• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na Chwarznie chcą lepszej ochrony przed hałasem z dróg

Patryk Szczerba
9 lipca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Duże zmiany na plus w ruchu na Chwarznieńskiej
Czy rondo zwiększa hałas? Mieszkańcy są o tym przekonani, urzędnicy wręcz przeciwnie. Czy rondo zwiększa hałas? Mieszkańcy są o tym przekonani, urzędnicy wręcz przeciwnie.

Protestują przede wszystkim mieszkający przy ul. Sokoła zobacz na mapie Gdyni, którzy od trzech lat apelują do miasta i dewelopera o rozwiązanie hałaśliwego problemu. Na zmiany, choćby w postaci doraźnej, szanse są jednak małe.



Czy zachodnia część Gdyni potrzebuje nowych rozwiązań drogowych?

Pierwsza nieruchomość przy ul. Franciszka Sokoła 18-20-22 zobacz na mapie Gdyni stanęła w 1998 roku. Dwa lata wcześniej mieszkanie kupiła tam pani Wanda, szukająca cichej i spokojnej okolicy. Razem z pozostałymi 47 właścicielami mieszkań liczyła na szybkie rozwiązanie sprawy drogi dojazdowej do budynków powstających w ramach osiedla Sokółka budowanego przez firmę Hossa.

- Ulica Chwarznieńska zobacz na mapie Gdyni w ówczesnym kształcie na tym odcinku miała pozostać wewnętrzną ulicą. Według obietnic dewelopera i miasta w ciągu kilku lat zastąpić ją miała nowa droga łącząca osiedla zachodniej części Gdyni z Obwodnicą Trójmiasta. Liczyliśmy, że do tego czasu w tym względzie coś się wydarzy. Tymczasem miasto zamiast budowy zafundowało nam jeszcze więcej problemów. Nie rozumiem takiego postępowania i nie zgadzam się na takie traktowanie - wyjaśnia mieszkanka.

W 2011 roku, po przebudowie w pierwszym etapie ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni, tuż przy budynku zbudowano dla rozładowania ruchu rondo. Wtedy kłopoty związane z hałasem stały się codziennością. Nie pomogły interwencje u dewelopera - firmy Hossy, ani we wspólnocie mieszkaniowej oraz radzie dzielnicy.

- Sporo mieszkań stoi pustych, niewielu jest bowiem zainteresowanych życiem w takim miejscu. Trudno się dziwić, bowiem na jezdnię wychodzą nie klatki schodowe, ale wprost drzwi prowadzące do mieszkań. Czy rozwiązaniem nie powinien być montaż ekranów akustycznych blokujących dostęp hałasu, zwłaszcza w perspektywie zwiększającego się ruchu samochodowego - dodaje pani Wanda, która bez przekonania patrzy nawet na badania natężenia hałasu przeprowadzone przez urzędników.

Czytaj też: Jaka przyszłość dla Gdyni Zachód?

Ci przyznają, że nowa trasa łącząca osiedla mieszkaniowe Gdynia Zachód z Obwodnicą Trójmiasta jest coraz bardziej potrzebna, jednak to nadal melodia przyszłości, mimo że dokumentacja projektowo - kosztorysowa jest praktycznie przygotowana i wymaga jedynie korekt. Według planów obecna klasa techniczna ulicy Chwarznieńskiej na opisywanym odcinku ma zostać zgodnie z zapisami miejscowego planu obniżona, tak by była drogą lokalną zapewniającą dojazd do zabudowy w rejonie osiedla Sokółka.

W miejscowym planie zagospodarowania wciąż funkcjonuje również ulica Jana Nowaka Jeziorańskiego, jako kontynuacja Chwaszczyńskiej łącząca Dąbrowę z Chwarznem. Na obydwie inwestycje nie ma jednak pieniędzy i bez wsparcia z unijnego budżetu się nie obejdzie. Sęk w tym, że nie wiadomo, czy w ogóle na takowe będzie szansa, ponieważ przydział środków na infrastrukturę drogową może być niewielki, kosztem promowania transportu miejskiego.

Czytaj też: Budujmy kolej do Chwarzna

- Zarzuty dotyczące ronda, które rzekomo generuje hałas uważam za przesadzone. Po to zostało zbudowane, żeby ruch spowalniać i upłynniać. Co do ekranów akustycznych, to zawsze będzie to ingerencja w krajobraz, także trudno powiedzieć, czy to rozwiązanie właściwe, zwłaszcza, że część mieszkańców może ich nie chcieć w dzielnicy - tłumaczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni

Problem z natężeniem ruchu i hałasem będzie jednak narastał, bowiem prognozy wskazują, że już za 15 lat osiedla na Wiczlinie i Chwarznie może zamieszkiwać nawet 50 tys osób. Priorytetem pozostaje wciąż modernizacja "starej" Chwarznieńskiej. Drugi etap właśnie się kończy, a miasto przymierza się do rozpoczęcia ostatniej części inwestycji - na Witominie.

Zobacz również: Czytelnik: Kolej potrzebna także na zachodzie Gdyni

- Mimo kampanii zachęcających do korzystania z rowerów i komunikacji miejskiej, która, co pokazują badania, jest dobrze oceniana, w tej części Gdyni wciąż niewielu wybiera alternatywny w stosunku do samochodów środek transportu. Niewiele możemy więcej zrobić. Dlatego tak ważne jest, by przebudować Chwarznieńską jak najszybciej - dodaje Marek Stępa.

Opinie (84) 5 zablokowanych

  • W Chwarznie

    Panie redaktorze, proszę pisać poprawnie w Chwarznie.

    • 3 0

  • tam. gdzie nie trzeba to ekranów pełno

    a tam, gdzie konieczne foopa pupa, nie da się...

    • 1 0

  • Panie Wiceprezydencie, jak tu dojeżdżać do pracy rowerem? (2)

    Pod względem ścieżek rowerowych Gdynia jest daleko za Murzynami, a jazda rowerem głównymi ulicami w godzinach szczytu to sport ekstremalny i gwarancja mocnych wrażeń.

    • 7 1

    • spoko, gosciu jest nawiedzony

      • 1 0

    • Panie Stepa

      Jak wedlug Pana jadac z Chwarzna do centrum Gdyni mam sie przedostac przez Witomino,
      Jak wedlug Pana jadac z Chwarzna na Karwiny lub Dabrowe mam sie przedostac przez Wiczlino,
      Jak wedlug Pana jadac z Chwarzna do Chyloni, Cisowej mam sie przedostac przez las.

      Pytam zupelnie powaznie, a Pan traktuje sprawy zupelnie niepowaznie.
      Odpowiedzi typu: mamy sciezki lesne prosze mnie nie udzielac.
      Pracuje na codzien w stroju, nazwijmy wyjsciowym, mimo tego chetnie bym dojezdzal do pracy rowerem, bo rower bardzo lubie i w kazdej wolnej chwili korzystam z tej formy relaksu.

      Obecnie "budujecie" prawdziwa sciezke rowerowa wzdluz Chwarznienskiej, ale znowu bedzie to trakt przerwany.
      Czy nie mozna wreszcie zbudowac drogi rowerowej od punktu A do punktu Z,
      tak aby stanowila spojna calosc, by mozna bylo z niej nalezycie korzystac.

      Proponuje Pan przesiadanie sie na rower, co uwazam za sluszny krok, no ale po czym ? po czym mam niby dojechac do celu ?
      Po tych super ruchliwych, wariackich, drogach kolowych. jestes Pan bardzo niepoprawny w swoim postepowaniu, w stylu Idzcie i pozabijajcie sie.
      Wiem wiem, drastycznie, ale prawdziwie

      • 3 1

  • Przecież miasto jest od brania łapówek,

    a nie od budowania ekranów.

    • 4 3

  • pycha Wujku Dobra Rada (2)

    na pewno przesiądę się na rower, bo tak chce władza. Będę wstawał o 5 żeby zdążyć zawieźć moim rowerem dziecko do przedszkola na 7:30 w innej dzielnicy modląc się aby nikt mnie nie przejechał bo ścieżki brak. A potem to juz luzik bo te 10 km do pracy w Sopocie to pikuś. No i powrót z dzieckiem po południu.

    • 10 1

    • to jest oferta dla Singli i Bezdzietnych (1)

      • 3 1

      • zgadza się

        o ile fajnie jest być singlem czy bezdzietnym, to nie można całej infrastruktury komunikacyjnej ustawiać pod jedną grupę, zwłaszcza taką, z której kolejnego pokolenia nie będzie

        • 2 0

  • wyprowadż się Osiole do centrum puszczy białowieżczańskiej (2)

    i oby ci Żubry pod oknami nie tuptały ...

    • 2 10

    • Ty za to się pewnie sprowadziłeś z sioła pod Błagowieszczeńskiem... Pisz po polsku, "OŚLA ŁĄKO"...

      • 5 0

    • wracaj synku do Kartuz, jeśli miasto kojarzy ci się z hałasem i smrodem spalin to znaczy że jesteś burakiem który nigdy w duży mieście nie miaszkał, wróć do domu, babcia się ucieszy i łojce też, napijesz się wreszcie czystej łedy

      • 3 3

  • z ta wladza nalezy skonczyc definitywnie

    bo tak chcą ci którzy ta władze wybrali

    • 6 0

  • Niestety,

    walka z hałasem to dla naszych urzędasów terra incognita, każdy cywilizowany kraj walczy z tym zagrożeniem na wszelkie mozliwe sposoby jednak my oczywiście jestesmy sprytniejsi i wiemy co jest najwazniejsze no chyba że można coś prywatnie przytulić wówczas budowa niepotrzebych ekranów akustycznych za 300 mln nie stanowi problemu. Kiedy, pytam, zaczną się aresztowania urzędników? Każdy urzędas żyje za nasze pieniądze, jesli nie służy wiernie to powinien wylatywać na przysłowiowych kopach!

    • 7 0

  • rowery (2)

    Panie Stępa , dlaczego pan nie dojeżdża do pracy rowerem, czyżby droga powrotna była zbyt trudna na długim podjeździe pod Witomino? No i deszcz może popadać a zimą trzeba zmienić w rowerze koła na narty. A pani Wanda chyba nie widziała co kupuje -przebieg ulicy Chwarznieńskiej, chciwość i głupota dewelopera jeszcze na długo przed budową ronda nakazywał ostrożność i daleko idące przemyślenia. No chyba że się lubi wychodzenie z mieszkania prosto na ulicę.A znając zaangażowanie ratusza w budowę dróg w naszej dzielnicy lek na pani serce w postaci nowej ulicy to bardzo odległa przyszłość. Najwazniejszy jest PR w centrum.

    • 5 0

    • Pan Stepa nei jezdzi rowerem, bo.....wie ze nie dojedzie do domu, z powodu brakow fragmentow sciezek rowerowych (1)

      • 0 0

      • Rowerem do pracy

        Panie Stępa proszę powiedzieć jak ja mam dojechać do pracy w Gdańsku rowerem? Obwodnicą 40 km w jedna stronę? A może jechać na SKM i dalej rowerem po Gdańsku? Ale te rozwiązanie ma 2 wady ponieważ aby dojechać na 7 rano muszę zamiast jak teraz jechać o 6 do pracy już ruszać o 4? i w Gdańsku nie pracuję przy dworcu głównym tylko na obrzeżach i nieźle sie spocę zanim dojadę na miejsce o czasie. i następnie 12 h śmierdzący mam pracować ? a moze wstać o 3 aby przed praca jeszcze mieć czas na szybki prysznic?

        • 0 0

  • myślę ,że kol. Szczurek jakmi Stępa przejeżdżają codziennie przez totalnie sknocony i zbabrany węzeł Chwarznieńska -Obwodowa (2)

    trzeba być totalnym ignorantem i idiotą aby nie widzieć jak można klasycznie wywalić w błoto kupe kasy na coś (węzeł ?) co jest nie praktyczne izbudowane na opak !!! . Powstydżcie się panowie !!! , bo ja muszę się wstydzić i tłumaczyć za was .

    • 7 0

    • a co bys tam zrobił inaczej (1)

      • 0 1

      • Przebudowal Witomino lub zbudowal obwodnice Witomina. Przebudowa Chwarznienskiej dużo nie da ale wiadomo, ze w tym kraju robi się wszystko od d..y strony.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane