• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na Chwarznie chcą lepszej ochrony przed hałasem z dróg

Patryk Szczerba
9 lipca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Duże zmiany na plus w ruchu na Chwarznieńskiej
Czy rondo zwiększa hałas? Mieszkańcy są o tym przekonani, urzędnicy wręcz przeciwnie. Czy rondo zwiększa hałas? Mieszkańcy są o tym przekonani, urzędnicy wręcz przeciwnie.

Protestują przede wszystkim mieszkający przy ul. Sokoła zobacz na mapie Gdyni, którzy od trzech lat apelują do miasta i dewelopera o rozwiązanie hałaśliwego problemu. Na zmiany, choćby w postaci doraźnej, szanse są jednak małe.



Czy zachodnia część Gdyni potrzebuje nowych rozwiązań drogowych?

Pierwsza nieruchomość przy ul. Franciszka Sokoła 18-20-22 zobacz na mapie Gdyni stanęła w 1998 roku. Dwa lata wcześniej mieszkanie kupiła tam pani Wanda, szukająca cichej i spokojnej okolicy. Razem z pozostałymi 47 właścicielami mieszkań liczyła na szybkie rozwiązanie sprawy drogi dojazdowej do budynków powstających w ramach osiedla Sokółka budowanego przez firmę Hossa.

- Ulica Chwarznieńska zobacz na mapie Gdyni w ówczesnym kształcie na tym odcinku miała pozostać wewnętrzną ulicą. Według obietnic dewelopera i miasta w ciągu kilku lat zastąpić ją miała nowa droga łącząca osiedla zachodniej części Gdyni z Obwodnicą Trójmiasta. Liczyliśmy, że do tego czasu w tym względzie coś się wydarzy. Tymczasem miasto zamiast budowy zafundowało nam jeszcze więcej problemów. Nie rozumiem takiego postępowania i nie zgadzam się na takie traktowanie - wyjaśnia mieszkanka.

W 2011 roku, po przebudowie w pierwszym etapie ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni, tuż przy budynku zbudowano dla rozładowania ruchu rondo. Wtedy kłopoty związane z hałasem stały się codziennością. Nie pomogły interwencje u dewelopera - firmy Hossy, ani we wspólnocie mieszkaniowej oraz radzie dzielnicy.

- Sporo mieszkań stoi pustych, niewielu jest bowiem zainteresowanych życiem w takim miejscu. Trudno się dziwić, bowiem na jezdnię wychodzą nie klatki schodowe, ale wprost drzwi prowadzące do mieszkań. Czy rozwiązaniem nie powinien być montaż ekranów akustycznych blokujących dostęp hałasu, zwłaszcza w perspektywie zwiększającego się ruchu samochodowego - dodaje pani Wanda, która bez przekonania patrzy nawet na badania natężenia hałasu przeprowadzone przez urzędników.

Czytaj też: Jaka przyszłość dla Gdyni Zachód?

Ci przyznają, że nowa trasa łącząca osiedla mieszkaniowe Gdynia Zachód z Obwodnicą Trójmiasta jest coraz bardziej potrzebna, jednak to nadal melodia przyszłości, mimo że dokumentacja projektowo - kosztorysowa jest praktycznie przygotowana i wymaga jedynie korekt. Według planów obecna klasa techniczna ulicy Chwarznieńskiej na opisywanym odcinku ma zostać zgodnie z zapisami miejscowego planu obniżona, tak by była drogą lokalną zapewniającą dojazd do zabudowy w rejonie osiedla Sokółka.

W miejscowym planie zagospodarowania wciąż funkcjonuje również ulica Jana Nowaka Jeziorańskiego, jako kontynuacja Chwaszczyńskiej łącząca Dąbrowę z Chwarznem. Na obydwie inwestycje nie ma jednak pieniędzy i bez wsparcia z unijnego budżetu się nie obejdzie. Sęk w tym, że nie wiadomo, czy w ogóle na takowe będzie szansa, ponieważ przydział środków na infrastrukturę drogową może być niewielki, kosztem promowania transportu miejskiego.

Czytaj też: Budujmy kolej do Chwarzna

- Zarzuty dotyczące ronda, które rzekomo generuje hałas uważam za przesadzone. Po to zostało zbudowane, żeby ruch spowalniać i upłynniać. Co do ekranów akustycznych, to zawsze będzie to ingerencja w krajobraz, także trudno powiedzieć, czy to rozwiązanie właściwe, zwłaszcza, że część mieszkańców może ich nie chcieć w dzielnicy - tłumaczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni

Problem z natężeniem ruchu i hałasem będzie jednak narastał, bowiem prognozy wskazują, że już za 15 lat osiedla na Wiczlinie i Chwarznie może zamieszkiwać nawet 50 tys osób. Priorytetem pozostaje wciąż modernizacja "starej" Chwarznieńskiej. Drugi etap właśnie się kończy, a miasto przymierza się do rozpoczęcia ostatniej części inwestycji - na Witominie.

Zobacz również: Czytelnik: Kolej potrzebna także na zachodzie Gdyni

- Mimo kampanii zachęcających do korzystania z rowerów i komunikacji miejskiej, która, co pokazują badania, jest dobrze oceniana, w tej części Gdyni wciąż niewielu wybiera alternatywny w stosunku do samochodów środek transportu. Niewiele możemy więcej zrobić. Dlatego tak ważne jest, by przebudować Chwarznieńską jak najszybciej - dodaje Marek Stępa.

Opinie (84) 5 zablokowanych

  • Gdynianie gdynianiom zgotowali ten los...

    ...kręcąc się na rondzie

    • 1 1

  • Właśnie skończyliśmy drążyć tunel w Letnicy

    Pożyczyć Wam na Pucką i Chwarzno? Rozwiążecie oba problemy.

    • 4 3

  • "- Sporo mieszkań stoi pustych, niewielu jest bowiem zainteresowanych życiem w takim miejscu."

    Niewielu jest zainteresowanych życiem na takim zadupiu, pani Wando

    • 6 7

  • Ronda (2)

    To głupota urzędników którzy tworzą korki

    • 4 5

    • ronda zwiększają przepustowość skrzyżowań (1)

      czyli miejscowo mogą korki zredukować. Na dłuższą metę potrzebne są sposoby na redukcję uzależnienia (mentalnego i realnego ) od samochodów.
      urzędnicy nie tworzą korków - tworzy je nadmiar samochodów i brak wyobraźni.

      • 3 3

      • Bardzo słuszna wypwiedż

        • 2 3

  • Do redakcji

    Mam sprawę dla redakcji. Czy moglibyście sprawdzić, czy sygnały dźwiękowe dla niewidomych, montowane wraz z sygnalizacją, mają jakąś określoną głośność? Czy musza spełniać jakieś określone normy hałasu? Mieszkam niedaleko takiego właśnie sygnalizatora, jakieś 200 m w linii prostej. Latem fioła można dostać od tych dźwięków. Przy otwartym oknie, ten dźwięk tak się niesie, że mam wrażenie, że to tuż za oknem jest.
    Co ciekawe, wieczorem (od 20.00 chyba) chyba są wyłączane lub redukuje się głośność.

    • 3 0

  • Pan Stępa to zwykły kmieć.

    • 5 1

  • szlaban

    niech Pani Wanda zainwestuje w szlaban! na patio juz jest!!! ludzie kupują tanie mieszkania na obrzeżach, jeszcze tańsze nad lokalami udlugowymi, a potem sie grodza, chcą mieć łąki pola i lasy oraz ciszę... to niech wracają do swoich wsi!!!

    • 5 1

  • Z cyklu... "Złote myśli Stępy" (1)

    "Po to zostało zbudowane, żeby ruch spowalniać i upłynniać"

    Czy to czasem się wzajemnie nie wyklucza?

    • 9 3

    • Nie, to sie akurat nie wyklucza, choc Stepa moim idolem nie jest

      • 0 2

  • Drogi Rowerowe

    Trzeba budować drogi rowerowe a nie autostrady w środku miasta i żadne szpetne ekrany nie będą go dzielić jak mur berliński.

    • 2 6

  • Nowogaccy ! (1)

    Problem jest z nowobogackimi - kupują mieszkania na Chwarznie (Forest) i na nowo powstającym osiedlu na Wyczlinie. Tą drogą maja jedyny dojazd i śmigają 100 - 120 Chwarznieńską do domu... Codziennie słyszę ryk motorów gdzie na 100% przekraczają dopuszczalny hałas 96 decybeli... Nakupują sobie wypasione fury i grzeją ile fabryka dala , nie raz wywracają sie na rondzie bo tracą panowanie nad kierownicą przez zbyt szybka jazdę.
    Tak samo karetka jak jedzie to zawsze na sygnale ....
    Współczuję pani Wandzie gdzie samochody opuszczające rondo muszą dodawać " gazu" a przy furach z silnikami 2-3 litrowymi to daje niezły hałas ...
    Nie ekrany bo oszpeca osiedle ale budowa nowej drogi z dwoma pasami w każdym kierunku aby mieszkańcy nowych osiedli mieli szybki dojazd . A Chwarznieńska zostanie przemianowana na drogę osiedlową i dla zbyt szybkich kierowców można postawić kilka progów zwalniających lub fotoradar :)

    • 5 2

    • ale Ty biadolisz...

      po pierwsze- przeważnie hałasują samochody z motorami w granicach1-1.4 litra, bo jak sie ma 50-100 koni to trzeba sobie dodać trochę splendoru, 2-3 litrowe jednostki są znacznie bardziej ciche bo nie trzeba ich kręcić wysoko żeby jakoś jechały...idąc tropem Twojego myślenia skutery musiałyby mieć kilkunastolitrowe silniki, bo przecież hałasu robią zdecydowanie najwięcej (nie licząc dobitych Hond, BMW, VW i tak dalej). Po drugie mieszkam tam ładny kawałek czasu i większość jeździ tam bardzo spokojnie od 50-70, od czasu do czasu pomknie ktoś 90 ale to rzadkość, wiec nie wiem skąd wytrzasnąłeś to 120 km/h ani jak to zmierzyłeś.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane