- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (168 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Najtrudniejsze ronda w Gdańsku. 300 kolizji i wypadki
Prawie 300 kolizji, siedemnaście wypadków i tyle samo rannych osób - to policyjna statystyka z... gdańskich rond. Przyczyna większości stłuczek jest praktycznie zawsze taka sama: spieszący się kierowcy, którzy "wciskają" się między auta, nie myśląc o ustąpieniu pierwszeństwa przejazdu. Sprawdziliśmy, na których rondach dochodzi do największej liczby stłuczek i które sprawiają najwięcej problemów kierowcom.
Od pomysłów drogowców na ronda może się więc - nomen omen - zakręcić w głowie. A stąd już tylko krok do stłuczki.
Prawie 300 kolizji na rondach
Z policyjnych statystyk wynika, że w 2019 roku odnotowano w sumie 135 kolizji na gdańskich rondach. W tym czasie doszło też do pięciu wypadków, w których rannych zostało tyle samo osób.
Rok później do 116 spadła liczba kolizji, do 10 natomiast wzrosła liczba wypadków i poszkodowanych uczestników ruchu. W tym roku mundurowi mówią już o 35 stłuczkach na rondach, dwóch wypadkach i dwóch poszkodowanych w nich osobach.
- Najczęstszą przyczyną zdarzeń drogowych na rondach jest nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu - mówi mł. asp. Monika Falkowska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Rondo Jabłoniowa-Leszczynowa
Które "skrzyżowania kołowe" przysparzają najwięcej kłopotów kierowcom? Funkcjonariusze drogówki wskazują bez wahania: największą liczbę stłuczek odnotowano na rondzie łączącym ulice Turzycową, Jabłoniową i Leszczynową. Od 2019 roku do tej pory doszło tam do 49 kolizji i jednego wypadku.
Ten ostatni miał miejsce w poniedziałek, 24 maja, przez co na dłuższy czas zablokowane zostały drogi na południu Gdańska, prowadząc wręcz do paraliżu Szadółek i Jasienia.
W komentarzach Raportu z Trójmiasta czytelnicy nie zostawiali suchej nitki na "konstrukcji" ronda, wskazując ją jako jedną z głównych przyczyn wielu kolizji.
- Powinni tam ustawić jakieś donice czy cokolwiek innego, aby kierowcy nie ścinali zakrętów. Każdy jest wtedy pierwszy na rondzie... Kierowcy skręcają tam jak na zwykłym skrzyżowaniu - i ot, to cała prawda! Gdyby coś tam stało, problem byłby z głowy. Ale wówczas autobusy miałyby kłopot z przejazdem. I chyba tu jest pies pogrzebany - napisał jeden z użytkowników Raportu.
Rondo Budowlanych-Nowatorów
Drugie w kolejności jest rondo Budowlanych i Nowatorów. Na tym skrzyżowaniu w analogicznym czasie doszło do 43 kolizji i wypadku, w którym ranna została jedna osoba.
Kurs prawa jazdy. Gdańsk, Gdynia, Sopot
W przypadku tego miejsca kierowcy narzekają także na samochody ciężarowe, które blokują przejazd innym autom.
Rondo w Letnicy
Do drogowych incydentów dochodzi także na rondzie w Letnicy, które łączy ul. Marynarki Polskiej, Uczniowską, al. Płażyńskiego i ul. Wielopole.
Z policyjnych statystyk wynika, że w ostatnich latach odnotowano tam 27 kolizji. Nie było żadnego wypadku. W tym miejscu warto zaznaczyć, że codziennie przez to skrzyżowanie przejeżdżają tysiące aut.
W porównaniu do liczby samochodów, skala kolizji nie wydaje się więc aż tak duża. Rozbudowana infrastruktura ronda i duży ruch sprawiają jednak, że skrzyżowanie może stanowić wyzwanie, zwłaszcza dla mniej doświadczonych kierowców czy osób spoza Trójmiasta.
Rondo turbinowe i przy ul. Leszczynowej
Wyliczenia mundurowych dotyczące "kolizjogennych" rond zamykają dwa skrzyżowania z ul. Kartuską. Na rondzie przy ul. Leszczynowej doszło do 4 kolizji i jednego wypadku, przy ul. Szczęśliwej - do 10 kolizji.
To ostatnie skrzyżowanie to tzw. rondo turbinowe, czyli takie, na którym potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się.
Oznacza to, że kierowcy przed wjazdem na rondo muszą dokonać wyboru odpowiedniego kierunku jazdy, a co za tym idzie: właściwego pasa ruchu i poruszać się nim cały czas aż do zjazdu z ronda. Taka organizacja ruchu pozwala upłynnić ruch i zwiększyć bezpieczeństwo na drodze, ale może też zaskoczyć kierowców, którzy do tej pory nie mieli do czynienia z takim rodzajem skrzyżowań.
Magiczne rondo - najbardziej skomplikowane na świecie
Na koniec warto jednak zaznaczyć, że gdańskie ronda, choć czasem bywają skomplikowane, wydają się dziecinnie łatwe przy uchodzącym za najtrudniejsze na świecie skrzyżowaniu w brytyjskiej miejscowości Swindon.
Rondo, nazwane "magicznym", to tak naprawdę zbiór kilku mniejszych rond - na każdy zjazd z "większego" skrzyżowania. Łączą się one w jedno duże rondo, na którym obowiązuje ruch w obu kierunkach, a kierowcy jeżdżą po... 38 pasach.
Tak wygląda ruch na "magicznym" rondzie w Wielkiej Brytanii.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Samochody wyposażone w kamery. Gdańsk, Gdynia, Sopot
Opinie (529) ponad 20 zablokowanych
-
2021-05-28 10:27
O, znowu.
O, znowu, jak coś negatywnego (tym razem paraliż komunikacyjny) to Szadółki.
Ale jak coś pozytywnego (pętla tramwajowa, hala lodowiska, szkoła) to nagle Ujeścisko. :D- 2 1
-
2021-05-28 10:47
Jabłoniowa
W majówkę miałem okazję jechać ul. Jabłoniową, pierwszy raz od strony Gdańska. No i zbaranilem. Niby znak o skrzyżowaniu o ruchu okrężnym, ale na asfalcie żadnych lini. Skrzyżowanie w tamtym momencie było niedostosowane do ruchu, linie wytarte. Podejrzewam że wiele osób przyjezdnych wcale nie zwróciło na nie uwagi.
- 3 0
-
2021-05-28 10:50
Rondo na starym Jasieniu też bajka. Ostatnio młody chlystek białym autem większym od siebie, bo głowę ledwo widać, wbija się, nie patrzy i jeszcze faka pokazuje. Bo stał już minutę i ani sekundy dłużej nie będzie. Serdecznie cię nie pozdrawiam i pamiętaj, w końcu trafisz na większego kozaka.
- 3 0
-
2021-05-28 10:50
uwaga uwaga
Każdy kto spowodował stłuczkę z własnej winy jakąkolwiek i gdziekolwiek powinien mieć karę prowadzenia pojazdu. A wystarczyło się nauczyć teorii, potrenować na placu bądź po prostu wyspać. Nie ma wytłumaczenia. Ewentualnie OC powinno im drożeć co najmniej o 2-3 razy.
- 1 1
-
2021-05-28 11:12
OSOWA
Rondo Wodnika z Władysława Raatza/Nowy Świat. Dzięki wymalowaniu (nie wiem po co) czerwonego dojazdu drogi rowerowej do ronda, znaczna część kierowców jest przekonana, że to jakiś uprzywilejowany pas dla nich, umożliwiający wjeżdżanie na rondo z pierwszeństwem i ignorowaniem znaku A-7. Pomijam dawno zniszczone przez zmieniających pas kierowców gumowe "krawężniki". Obecnie to czysta "wolna amerykanka", pewnie w przyszłym roku rondo będzie wysoko w rankingu.
- 1 0
-
2021-05-28 11:35
Rond im. Pani Dulkiewicz
Rondo Jabłoniowa-Leszczynowa. Niestety polityka i pomysły w zakresie ruchu samochodów osobowych, za obecnej prezydent to całkowita porażka. Ma miejsce utrudnianie, ograniczanie i wstecznictwo - w imię "oddawania miasta pieszym".
- 3 1
-
2021-05-28 11:37
Jabłoniowa
Jak to ma być rondo to śmiech na sali.
Zauważyłem, że kierowcy nie patrzą na znaki przed rondem. Ten żółty trójkąt przed rondem to znaczy że ustępuje się pojazdowi który jest na rondzie. Jak stoisz przed rondem i stoi inny pojazd przed rondem z twojej prawej to on ma pierwszeństwo.- 1 1
-
2021-05-28 11:41
Wjeżdżasz na rondo, jedziesz po rondzie bez kierunkowskaza, włączasz prawy, gdy chcesz zjechać.
Cała filozofia.
- 6 0
-
2021-05-28 11:58
Rondo Turzycowa, Jabłoniowa, Leszczynowa - oznakowanie na jezdni to namalowane słabą farbą jakieś falbanki
Gdyby nie znak, nie byłoby wiadomo.
- 1 0
-
2021-05-28 12:10
38 pasów w Swindon
to ci u nas od inżynierii ruchu i miejscy "aktywiści" od redukcji pasów ruchu chyba by na zawał zeszli
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.