacji z lutego 2022 r. zakłada usunięcie starego muru przy budynku D i odtworzenie przebiegu historycznej zabudowy tworząc pierzeję od strony ulicy Jana z Kolna poprzez wprowadzenie fasady budynku z elementami przeszkleń. Konsultacje zakładały również zachowanie fragmentu muru z pełną ekspozycją pomnika ofiar pożaru w hali Stoczni Gdańskiej na wysokości projektowanego budynku E oraz likwidację pozostałej części muru.
Inwestor przekonuje, że na parterze od początku planowany był miks różnego rodzaju funkcji w tym powierzchni usługowych. Jakich konkretnie? To będzie jeszcze analizowane.

- Jednocześnie deklarujemy dalszą otwartość na konstruktywne propozycje wynikające ze wspólnych dyskusji z konserwatorem oraz urzędem miasta i podkreślamy, że zależy nam na najwyższej jakości zabudowy w ramach naszego kompleksu - dodaje.

Mur wzdłuż stoczni powinien zostać odtworzony?

W maju pisaliśmy, że kolejne budynki, które powstaną wzdłuż ul. Jana z Kolna, mają mieć na parterach ślepe ściany i nawiązywać w ten sposób do muru, który przez dekady był wyraźną granicą oddzielającą miasto od terenów stoczni.

Inwestor Cavatina przekonywał, że taki jest wymóg pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków i Narodowego Instytutu Dziedzictwa, które sprawują pieczę nad tym obszarem.

Druga strona medalu jest jednak taka, że w budynku D, czyli pierwszym widocznym na wizualizacji, inwestor zaprojektował na parterze parking. A skoro są tam miejsca parkingowe, to po co robić okna.

Czytaj też: Te budynki zniknęły ze stoczniowego krajobrazu

Wiceprezydent Gdańska: muru nie będzie



Podniosły się wówczas głosy, że takie rozwiązanie, zamiast ożywić ul. Jana z Kolna, uczyni ją zupełnie martwą.

  • Stoczniowa hala widoczna na dalszym planie stała mniej więcej w tym miejscu, w którym ma powstać nowy biurowiec ze ślepą ścianą.
  • Mur i kolejne budynki, które jeszcze kilkanaście lat temu stały wzdłuż ul. Jana z Kolna.
W środę doszło do spotkania przedstawicieli miasta z Cavatiną.

- Nie będzie muru wzdłuż obiektów biurowych, poza pomnikiem upamiętniającym ofiary pożaru w hali Stoczni - zapowiedział po spotkaniu wiceprezydent Piotr Grzelak. - Dyskutujemy nad szczegółami architektonicznymi, w tym programami parterów. Z inicjatywy architekta miasta Gdańska spróbujemy doprowadzić do trójstronnego spotkania z udziałem konserwatora, Piotra Lorensa, oraz inwestora.
Jest jednak jeszcze za wcześnie, by mówić o sukcesie. Droga do zmiany projektu jest jeszcze długa i wyboista. A decydujące zdanie ma w tej kwestii pomorski wojewódzki konserwator zabytków.

Konserwator: nie każemy robić tępej, ślepej ściany



Zapytaliśmy pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków Igora Strzoka, jak zapatruje się na tę sprawę.

- Jako Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków stoimy na stanowisku, że mur powinien powstać w jak największym możliwym zakresie, co nie oznacza, że każemy robić tępą, ślepą ścianę - przekonuje Igor Strzok. - Jeśli inwestor zrezygnuje z budowy parkingu na parterze budynku, to nie widzę przeszkód, by powstały tam okna z odpowiednimi podziałami, nawiązujące stylistycznie do istniejącej hali. Dopuszczamy też możliwość stworzenia wejść od strony Jana z Kolna. Jednak budynki nie mogą mieć ścian całych ze szkła, jak w poprzednich obiektach, które tylko udają, że odtwarzają mur.
To, jak będzie ostatecznie wyglądał budynek D i kolejne, będzie przedmiotem jeszcze wielu uzgodnień między projektantami a konserwatorem.

"Każda ilość muru lepsza niż zero"



Wyburzenia murów i budynków w 2010 r. Wyburzenia murów i budynków w 2010 r.
- Budynek D na pierwszych trzech kondygnacjach ma mieć stylistykę dawnej hali. Na razie kolejne kondygnacje są mocno niedopracowane - mówi Igor Strzok.
Na koniec warto dodać, że stoczniowy mur istniał kiedyś na długości ponad 500 m.

- Nie da się go odtworzyć na całej długości, ale chcemy, żeby zostało go jak najwięcej. Teraz muru nie ma wcale, więc każda ilość jest lepsza niż zero - dodaje konserwator.

Nie chcemy wariacji na temat muru



Przedstawiciele Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, którzy są przeciwni zamurowywaniu Jana z Kolna, na razie studzą emocje.

- Brak muru nie oznacza z automatu fundamentalnej zmiany i miejskiej zabudowy. Mamy jednak nadzieję, że zobaczymy tam chociaż pojedyncze lokale usługowe z wejściem z poziomu chodnika, a nie jakąś wariację na temat muru - napisali na Facebooku.
Sprawę skomentował również miejski radny, który pisał interpelacje do miasta w tym temacie.

- Mam nadzieję, że nowa forma zabudowy zostanie uzgodniona z konserwatorem i będzie łączyła, a nie dzieliła miasto - komentuje Przemysław Majewski.

Opinie (133) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (4)

    Nawet tak prosta sprawa jak mur budzi kontrowersje i skłócenia...zostawić na pamiątkę dawnej stoczni,dobrze i tak że żurawi kilka zostało.Na wspomnienie dawnej świetności stoczniowej,obecnie nasi wykwalifikowani spawacze i monterzy dawno siedzą za granicą.Pozostały wspomnienia,nawet stoczniowych piwiarni zostało zaledwie ułamek.

    • 20 13

    • (1)

      Gdzie dwóch Polaków, tam 3 partie:) Oczywiście wiadomo, że nie można być biernym, bo deweloperzy to ostatnie podmioty mające na względzie wygląd Gdańska i komfort mieszkańców.

      • 1 5

      • prawie każde nowe osiedle o tym świadczy dobitnie

        • 1 1

    • nie tak dawno budyń chciał z kumplami opchnąć wszystko na złom

      jak sprawa wyszła na jaw to palił głupa że nic takiego nie miało miejsca, tak jak z wycinkami lasu na Stogach przy rozbudowie portu (choć siedział przez lata w radzie nadzorczej i miał wgląd do każdej decyzji)

      • 4 1

    • Tęsknisz za komuną!

      • 0 2

  • Czy konserwator zabytków będzie jak zwykle blokował? (14)

    Podobno mamy na Pomorzu najbardziej opieszałego urzędnika w Polsce? Czy to prawda?

    • 24 15

    • Opinia wyróżniona

      Gdyby nie interwencja konserwatora zabytków (8)

      to Cavatina wybudowałaby kosmiczne, lustrzane biurowce - zamiast nich stoją jedne z najładniejszych budynków tego typu w Trójmieście.

      • 51 56

      • (2)

        Cholernie ładne. Parkingi aż do elewacji budynku i skarpa od Jana z Kolna. Konserwator to kompletny i**ota, że coś takiego aprobuje.

        • 11 12

        • (1)

          Moim zdaniem są piękne, o ile to możliwe w przypadku budynków o takich zadaniach.
          Ale oczywiście możesz mieć inną opinię i nie zamierzam się kłócić :)

          • 7 2

          • Mam podobne odczucia.

            W tej całej karuzeli gdańskich paszkwili architektury, te przy Jana z Kolna prezentują się elegancko.

            • 7 3

      • Skąd ta wiedza? (4)

        Ściskałeś się ostatnio z jakimś kolesiem z Cavatiny a ten ci to wyznał na fali uniesień?

        • 1 8

        • Głupie to, ale odpowiem (3)

          Był artykuł na trojmiescie, dokładnie 4 marca 2020: "Nowy wygląd biurowców przy Jana z Kolna".
          Wkleiłem link i go usunięto, bo to chyba niezgodne z regulaminem czy jakoś tak.

          • 4 2

          • Artykuł? (2)

            To deweloper uzgadnia i buduje a nie pismak. Był artykuł na temat imponującej wieży na Polskim Haku a teraz budują tam banalne osiedle pasujące do terenów przy obwodnicy. Niby to lepsze nie poprzednie rudery i krzaki ale jednak szkoda takiej miejscówki.

            • 1 7

            • Cymbał z ciebie straszny.
              Przeczytaj może tekst "pismaka", a potem się wymądrzaj.

              • 5 1

            • "imponujące wieże" imponują tylko motłochowi z Grajewa albo Bartoszyc.

              • 0 0

    • nie (2)

      mamy najbardziej oddany deweloperce urząd w Polsce, który zaklepuje każdy kwit od dewelopera i pozwala na wszystko co sobie tylko wymyślą nie narzucając żadnych reguł zabudowy, patrz miszmasz na Wyspie Spichrzów, nie wspominając o tym b*urdelu architektonicznym na jej południowej części za Podwalem Przedmiejskim. To samo dzieje się obecnie na Polskim Haku, gdzie nic nie pasuje do siebie i jest robione byle taniej z jak największym profitem dla inwestora. Tutaj charakter zabudowy powinien być z góry narzucony (max wysokość, forma, kolorystyka, rozkład ulic). W Gdańsku tak nie jest - patrz np Bastion Wałowa lub nowe osiedla przy Łąkowej obok budynku koszar.

      • 22 10

      • A potem ci stawiający podpisy na kwitach dewelopera

        maja po 7 nieruchomosci ze specjalna bonifikata

        • 0 0

      • Bastion to kryminał ktoś za to powinien beknac

        • 0 0

    • (1)

      To prawda, pierwotnie inwestor chciał tam dać najtaniej wykonane paszkwile, konserwator na szczęście wymusił, aby jakoś to wyglądało. Stąd teraz jest taka nagonka na niego, a każde nieporozumienie jest nagłaśniane razy 20, aby wypadł on w złym świetle. Deweloperzy przez lata za bardzo przyzwyczaili się do podpalania i wolnej amerykanki, na szczęście konserwator(choć losowy), nie jest ich pachołkiem.

      • 23 8

      • a potem dziwmy się że deweloperzy stawiają osiedla pod miastem co powoduje rozlewanie się.

        • 3 9

  • Po co ten mur ma niby tam pozostać? (5)

    • 13 5

    • Opinia wyróżniona

      Jaki jest cel zachwowania kawałka obskurnej ściany w tym miejscu?! (1)

      Elementy nowej architektury mają stylistycznie nawiązywać do istniejącej tam hali - jakiej hali, jeśli tam niczego już nie ma?

      • 4 4

      • Opinia wyróżniona

        taki sam jak zachowanie muru berlińskiego czy płotu przy Stoczni - historia i dziedzictwo

        Będziesz mógł się z wnukami przejść i opowiedzieć o dawnej stoczni

        • 3 2

    • Dzięki temu pan konserwator może konserwować i**otyczne koncepcje urbanistyczne.

      • 2 3

    • Zatrzeć zamazać, wybrać ziemię, rozwiać powietrze, zlikwidować. Ani śladu historii - samo UE und Deutschland.

      • 1 3

    • Pomnik tez bym zburzył

      Po co on tam? Stoczni nie ma, pozar hali byl dawno, można wszystko rozwalić

      • 1 3

  • (21)

    Patrząc na pozostałości stoczni, nie mogę w to uwierzyć, jakim cudem zarządzający stocznia i pracownicy byli w stanie tyle kraść, że w 10 lat po upadku komuny los stoczni był już wiadomy, a obecna przyszłość tego miejsca to wyburzenia pod budowę apartamentów kopulacyjnych na godziny. Turystyka, a raczej jej patologiczna wersja tylko degraduje nasze trójmiasto, upubliczniając koszty i prywatyzując zyski.

    • 38 17

    • tój brak wiedzy jest porazajacy amoze to tylko głupota! Gdybys miał rozum wiedział bys kto kradł !

      I kto rzadził stocznią nie pracownik ale kadra z prezesem kolesie polityczni komunistów i nowych władz pseudosolidarnosaciowych .

      • 13 5

    • Opinia wyróżniona

      w Holandii całe portowe nabrzeże zostało zamienione na luksusowe nowoczesne budownictwo (14)

      i jest wspaniale - gdzieniegdzie są elementy stoczni: a to dźwig miedzy budynkami a to hala traserska zamieniona w boisko piłkarskio-tenisowe albo torowisko z nasypem robi za skatepark
      tam można z głową - u nas będzie stał ohydny mur i szpecił okolice...

      • 71 38

      • bo my kochamy martyrologię i zamartwianie się przeszłością (9)

        • 16 13

        • my nie okradaliśmy innych nacji przez kolonizację (8)

          i nie współpracowaliśmy z nazistami w czasie wojny, gdyby nie przeszłość ostatnich 100 lat nasz kraj wyglądał by zupełnie inaczej.

          • 12 10

          • gdyby PiS nie okradał tak bezczelnie Polski i Polaków - nie mielibyśmy najwyższej inflacji w całej UE (6)

            • 14 11

            • I dlatego nie mamy najwyższej inflacji w całej UE :)

              • 6 11

            • gdyby PO nie okradło karju ze wszystkiego a reszty sprzedało w obce ręce/ kapitał również strategiczne obiekty to dziś żyłoby (1)

              nam, normalnym polakom a nie kombinatorom, aferzystom, cwaniakom, złodziejom majątku państwowego i innym kastom sądowym

              • 10 10

              • Dokładnie PO

                • 0 0

            • (1)

              Tusk obiecywał drugą Irlandię.

              • 6 5

              • A pis skonczyl druga ukraina

                • 5 6

            • Furdojszland

              • 4 4

          • i to jest powód żeby patrzeć tylko wstecz, zamiast w przyszłość? w takim razie jesteśmy beznadziejni i zasłużyliśmy na nasz los.

            • 1 4

      • W holandii? A w nowym orleanie?

        Palisz blanty to pal

        • 5 2

      • (1)

        Tylko w Holandii mają normalne prawo budowlane. Nie to co u nas- prawo pozwalające prawie na wszystko inwestorowi. Zachód Europy (m.in. Holandia, Niemcy, Austria) dba o swój krajobraz, zróżnicowanie funkcji, estetykę i współczynniki zabudowy względem zieleni itp. My mamy tandetny jarmark, reklamozę, betonozę, brak spójności architektonicznej i samowolkę inwestorów. Wszystko to pod pozorem tzw. wolności.

        • 2 1

        • Dokładnie- betonoza bez ładu i składu z ukladami

          i rządami deweloperów co wszyscy widzimy

          • 0 0

      • Ale tam są architekci z prawdziwego zdarzenia a nie

        z układzików miejscowych

        • 0 0

    • hmm zobacz kto i kiedy nabył działki na terenach stoczniowych (1)

      one zostały opchnięte jeszcze za funkcjonowania stoczni. Przypadek ? Nie, to było celowe aby zabudować to i aby odpowiednie osoby na tym dorobiły się majątków na kilka pokoleń. Wpisz sobie w przeglądarkę "Jak rozkradziono stocznie" i obejrzyj kompilację filmów Wincentego Komana i przejrzy się dokładnie podmiotom które tam są wymieniane, część jeszcze istnieje choć zmieniła oficjalnie nazwy.

      • 9 3

      • stocznie zniszczyły solidarusski

        za Irządów PiS ... rząd tylko do stoczni w szczecinie - dokładał tyle kasy, że mogli w ogóle nic nie budować a forsa na wypłaty była!
        podpisywali kontrakty TAK - że Polska budowała Norwegowi statki za PÓŁdarmo!

        • 8 4

    • Nikt normalny (2)

      Nie kupi tam mieszkania. Teren skażony przez różne odpady chemiczne, które były zakopywane przez tyle lat

      • 6 6

      • Dobrze, że wiesz co jest u ciebie pod ziemią..

        • 2 4

      • Słoiki kupią

        Letnicę też wykupili. Ziemia skażona po lakierniach i świetlówkach.

        • 2 2

  • (3)

    Dlaczego FRAG wciąż ma prawo głosu? Już wystarczająco dużo popsuli w tym mieście, korkując je niepotrzebnymi przejściami naziemnymi obok tuneli na drogach ruchu przyspieszonego. Zapomnieli chyba, że to właśnie dzięki tym drogom Długa może być przeznaczona dla pieszych (i dla rowerofczyków, w czym FRAG pewnie też maczał palce).

    • 19 17

    • Drogi ruchu przyspieszonego? Które to?
      Weź pij mniej...

      • 5 4

    • (1)

      Na nasze szczęście ty nie masz decydującego głosu, "kierofczyku" :) Miłego dnia i smacznej kawusi!

      • 6 4

      • wracaj do roboty bo petenci czekają w kolejce

        • 1 1

  • Tusjk z merkel i komunistami chcieli by wszelki ślad po stoczni został tylko w książkach historii! (19)

    Wiec nic dzienego ze robią wszystko wtym kierunku

    • 27 31

    • (13)

      Dla ciebie cebulaczku to szanowny Pan Donald Tusk i Pani Kanclerz Angela Merkel. A za degradację i rozkradzenie kraju(w tym stoczni) po upadku komuny dziękuj nikomu innemu jak tym, którzy kładli swoje łapy na zakładach, również tym których propagandę codziennie słuchasz we wiadomościach.

      Wcale nie potrzeba mitycznego wroga zewnętrznego, bo nasz wspaniały naród ma to do siebie, że to co dostanie w ręce, to albo rozkradanie, albo zniszczy.

      • 9 9

      • Ty POkemonie dla mnie to zdrajca ojczyzny i rodaków ,a ty trolu poza nienawiscxią jaką czerpiesz papugujesz po Donaldzie (10)

        który jest twoim panem i mysli za ciebie mozesz co najwyzej jeszce mu tyłek polizac ,a on cie okradnie w imie twojego dobra a ty mu jeszcze podziękujesz POkemonie :)
        Szkalowanie rodaków powielanie stereotypów to nie twoja zasługa tylko jego a ty wszystko połykasz jak kazdy bezmyslny .

        • 7 8

        • Poczytaj ze zrozumieniem co wyczyniał PIS-owski geniusz ekonomii były (5)

          prezes Stoczni niejaki Jaworski -- z zawodu etnolog --ale uwaga dla patriotów ukończył studia podyplomowe z finansów w .... szwab..skim, germańskim i antypolskim berlinie ---tfu....

          • 8 5

          • (1)

            Wiesz,za PoKo psychiatra był szefem MON))

            • 4 2

            • A wiesz że o zakresie aborcji decydują geje i kawalerowie

              • 2 4

          • (2)

            Oni dalej wierzą wszyscy że to PO stocznie sprzedało.....tylko zapomnieli kto zasiadał na stołku prezesa i za jakich rządów. Ciemnota ciemnotą pozostanie

            • 4 4

            • Ty POelemingt nie mylisz robi to za ciebie donaldinia i tylko jemu wierzysz co by nie powiedział :) (1)

              • 4 2

              • udowodnij i to szybko, że Jaworski nie studiował w Berlinie i to za niemieckie pieniądze

                • 2 3

        • Prawdziwy patriota(jak zwykle) najpierw nauczy się używać interpunkcji...

          • 1 4

        • (1)

          Prawdziwy Polak-patriiijoota niech najpierw nauczyć się interpunkcji, bo z jego pis-belkotu nie da się nic zrozumieć.

          • 2 4

          • Meduzo ty nie rozumiesz zupełnie nic obojetnie jak by nie napisano zato bełkot nienawiści Tuska chwytasz łatwo

            • 0 0

        • Do lekarza pisiu rku

          • 0 1

      • ryży (1)

        Zajrzyj sklerotyku do książek i materiałów z różnych źródeł i doczytaj kto siedział wtedy przy korycie i kto odpowiadał za prywatyzację majątku narodowego, jeden z tych nieudaczników jest obecnie europosłem i bronił nie dawno lotosu.

        • 4 3

        • a czemu miałby nie bronić Lotosu i atakować polską firmę

          (oddając ją na pożarcie arabom i węgierskim kumplom Putina?) Pomyśl logicznie -użyj trochę szarych komórek -tak na poziomie 5 klasy podstawówki

          • 2 1

    • Nie zapominaj o reptilianach! To właśnie im nie w smak mur i patelnia, na której będą smażyć się przechodnie. Wszystkiego można dowiedzieć się z filmików z żółtymi napisami!

      • 1 0

    • Pis przyznał dotacje by ratowac stocznie a tusk poleciał na skarge do merkel by tego zabronic !I tak własnie sie stało!

      Dotacja dla stoczni została odebrana bo tak zdecydowała Bruksela pod rzadami merkel!!Takie same dotacje przyznawał rzad w niemczech swoim stoczniom .Ale nie mozna oczekiwac by bezmózgowcy bo takimi sa POKOelemigi wyborcy tuska wiedzieli co kolwiek.Oni nie myslą Jak Tusk wciagu tygodnia sam sobie zaprzecza to tez mu klaszcza bo oni nawet nierozumieją co on bredzi na tych wiecach wyborczych nienawisci.
      Gdy Donald likwidował stocznie wypłacil miliony firmie znanej z umów śmieciowych by szukała zatrudnienia dla stoczniowców.firmie która naturalnie przepisana na zone prominetnego POlityka.Pracy dla nikogo nie znalazła bo stoczniowcy wyemigrowali a firemka miliony zgarneła.

      • 5 3

    • Unia Europejska doprowadza do upadłości polskie stocznie,Monopol mają mieć stocznie niemieckie

      Stocznie niemieckie, np. w Rostoku, po wpompowaniu w nie olbrzymich pieniędzy (posiadają kryte pochylnie), są drogie i nie znoszą konkurencji. Stąd polityka UE, wyniszczająca polskie stocznie. Komisarz Kroes, a także dyrektor Humber Drabbe dobrze wiedzą, że ograniczenie produkcji polskich stoczni, usprawiedliwiane pomocą państwa, która zakłóca konkurencję na unijnym rynku, jest stwierdzeniem-wytrychem mającym usankcjonować nieudzielenie tzw. pomocy publicznej, a tym samym uniemożliwić konkurencję polskim zakładom ze doinwestowanymi stoczniami UE. Nie jest więc przypadkiem, że przy tych samych światowych cenach statków morskich i podobnych cenach materiałów, maszyn i urządzeń, polscy stoczniowcy pracujący w stoczniach UE zarabiają wielokrotnie więcej niż zarabiali w Polsce.

      Przykładem interwencjonizmu UE (tak potępianego przez Unię w odniesieniu do Polski), tym razem w branży lotniczej, jest pomoc finansowa, jakiej kilka lat temu udzielono największemu francuskiemu koncernowi lotniczemu produkującemu samoloty airbus, gdy firmie groziła upadłość, a tysiące ludzi znalazłoby się na bruku.
      Jak informowały media, unijna komisarz ds. konkurencji pani Noelie Kroes domaga się zamknięcia dwóch z trzech pochylni w Stoczni Gdańskiej lub zwrotu 743 mln złotych pomocy, jaką stocznia otrzymała od maja 2004 r.

      • 3 0

    • DOBRA!!!

      Pisząc te wypociny, musiałeś bardzo się napracować;PIS iorze.!!!!

      • 0 1

    • Ingrzelak

      • 0 0

  • na jaką cholerę komu ten MUR? (1)

    upamiętniać to ma co?
    po prostu kolejna szjaba urzędnicza+

    • 23 31

    • Ja, ja.

      • 3 2

  • mur (2)

    To co lokalna władza robi z Gdańszczanami to poraża. Gdańszczanie sa najbierniejszymi ludzmi na świecie. Można z nimi zrobić dosłownie wszystko, są na etapie kapcie pilot i tvn

    • 29 11

    • No bez przesady

      fakt że jesteśmy kiepscy ale całkiem niedaleko gdynia...

      • 2 0

    • bo tu pełno słoi,a im wszystko jedno:(((((

      • 2 0

  • tam nie są potrzebne żadne lokale usługowe, bo z automatu pojawią się parkingi wzdłuż (9)

    światła co 100 metrów i ograniczenia prędkości,. Niech przedstawiciele Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej zajmą się tym co się dzieje w całym mieście przy budowie grodzonych gett, których przybywa.

    • 13 11

    • nastepny milosnik autostrad w miescie. (1)

      autostrady buduje sie na wsi, tam gdzie pasujesz.

      • 13 6

      • tak, tam tacy jak ty zbierają u mnie szparagi...

        Jeśli to możliwe to przez miasto powinna przebiegać droga szybkiego ruchu aby szybko dojechać z punktu A do B. W cywilizowanych krajach robią np tunele przez miasto. Tutaj dłużej trwa stanie na światłach niż dojazd.

        • 6 9

    • Opinia wyróżniona

      (5)

      I o to chodzi, żeby rozrywkę i usługi nieco rozproszyć. Obecnie jest to pusta, brzydka ulica służąca jedynie autom. Ulica ma bardzo duży potencjał.

      • 39 29

      • I tak będzie to "przejazdówka" (2)

        Z jednej strony tory kolejowe i rury, po środku trasa przelotowa i tramwaj. To nie będzie normalna ulica. Życie przeniesie się na drugą stronę budynków - ul. Malarzy - tam może być naprawdę ładnie.

        • 4 1

        • Może być ładnie na obu ulicach

          • 1 1

        • A tych paskudnych rur i kolejki nie można zakryć jakimś nasadzeniom drzew?

          • 0 0

      • Mur pamięci

        Powinien pozostać w hołdzie tym którzy zginęli tam na koncercie w hali stoczni.Mało kto o tym pamięta ale niektórzy stracili tam kolegów i przyjaciół.

        • 9 1

      • Tez tak sadze, ponury mur , dać mu oprawę

        • 1 0

    • I bardzo dobrze, bo to nie jest autostrada.

      • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane