• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nasz pasażer, nasz pan. Przewoźnicy (za)dbają o kulturę kierowców.

Krzysztof Koprowski
26 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Największy gdański przewoźnik pragnie przez Internet poznać opinie na temat poziomu obsługi pasażerów przez motorniczych i kierowców autobusów. Największy gdański przewoźnik pragnie przez Internet poznać opinie na temat poziomu obsługi pasażerów przez motorniczych i kierowców autobusów.

Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku postanowił sprawdzić, co pasażerowie myślą o jego kierowcach. Internetowa ankieta ma podpowiedzieć, czy i co warto w tym zakresie zmienić. Pozostali trójmiejscy przewoźnicy także badają opinie na swój temat.



Jaką ocenę byś wystawił kulturze osobistej i podejściu do wykonywania zawodu pracowników komunikacji miejskiej w Trójmieście?

Anonimowa ankieta zamieszczona jest na stronie internetowej ZKM-u (w menu po lewej stronie). Zawiera sześć pytań dotyczących kultury osobistej kierowców i motorniczych oraz kultury i profesjonalizmu obsługi pasażerów w tramwajach i autobusach.

- Chcemy poznać obecną opinię pasażerów. Ankieta będzie przeprowadzana cyklicznie, a jej wyniki będziemy porównywać. Jeżeli ankieta wykaże niedociągnięcia w danej sferze, będziemy się starali położyć szczególny nacisk na szkolenia w tym zakresie - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Obecna "odsłona" ankiety będzie dostępna na stronie internetowej przez ok. miesiąc. Jak zapewnia przewoźnik, niezależnie od jej wyników, cały czas są przeprowadzane szkolenia kierujących pojazdami. Zajęcia prowadzone w formie warsztatów dotyczącą profesjonalnej obsługi klienta oraz umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach z pasażerami. Obejmą one ośmiuset kierowców i motorniczych.

Dzięki takim szkoleniom, stale ma być podnoszony poziom świadczonych usług. Na to bowiem wciąż skarżą się pasażerowie. - W 2011 roku otrzymaliśmy ok. trzystu skarg, w tym te od ZTM - dodaje Mongird.

Inny wynik odnotował Zarząd Transportu Miejskiego, który jest organizatorem komunikacji miejskiej w Gdańsku, a nie przewoźnikiem, jak ZKM. Tu liczba skarg wyniosła aż 665, podczas gdy pochwał zgłoszono 12.

- Pochwały stanowiły głównie podziękowania za szczególną troskę o osoby niepełnosprawne, za udzielenie kompetentnej odpowiedzi, pomoc przy wsiadaniu lub wysiadaniu z pojazdu. Skargi natomiast dotyczyły np. tego, że kierowca palił, albo w czasie jazdy rozmawiał przez komórkę - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Podobnie jest w Gdyni. - Otrzymujemy kilka skarg tygodniowo. Najczęściej dotyczą one spraw mało zależnych od kierowców, czyli niepunktualności, wynikającej z korków. Samo zachowanie kierowców mocno się poprawiło odkąd większość pojazdów wyposażona jest w monitoring (aktualnie ok. 80 proc.) z rejestracją obrazu i dźwięku. W wielu przypadkach zapisy systemu monitoringu dowodzą, że autorzy skarg nie mają racji, np. zarzuca się kierowcy nieuprzejme zachowanie, chamskie odzywki, a w rzeczywistości nie ma to miejsca - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Warto zauważyć, że w Gdyni to organizator komunikacji miejskiej, a nie przewoźnik dba o wysoki poziom obsługi pasażerów przez kierowców. Możliwość wykonywania pracy w tym zawodzie jest uzależniona od zdania specjalnego egzaminu. Obejmuje on zagadnienia z zakresu: znajomości sieci komunikacyjnej, taryfy, zasad i przepisów ZKM oraz kultury obsługi pasażerów i jakości usług.

- Dopiero zdanie tego egzaminu umożliwia kierowcy otrzymanie identyfikatora i świadczenie pracy na rzecz ZKM w Gdyni. Na egzamin kierowani są też kierowcy, na których w skali roku wpływa najwięcej uznanych za zasadne skarg lub nakładanych jest z tytułu pracy danego kierowcy największa liczba kar umownych (łącznie minimum 10 skarg lub kar) - dodaje Gromadzki.

Także pracownicy Szybkiej Kolei Miejskiej szkoleni są w zakresie umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych i spornych. - Zależy nam na tym, by nasi pracownicy zawsze byli tą stroną, która wygasi spór i bez emocji wyjaśni każdą sytuację - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży Szybkiej Kolei Miejskiej.

SKM twierdzi, że formalne skargi otrzymuje rzadko. Napływają także pochwały związanie z pozoru, błahymi sprawami, takimi jak znalezienie przez kolejarzy zgubionego wcześniej bagażu.

- Przy okazji proszę także o większą wyrozumiałość pasażerów w stosunku do naszych pracowników, praca w kabinie w hałasie a latem w wysokich temperaturach męczy zarówno fizycznie jak i psychicznie - apeluje Głuszek.

Miejsca

Opinie (279) ponad 10 zablokowanych

  • :)

    Na miano najlepszego kierowcy autobusu ...pod wzgledem ,grzecznościowym i przesympatyczny pan ...zawsze miły ,uśmiechnięty .Takich kierowców więcej na naszych trasach.A dokładnie chodzi mi o kirerowce ,ktory obsługuje trase 256 ...ma na imię pan Krzysztof.Powinien dostac nagrode ,a inni kierowcy do niego naszkolenie :)

    • 3 3

  • jakosc przyjemniej jezdzi sie

    ZKM Gdynia. Tam zupelnie inny tabor jest - inna kultura kierowcow - wobec pasazerow i kierowcow

    • 0 3

  • Sugestia

    Ja mam taką delikatną sugestię: oprócz kultury kierowców, warto byłoby się skupić na uświadomieniu PASAŻERÓW o tym, że nie są świętymi krowami i to, że płacą kilka złotych za bilet nie upoważnia ich do tego, żeby panoszyć się w środkach komunikacji miejskiej. Mówię tu konkretnie o sadowieniu się przy "przejściu" w autobusie (zamiast siadaniu przy oknie, dzięki czemu kolejna osoba mogła by choć na chwilę spocząć) lub sadzaniu siatek obok siebie, co by trochę odpoczęły po ciężkiej wycieczce po hali. Podobnie sprawy się mają z wsiadającymi i wysiadającymi z wszelkich środków transportu; wpychanie się, odganianie, mruczenie pod nosem, a nawet szarpanie nie należą do zachowań kulturalnych. Przyznam szczerze, że do uporczywych zachowań należą również słuchanie muzyki z głośnika przez zakapturzonych i podejrzanych typów lub też głośne opowiadanie szczegółów życia erotycznego przez dziewczęta przygotowujące się do testów gimnazjalnych (tak, drogie panie, to słychać). Choć może nie jest to najobszerniejszy i najciekawszy temat do pisania artykułów czy przeprowadzania jakichkolwiek akcji, myślę, że wszystkim nam żyłoby się lepiej, gdybyśmy na chwilę zwrócili uwagę również na dobro i komfort innych ludzi. Jeżeli jednak powstawałaby jakakolwiek akcja promująca kulturalne zachowania wśród użytkowników komunikacji miejskiej w Trójmieście, chętnie się w nią zaangażuję :)

    • 7 1

  • Co trzeba zrobić? Zatrudnić pełnoetatowych psychologów. Jak sami w ZKM zauważyli, to szalenie stresująca praca.

    Mnie nie dziwi, jeśli czasem wyżywają się na pasażerach. Przy takich zarobkach, nie mają kiedy chodzić na terapię. I jeszcze nigdy nie płacą za bilety odliczoną kwotą.

    • 2 1

  • Ty Gromada dalej tymi autobusami jezdzisz? ;-)

    Pamietam jak miałes hopla w podstawowce, wsiadales do 139 albo 127 i woziles się "obok kierowcy" popołudniami. Ja juz wtedy Cię podejrzewałem o jakie mini-zboczenie ;-) ale nie sądziłem, że z tego nie wyrosniesz na starosc ;-)

    • 1 0

  • Ankieta

    pytanie jest o kierowców komunikacji w Trójmieście.jak dla mnie komunikacja w Gdyni jest na 5 ale w Gdańsku to porażka maksymalna...no może z wyjątkiem tramwajów ale autobusy to żenada!!!

    • 0 4

  • Wczoraj...

    ...czekalam przy Uniwer.Medycz. na 14,10,7.
    Bylo ok.13.30.
    Przejechalo 13 tramwajow nim przyjechala jako (nomen-omen)czternasta-14.
    Rozumiem zmiane trasy,ale na przystankach powinien byc jakis rozklad 10,7,14.
    Komunikacja do Portu i z Portu jest TRAGICZNA!!!
    Ktos,kto nie jezdzi ta trasa powie - jak to,jezdza az cztery tramwaje!
    4,7,10,14.Ale naprawde pomimo tych czterech tramwai,ciezko sie dostac do Portu i z tamtad wracac!!!!

    • 0 1

  • WSTYD!!!!!!!!!!!!!! (1)

    a może ZTM pomyśli o połączeniach przemyslanych i sensownych!!! co komu po kulturze matorniczego jak on siedzi zamkniety a najważniejsze by linie działaly bez zarzutu! po co komu linia 14 do centrum??? przed tym skladem jedą trze sjkładu w odstępuie minutowym i wszystkie na Chełm! wiec jeszcze raz pytam po co tworzyć dodatkowe puste składy kiedy nie ma płynnych połączeń z innymi dzielnicami! Czy ta 14 nie moze jechać dalej ale juz nie na Chełm ale na Stogi czy nawet na Siedlce??? i tak dojezdza do centrum tylko że przez niego przejedzie i pojedzie dalej. przynajmniej byłby pożytek a tak jest to sztuczny stwór, puste wagony a ZTM twierdzi ze nie ma etatów i taboru by uruchomić nowe linie np. Siedlce-Stogi! ani autobusu ani tramwaju! wstyd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 3 0

    • albo coś co by jechało

      z Oliwy/Strzyży i skręcało przy Operze na Marynarki...bo teraz jadąc z Wrzeszcza trzeba przesiadać się pod Operą albo na Klinicznej...Kiedyś tak jeździł prywatny Planetobus (podczas remontu na Al. Zwycięstwa)-miałam idealny dojazd do pracy :)

      • 0 0

  • Lepiej niech się zainteresują jakością połączeń. Przepełnione tramwaje i autobusy, nie zintegrowane węzły przesiadkowe.

    • 3 0

  • 232 o 9:55 ten kierowca jest najlepszy nawet wylaczylem ipoda zeby posluchac dobre maniery i muzyke oby wiecej tkaich kierowcow pozdrawiam pletwa89 mlody pasazer :))

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane