• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najtrudniejsze ronda w Gdańsku. 300 kolizji i wypadki

Szymon Zięba
28 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Stłuczka na rondzie może zablokować okoliczne drogi na długie godziny. Stłuczka na rondzie może zablokować okoliczne drogi na długie godziny.

Prawie 300 kolizji, siedemnaście wypadków i tyle samo rannych osób - to policyjna statystyka z... gdańskich rond. Przyczyna większości stłuczek jest praktycznie zawsze taka sama: spieszący się kierowcy, którzy "wciskają" się między auta, nie myśląc o ustąpieniu pierwszeństwa przejazdu. Sprawdziliśmy, na których rondach dochodzi do największej liczby stłuczek i które sprawiają najwięcej problemów kierowcom.



Czy jazda po rondach w Gdańsku sprawia ci trudność?

Ronda, czyli inaczej tzw. skrzyżowania o ruchu okrężnym, przez wielu kierowców uważane są za jedne z najprostszych i najbezpieczniejszych. W Gdańsku, oprócz zwykłych rond o przekroju jednej jezdni, kierowcy korzystają z minirond, rond turbinowych, dwu-, a nawet trzypasmowych.

Od pomysłów drogowców na ronda może się więc - nomen omen - zakręcić w głowie. A stąd już tylko krok do stłuczki.

Prawie 300 kolizji na rondach



Z policyjnych statystyk wynika, że w 2019 roku odnotowano w sumie 135 kolizji na gdańskich rondach. W tym czasie doszło też do pięciu wypadków, w których rannych zostało tyle samo osób.

Rok później do 116 spadła liczba kolizji, do 10 natomiast wzrosła liczba wypadków i poszkodowanych uczestników ruchu. W tym roku mundurowi mówią już o 35 stłuczkach na rondach, dwóch wypadkach i dwóch poszkodowanych w nich osobach.

- Najczęstszą przyczyną zdarzeń drogowych na rondach jest nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu - mówi mł. asp. Monika Falkowska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Rondo Jabłoniowa-Leszczynowa



Które "skrzyżowania kołowe" przysparzają najwięcej kłopotów kierowcom? Funkcjonariusze drogówki wskazują bez wahania: największą liczbę stłuczek odnotowano na rondzie łączącym ulice Turzycową, Jabłoniową i Leszczynową. Od 2019 roku do tej pory doszło tam do 49 kolizji i jednego wypadku.

Ten ostatni miał miejsce w poniedziałek, 24 maja, przez co na dłuższy czas zablokowane zostały drogi na południu Gdańska, prowadząc wręcz do paraliżu Szadółek i Jasienia.

Wypadek na rondzie przy ul. Jabłoniowej. Wypadek na rondzie przy ul. Jabłoniowej.
W komentarzach Raportu z Trójmiasta czytelnicy nie zostawiali suchej nitki na "konstrukcji" ronda, wskazując ją jako jedną z głównych przyczyn wielu kolizji.

- Powinni tam ustawić jakieś donice czy cokolwiek innego, aby kierowcy nie ścinali zakrętów. Każdy jest wtedy pierwszy na rondzie... Kierowcy skręcają tam jak na zwykłym skrzyżowaniu - i ot, to cała prawda! Gdyby coś tam stało, problem byłby z głowy. Ale wówczas autobusy miałyby kłopot z przejazdem. I chyba tu jest pies pogrzebany - napisał jeden z użytkowników Raportu.

Rondo Budowlanych-Nowatorów



Kierowcy narzekają na ciężarówki przy ul. Nowatorów. Kierowcy narzekają na ciężarówki przy ul. Nowatorów.
Drugie w kolejności jest rondo Budowlanych i Nowatorów. Na tym skrzyżowaniu w analogicznym czasie doszło do 43 kolizji i wypadku, w którym ranna została jedna osoba.

Kurs prawa jazdy. Gdańsk, Gdynia, Sopot



W przypadku tego miejsca kierowcy narzekają także na samochody ciężarowe, które blokują przejazd innym autom.

Rondo w Letnicy



Do drogowych incydentów dochodzi także na rondzie w Letnicy, które łączy ul. Marynarki Polskiej, Uczniowską, al. Płażyńskiego i ul. Wielopole.

Rondo w Letnicy może stanowić wyzwanie dla mniej doświadczonych kierowców. Rondo w Letnicy może stanowić wyzwanie dla mniej doświadczonych kierowców.
Z policyjnych statystyk wynika, że w ostatnich latach odnotowano tam 27 kolizji. Nie było żadnego wypadku. W tym miejscu warto zaznaczyć, że codziennie przez to skrzyżowanie przejeżdżają tysiące aut.

W porównaniu do liczby samochodów, skala kolizji nie wydaje się więc aż tak duża. Rozbudowana infrastruktura ronda i duży ruch sprawiają jednak, że skrzyżowanie może stanowić wyzwanie, zwłaszcza dla mniej doświadczonych kierowców czy osób spoza Trójmiasta.

Rondo turbinowe i przy ul. Leszczynowej



Wyliczenia mundurowych dotyczące "kolizjogennych" rond zamykają dwa skrzyżowania z ul. Kartuską. Na rondzie przy ul. Leszczynowej doszło do 4 kolizji i jednego wypadku, przy ul. Szczęśliwej - do 10 kolizji.

To ostatnie skrzyżowanie to tzw. rondo turbinowe, czyli takie, na którym potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się.

Rondo turbinowe przy ul. Kartuskiej. Rondo turbinowe przy ul. Kartuskiej.
Oznacza to, że kierowcy przed wjazdem na rondo muszą dokonać wyboru odpowiedniego kierunku jazdy, a co za tym idzie: właściwego pasa ruchu i poruszać się nim cały czas aż do zjazdu z ronda. Taka organizacja ruchu pozwala upłynnić ruch i zwiększyć bezpieczeństwo na drodze, ale może też zaskoczyć kierowców, którzy do tej pory nie mieli do czynienia z takim rodzajem skrzyżowań.

Magiczne rondo - najbardziej skomplikowane na świecie



Na koniec warto jednak zaznaczyć, że gdańskie ronda, choć czasem bywają skomplikowane, wydają się dziecinnie łatwe przy uchodzącym za najtrudniejsze na świecie skrzyżowaniu w brytyjskiej miejscowości Swindon.

Rondo, nazwane "magicznym", to tak naprawdę zbiór kilku mniejszych rond - na każdy zjazd z "większego" skrzyżowania. Łączą się one w jedno duże rondo, na którym obowiązuje ruch w obu kierunkach, a kierowcy jeżdżą po... 38 pasach.

Tak wygląda ruch na "magicznym" rondzie w Wielkiej Brytanii.



Opinie (529) ponad 20 zablokowanych

  • Rondo wielkości krowiego placka są bez sensu. Rondo powinno mieć taką wielkość by maksymalnej dopuszczalnej wielkości nie ponadgabarytowej pojazd mógł go swobodnie objechać.

    • 7 0

  • Jeszcze są ronda tylko z nazwy, a w rzeczywistości nimi nie są.

    Np. De La Salle, na Słowackiego.

    • 4 0

  • Przepisy przepisami, a życie życiem...

    Jeżeli nikt nie chce przestrzegać reguły prawej ręki to nie ma jak płynnie jeździć po rondach. Ile razy spotkała was taka sytuacja że jednocześnie podjeżdżacie do ronda a kierowca z lewej nie ustępuje wam pierwszeństwa wjazdu na niego bo wydaje mu się że przecież on na wprost jedzie to ma pierwszeństwo albo szybciej jedzie to przecież nie zwolni... I co z tego, że znamy przepisy jak ich nie stosujemy w życiu codziennym. Kultura jazdy i myślenia o innych na drodze musi się zmienić inaczej będzie jak jest, a przecież wszędzie na świecie ronda upłynniają ruch. Wystarczy włączyć myślenie MY a nie JA ale to widać trudniejsze niż się wydaje.

    • 4 1

  • Gdańsk w koncu jest rajem dla piratów drogowych bo nawet drogówka ich nie przestrzega :)

    • 1 2

  • Uwaga po pozytywnej decyzji Sądu Najwyższego skarże Władze Gdańska o zatrucie spalinami przez blachosmrody powietrza!

    Władze miasta jako jedyne w kraju nie robią nic by zmniejszyć ogromne zanieczyszczenie powietrza przez blachosmrody,nawet komunikacja miejska to głownie stare trujące diesle

    • 1 1

  • Jabłoniowa-Leszczynowa

    Problemem jest to, że tam ronda byś nie powinno.
    Ronda nie było - było OK.
    Zrobiono rondo na czas remontu Jabłoniowa-Warszawska.
    Rondo miało być po remoncie usunięte... dla wygody mieszkańców je zostawiono i jest problem.
    Wystarczy rondo usunąć i zostawić skrzyżowanie jak dawniej i problemu nie będzie.

    • 6 2

  • Rondo turbinowe (1)

    Jest fajne, gdy przez nie przejedziesz jeden czy dwa razy.
    Już widzę jak kierowca wjeżdżający pierwszy raz na rondo mające sześć rozjazdów wie od razy, który pas ruchu zająć. dotyczy również ronda w Letnicy.

    • 2 1

    • Czytaj znaki!

      • 0 1

  • Ludzie widza rondo turbinowe, staja i durnieja i nie maja pojecia co zrobic. Rondo na Nowatorow jest banalnie proste.

    • 0 1

  • (4)

    Dwie kwestie: kierowcy nie rozumieją , że rondo to tak naprawdę skrzyżowanie równorzędne tylko z ruchem okrężnym. Wpychają się pomimo, że pojazd, który jest z ich LEWEJ strony, ma przed nimi pierwszeństwo - kilka razy dziennie, zmuszony jestem hamować, bo kierowcy się wydaje, że może wjechać, skoro jest miejsce - otóż nie może, skoro zmusza mnie do reakcji (klasyczne wymuszenie pierwszeństwa).
    Druga kwestia to używanie kierunkowskazów - zawsze przy zamiarze opuszczenia ronda czy też zmiany pasa ruchu. Nie raz stoję i czekam bo kierowca zapomniał użyć kierunkowskazów, na tym polega rondo, że jeździmy ciut wolniej ale płynnie. Na szczęście pozostałe 90% wie jak się jeździ na rondach.

    • 5 2

    • (1)

      samo rondo bez znaku "ustąp" - wjeżdżając na rondo JA mam pierwszeństwo.

      samo rondo nie oznacza automatycznego pierwszeństwa dla aut znajdujących sie na nim

      • 2 0

      • Oczywiście, chodziło o prawą stronę (przy rondzie bez znaku ustąp pierwszeństwa) - nie mam jak już wyedytować. Z znakiem ustąp pierwszeństwa (większość rond w Gdańsku) - pierwszeństwo ma ten na rondzie. Dziękuję za wyłapanie "literówki"

        • 1 0

    • "rondo to tak naprawdę skrzyżowanie równorzędne"
      "pojazd, który jest z ich LEWEJ strony, ma przed nimi pierwszeństwo"

      przepraszam, czegoś nie rozumiem :)

      • 3 0

    • To jest to miejsce czy go nie ma?

      • 0 0

  • sa ronda malowane farba np. na Jasieniu i jak ktos nie wie i obok nie mieszka

    to czesto ma problem

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane