• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nasz pasażer, nasz pan. Przewoźnicy (za)dbają o kulturę kierowców.

Krzysztof Koprowski
26 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Największy gdański przewoźnik pragnie przez Internet poznać opinie na temat poziomu obsługi pasażerów przez motorniczych i kierowców autobusów. Największy gdański przewoźnik pragnie przez Internet poznać opinie na temat poziomu obsługi pasażerów przez motorniczych i kierowców autobusów.

Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku postanowił sprawdzić, co pasażerowie myślą o jego kierowcach. Internetowa ankieta ma podpowiedzieć, czy i co warto w tym zakresie zmienić. Pozostali trójmiejscy przewoźnicy także badają opinie na swój temat.



Jaką ocenę byś wystawił kulturze osobistej i podejściu do wykonywania zawodu pracowników komunikacji miejskiej w Trójmieście?

Anonimowa ankieta zamieszczona jest na stronie internetowej ZKM-u (w menu po lewej stronie). Zawiera sześć pytań dotyczących kultury osobistej kierowców i motorniczych oraz kultury i profesjonalizmu obsługi pasażerów w tramwajach i autobusach.

- Chcemy poznać obecną opinię pasażerów. Ankieta będzie przeprowadzana cyklicznie, a jej wyniki będziemy porównywać. Jeżeli ankieta wykaże niedociągnięcia w danej sferze, będziemy się starali położyć szczególny nacisk na szkolenia w tym zakresie - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Obecna "odsłona" ankiety będzie dostępna na stronie internetowej przez ok. miesiąc. Jak zapewnia przewoźnik, niezależnie od jej wyników, cały czas są przeprowadzane szkolenia kierujących pojazdami. Zajęcia prowadzone w formie warsztatów dotyczącą profesjonalnej obsługi klienta oraz umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach z pasażerami. Obejmą one ośmiuset kierowców i motorniczych.

Dzięki takim szkoleniom, stale ma być podnoszony poziom świadczonych usług. Na to bowiem wciąż skarżą się pasażerowie. - W 2011 roku otrzymaliśmy ok. trzystu skarg, w tym te od ZTM - dodaje Mongird.

Inny wynik odnotował Zarząd Transportu Miejskiego, który jest organizatorem komunikacji miejskiej w Gdańsku, a nie przewoźnikiem, jak ZKM. Tu liczba skarg wyniosła aż 665, podczas gdy pochwał zgłoszono 12.

- Pochwały stanowiły głównie podziękowania za szczególną troskę o osoby niepełnosprawne, za udzielenie kompetentnej odpowiedzi, pomoc przy wsiadaniu lub wysiadaniu z pojazdu. Skargi natomiast dotyczyły np. tego, że kierowca palił, albo w czasie jazdy rozmawiał przez komórkę - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Podobnie jest w Gdyni. - Otrzymujemy kilka skarg tygodniowo. Najczęściej dotyczą one spraw mało zależnych od kierowców, czyli niepunktualności, wynikającej z korków. Samo zachowanie kierowców mocno się poprawiło odkąd większość pojazdów wyposażona jest w monitoring (aktualnie ok. 80 proc.) z rejestracją obrazu i dźwięku. W wielu przypadkach zapisy systemu monitoringu dowodzą, że autorzy skarg nie mają racji, np. zarzuca się kierowcy nieuprzejme zachowanie, chamskie odzywki, a w rzeczywistości nie ma to miejsca - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Warto zauważyć, że w Gdyni to organizator komunikacji miejskiej, a nie przewoźnik dba o wysoki poziom obsługi pasażerów przez kierowców. Możliwość wykonywania pracy w tym zawodzie jest uzależniona od zdania specjalnego egzaminu. Obejmuje on zagadnienia z zakresu: znajomości sieci komunikacyjnej, taryfy, zasad i przepisów ZKM oraz kultury obsługi pasażerów i jakości usług.

- Dopiero zdanie tego egzaminu umożliwia kierowcy otrzymanie identyfikatora i świadczenie pracy na rzecz ZKM w Gdyni. Na egzamin kierowani są też kierowcy, na których w skali roku wpływa najwięcej uznanych za zasadne skarg lub nakładanych jest z tytułu pracy danego kierowcy największa liczba kar umownych (łącznie minimum 10 skarg lub kar) - dodaje Gromadzki.

Także pracownicy Szybkiej Kolei Miejskiej szkoleni są w zakresie umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych i spornych. - Zależy nam na tym, by nasi pracownicy zawsze byli tą stroną, która wygasi spór i bez emocji wyjaśni każdą sytuację - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży Szybkiej Kolei Miejskiej.

SKM twierdzi, że formalne skargi otrzymuje rzadko. Napływają także pochwały związanie z pozoru, błahymi sprawami, takimi jak znalezienie przez kolejarzy zgubionego wcześniej bagażu.

- Przy okazji proszę także o większą wyrozumiałość pasażerów w stosunku do naszych pracowników, praca w kabinie w hałasie a latem w wysokich temperaturach męczy zarówno fizycznie jak i psychicznie - apeluje Głuszek.

Miejsca

Opinie (279) ponad 10 zablokowanych

  • bo prawda jest taka, że ... (3)

    tak jak traktujesz kierowców autobusów czy motorniczych, tak oni traktują Ciebie!

    • 28 12

    • i strzał w 10 !!!

      • 8 8

    • oj stefka (1)

      praca to nie prywatny folwark jak sie ktoś za bardzo stresuje wśród ludzi powinien szukac pracy w innym miejscu np.na tasmie w fabryce.

      • 3 4

      • a co ma piernik do wiatraka?

        • 3 1

  • fajnie jakby kierowcy nie palili papierosów, zwlaszcza w swiatowych busach 210:) (3)

    • 26 5

    • co za minus?:) od szofera z fajką?:)

      • 5 3

    • Dobrze by było jakby 210 wogóle jeździł. Kurs w Oruni 7:15 potrafi dojechać na lotnisko o 9:30

      • 4 0

    • Albo 213... ostatnio mnie kierowca chcial zasmrodzić fajką :/ Ale jak się zorientowal, że z wściakłością zaczęłam węszyć w jego kierunku, to wyciepal paierocha za okno...

      • 2 1

  • LEPIEJ ŻEBY PASAŻEROWIE ZADBALI O SWOJĄ KULTURE !!! (1)

    • 25 6

    • najlepiej żeby i jedni i drudzy dbali:)

      • 20 0

  • Aktualna pozycja autobusu/tramwaju na mapie (3)

    ZKM w swojej siedzibie na Abrahama posiada wielki ekran, na którym wyświetlana jest na podstawie systemu GPS aktualna pozycja każdego ich autobusu i tramwaju. W związku z tragiczną niepunktualnością czy nie można by udostępnić tych danych pasażerem. Rozumiem, że portal potrzebowałby dobrego serwera i duże pasmo, ale gdyby tak np. udostępnić same dane GPS (kilka bajtów na pojazd) z próbkowaniem np. raz na 10 sekund jakiemuś zewnętrznemu portalowi: trojmiasto.pl czy jakdojade.pl to praktycznie nie zabierałoby zasobów ZKM. Pasażerowie na pewno doceniliby takie udogodnienie bo niestety SIP nie działa, albo nie ma go na większości przystanków. A czasem czeka się na mrozie 40 minut i nie wiadomo czy iść z buta do domu czy czekać.

    • 39 3

    • (1)

      wszystko kosztuje- zapłacisz to pewnie udostępnią

      • 7 0

      • Zaproponują cenę to się zastanowimy. A tak serio - to powinno to leżeć w ich interesie, żeby pasażerowie byli zadowoleni. No i dodatkowo mieli być coś lepszego od SIPu za nieporównywalnie niższą cenę.
        Na pewno byłoby sporo wejść na taki serwis więc z reklam można by też zarobić.

        • 6 1

    • Zkm mysli...

      prace trwają....bedzie niespodzianka...

      • 3 0

  • W Gdyni kultura (1)

    na galaktycznym poziomie. I to wszędzie.

    • 4 8

    • zgodnie z zasadą:

      IM WIĘKSZA DZIURA TYM WIĘKSZE MNIEMANIE O SOBIE...

      • 0 0

  • NAJLEPIEJ MI SIE PROWADZI PO TRZECH PIWKACH I TEGO SZUMU LUDZI W TRAMWAJU NIE SLYSZE !

    HEY PLYNIE MOJ TRAMWAJ PO SZYNACH ! HEY TROCHE KRZYWO TO SE WALNE JESZCZE JEDNO PIWO I SIE WYROWNA ! HEY PLYNIE PIESN RADOSNA :))) NIEDLUGO WIOSNA !

    • 24 2

  • dlaczego na stronie ZTM (2)

    nie ma mapy połączeń (tramwajowych i autobusowych) albo chociaż jakiejś wizualizacji wraz z numerami linii?

    wszystko zrobione na odwal...

    • 16 3

    • proszę ... (1)

      • 1 0

      • no tak - zapomniałem, że

        wklejanie linków na trojmiasto.pl to zbrodnia przeciwko ludzkości ...
        http:// www. ztm.gda. pl /hmvc/index.php/sipinfo/wieceji/23
        albo klikamy po prawej - schematy komunikacyjne

        • 4 0

  • STRASZNA DEZINFORAMCJA ! (1)

    zawsze jak coś się dzieje to nigdy nie ma informacji w tramwaju albo w autobusie. Na przykład mogę podać ze wczoraj po 13 tramwaje stały z pół godziny na zaspie na pętli . Ale czemu tego dalej nie wiem . Są w tramwajach głośniki to można było powiedzieć co się dzieje aleee pooo cooo. Ludzie bydło niech czekają.....

    • 20 1

    • To był próbny strajk My nie będziemy za te psiary robić. Autobusy i tramwaje staną na euro chyba że będzie podwyżka.

      • 2 1

  • 1. Punktualność i rozkład jazdy dostosowany do ruchu w mieście. (3)

    • 10 1

    • (2)

      Pretensje do zarządu transportu miejskiego.

      • 5 0

      • (1)

        To może niech zkm zgłosi.
        Czy problem Ich nie dotyczy?

        • 1 1

        • Drogi internauto, ZKM zgłasza a ZTM olewa. Komórka od niczego.

          • 3 1

  • Najpiękniejsze miasto

    KULTURA TO TYLKO W GDAŃSKU, POZDRO DLA KIBICÓW LECHII GDAŃSK

    • 12 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane