• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na Janka Wiśniewskiego będą ważone ciężarówki

Patryk Szczerba
18 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Ciężarówki będą ważone przed dojazdem na estakadę. Dzięki temu łatwo będzie zatrzymać nieuczciwych przewoźników. Ciężarówki będą ważone przed dojazdem na estakadę. Dzięki temu łatwo będzie zatrzymać nieuczciwych przewoźników.

Na ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni na jezdni w kierunku Obłuża powstanie pierwsze na miejskich drogach stanowisko do ważenia ciężarówek. Choć urządzenie ma służyć badaniom, dane będą mogły być w każdej chwili udostępnione Inspektorom Transportu Drogowego.



Co może rozwiązać problem przeładowanych ciężarówek?

Statystyki są dla miasta bezlitosne. Tylko w 2010 roku koszt naprawy uszkodzeń w nawierzchni drogi i prac remontowych mostów i wiaduktów wyniósł 14 mln zł, czyli ponad 3 mln euro. Kwoty jednak z każdym rokiem wzrastają. Najbardziej widać to na przykładzie Estakady Kwiatkowskiego. W 2009 r. remont trasy kosztował miasto 6 mln zł. Kolejny musiał być wykonany już cztery lata później za 1,55 mln zł, a potrzeby są kilkukrotnie większe.

Estakada co roku do remontu

Jak tłumaczą urzędnicy, remonty to konieczność. Po Gdyni jeździ bowiem coraz więcej ciężarówek, które niszczą nawierzchnię nie tylko Estakady Kwiatkowskiego, ale większości dróg dojazdowych do miasta. Co prawda miasto planuje budowę bezpośredniego połączenia obwodnicy z portem, której koszt szacuje się na kilkaset milionów złotych, ale jeszcze przez co najmniej kilka lat musi wystarczyć estakada, wymagająca przeprowadzanych co roku remontów. Kolejne prace rozpoczną się prawdopodobnie za kilka miesięcy.

Jednym ze sposobów na ograniczenie zniszczeń jest preselekcyjne ważenie pojazdów. Jego najistotniejszym elementem jest urządzenie do dynamicznej kontroli obciążenia, które jest wmontowane w jezdnię. Gdy po takiej wadze przejedzie samochód ciężarowy, którego nacisk osi przekracza dopuszczalne normy, wideorejestrator wykonuje dokładne zdjęcie.

Te natychmiast - przez sieć GSM - trafiają do inspektorów drogowych, którzy - po sprawdzeniu lokalizacji pojazdu i ustawieniu się np. kilometr dalej - mogą bez trudu zatrzymać przeciążony pojazd, wykonując szczegółową kontrolę.

Nieuczciwych nie brakuje

Problem w tym, że wielu kierowców i tak omija przepisy. Te dopuszczają maksymalną całkowitą masę zestawu, czyli ciągnika z naczepą, kontenerem i towarem, nie większą niż 40 ton (w wypadku pojazdów zarejestrowanych przed 2003 rokiem - 42 tony).

Najprostszymi i najczęściej stosowanymi sposobami ominięcia tych regulacji jest podawanie niepełnej wagi towaru przez klientów czy fałszowanie listów przewozowych w ten sposób, by przynajmniej na papierze wszystko się zgadzało. Zdarza się też wywożenie z terminala ładunków w dwóch turach. Pierwszy ładunek o dopuszczalnej masie trafia na plac w okolicy terminala, następnie kierowca wraca po kolejny, a na końcu obydwa i tak pojawiają się na jednej naczepie, która jedzie do odbiorcy przeładowana. Do takich sytuacji dochodziło często w Gdyńskim Terminalu Kontenerowym. Tam jednak trzy lata temu zaostrzono kontrolę ładunków po zmianie przepisów zezwalających inspektorom ITD na nakładanie kar nie tylko na przewoźnika, ale także załadowcę, kierowcę i nawet terminal.

W Gdyni na razie jest jedna waga. Cztery lata temu stanowisko do ważenia pojazdów powstało na ul. Kontenerowej zobacz na mapie Gdyni przy wjeździe do Bałtyckiego Terminala Kontenerowego. Kosztowało 300 tys. zł. Kolejne ma powstać do końca roku, a sam montaż rozpocznie się w połowie grudnia.

Docelowo będzie więcej

Waga pojawi się w mieście przy okazji realizacji zobowiązań programu unijnego Civitas Dynamo. Stanie na jezdni ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni w kierunku Obłuża. Zostanie sfinansowana w części z budżetu miasta. Dzięki czujnikom możliwe będzie zlokalizowanie przeciążonego pojazdu. Dane będzie mógł wykorzystywać Inspektorat Transportu Drogowego, który może skierować pojazd do punktu stacjonarnego na szczegółowe ważenie.

- Gdy na dobre zacznie działać system Tristar, będziemy chcieli również powiązać urządzenia, tak by najpierw informacje trafiały do operatorów systemu. Na razie jednak całość ma formę testu. Oczywiście będziemy w stanie udostępnić w każdym momencie dane ITD, którzy będą dalej prowadzili swoje czynności - zapewnia Piotr Majewski z Zarządu Dróg i Zieleni.
W dalekosiężnych planach jest stworzenie całego systemu, którego zakres działania mógłby objąć kolejne ulice nie tylko w Gdyni, ale w całym Trójmieście. Na konkrety zdecydowanie za wcześnie, ale szacunkowe wyliczenia korzyści już są.

- Chcemy zobaczyć, ile przeładowanych ciężarówek jeździ po mieście. Według wyliczeń, dzięki rozszerzeniu systemu moglibyśmy w stanie zmniejszyć koszty utrzymania dróg o 15 proc. i zmniejszyć liczbę przeładowanych ciężarówek na drogach o 90 proc. - dodaje Majewski.
Przypomnijmy, że oprócz Gdyni ciężarówki są ważone na Południowej Obwodnicy Gdańska.

Miejsca

Opinie (85) 1 zablokowana

  • gdyby....

    Gdyby nie te ciężarówki nie mielibyście co jeść... a za przeładowania odpowiadają przewoźnicy... kierowcy ze strachu że stracą pracę jeżdżą a jak ich złapią to oczywiście kierowca jest wszystkiemu winny i płaci mandaty...

    • 3 3

  • Co ma z tym wspólnego estakada od Ździcha i tak po dwa jadą w nocy przejazdem kolejowym na piaskowej .Te lenie z inspekcji mogły by pracować w nocy jak 20 wyjeżdżają i żadna waga nie będzie potrzebna ciężkie do skumania to jest dla bezmuzgowców w Gdyni

    • 3 1

  • Nareszcie! !!

    Koniec niszczenia dróg i estakady przez krótkowzrocznych spedytorów!!!
    Aby przytulić pare zł. Więcej fałszują dokumentacje i oszukują właścicieli firm transportowych.
    Przez takie dziadostwo TIRy niszczą nasze wspólne dobro.

    • 6 0

  • Wagi

    Powinny być przy wyjeździe z każdego terminala ale również przy wjazdach na autostrady. Powinny być wyznaczone stanowiska dla ciągników z naczepami. Pieniądze na remont np Estakady powinny być pokrywane z mandatów i poszczególnych terminali przeładunkowych tyle w temacie.

    • 1 0

  • Genialne , odkrycie na miare epoki, Nobla im dac . A urzedasom to glownie nagrode Darwina.
    To temat dyzurny na wierszowke jak sznurek do snopowiazalek albo skup sloikow .

    Jednak chcemy miec II-ga Japonie i moze po cos tu wyrosnie

    • 0 0

  • Rozkład jazdy pomorska KM

    Zadzwonilem dzisiaj na SKM dowiedzieć się czy z Wielkiego Kacka można dojechać pkm na lotnisko. Polecam każdemu owe doświadczenie :-) generalnie Pani malo wie, bo mało jej przekazali. Przy mnie dochodzila do wiedzy ze 4x w ciągu dnia można ale tylko z rana, czyli do czwartej (!!!???). Czemu? W sumie nigdzie w necie nie znalazłem w jednym miejscu kompletnej wiedzy o trasach, datach oddania, cenach i umiejscowieniu kas biletowych . Trochę tu, tam i jak rzecze pewna poslanka coś tam coś tam wiem :-)

    • 0 0

  • wagi powinny być na drogach wylotowych i dolotowych z Gdyni ,ponieważ kontenery są przeładowywane i doładowywane poza terminalami

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane