- 1 Zamkną przystanek SKM na pół roku (74 opinie)
- 2 Ruszył rozruch spalarni na Szadółkach (135 opinii)
- 3 Nawałnica wycięła spory kawałek lasu (163 opinie)
- 4 Szukają świadków... zderzenia rowerzystów (264 opinie)
- 5 Gwałtowna ulewa nad Trójmiastem (326 opinii)
- 6 Po pożarze hali. Zakaz kąpieli do piątku (169 opinii)
Na polskich drogach wciąż jest niebezpiecznie
Tylko 9 proc. długości spośród wszystkich dróg krajowych jest bezpiecznych - połowa to "czarne odcinki". Po raz trzeci zaprezentowano mapę, ukazującą poziomy ryzyka, z jakim można stać się ofiarą śmiertelną wypadku na polskich drogach.
- Ryzyko indywidualne dotyczy każdego użytkownika dróg i mierzone jest częstością wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi na każdym odcinku drogi w stosunku do liczby pojazdów, które przejeżdżają przez ten odcinek w ciągu trzech lat objętych analizą [2007-2009, przyp. red.] - mówi dr Kazimierz Jamroz, kierownik projektu, wykładowca Politechniki Gdańskiej.
Ryzyko na szczęście zmalało. Na 24 proc. długości tras nastąpił wzrost bezpieczeństwa o jedną lub więcej klas (np. z odcinka czerwonego na zielony). Porównując mapy dróg krajowych z lat 2005-2007 i 2007-2009, można zauważyć, że na 67 proc. długości dróg krajowych nie nastąpiły istotne zmiany ryzyka. Na 9 proc. ryzyko wzrosło o jedną klasę.
Z najnowszej mapy ryzyka indywidualnego na polskich drogach wynika, że aż połowa długości dróg krajowych to "czarne odcinki". Na tychże odcinkach ma miejsce 61 proc. wszystkich wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi. Zaledwie 9 proc. długości dróg spełnia kryteria bardzo małego i małego ryzyka przyjęte przez EuroRAP. To autostrady i dwujezdniowe drogi ekspresowe.
- Osiemdziesiąt procent długości dróg krajowych to czarne i czerwone odcinki, na których należy podjąć niezbędne działania, zmierzające do obniżenia poziomu ryzyka co najmniej o dwie klasy - zaznacza dr Jamroz.
Mapę opracowano w oparciu o policyjne dane. W badanym okresie 2007-2009 na drogach krajowych w Polsce miało miejsce 11 856 wypadków z ofiarami śmiertelnymi lub osobami ciężko rannymi, w których zginęło 5 314 osób, a ok 10 tys. osób odniosło ciężkie obrażenia ciała, które w konsekwencji niejednokrotnie doprowadziły do kalectwa. Koszty materialne i społeczne tych wypadków wyniosły ponad 10 mld zł w okresie trzech lat.
Najczęstsze przyczyny wypadków to: najechanie na pieszego lub rowerzystę, zderzenia czołowe lub boczne, wypadnięcia z drogi oraz nadmierna prędkość.
Miejsca
Opinie (207) ponad 20 zablokowanych
-
2010-10-08 21:39
...
A w pobliżu wiosek w naszym województwie nie ma jakiegoś ciemnoczerwonego?
A może oznaczyć na mapie ilość poniemieckich golfów przypadających na ilość chat na kilometr kwadratowy naniesionych na ilość 3 literowych rejestracji? To byłyby dopiero miarodajne wyniki...- 1 1
-
2010-10-08 21:58
ale dużo widać na tej mapie Europy..
- 0 0
-
2010-10-08 23:53
dlaczego w usa buduja drogi szerokie na 4 pasy w jedna strone4/4 CZYLI 8 PASOW!? WHY??? (1)
czemu nie buduja jak w PL JEDNOPASMOWYCH??? HAHAHAHAHA KTOS WIE???
- 0 0
-
2010-10-09 01:47
CIEKAWY
A jaką powierzchnię ma USA, a jaką Polska? Na Twój móżdżek to za trudne do zrozumienia. Wyjedź do USA i nie wracaj.
- 0 0
-
2010-10-09 01:39
Wystarczy pobudować
autostrady, wyciąc wszystkie drzewa w odległości 100m, zamknąć do więzień ekologów i będzie można grzać ile fabryka dała. Gdyż wiadomo, że to nie pijani kierwy stwarzają zagrożenie, ani ci którzy pędzą, ale ekolodzy. Płacę, to wymagam. Precz z przyrodą! Niech żyje beton! Niech żyje motoryzacja! Tako rzecze mój guru Korwin.
- 0 0
-
2010-10-09 10:37
Jankesi mają pistolety i karabiny ....
... Polacy mają samochody.
- 0 0
-
2010-10-09 11:00
Uważam to za bzdure
bardzo dużo jeżdze i podam przykłady:
droga starogard - chojnice owszem plyty betonowe, ale droga jest z małą ilośćią zakrętów i moim zdaniem bezpieczna nie widziałem tam jeszcze wypdaku, a jeżdze nią od roku.
droga kwidzyn - malbork cała praktycznie nowa nawierzchnia też nigdy nie widziałem tam wypadku owszem jest kręta, ale wystarczy przestrzegać ograniczeń.
stara jedynka(obecnie 91) pruszcz - tczew nigdy ni ewidziałem tam wypadku bo tam nie da sie szybko jechać ze względu na teren zabudowany pozatym nowy asfalt, nigdy nie widziałem tam wypadku
droga żukowo-kartuzy-kościerzyna wszędzie nowa nawierzchnia, wypadki sporadyczne.
obecnie moim zdaniem najgorsze trasy w pomorskim: Malbork - Tczew(do Czarlina) oraz, Straszyn-Starogard - Gdański- 0 0
-
2010-10-09 11:46
Drogi
dziura na dziurze to jak ma byc bezpiecznie
- 2 0
-
2010-10-09 12:36
Cofanie na Obwodnicy - sobota ok. 11.50!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
W sobotę ok. 11. 50 jakiś idiota, najdelikatniej pisząc cofał samochodem na Obwodnicy przy stojącym na poboczu samochodzie ciężarowym za zjazdem z Kwiatkowskiego w kierunku Gdańska. Trzeba mieć nieźle porąbane we łbie, żeby coś takiego robić. Jak chcesz się palancie zabić to twoja sprawa.
Napiszę tylko jedno, gdybym się nie zorientował w ostatniej chwili to bym tak w ciebie przyje(....), żeby nic nie zostałoi!!!!!!!!!!!!!!!
Dziękuj komu tam chcesz, że jeszcze żyjesz, bo następnym razem możesz nie mieć tyle szczęścia.- 5 0
-
2010-10-09 17:06
jakiś czubek robił tą mape (1)
zagrożenie na trasie Gdynia - Wejherowo bardzo duże? trasa z dwoma pasami w dwie strony, swiatla itd, wypadków mało co i duże zagrożenie...? jaja jakieś...
- 3 0
-
2010-10-09 21:17
...
Ale natężenie GWE znacznie podwyższone
- 1 0
-
2010-10-09 19:19
ODPOWIEDZIALNI ZA STAN DRÓG
MIĘDZY INNYMI BYDYŃ I KAŻDY INNY RZĄDZĄCY
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.