• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nasz pasażer, nasz pan. Przewoźnicy (za)dbają o kulturę kierowców.

Krzysztof Koprowski
26 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Największy gdański przewoźnik pragnie przez Internet poznać opinie na temat poziomu obsługi pasażerów przez motorniczych i kierowców autobusów. Największy gdański przewoźnik pragnie przez Internet poznać opinie na temat poziomu obsługi pasażerów przez motorniczych i kierowców autobusów.

Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku postanowił sprawdzić, co pasażerowie myślą o jego kierowcach. Internetowa ankieta ma podpowiedzieć, czy i co warto w tym zakresie zmienić. Pozostali trójmiejscy przewoźnicy także badają opinie na swój temat.



Jaką ocenę byś wystawił kulturze osobistej i podejściu do wykonywania zawodu pracowników komunikacji miejskiej w Trójmieście?

Anonimowa ankieta zamieszczona jest na stronie internetowej ZKM-u (w menu po lewej stronie). Zawiera sześć pytań dotyczących kultury osobistej kierowców i motorniczych oraz kultury i profesjonalizmu obsługi pasażerów w tramwajach i autobusach.

- Chcemy poznać obecną opinię pasażerów. Ankieta będzie przeprowadzana cyklicznie, a jej wyniki będziemy porównywać. Jeżeli ankieta wykaże niedociągnięcia w danej sferze, będziemy się starali położyć szczególny nacisk na szkolenia w tym zakresie - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Obecna "odsłona" ankiety będzie dostępna na stronie internetowej przez ok. miesiąc. Jak zapewnia przewoźnik, niezależnie od jej wyników, cały czas są przeprowadzane szkolenia kierujących pojazdami. Zajęcia prowadzone w formie warsztatów dotyczącą profesjonalnej obsługi klienta oraz umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach z pasażerami. Obejmą one ośmiuset kierowców i motorniczych.

Dzięki takim szkoleniom, stale ma być podnoszony poziom świadczonych usług. Na to bowiem wciąż skarżą się pasażerowie. - W 2011 roku otrzymaliśmy ok. trzystu skarg, w tym te od ZTM - dodaje Mongird.

Inny wynik odnotował Zarząd Transportu Miejskiego, który jest organizatorem komunikacji miejskiej w Gdańsku, a nie przewoźnikiem, jak ZKM. Tu liczba skarg wyniosła aż 665, podczas gdy pochwał zgłoszono 12.

- Pochwały stanowiły głównie podziękowania za szczególną troskę o osoby niepełnosprawne, za udzielenie kompetentnej odpowiedzi, pomoc przy wsiadaniu lub wysiadaniu z pojazdu. Skargi natomiast dotyczyły np. tego, że kierowca palił, albo w czasie jazdy rozmawiał przez komórkę - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Podobnie jest w Gdyni. - Otrzymujemy kilka skarg tygodniowo. Najczęściej dotyczą one spraw mało zależnych od kierowców, czyli niepunktualności, wynikającej z korków. Samo zachowanie kierowców mocno się poprawiło odkąd większość pojazdów wyposażona jest w monitoring (aktualnie ok. 80 proc.) z rejestracją obrazu i dźwięku. W wielu przypadkach zapisy systemu monitoringu dowodzą, że autorzy skarg nie mają racji, np. zarzuca się kierowcy nieuprzejme zachowanie, chamskie odzywki, a w rzeczywistości nie ma to miejsca - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Warto zauważyć, że w Gdyni to organizator komunikacji miejskiej, a nie przewoźnik dba o wysoki poziom obsługi pasażerów przez kierowców. Możliwość wykonywania pracy w tym zawodzie jest uzależniona od zdania specjalnego egzaminu. Obejmuje on zagadnienia z zakresu: znajomości sieci komunikacyjnej, taryfy, zasad i przepisów ZKM oraz kultury obsługi pasażerów i jakości usług.

- Dopiero zdanie tego egzaminu umożliwia kierowcy otrzymanie identyfikatora i świadczenie pracy na rzecz ZKM w Gdyni. Na egzamin kierowani są też kierowcy, na których w skali roku wpływa najwięcej uznanych za zasadne skarg lub nakładanych jest z tytułu pracy danego kierowcy największa liczba kar umownych (łącznie minimum 10 skarg lub kar) - dodaje Gromadzki.

Także pracownicy Szybkiej Kolei Miejskiej szkoleni są w zakresie umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych i spornych. - Zależy nam na tym, by nasi pracownicy zawsze byli tą stroną, która wygasi spór i bez emocji wyjaśni każdą sytuację - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży Szybkiej Kolei Miejskiej.

SKM twierdzi, że formalne skargi otrzymuje rzadko. Napływają także pochwały związanie z pozoru, błahymi sprawami, takimi jak znalezienie przez kolejarzy zgubionego wcześniej bagażu.

- Przy okazji proszę także o większą wyrozumiałość pasażerów w stosunku do naszych pracowników, praca w kabinie w hałasie a latem w wysokich temperaturach męczy zarówno fizycznie jak i psychicznie - apeluje Głuszek.

Miejsca

Opinie (279) ponad 10 zablokowanych

  • ze strony

    kierowców autobusów w 80%spotkałam sie tylko chamstwem, tak jest gdanska rzeczywistosc

    • 0 0

  • kultura ????

    Codziennie dojeżdżając do pracy korzystam z komunikacji autobusowej. Dojeżdżam z Górnej Oruni na Niedźwiednik. Na Oruni wsiadam w autobus 162 o godz. 6,37. Zauważyłam, że Panowie Kierowcy często przyjeżdżają na krzyżówkach na CZERWONYM ŚWIETLE. Brak wyobraźni i odpowiedzialności . Na ulicy Nowolipie przesiadam się na autobus 183 lub 283 w kierunku Niedźwiednika.Często jest tak , że kierowca autobusu 162 dojeżdża do przystanku przy Carrefour , nz tymże przystanku stoi autobus 183. Ku rozpaczy grupki przesiadających się pasażerów, autobus 183 odjeżdża. Panowie Kierowcy, trochę serca, my się spieszymy do pracy, my płacimy za przejazdy. Bilety ciągle drożeją a kultura KIEROWCÓW niestety ma duzo do życzenia. Proszę, Panowie Kierowcy, uśmiech na usta i trochę życzliwości, zrozumienia, my pasażerowie zasługujemy na to. Nie jeździmy na gapę, płacimy i tak za zbyt drogie bilety. I jeszcze jedno ZAKAZ ROZMOWY w czasie jazdy. Często się zdarza, że kierowcy rozmawiają przez telefon komórkowy. Rozmawiają tez z ludźmi, kolegami z pracy. A nad głową kierowcy wisi napis.... ROZMOWA Z KIEROWCĄ ZABRONIONA.. O ZGROZO !!!!! A może jednak można ...zmienić....

    • 0 0

  • Perełki...

    W dniu dzisiejszym jadąc rano do pracy przesiadałam się na ulicy Nowolipie, przystanek przy Carrefour z autobusu 162 z Górnej Oruni do autobusu 183 w kierunku Niedźwiednika. Dojeżdżają do ww. przystanku zauważyłam stojacy na przystanku autobus 183. Pomyślałam ..pewnie odjedzie. Ale ...ku mojemu zdziwieniu PAN KIEROWCA autobusu 183 nr. boczny 2093 zaczekał na posiadających się o godz. 7,55 pasażerów. Dziękuję PANIE KIEROWCO za uśmiech, dziękuję za kulturę jazdy, za zadbany wygląd. A jednak perełki się zdarzają . Nie stałam, nie marzłam i jeszcze otrzymałam uśmiech BRAWO!!!

    • 0 0

  • 256 i inne :)

    • 0 0

  • 110 KIEROWCA

    Wczoraj (7.02.2012r okolo godziny 10.30) jadący linią 110 w kierunku lotniska, wsiadając zostałem już zganiony przesz kierowce. Nie odpowiadało mu to że stoje w pobliżu drzwi bo jest fotokomórka (grzecznie odsunąłem się od drzwi) i po ich zamknięciu stanąłem tam z powrotem...
    Wtedy pan kierowca krzyknął na mnie kim ja jestem, co ja tu robie i że najlepiej gdybym się położył. CZY MOZE KTOS PODAC LINK DO JAKIES STRONY ztm Gdańsk GDZIE MOGE SKLADAC SKARGI ?

    • 0 0

  • Jednak 5.02.2012 linia 157 w strone Wrzeszcz PKP kurs 13.06 bodajrze, pan kierowca byl niezmiernie miły dziekuje :)

    • 0 0

  • Ankieta

    Słyszałam o ankiecie w radiu dziśiaj rano. Myślałam, że będzie można w jakiś sposób się wypowiedzieć albo że proponowane odpowiedzi będą bardziej wyczerpywać temat. Ankieta bada jedynie, czy kultura osobista i profesjonalizm kierowców są pozytywnie czy negatywnie postrzegane przez pazażerów, nie sprawdza natomiast, co wpływa na takie, a nie inne postrzeganie kierówców. Dziwne, bo przecież jeśli zkm chce dążyć do jakiejś zmiany, to musi wiedzieć, co zmienić, na co zwrócić uwagę - a z tak zbudowanej ankiety sie tego nie dowie.

    • 0 0

  • kierowca autobusu 122 w Gdansku :)

    Jechałam kilka dni temu autobusem lini 122.Numer 8048 Jestem pod WIELKIM wrazeniem kierowcy.Miły,usmiechniety,tłumaczył na kazdym przystanku gdzie jestesmy i koło czego przejezdzamy.Puszczał sliczną muzyke.Nie miał focha na twarzy jak wiekszosc naszych trojmiejskich kierowcow.I co wazne był miły dla pasazerow.Jechało sie tak miło ze przejechałam swoj przystanek.Zycze nam wszystkim wiecej takich kierowcow.Acha jeszcze jedno tłumaczył w dwoch jezykach.Serdecznie pozdrawiam kierowce lini 122

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane