• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NIK o Gdańsku: słabe drogi, pasażerowie odchodzą

Piotr Weltrowski
7 lipca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Zakorkowane i w znacznej części nadające się do remontu - tak Najwyższa Izba Kontroli oceniła gdańskie drogi. Zakorkowane i w znacznej części nadające się do remontu - tak Najwyższa Izba Kontroli oceniła gdańskie drogi.

Zakorkowane i wymagające natychmiastowych remontów ulice, odstraszająca pasażerów i przestarzała komunikacja publiczna - to wnioski Najwyższej Izby Kontroli po sprawdzeniu dróg w Gdańsku.



Co, w pierwszej kolejności, powinny poprawić władze miasta?

Skontrolowano osiem polskich miast. - Kontrola dotycząca działań podejmowanych na rzecz usprawnienia systemu transportowego w największych miastach w Polsce objęła na terenie województwa pomorskiego cztery jednostki: Urząd Miasta Gdańska, Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku - mówi Michał Thomas z gdańskiej delegatury NIK.

Okazało się, że w ciągu ostatnich lat w mieście znacznie wzrosła liczba samochodów. Dziesięć lat temu, na 1 tys. gdańszczan przypadało 430 aut, w zeszłym roku - już 626. Podobny trend odnotowano także w innych kontrolowanych miastach. W większości z nich rosła też liczba osób korzystających z komunikacji publicznej. Nie działo się tak jednak w Gdańsku. Tu w ciągu ostatnich trzech lat, liczba osób korzystających codziennie z tramwajów i autobusów (NIK nie uwzględnił danych dotyczących Szybkiej Kolei Miejskiej) spadła o blisko 10 tys.

W raporcie NIK Gdańskowi oberwało się także za tramwaje. Sprawdzano m.in. jak leciwy jest jeżdżący po mieście tabor. Najstarsze tramwaje miał Szczecin - 97,4 proc. wagonów ma w tym mieście więcej niż 20 lat. Gdański tabor nie jest niestety znacznie młodszy - 20 i więcej lat ma aż 93,1 proc. taboru i jest to drugi najgorszy wynik wśród kontrolowanych miast.

Inspektorzy pochwalili za to Gdańsk za wytyczenie w ostatnim czasie nowych buspasów. Zarazem jednak miasto skrytykowano, gdyż zdaniem kontrolujących, buspasy o łącznej długości jedynie 567 m nie pozwoliły "na istotne usprawnienie przejazdów autobusami".

NIK niezbyt pochlebnie wypowiedział się także na temat stanu gdańskich dróg. W raporcie mowa jest o 132 km dróg powiatowych, wojewódzkich i krajowych (co daje 52,6 proc. wszystkich tego typu dróg zarządzanych przez samorząd) nadających się do remontu i 228 km dróg gminnych (43 proc.) wymagających naprawy.

Gdańsk znalazł się także wśród pięciu miast, w których nie sporządzono (jak wymaga tego ustawa) projektów planów rozwoju sieci drogowej. Co więcej, w regulaminie organizacyjnym gdańskiego ZDiZ w ogóle nie określono... komórki zajmującej się sporządzaniem takich planów.

Miasto pochwalono za to za przyjęcie programu rozwoju komunikacji rowerowej. Jeżeli chodzi jednak o łączną długość ścieżek rowerowych i gęstość ich sieci Gdańsk znalazł się w połowie stawki.

Zdecydowanie wyprzedził jednak wszystkich konkurentów, jeżeli chodzi o objęcie planami miejscowymi powierzchni miasta. Blisko 60 proc. Gdańska objęta jest takimi planami - dla porównania np. w Krakowie plany obejmują jedynie 16 proc. miasta, a w Warszawie 21 proc. Dzięki temu miejskie inwestycje, w tym także drogowe, napotykały w Gdańsku mniejsze przeszkody w realizacji, niż w innych kontrolowanych miastach.

Stosunkowo dobrze Gdańsk wypadł także, jeżeli chodzi o umiejętność pozyskiwania środków unijnych na inwestycje drogowe. Dotacje we wszystkich wydawanych przez kontrolowane miasta środków przeznaczonych na ten cel stanowiły średnio 5,5 proc. - w Gdańsku zaś 11,9 proc.

Opinie (202) ponad 10 zablokowanych

  • towarzysze! jest dobrze, a bedzie jeszcze gorzej!! (1)

    • 9 3

    • milcz komuchu

      • 1 0

  • ico? i nic

    kiedyś tym jeżdziłem, a teraz wole w aucie. i tyle w temacie

    • 5 1

  • niemożliwe

    przecież gdańsk jest najlepszy a wszystkie miasta powinny być jego wiernymi miniaturami włącznie z podkówkami na twarzach gdańszczan. Miasto z historią i z tradycją budowania jednopasmowych dróg dojazdowych.

    • 11 1

  • Fajnie że się buduje i modernizuje ale (2)

    dlaczego droga ma 2-3 letnią gwarancję od inwestora, a po 4 latach trzeba ją remontować?

    A berlinka (droga budowana w latach trzydziestych przez Niemców) trzyma się do dziś wraz z niektórymi wiaduktami. Nie wspominam już o przepaści technologicznej przez te prawie 80 lat.

    • 27 0

    • bo to polactwo zabrało się za rządzenie (1)

      w Gdańsku najlepsze jest to to co zbudowała germańska myśl techniczna, Polacy potrafili postawić jedynie falowce

      • 7 1

      • Co racja to racja

        nie możemy Niemców zatrudnić do budowania dróg?

        Mogą wziąć swój sprzęt, swoich ludzi itd. My już nic nie wymyślajmy. Proszę.

        • 3 0

  • WSZĘDZIE KORKI!!! (4)

    Korki:

    - potokowa w dół do słowackiego
    - słowackiego
    - kartuska
    - trakt św wojciecha
    - stocznia
    - podwale
    - spacerowa
    - grunwaldzka/niepodległości w kierunku na sopot i gdynię

    CODZIENNIE W TYCH MIEJSCACH SĄ OLBRZYMIE KORKI, NIKT Z TYM NIC NIE ROBI.
    DROGOWCY PSEUDO PLACKARZE ŁATAJĄ DZIURAWE DROGI, KTÓRE PO 2 MIESIĄCACH WYGLĄDAJĄ JAK PRZED REMONTEM.

    CZASEM ZORGANIZUJE SIĘ PRZEBUDOWĘ JAKIEGOŚ WĘZŁA ALBO OBIEKTU, WIĄŻE SIĘ TO Z WIELKIM LOKALNYM KOSZMAREM OKOLICZNYCH MIESZKAŃCOW!!

    TO NIE JEST NORMALNE,ŻE RANO DO PRACY JEDZIEMY PONAD GODZINĘ I TYLE SAMO ALBO WIĘCEJ ZAJMUJE NAM POWRÓT!!!

    • 25 1

    • to ruszcie wygodne dupy z aut do autobusów (1)

      albo tramwajów, albo przeprowadź sie do centrum - zapomnisz co to korek i kłopoty komunikacyjne. Wszędzie tramwajem się dostaniesz. ale oczywiśćei wg ciebie "prestiż" ci spadnie...bo już nie dom na wypizdowiu a mieszkanie w kamienicy lub bloku...

      • 3 6

      • D.E.B.I.L

        • 3 0

    • Bo tyle gdyńskich śledzi za pracą do Gdańska przyjeżdża co dnia.

      Same fakty.

      • 1 1

    • Co robicie...

      ...o godz. 14, że przed dojazdem do pętli w oliwie na grunwaldzkiej, że jest korek? Pracy nie macie nieroby, że zachciewa sie wam tam stać?

      • 0 1

  • no to tragiczne wyniki...ostatni akapit...i rezygnacja z komentarza...

    • 4 0

  • Gdansk

    morze utopionych mozliwosci

    • 11 1

  • Nowości to ten NIK nie odkrył. (2)

    Ale przynajmniej urzędowo zostało stwierdzone, że władze Gdańska, w osobie Adamowicza i przydupasów zrobiły z naszego miasta wiochę.
    Że negatywne opinie o władzach, to nie wymysły grupki nawiedzonych internetowych frustratów, którzy na pewno należą do PIS, tylko głos społeczeństwa zatroskanego o los i o rozwój miasta.
    A jeżeli chodzi o ścieżki rowerowe, to zaskoczony jestem , że Gdańsk jest pod tym względem przeciętny, bo do tej pory uchodził wedle propagandy niemalże za wzorzec. :) Też dałem sobie zrobić wodę z mózgu.

    Ja bardzo proszę, niech tu przyjdzie ktoś kompetentny, spoza partyjnych układów, rozgoni to towarzystwo wzajemnej adoracji i zrobi wreszcie porządek.:)

    • 27 1

    • Wybory (1)

      Pytam więc Gdańszczan dlaczego głosowali na budynia i spółkę

      • 5 0

      • Ja głosowałem, bo wyszedłem z założenia, że jak się władza nachapie do syta, to potem i dla miasta coś zrobi. Niestety myliłem się głęboko.
        Apetyt im rośnie w miarę jedzenia, a wraz z kolejnymi wygranymi wyborami poczucie bezkarności i wyższości nad ciemnym ludem.

        Czas na zmiany.

        • 3 0

  • Przeciez mamy podobno najnowocześniejsze tramwaje w Polsce ;-) (2)

    • 7 0

    • Ale na kredyt

      Z twojej i z mojej kieszeni

      • 2 0

    • Całe 3 sztuki.

      • 1 0

  • ADAMOWICZ-MORZE BEZRADNOŚCI (1)

    PIJAR,AUTOREKLAMA,DZIADOSTWO,AROGANCJA....I ŚCIEŻKI ROWEROWE,JEDYNY SUKCES CHYBA

    • 23 0

    • Niestety kiedy przychodzi do wyborów to ważniejsze są inne sprawy. Np. na kogo głosują "wykształceni" mieszkańcy gdańska...
      Czwarta kadencja tej ekipy zbliża się wielkimi krokami.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane