• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na polskich drogach wciąż jest niebezpiecznie

Maciej Naskręt
8 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Mapa ryzyka, opracowana przez inżynierów z PG, określa prawdopodobieństwo uczestniczenia m.in. w śmiertelnym wypadku. Mapa ryzyka, opracowana przez inżynierów z PG, określa prawdopodobieństwo uczestniczenia m.in. w śmiertelnym wypadku.

Tylko 9 proc. długości spośród wszystkich dróg krajowych jest bezpiecznych - połowa to "czarne odcinki". Po raz trzeci zaprezentowano mapę, ukazującą poziomy ryzyka, z jakim można stać się ofiarą śmiertelną wypadku na polskich drogach.



Zobacz, jak ryzyko wygląda na drogach wielu krajów Europy. Zobacz, jak ryzyko wygląda na drogach wielu krajów Europy.
Zobacz, jak wyglądała poprzednia mapa ryzyka. Zobacz, jak wyglądała poprzednia mapa ryzyka.
]Już trzeci raz inżynierowie z Politechniki Gdańskiej wraz z ekspertami Polskiego Związku Motorowego i Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej zaprezentowali mapę, ukazującą poziomy ryzyka zostania ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną w wypadku.

- Ryzyko indywidualne dotyczy każdego użytkownika dróg i mierzone jest częstością wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi na każdym odcinku drogi w stosunku do liczby pojazdów, które przejeżdżają przez ten odcinek w ciągu trzech lat objętych analizą [2007-2009, przyp. red.] - mówi dr Kazimierz Jamroz, kierownik projektu, wykładowca Politechniki Gdańskiej.

Ryzyko na szczęście zmalało. Na 24 proc. długości tras nastąpił wzrost bezpieczeństwa o jedną lub więcej klas (np. z odcinka czerwonego na zielony). Porównując mapy dróg krajowych z lat 2005-2007 i 2007-2009, można zauważyć, że na 67 proc. długości dróg krajowych nie nastąpiły istotne zmiany ryzyka. Na 9 proc. ryzyko wzrosło o jedną klasę.

Z najnowszej mapy ryzyka indywidualnego na polskich drogach wynika, że aż połowa długości dróg krajowych to "czarne odcinki". Na tychże odcinkach ma miejsce 61 proc. wszystkich wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi. Zaledwie 9 proc. długości dróg spełnia kryteria bardzo małego i małego ryzyka przyjęte przez EuroRAP. To autostrady i dwujezdniowe drogi ekspresowe.

- Osiemdziesiąt procent długości dróg krajowych to czarne i czerwone odcinki, na których należy podjąć niezbędne działania, zmierzające do obniżenia poziomu ryzyka co najmniej o dwie klasy - zaznacza dr Jamroz.
 
Mapę opracowano w oparciu o policyjne dane. W badanym okresie 2007-2009 na drogach krajowych w Polsce miało miejsce 11 856 wypadków z ofiarami śmiertelnymi lub osobami ciężko rannymi, w których zginęło 5 314 osób, a ok 10 tys. osób odniosło ciężkie obrażenia ciała, które w konsekwencji niejednokrotnie doprowadziły do kalectwa. Koszty materialne i społeczne tych wypadków wyniosły ponad 10 mld zł w okresie trzech lat.

Najczęstsze przyczyny wypadków to: najechanie na pieszego lub rowerzystę, zderzenia czołowe lub boczne, wypadnięcia z drogi oraz nadmierna prędkość.

Miejsca

Opinie (207) ponad 20 zablokowanych

  • ...

    A w pobliżu wiosek w naszym województwie nie ma jakiegoś ciemnoczerwonego?
    A może oznaczyć na mapie ilość poniemieckich golfów przypadających na ilość chat na kilometr kwadratowy naniesionych na ilość 3 literowych rejestracji? To byłyby dopiero miarodajne wyniki...

    • 1 1

  • ale dużo widać na tej mapie Europy..

    • 0 0

  • dlaczego w usa buduja drogi szerokie na 4 pasy w jedna strone4/4 CZYLI 8 PASOW!? WHY??? (1)

    czemu nie buduja jak w PL JEDNOPASMOWYCH??? HAHAHAHAHA KTOS WIE???

    • 0 0

    • CIEKAWY

      A jaką powierzchnię ma USA, a jaką Polska? Na Twój móżdżek to za trudne do zrozumienia. Wyjedź do USA i nie wracaj.

      • 0 0

  • Wystarczy pobudować

    autostrady, wyciąc wszystkie drzewa w odległości 100m, zamknąć do więzień ekologów i będzie można grzać ile fabryka dała. Gdyż wiadomo, że to nie pijani kierwy stwarzają zagrożenie, ani ci którzy pędzą, ale ekolodzy. Płacę, to wymagam. Precz z przyrodą! Niech żyje beton! Niech żyje motoryzacja! Tako rzecze mój guru Korwin.

    • 0 0

  • Jankesi mają pistolety i karabiny ....

    ... Polacy mają samochody.

    • 0 0

  • Uważam to za bzdure

    bardzo dużo jeżdze i podam przykłady:
    droga starogard - chojnice owszem plyty betonowe, ale droga jest z małą ilośćią zakrętów i moim zdaniem bezpieczna nie widziałem tam jeszcze wypdaku, a jeżdze nią od roku.
    droga kwidzyn - malbork cała praktycznie nowa nawierzchnia też nigdy nie widziałem tam wypadku owszem jest kręta, ale wystarczy przestrzegać ograniczeń.
    stara jedynka(obecnie 91) pruszcz - tczew nigdy ni ewidziałem tam wypadku bo tam nie da sie szybko jechać ze względu na teren zabudowany pozatym nowy asfalt, nigdy nie widziałem tam wypadku
    droga żukowo-kartuzy-kościerzyna wszędzie nowa nawierzchnia, wypadki sporadyczne.

    obecnie moim zdaniem najgorsze trasy w pomorskim: Malbork - Tczew(do Czarlina) oraz, Straszyn-Starogard - Gdański

    • 0 0

  • Drogi

    dziura na dziurze to jak ma byc bezpiecznie

    • 2 0

  • Cofanie na Obwodnicy - sobota ok. 11.50!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    W sobotę ok. 11. 50 jakiś idiota, najdelikatniej pisząc cofał samochodem na Obwodnicy przy stojącym na poboczu samochodzie ciężarowym za zjazdem z Kwiatkowskiego w kierunku Gdańska. Trzeba mieć nieźle porąbane we łbie, żeby coś takiego robić. Jak chcesz się palancie zabić to twoja sprawa.
    Napiszę tylko jedno, gdybym się nie zorientował w ostatniej chwili to bym tak w ciebie przyje(....), żeby nic nie zostałoi!!!!!!!!!!!!!!!
    Dziękuj komu tam chcesz, że jeszcze żyjesz, bo następnym razem możesz nie mieć tyle szczęścia.

    • 5 0

  • jakiś czubek robił tą mape (1)

    zagrożenie na trasie Gdynia - Wejherowo bardzo duże? trasa z dwoma pasami w dwie strony, swiatla itd, wypadków mało co i duże zagrożenie...? jaja jakieś...

    • 3 0

    • ...

      Ale natężenie GWE znacznie podwyższone

      • 1 0

  • ODPOWIEDZIALNI ZA STAN DRÓG

    MIĘDZY INNYMI BYDYŃ I KAŻDY INNY RZĄDZĄCY

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane