• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NIK o Gdańsku: słabe drogi, pasażerowie odchodzą

Piotr Weltrowski
7 lipca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Zakorkowane i w znacznej części nadające się do remontu - tak Najwyższa Izba Kontroli oceniła gdańskie drogi. Zakorkowane i w znacznej części nadające się do remontu - tak Najwyższa Izba Kontroli oceniła gdańskie drogi.

Zakorkowane i wymagające natychmiastowych remontów ulice, odstraszająca pasażerów i przestarzała komunikacja publiczna - to wnioski Najwyższej Izby Kontroli po sprawdzeniu dróg w Gdańsku.



Co, w pierwszej kolejności, powinny poprawić władze miasta?

Skontrolowano osiem polskich miast. - Kontrola dotycząca działań podejmowanych na rzecz usprawnienia systemu transportowego w największych miastach w Polsce objęła na terenie województwa pomorskiego cztery jednostki: Urząd Miasta Gdańska, Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku - mówi Michał Thomas z gdańskiej delegatury NIK.

Okazało się, że w ciągu ostatnich lat w mieście znacznie wzrosła liczba samochodów. Dziesięć lat temu, na 1 tys. gdańszczan przypadało 430 aut, w zeszłym roku - już 626. Podobny trend odnotowano także w innych kontrolowanych miastach. W większości z nich rosła też liczba osób korzystających z komunikacji publicznej. Nie działo się tak jednak w Gdańsku. Tu w ciągu ostatnich trzech lat, liczba osób korzystających codziennie z tramwajów i autobusów (NIK nie uwzględnił danych dotyczących Szybkiej Kolei Miejskiej) spadła o blisko 10 tys.

W raporcie NIK Gdańskowi oberwało się także za tramwaje. Sprawdzano m.in. jak leciwy jest jeżdżący po mieście tabor. Najstarsze tramwaje miał Szczecin - 97,4 proc. wagonów ma w tym mieście więcej niż 20 lat. Gdański tabor nie jest niestety znacznie młodszy - 20 i więcej lat ma aż 93,1 proc. taboru i jest to drugi najgorszy wynik wśród kontrolowanych miast.

Inspektorzy pochwalili za to Gdańsk za wytyczenie w ostatnim czasie nowych buspasów. Zarazem jednak miasto skrytykowano, gdyż zdaniem kontrolujących, buspasy o łącznej długości jedynie 567 m nie pozwoliły "na istotne usprawnienie przejazdów autobusami".

NIK niezbyt pochlebnie wypowiedział się także na temat stanu gdańskich dróg. W raporcie mowa jest o 132 km dróg powiatowych, wojewódzkich i krajowych (co daje 52,6 proc. wszystkich tego typu dróg zarządzanych przez samorząd) nadających się do remontu i 228 km dróg gminnych (43 proc.) wymagających naprawy.

Gdańsk znalazł się także wśród pięciu miast, w których nie sporządzono (jak wymaga tego ustawa) projektów planów rozwoju sieci drogowej. Co więcej, w regulaminie organizacyjnym gdańskiego ZDiZ w ogóle nie określono... komórki zajmującej się sporządzaniem takich planów.

Miasto pochwalono za to za przyjęcie programu rozwoju komunikacji rowerowej. Jeżeli chodzi jednak o łączną długość ścieżek rowerowych i gęstość ich sieci Gdańsk znalazł się w połowie stawki.

Zdecydowanie wyprzedził jednak wszystkich konkurentów, jeżeli chodzi o objęcie planami miejscowymi powierzchni miasta. Blisko 60 proc. Gdańska objęta jest takimi planami - dla porównania np. w Krakowie plany obejmują jedynie 16 proc. miasta, a w Warszawie 21 proc. Dzięki temu miejskie inwestycje, w tym także drogowe, napotykały w Gdańsku mniejsze przeszkody w realizacji, niż w innych kontrolowanych miastach.

Stosunkowo dobrze Gdańsk wypadł także, jeżeli chodzi o umiejętność pozyskiwania środków unijnych na inwestycje drogowe. Dotacje we wszystkich wydawanych przez kontrolowane miasta środków przeznaczonych na ten cel stanowiły średnio 5,5 proc. - w Gdańsku zaś 11,9 proc.

Opinie (202) ponad 10 zablokowanych

  • No co? Autobusy są nowoczesne. Mają góra dwa lata.

    I przyciemnione szyby.

    • 6 4

  • Tylko nie bus-pasy (2)

    Tego dziadostwa nie chcemy. Zamiast korek-pasów zmodernizujcie, zautomatyzujcie skrzyżowania - aktualnie to synchronizacja świateł jest w większości miejsc do p.

    • 14 5

    • do bani to kierowcy jeżdżą (1)

      100 metrowe odstępy w korkach, spod świateł z tempem ślimaka....

      • 3 0

      • to swoją drogą... strasznie irytuje gdy nieraz przez jełopów zamiast np 10 tylko 5 auto opuszcza skrzyżowanie. Rada na duże odstępy - wbijasz się przed takiego (o ile Tobie sie 'opłaca'). Może z czasem dojdzie gość do wniosku że nie warto 'rozciągać' korku...

        • 0 1

  • Adamowicz !!!!!!!!!!

    ZASTAŁ GDAŃSK Z ULICAMI A ZOSTAWIŁ ZE ŚCIEŻKAMI

    • 41 3

  • idiotyzm za publiczne pieniądze

    "Okazało się, że w ciągu ostatnich lat w mieście znacznie wzrosła liczba samochodów."..............GENIUSZ TO PISAŁ!!!JAK ON NA TO WPADŁ..CHYBA Z 10 LAT BADAŃ .

    • 21 2

  • W Gdyni to kontrola pewnie jeszcze trwa, tyle tam tego... (4)

    Gdynia = rozkopana jak co roku.
    Nie umieją tam remontów robić czy jak?! Ciągle poprawki poprawek ;)

    • 3 6

    • komunikacja (3)

      komunikacja gdyńska na pewno stoi na wyzszym poziomie niż w Gdańsku. Pisze to na podstawie własnego doswiadczenia.
      Co do remontów... fakt, czasem są zbyt czeste. Ale obecnie duze remonty są zdecydowanie potrzebne, a ten na wzgórzu posuwa sie do przodu.

      • 3 1

      • tiaaa, klima wszędzie i bezkorkowe trolejbusy (2)

        obudź się dziecko i przestań słuchać propagandy za 21 mln rocznie

        • 3 5

        • ja się ruszyłem dalej i co wjadę do Gdańska to mnie krew zalewa (1)

          bez względu czy transportem bydlęcym
          czy własnym ,
          ten sam szlag mnie trafia,
          8 lat tam mieszkałem i dziękuję sobie za przytomność umysłu
          i sprawną ewakuację

          • 5 1

          • Najwyraźniej jeszcze mało widziałeś...

            Jak ja z miasta wyjeżdżam w kierunku takiej wioski rybackiej Gdyni to wtedy naprawdę szlag mnie trafia! :) taka mała mieścinka a drogi remontujecie co chwilę, dziura na dziurze! Kiedy się wreszcie z tymi paroma ulicami uporacie?!

            • 0 0

  • Ale Straż Miejską mamy super (2)

    Mamy najlepszą Straż Miejską w Polsce.
    - Potrafią złapać staruszka, który przechodzi przez jezdnię nie tam gdzie trzeba
    - nie potrafią złapać chuliganów, którzy rozbijają przystanki autobusowe
    - Potrafią przede wszystkim wlepiać mandaty.
    Niedługo pierdnąć nie będzie można w mieście, bo z krzaków wyskoczy strażnik.

    • 34 2

    • Straż...

      Przy plaży nie zaparkujesz bo zaraz będzie mandat ale na plażę możesz wejść z psem, może sikać, narobić i nic. Można tez palić na plaży do woli, też straży niet...

      • 6 0

    • staruszka

      Co do staruszków, mandat to może za ostre rozwiązanie ale upomnienie nie jednemu/ej by sie przydało bo stwarzają oni duże niebezpieczeństwo na drogach i nie tylko (patrz chociażby na liczbę potrącań przez tramwaje - zwłaszcza w okolicach rynku na przymorzu).

      • 3 0

  • Ambicje (1)

    Plany i zamierzenia obecnych włodarzy miasta idą tylko w kierunku zabezpieczenia prywatnych interesów a nie mieszkańców.A wybory samorządowe tuż, tuż.....

    • 16 0

    • Planowani

      Gdyby kontynułowano rozbudowę dróg i infrastruktury w/g planów niemieckich nie byłoby problemów z komunikacją w Gdańsku.

      • 0 0

  • ważne że lodziarze z uefa dali zieloną kartke budyniowi:-) co tam drogi, stadiony, stadiony!!! (2)

    • 15 6

    • tak cie sledze w internecie

      ty nienormalny jestes. pewnie jestees kaleka i mieszkasz w internecie.zal mi cie

      • 1 5

    • dziadek g@llux !

      co ty g@llux wnuków nie masz? oderwij się od klawiatury na jeden dzień dla dobra swojego i ogółu

      • 1 1

  • Po co drogi...

    W końcu jak powiedział Adamowicz nie interesuje go budowanie drogi dla 2 tys mieszkańców a budowa centrum solidarności!!!! Zbędne wydwanie 50 milinów, na pewno każdy z nas znajdzie w swej okolicy droge, którą by się udało za te pieniądze naprawić lub zbudować....

    • 24 1

  • eeee tam (2)

    Spoko, spoko... Zgoda zbuduje! 12 lat zgody budynia. Jeszcze tylko 4 lata!

    • 5 0

    • 496 dni:-) (1)

      • 0 0

      • może znów los nam będzie przychylny i kadencja automagicznie się skróci

        iiiiiiiiiijjjjjąąąąąąąąą

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane