• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na Janka Wiśniewskiego będą ważone ciężarówki

Patryk Szczerba
18 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Ciężarówki będą ważone przed dojazdem na estakadę. Dzięki temu łatwo będzie zatrzymać nieuczciwych przewoźników. Ciężarówki będą ważone przed dojazdem na estakadę. Dzięki temu łatwo będzie zatrzymać nieuczciwych przewoźników.

Na ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni na jezdni w kierunku Obłuża powstanie pierwsze na miejskich drogach stanowisko do ważenia ciężarówek. Choć urządzenie ma służyć badaniom, dane będą mogły być w każdej chwili udostępnione Inspektorom Transportu Drogowego.



Co może rozwiązać problem przeładowanych ciężarówek?

Statystyki są dla miasta bezlitosne. Tylko w 2010 roku koszt naprawy uszkodzeń w nawierzchni drogi i prac remontowych mostów i wiaduktów wyniósł 14 mln zł, czyli ponad 3 mln euro. Kwoty jednak z każdym rokiem wzrastają. Najbardziej widać to na przykładzie Estakady Kwiatkowskiego. W 2009 r. remont trasy kosztował miasto 6 mln zł. Kolejny musiał być wykonany już cztery lata później za 1,55 mln zł, a potrzeby są kilkukrotnie większe.

Estakada co roku do remontu

Jak tłumaczą urzędnicy, remonty to konieczność. Po Gdyni jeździ bowiem coraz więcej ciężarówek, które niszczą nawierzchnię nie tylko Estakady Kwiatkowskiego, ale większości dróg dojazdowych do miasta. Co prawda miasto planuje budowę bezpośredniego połączenia obwodnicy z portem, której koszt szacuje się na kilkaset milionów złotych, ale jeszcze przez co najmniej kilka lat musi wystarczyć estakada, wymagająca przeprowadzanych co roku remontów. Kolejne prace rozpoczną się prawdopodobnie za kilka miesięcy.

Jednym ze sposobów na ograniczenie zniszczeń jest preselekcyjne ważenie pojazdów. Jego najistotniejszym elementem jest urządzenie do dynamicznej kontroli obciążenia, które jest wmontowane w jezdnię. Gdy po takiej wadze przejedzie samochód ciężarowy, którego nacisk osi przekracza dopuszczalne normy, wideorejestrator wykonuje dokładne zdjęcie.

Te natychmiast - przez sieć GSM - trafiają do inspektorów drogowych, którzy - po sprawdzeniu lokalizacji pojazdu i ustawieniu się np. kilometr dalej - mogą bez trudu zatrzymać przeciążony pojazd, wykonując szczegółową kontrolę.

Nieuczciwych nie brakuje

Problem w tym, że wielu kierowców i tak omija przepisy. Te dopuszczają maksymalną całkowitą masę zestawu, czyli ciągnika z naczepą, kontenerem i towarem, nie większą niż 40 ton (w wypadku pojazdów zarejestrowanych przed 2003 rokiem - 42 tony).

Najprostszymi i najczęściej stosowanymi sposobami ominięcia tych regulacji jest podawanie niepełnej wagi towaru przez klientów czy fałszowanie listów przewozowych w ten sposób, by przynajmniej na papierze wszystko się zgadzało. Zdarza się też wywożenie z terminala ładunków w dwóch turach. Pierwszy ładunek o dopuszczalnej masie trafia na plac w okolicy terminala, następnie kierowca wraca po kolejny, a na końcu obydwa i tak pojawiają się na jednej naczepie, która jedzie do odbiorcy przeładowana. Do takich sytuacji dochodziło często w Gdyńskim Terminalu Kontenerowym. Tam jednak trzy lata temu zaostrzono kontrolę ładunków po zmianie przepisów zezwalających inspektorom ITD na nakładanie kar nie tylko na przewoźnika, ale także załadowcę, kierowcę i nawet terminal.

W Gdyni na razie jest jedna waga. Cztery lata temu stanowisko do ważenia pojazdów powstało na ul. Kontenerowej zobacz na mapie Gdyni przy wjeździe do Bałtyckiego Terminala Kontenerowego. Kosztowało 300 tys. zł. Kolejne ma powstać do końca roku, a sam montaż rozpocznie się w połowie grudnia.

Docelowo będzie więcej

Waga pojawi się w mieście przy okazji realizacji zobowiązań programu unijnego Civitas Dynamo. Stanie na jezdni ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni w kierunku Obłuża. Zostanie sfinansowana w części z budżetu miasta. Dzięki czujnikom możliwe będzie zlokalizowanie przeciążonego pojazdu. Dane będzie mógł wykorzystywać Inspektorat Transportu Drogowego, który może skierować pojazd do punktu stacjonarnego na szczegółowe ważenie.

- Gdy na dobre zacznie działać system Tristar, będziemy chcieli również powiązać urządzenia, tak by najpierw informacje trafiały do operatorów systemu. Na razie jednak całość ma formę testu. Oczywiście będziemy w stanie udostępnić w każdym momencie dane ITD, którzy będą dalej prowadzili swoje czynności - zapewnia Piotr Majewski z Zarządu Dróg i Zieleni.
W dalekosiężnych planach jest stworzenie całego systemu, którego zakres działania mógłby objąć kolejne ulice nie tylko w Gdyni, ale w całym Trójmieście. Na konkrety zdecydowanie za wcześnie, ale szacunkowe wyliczenia korzyści już są.

- Chcemy zobaczyć, ile przeładowanych ciężarówek jeździ po mieście. Według wyliczeń, dzięki rozszerzeniu systemu moglibyśmy w stanie zmniejszyć koszty utrzymania dróg o 15 proc. i zmniejszyć liczbę przeładowanych ciężarówek na drogach o 90 proc. - dodaje Majewski.
Przypomnijmy, że oprócz Gdyni ciężarówki są ważone na Południowej Obwodnicy Gdańska.

Miejsca

Opinie (85) 1 zablokowana

  • ITD dobrze wie kto wozi po 2 pudła i nic nie robi z tym (2)

    Górale o tym wiedzą najlepiej co na wybrzeżu się dzieje

    • 11 1

    • (1)

      Robi. Srednio raz na miesiac ich zlapia. Wlepia kare na kilkanascie, kilkadziesiat tysiecy. Niby duzo? Niestety wieksze firmy maja wliczone to w koszty. Kiedys pytalem sie inspektorka o co tu chodzi. Dlaczego takich firm sie nie zamyka. Odpowiedz? A po co maja zamykac firmy ktore przynosza dla nich taki zysk ;)

      • 1 1

      • Goral juz dawno powinnien stracic koncesję

        • 0 0

  • Kiedy OPAT przecież estakada nie wytrzymuje, a Chylonia, Cisowa i pn dzielnice stoją w korkach? (2)

    • 15 2

    • do portu będzie droga czerwona

      • 1 0

    • OPAT - to jest dobry powód, aby robić remonty dróg dojazdowych

      na półwysep w okresie urlopowym. Może w tej stolicy wreszcie to zrozumieją, że trzeba coś z tym zrobić .

      • 1 0

  • Chłopaki będą nadkładali drogi Morską.

    Powodzenia!

    • 6 2

  • Należy się powyciągać ludzi z ciężarówek jadących na zachód przy okazji ważenia.

    Mogą się podusić. Duża ilość imigrantów na Pomorzu to duża migracja na zachód..

    • 0 1

  • Paranoja !!! (1)

    A dlaczego ważenie ma się odbywać poza portem na J.Wiśniewskiego ??? co to znowu za Idiota wymyślił? , ważenie powinno się odbywać na terenie Portu przed załadunkiem na ciągnik ! każdy dżwig jest wyposażonyw wagę {tak to się robi w HH ,Roterdamm, Antwerpia i innych portach UE. i nie tylko w Europie} - w przypadku przekroczeń odbiorca ponosi wszelkie koszty z tym związane , co ma zrobić biedny szofer po załadunku ? . nie sądzę aby każdy szofer miał na wyposażeniu kieszonkową wagę do ważenia kontenera !!!

    • 8 1

    • to na zestawy wiozące zboża....one lecą Wiśniewskiego i dalej w kraj

      • 0 0

  • A najgorsze są Kościerzyny drajwer (2)

    Wezmą każdy ładunek, przeladowywuja,do portu wyjeżdżają ciężarówki z ich firmy i podwykonawcy na podłożonych dowodach rejestracyjnych, (że względu na ograniczenia wiekowe,braki ważnych przeglądów itd.), kierowcy się sami chwała że szefowie mają "układy"....jazda kaszubska....
    I nie jestem przewoźnikiem,by pisać negatywnie o konkurencji....
    ludzie z Drajwer,sami się przechwalaja.....
    A już o łapówki za robotę nie wspomnę....

    • 5 1

    • można wymienić kilku innych kt biorą po po dwie 20', każda po 18ton... (1)

      • 0 0

      • Po 18 ton sztuka to mało. Kns bierze wiecej i taniej

        • 0 0

  • "Co prawda miasto planuje budowę bezpośredniego połączenia obwodnicy z portem"

    I tak sobie planujcie, planujcie, planujcie...
    To połączenie powinno już funkcjonować. A tak, mamy sypiącą się Estakadę Kwiatkowskiego, którą swego czasu postanowiono zbudować (wykorzystując starą część "gierkowską") tańszym kosztem, chociaż wiedziano, że będzie za słaba. A teraz są takie skutki, ze szkodą dla miasta, portu i mieszkańców.

    • 6 1

  • 300 tys zl za ta wage przy BCT przecież tam nic nie ma wymalowane pasy za tyle kasy smiech na sali a może by tak wyeliminować takie rejstracje które to wszystko psuja WML notorycznie przeladowane i jezdzace za miedziaki a auta powiazane na sznurki i druty strach się mijac z takim gratem KNS następna zakala i te spedycje które daja im do przewozu towary ITD dobrze o tym wie jak zlapia takiego to czekaja na kopertę polska rzeczywistość i tego w Polsce się nie zmieni banda zlodzieji i nic wiecej

    • 8 0

  • fikcyjne wagi

    Waga przy BCT na ul.Kontenerowej to tylko wymalowane pasy .
    Jeżeli miastu i portowi i terminalom kontenerowym zależało by , żeby sprawę rozwiązać to dawno byłoby to załatwione .
    Wagi na estakadzie rozwiązały by sprawę

    • 5 1

  • wagi tylko przy załadunku!

    uważam że wagi powinny być przy załadunku , i nie wyjedzie taki pojazd jeśli jest przeładowany - proste , ale czy to rozwiąże problem ? NIE! Po prostu bzdurne gadanie ! Głupi ten co uważa że jeśli będą jeździły ciężarówki z dokładnym wyliczeniem ładunku , to estakada i inne drogi w Gdyni /i dalej/ będą w idealnym stanie , i nie potrzeba będzie w ogóle ich remontować /hihihi/ Wagi to tylko sposób na wyciąganie pieniędzy z kieszeni kierowcy, tak jak i te durne fotoradary!

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane