• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na Janka Wiśniewskiego będą ważone ciężarówki

Patryk Szczerba
18 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Ciężarówki będą ważone przed dojazdem na estakadę. Dzięki temu łatwo będzie zatrzymać nieuczciwych przewoźników. Ciężarówki będą ważone przed dojazdem na estakadę. Dzięki temu łatwo będzie zatrzymać nieuczciwych przewoźników.

Na ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni na jezdni w kierunku Obłuża powstanie pierwsze na miejskich drogach stanowisko do ważenia ciężarówek. Choć urządzenie ma służyć badaniom, dane będą mogły być w każdej chwili udostępnione Inspektorom Transportu Drogowego.



Co może rozwiązać problem przeładowanych ciężarówek?

Statystyki są dla miasta bezlitosne. Tylko w 2010 roku koszt naprawy uszkodzeń w nawierzchni drogi i prac remontowych mostów i wiaduktów wyniósł 14 mln zł, czyli ponad 3 mln euro. Kwoty jednak z każdym rokiem wzrastają. Najbardziej widać to na przykładzie Estakady Kwiatkowskiego. W 2009 r. remont trasy kosztował miasto 6 mln zł. Kolejny musiał być wykonany już cztery lata później za 1,55 mln zł, a potrzeby są kilkukrotnie większe.

Estakada co roku do remontu

Jak tłumaczą urzędnicy, remonty to konieczność. Po Gdyni jeździ bowiem coraz więcej ciężarówek, które niszczą nawierzchnię nie tylko Estakady Kwiatkowskiego, ale większości dróg dojazdowych do miasta. Co prawda miasto planuje budowę bezpośredniego połączenia obwodnicy z portem, której koszt szacuje się na kilkaset milionów złotych, ale jeszcze przez co najmniej kilka lat musi wystarczyć estakada, wymagająca przeprowadzanych co roku remontów. Kolejne prace rozpoczną się prawdopodobnie za kilka miesięcy.

Jednym ze sposobów na ograniczenie zniszczeń jest preselekcyjne ważenie pojazdów. Jego najistotniejszym elementem jest urządzenie do dynamicznej kontroli obciążenia, które jest wmontowane w jezdnię. Gdy po takiej wadze przejedzie samochód ciężarowy, którego nacisk osi przekracza dopuszczalne normy, wideorejestrator wykonuje dokładne zdjęcie.

Te natychmiast - przez sieć GSM - trafiają do inspektorów drogowych, którzy - po sprawdzeniu lokalizacji pojazdu i ustawieniu się np. kilometr dalej - mogą bez trudu zatrzymać przeciążony pojazd, wykonując szczegółową kontrolę.

Nieuczciwych nie brakuje

Problem w tym, że wielu kierowców i tak omija przepisy. Te dopuszczają maksymalną całkowitą masę zestawu, czyli ciągnika z naczepą, kontenerem i towarem, nie większą niż 40 ton (w wypadku pojazdów zarejestrowanych przed 2003 rokiem - 42 tony).

Najprostszymi i najczęściej stosowanymi sposobami ominięcia tych regulacji jest podawanie niepełnej wagi towaru przez klientów czy fałszowanie listów przewozowych w ten sposób, by przynajmniej na papierze wszystko się zgadzało. Zdarza się też wywożenie z terminala ładunków w dwóch turach. Pierwszy ładunek o dopuszczalnej masie trafia na plac w okolicy terminala, następnie kierowca wraca po kolejny, a na końcu obydwa i tak pojawiają się na jednej naczepie, która jedzie do odbiorcy przeładowana. Do takich sytuacji dochodziło często w Gdyńskim Terminalu Kontenerowym. Tam jednak trzy lata temu zaostrzono kontrolę ładunków po zmianie przepisów zezwalających inspektorom ITD na nakładanie kar nie tylko na przewoźnika, ale także załadowcę, kierowcę i nawet terminal.

W Gdyni na razie jest jedna waga. Cztery lata temu stanowisko do ważenia pojazdów powstało na ul. Kontenerowej zobacz na mapie Gdyni przy wjeździe do Bałtyckiego Terminala Kontenerowego. Kosztowało 300 tys. zł. Kolejne ma powstać do końca roku, a sam montaż rozpocznie się w połowie grudnia.

Docelowo będzie więcej

Waga pojawi się w mieście przy okazji realizacji zobowiązań programu unijnego Civitas Dynamo. Stanie na jezdni ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni w kierunku Obłuża. Zostanie sfinansowana w części z budżetu miasta. Dzięki czujnikom możliwe będzie zlokalizowanie przeciążonego pojazdu. Dane będzie mógł wykorzystywać Inspektorat Transportu Drogowego, który może skierować pojazd do punktu stacjonarnego na szczegółowe ważenie.

- Gdy na dobre zacznie działać system Tristar, będziemy chcieli również powiązać urządzenia, tak by najpierw informacje trafiały do operatorów systemu. Na razie jednak całość ma formę testu. Oczywiście będziemy w stanie udostępnić w każdym momencie dane ITD, którzy będą dalej prowadzili swoje czynności - zapewnia Piotr Majewski z Zarządu Dróg i Zieleni.
W dalekosiężnych planach jest stworzenie całego systemu, którego zakres działania mógłby objąć kolejne ulice nie tylko w Gdyni, ale w całym Trójmieście. Na konkrety zdecydowanie za wcześnie, ale szacunkowe wyliczenia korzyści już są.

- Chcemy zobaczyć, ile przeładowanych ciężarówek jeździ po mieście. Według wyliczeń, dzięki rozszerzeniu systemu moglibyśmy w stanie zmniejszyć koszty utrzymania dróg o 15 proc. i zmniejszyć liczbę przeładowanych ciężarówek na drogach o 90 proc. - dodaje Majewski.
Przypomnijmy, że oprócz Gdyni ciężarówki są ważone na Południowej Obwodnicy Gdańska.

Miejsca

Opinie (85) 1 zablokowana

  • ITD i SM do likwidacji! Zaoszczędzone pieniądze przekazać policji. Wyeliminować ze służb mundurowych ludzi z zaciętymi twarzami, którzy wyglądają jakby chcieli kogoś pobić, a wszystko będzie O.K.

    • 2 4

  • Oto dlaczego estakada musi być ciągle remontowana. (1)

    Problemem nie są tiry które są o pare ton przeładowane. Zawsze tak było, jest i będzie. Probemem jest to że jakiś cymbał parę lat temu tą ruinę składającą się ze skruszałego betonu zamiast zburzyć w cholerę postanowił opacykować tynkiem i oddać do użytkowania... Nie dziwne więc ze się co chwila sypie. To tak jakby 25 letnie przerdzewiałe auto chamsko polakierować i się pote dziwić ze odpada rdza a nowy lakier nie pomógł...

    • 8 0

    • Zapewne chodziło o szybki sukces lokalnej władzy. Ale życie toczy się dalej i takie błędy z czasem wychodzą na wierzch. Teraz praktycznie jedynym opłacalnym rozwiązaniem jest budowa tzw. drogi czerwonej i bezkolizyjne połączenie jej z początkiem obwodnicy w Gdyni Cisowej (początek projektowanej OPAT).

      • 2 0

  • Masa samochodowa

    Powinno się ważyć każdą jedną
    ciężarówkę wyjeżdżającą lub wjeżdżającą.
    Zero wyjątków.
    I walić kary aż się nauczą.

    • 6 1

  • System jest bardzo prosty

    Waga awizowana w systemie armatora + waga zestawu z dokumentów i już wiemy czy auto wyjedzie z portu czy nie....Ale problem jest innego rodzaju: przewoźnik pisze (fikcyjne) oświadczenie, że ma zezwolenie na przewóz ponadnormatywny i już o nic nie pytają na bramie. Moc papieru jest ogromna. Rozwiązanie jest bardzo proste. Każde takie oświadczenie będzie przesyłane (pocztą, mailem) przez port do ITD....:) i mamy w Gdyni POZAMIATANE

    • 5 2

  • Penkłem ze śmichu :)) (1)

    ITD chce dawać kary terminalowi kontenerowemu ? Niezłe :)
    Dobrze że nie straszą armatorów że nałożą kary na statki oceaniczne...

    • 4 0

    • nie raz GCT czy BCT płaciły karę....nie raz....

      • 0 0

  • A kierowca to ma wagę w oczach? (1)

    On dostaje kwit i podstawia się po kontener. Żeby mieć co żreć jedzie, a firmy transportowe odpowiedzialne za przeładowanie mają to gdzieś. Kasa zostaje im w kieszeni, bo płaci kierowca.

    • 4 0

    • kierowca doskonale wie ile wiezie

      • 2 0

  • ALEJKI

    Co z alejkami od Gdyni Głównej do Wzgórza sam, wymiencie chociaż te Stare zniszczone obrzeża. O ławkach niewspomne.

    • 1 1

  • Na Janka Wiśniewskiego będą ważone ciężarówki

    Brak rozwiązań systemowych .
    W grudniu 2013 r. terminale przyjęły uzgodnione procedury kontroli masy pojazdów opuszczających porty i terminale, ale jest to za mało w aspekcie faktu, że uprawnione do kontroli organy (Policja, zarządcy dróg) poza ITD faktycznie nic nie robią w zakresie uszczelnienia systemu ( "0" efektywnych kontroli). Proceder doładowywania kontenerów ma się dobrze. Wskazać również należy, że zmiana przepisów dokonana kilka lat temu sprzyja przeładowywaniu pojazdów. Kiedyś w zależności od przeciążenia można było otrzymać karę nawet kilkudziesięciu tysięcy zł - dziś zaledwie 15 tyś.

    • 2 0

  • I bardzo dobrze -brawo za pomysł!!!!

    j/w

    • 2 0

  • To się Ździchu zdenerwował tym artykułem zostaną tylko płytki

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane