- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (167 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Najtrudniejsze ronda w Gdańsku. 300 kolizji i wypadki
Prawie 300 kolizji, siedemnaście wypadków i tyle samo rannych osób - to policyjna statystyka z... gdańskich rond. Przyczyna większości stłuczek jest praktycznie zawsze taka sama: spieszący się kierowcy, którzy "wciskają" się między auta, nie myśląc o ustąpieniu pierwszeństwa przejazdu. Sprawdziliśmy, na których rondach dochodzi do największej liczby stłuczek i które sprawiają najwięcej problemów kierowcom.
Od pomysłów drogowców na ronda może się więc - nomen omen - zakręcić w głowie. A stąd już tylko krok do stłuczki.
Prawie 300 kolizji na rondach
Z policyjnych statystyk wynika, że w 2019 roku odnotowano w sumie 135 kolizji na gdańskich rondach. W tym czasie doszło też do pięciu wypadków, w których rannych zostało tyle samo osób.
Rok później do 116 spadła liczba kolizji, do 10 natomiast wzrosła liczba wypadków i poszkodowanych uczestników ruchu. W tym roku mundurowi mówią już o 35 stłuczkach na rondach, dwóch wypadkach i dwóch poszkodowanych w nich osobach.
- Najczęstszą przyczyną zdarzeń drogowych na rondach jest nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu - mówi mł. asp. Monika Falkowska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Rondo Jabłoniowa-Leszczynowa
Które "skrzyżowania kołowe" przysparzają najwięcej kłopotów kierowcom? Funkcjonariusze drogówki wskazują bez wahania: największą liczbę stłuczek odnotowano na rondzie łączącym ulice Turzycową, Jabłoniową i Leszczynową. Od 2019 roku do tej pory doszło tam do 49 kolizji i jednego wypadku.
Ten ostatni miał miejsce w poniedziałek, 24 maja, przez co na dłuższy czas zablokowane zostały drogi na południu Gdańska, prowadząc wręcz do paraliżu Szadółek i Jasienia.
W komentarzach Raportu z Trójmiasta czytelnicy nie zostawiali suchej nitki na "konstrukcji" ronda, wskazując ją jako jedną z głównych przyczyn wielu kolizji.
- Powinni tam ustawić jakieś donice czy cokolwiek innego, aby kierowcy nie ścinali zakrętów. Każdy jest wtedy pierwszy na rondzie... Kierowcy skręcają tam jak na zwykłym skrzyżowaniu - i ot, to cała prawda! Gdyby coś tam stało, problem byłby z głowy. Ale wówczas autobusy miałyby kłopot z przejazdem. I chyba tu jest pies pogrzebany - napisał jeden z użytkowników Raportu.
Rondo Budowlanych-Nowatorów
Drugie w kolejności jest rondo Budowlanych i Nowatorów. Na tym skrzyżowaniu w analogicznym czasie doszło do 43 kolizji i wypadku, w którym ranna została jedna osoba.
Kurs prawa jazdy. Gdańsk, Gdynia, Sopot
W przypadku tego miejsca kierowcy narzekają także na samochody ciężarowe, które blokują przejazd innym autom.
Rondo w Letnicy
Do drogowych incydentów dochodzi także na rondzie w Letnicy, które łączy ul. Marynarki Polskiej, Uczniowską, al. Płażyńskiego i ul. Wielopole.
Z policyjnych statystyk wynika, że w ostatnich latach odnotowano tam 27 kolizji. Nie było żadnego wypadku. W tym miejscu warto zaznaczyć, że codziennie przez to skrzyżowanie przejeżdżają tysiące aut.
W porównaniu do liczby samochodów, skala kolizji nie wydaje się więc aż tak duża. Rozbudowana infrastruktura ronda i duży ruch sprawiają jednak, że skrzyżowanie może stanowić wyzwanie, zwłaszcza dla mniej doświadczonych kierowców czy osób spoza Trójmiasta.
Rondo turbinowe i przy ul. Leszczynowej
Wyliczenia mundurowych dotyczące "kolizjogennych" rond zamykają dwa skrzyżowania z ul. Kartuską. Na rondzie przy ul. Leszczynowej doszło do 4 kolizji i jednego wypadku, przy ul. Szczęśliwej - do 10 kolizji.
To ostatnie skrzyżowanie to tzw. rondo turbinowe, czyli takie, na którym potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się.
Oznacza to, że kierowcy przed wjazdem na rondo muszą dokonać wyboru odpowiedniego kierunku jazdy, a co za tym idzie: właściwego pasa ruchu i poruszać się nim cały czas aż do zjazdu z ronda. Taka organizacja ruchu pozwala upłynnić ruch i zwiększyć bezpieczeństwo na drodze, ale może też zaskoczyć kierowców, którzy do tej pory nie mieli do czynienia z takim rodzajem skrzyżowań.
Magiczne rondo - najbardziej skomplikowane na świecie
Na koniec warto jednak zaznaczyć, że gdańskie ronda, choć czasem bywają skomplikowane, wydają się dziecinnie łatwe przy uchodzącym za najtrudniejsze na świecie skrzyżowaniu w brytyjskiej miejscowości Swindon.
Rondo, nazwane "magicznym", to tak naprawdę zbiór kilku mniejszych rond - na każdy zjazd z "większego" skrzyżowania. Łączą się one w jedno duże rondo, na którym obowiązuje ruch w obu kierunkach, a kierowcy jeżdżą po... 38 pasach.
Tak wygląda ruch na "magicznym" rondzie w Wielkiej Brytanii.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Samochody wyposażone w kamery. Gdańsk, Gdynia, Sopot
Opinie (529) ponad 20 zablokowanych
-
2021-05-28 16:17
Rondo na Jabłoniowej (1)
To rondo nie byłoby potrzebne, gdyby jadący Jabłoniową patrzyli na znaki i zwalniali do 30 km/h zgodnie z ograniczeniem. Niestety rzadko kto zwalniał tam do 50km/h wliczając w to pędzące na złamanie karku śmieciarki i TIR-y co powodowało praktyczny brak możliwości włączenia się do ruchu z Turzycowej i Leszczynowej. W 2012 roku, INPRO wybudowało nową Turzycową i przebudowało skrzyżowanie, miasto miało postawić światła, oczywiście miasto olało temat, używając do tego standardowego szkoda pieniędzy, zaraz będzie Nowa Jabloniowa i tak minęło prawie 10 lat, a Nowa Jabłoniowa to pieśń przyszłości. W grudniu 2019 roku, po chwilowej likwidacji rondo zostało przywrócone na wniosek mieszkańców, zgodnie z zapowiedzią ZDiZ rondo miało być tymczasowe, chyba że budowa Nowej Jabłoniowej znowu zostanie odsunięta w czasie, w tym wypadku miało być zrobione normalne rondo, oczywiście ani nowej ulicy, ani ronda. Obecnie przewężenia z obu stron Jabłoniowej, które miały spowolnić ruch przed rondem, i które działały na początku praktycznie zniknęły, a kierowcy na Jabłoniowej dalej pędzą na złamanie karku, nie patrząc na nic, czego efektem są wypadki jak ten ostatni. Dojeżdżając do ronda mamy słupki, znak rondo, znak ustąp pierwszeństwa i ograniczenie prędkości, to nie rondo jest problemem, tylko tępaki nie potrafiące patrzeć na znaki i zwolnić przed rondem.
- 4 0
-
2021-05-28 16:23
Co ciekawe
Co ciekawe, obywatele naszego pięknego kraju, nie maja problemu z namalowanymi rondami w Londynie i tam dają sobie radę, a takich rond jest tam cała masa i nikt nie marudzi. Może dlatego, że nikt nie stara się wjeżdżać na rondo 50km/h i patrzy na znaki.
- 0 0
-
2021-05-28 16:22
Brakuje małego ronda na wawelskiej. Tam to jest dopiero odlot :)
- 2 0
-
2021-05-28 16:27
Rondo przy Auchan nie jest turbinowe, było ale już nie jest.
- 2 0
-
2021-05-28 16:45
W ankiecie 4% osób przyznaje, że nie umie jeździć po rondach. Szok!
Przerażające jest to, że ponad 70 osób odpowiedziało, że omija większe i nieznane im ronda.
- 2 0
-
2021-05-28 16:52
Po 1
Kierowcy musze używać kierunkowskazu prawidłowo, a po 2 miasto nie powinno stawiać mikro-rondek, na których zawrócenie jest niewykonalne dla auta większego niż smart.
- 2 1
-
2021-05-28 16:58
Najlepsze rondo na Jabloniowej (3)
Dramat jak tam jechałam 1. Raz to nie zauważyłam że tam jest rondo.
- 3 3
-
2021-05-28 17:04
To patrz na znaki, albo idź do okulisty. Jak można nie zauważyć słupków, znaku ograniczenia prędkości, znaki rondo i jeszcze znaku ustąp pierwszeństwa? Jaja sobie robicie? Jeżdżę po tym rondzie codziennie i jedyne wyzwanie to idioci jadący Jabloniową.
- 3 1
-
2021-05-28 17:33
Obserwuj znaki na drodze, a nie komentarze na fejsiku!
- 2 2
-
2021-05-28 18:42
Egzaminator mogl chociaz wspomniec Ci o znakach drogowych, gdy robilas mu dobrze w celu odniesienia korzysci.
- 1 0
-
2021-05-28 16:59
Najtrudniejsze w Polsce jest rondo
Saperów w Łodzi tam jak pomylisz się tylko raz to masz stłuczkę
- 2 0
-
2021-05-28 17:02
Zwykle droższe auta, lizingi i taxi chyba nie mają kierunków na wyposażeniu bo ani razu nie używają ...szczególnie na rondach
potrafią tylko po wymuszeniu użyć awaryjnych.... albo włączają "niewidoczność" stojąc na zakazach, w bramie, na pasach...
- 5 0
-
2021-05-28 17:15
To przy Auchan nie ma prawa nazywać się turbinowym (1)
Idealne rondo turbinowe - jeśli ma dwa pasy wjazdu, to ma także dwa pasy zjazdu. Tutaj wszystkie zjazdy są jednopasmowe, większość wjazdów też. Równie dobrze mogliby usunąć malowanie i zrobić zwykłe rondo.
- 2 1
-
2021-05-28 17:42
Racja
Jak czytałem artykuł, to nie wiedziałem o jakim turbinowym mowa. Przecież rondo Kartuska-Szczęśliwa to jest zwykłe rondo dwupasmowe. Żeby od strony Auchan skręcić na Decathlon z lewego pasa, trzeba w połowie ronda zmienić pas na zewnętrzny - to nie jest ruch turbinowy.
- 0 0
-
2021-05-28 17:24
na jabłoniowej leszczynowej
na rondzie powinny byc jakieś betony bo jeżdżą takie dzbany i ścinają zakręty
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.