• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nasz pasażer, nasz pan. Przewoźnicy (za)dbają o kulturę kierowców.

Krzysztof Koprowski
26 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Największy gdański przewoźnik pragnie przez Internet poznać opinie na temat poziomu obsługi pasażerów przez motorniczych i kierowców autobusów. Największy gdański przewoźnik pragnie przez Internet poznać opinie na temat poziomu obsługi pasażerów przez motorniczych i kierowców autobusów.

Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku postanowił sprawdzić, co pasażerowie myślą o jego kierowcach. Internetowa ankieta ma podpowiedzieć, czy i co warto w tym zakresie zmienić. Pozostali trójmiejscy przewoźnicy także badają opinie na swój temat.



Jaką ocenę byś wystawił kulturze osobistej i podejściu do wykonywania zawodu pracowników komunikacji miejskiej w Trójmieście?

Anonimowa ankieta zamieszczona jest na stronie internetowej ZKM-u (w menu po lewej stronie). Zawiera sześć pytań dotyczących kultury osobistej kierowców i motorniczych oraz kultury i profesjonalizmu obsługi pasażerów w tramwajach i autobusach.

- Chcemy poznać obecną opinię pasażerów. Ankieta będzie przeprowadzana cyklicznie, a jej wyniki będziemy porównywać. Jeżeli ankieta wykaże niedociągnięcia w danej sferze, będziemy się starali położyć szczególny nacisk na szkolenia w tym zakresie - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Obecna "odsłona" ankiety będzie dostępna na stronie internetowej przez ok. miesiąc. Jak zapewnia przewoźnik, niezależnie od jej wyników, cały czas są przeprowadzane szkolenia kierujących pojazdami. Zajęcia prowadzone w formie warsztatów dotyczącą profesjonalnej obsługi klienta oraz umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach z pasażerami. Obejmą one ośmiuset kierowców i motorniczych.

Dzięki takim szkoleniom, stale ma być podnoszony poziom świadczonych usług. Na to bowiem wciąż skarżą się pasażerowie. - W 2011 roku otrzymaliśmy ok. trzystu skarg, w tym te od ZTM - dodaje Mongird.

Inny wynik odnotował Zarząd Transportu Miejskiego, który jest organizatorem komunikacji miejskiej w Gdańsku, a nie przewoźnikiem, jak ZKM. Tu liczba skarg wyniosła aż 665, podczas gdy pochwał zgłoszono 12.

- Pochwały stanowiły głównie podziękowania za szczególną troskę o osoby niepełnosprawne, za udzielenie kompetentnej odpowiedzi, pomoc przy wsiadaniu lub wysiadaniu z pojazdu. Skargi natomiast dotyczyły np. tego, że kierowca palił, albo w czasie jazdy rozmawiał przez komórkę - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Podobnie jest w Gdyni. - Otrzymujemy kilka skarg tygodniowo. Najczęściej dotyczą one spraw mało zależnych od kierowców, czyli niepunktualności, wynikającej z korków. Samo zachowanie kierowców mocno się poprawiło odkąd większość pojazdów wyposażona jest w monitoring (aktualnie ok. 80 proc.) z rejestracją obrazu i dźwięku. W wielu przypadkach zapisy systemu monitoringu dowodzą, że autorzy skarg nie mają racji, np. zarzuca się kierowcy nieuprzejme zachowanie, chamskie odzywki, a w rzeczywistości nie ma to miejsca - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Warto zauważyć, że w Gdyni to organizator komunikacji miejskiej, a nie przewoźnik dba o wysoki poziom obsługi pasażerów przez kierowców. Możliwość wykonywania pracy w tym zawodzie jest uzależniona od zdania specjalnego egzaminu. Obejmuje on zagadnienia z zakresu: znajomości sieci komunikacyjnej, taryfy, zasad i przepisów ZKM oraz kultury obsługi pasażerów i jakości usług.

- Dopiero zdanie tego egzaminu umożliwia kierowcy otrzymanie identyfikatora i świadczenie pracy na rzecz ZKM w Gdyni. Na egzamin kierowani są też kierowcy, na których w skali roku wpływa najwięcej uznanych za zasadne skarg lub nakładanych jest z tytułu pracy danego kierowcy największa liczba kar umownych (łącznie minimum 10 skarg lub kar) - dodaje Gromadzki.

Także pracownicy Szybkiej Kolei Miejskiej szkoleni są w zakresie umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych i spornych. - Zależy nam na tym, by nasi pracownicy zawsze byli tą stroną, która wygasi spór i bez emocji wyjaśni każdą sytuację - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży Szybkiej Kolei Miejskiej.

SKM twierdzi, że formalne skargi otrzymuje rzadko. Napływają także pochwały związanie z pozoru, błahymi sprawami, takimi jak znalezienie przez kolejarzy zgubionego wcześniej bagażu.

- Przy okazji proszę także o większą wyrozumiałość pasażerów w stosunku do naszych pracowników, praca w kabinie w hałasie a latem w wysokich temperaturach męczy zarówno fizycznie jak i psychicznie - apeluje Głuszek.

Miejsca

Opinie (279) ponad 10 zablokowanych

  • sposób prowadzenia pojazdu beznadziejny

    Szkoda, że w ankiecie nie zawarli pytania odnośnie sposobu prowadzenia pojazdów! I motorniczy, i kierowcy są fatalni! Gwałtownie hamują, gwałtownie ruszają! Masakra! W Poznaniu robią to zdecydowanie płynniej!

    • 1 4

  • Widok od strony pasażera

    jeżdżę tramwajami od 40 lat. Od zawsze kupuje bilet miesięczny . Zakup takiego biletu jest umową kupna przejazdu zgodnie z rozkładem jazdy . Co powie ZKM na to , że kursy z Jelitkowa przez Zaspę do centrum wypadają od 5 rano. Jeden nie przyjechał , drugi i trzeci pojazd uszkodzony ,następnego brak . Często przez pół godziny nic nie jedzie , a wiadomo , że o tej porze to tylko do pracy . Dlaczego ja muszę płacić z góry i utrzymywać ZKM , który nie wywiązuje się z umowy i od pierwszgo rannego kursu wypuszcza uszkodzone wozy ? Czy ZKM zredukował serwis naprawczy z braku kultury tegoż ?

    • 3 1

  • Kultura kierowców????? (1)

    Dziś rano miałam okazję przekonać się o owej KULTURZE!
    Autobus nr 122 o numerze 8048 - godz. 7.09 jadący z Wrzeszcza PKP w kierunku Sopotu.
    1. Kierowca podjeżdżał na sam koniec zatoczek a pasażerowie musieli gonić go, by zdążyć przed jego odjazdem!
    2. Zamykał drzwi, gdy starszy człowiek jeszcze wsiadał do autobusu!
    3. Otwierał drzwi w momencie, gdy jeszcze się nie stanął na przystankach!
    4. Pojęcie łagodnego HAMOWANIA to pewnie dla niego czysta abstrakcja!
    Słowem, jeśli takie są efekty szkoleń kierowców komunikacji miejskiej w Gdańsku, to gratuluję dobrego samopoczucia ZKM!!!
    Ciekawa jestem, czy zostaną wyciągnięte jakiekolwiek konsekwencje wobec kierowcy, który łamał przepis za przepisem...?

    • 0 2

    • Autobus nr 122 o numerze 8048

      Tą linie obsługuje Warbus a nie ZKM

      • 2 0

  • część motorniczych ma zwyczaj dzwonić ("tramwaj rusza"), jak pasażerowie zaczynają wsiadać do tramwaju.

    • 1 1

  • Panie kierowco 183 i 136 (2)

    mnie irytuje to, że ( mieszkam na niedzwidniku ) autobus stoi na petli czasami 15 minut, ludzie marzną a kierowca nie podjedzie :( i tak tam inne autobusy nie jeżdzą, to chociaż otworzyłby drzwi żeby było nam cieplej :(((

    • 0 4

    • Pani Anko

      Mnie irytuje to że jak stoję na Niedźwiedniku ( mam przerwę i chciałbym coś w spokoju zjeść) to ludzie pukają czemu nie podjeżdżam, czy wy wszyscy jak macie w pracy przerwę to też wpuszczacie interesantów do biura żeby nie czekali na korytarzu? jeżeli nie to odczepcie się od kierowcy i jego przerwy.

      • 5 0

    • Pani Anko

      A w jakim celu Pani przychodzi na przystanek 15 minut przed odjazdem autobusu? jest rozklad jazdy i mozna go sobie spisac badz przeczytac???
      Specjalnie zeby powkurzac kierowce i na kims sie wyrzyc za zle przespana noc?

      Kierowca ma przerwe, je spokojnie sniadanie, kolacje, czyta gazete - cokolwiek.. ten czas jest dla kierowcy. Wychodzac z pojazdu kierowca nie moze nikogo zostawic w autobusie. Wpuszczajac Was do srodka - chcac wyjsc do toalety, zapalic czy tez zaczerpnac swiezego powietrza musialby Was wyprosic.. jaki to ma sens?

      Dlaczego ma wpuszczac ludzi do pojazdu podczas swojej przerwy?

      Dla mnie sprawa prosta - trzeba bylo zostac w domu 15 minut dluzej... Banalne

      • 3 0

  • !!

    Piękne zdjęcie

    • 0 0

  • Kierowca autobusu 256 bodajże

    Witam,
    jest taki Pan, Kierowca, który na duże P i duże K zasługuje, jak nikt. Na każdym przystanku wita i żegna pasażerów, między przystankami informuje o ewentualnych korkach. Ma nienaganną dykcję i bardzo przyjemny głos. Jak po raz pierwszy wsiadłam do tego autobusu to myślałam, że kierowca jest w stanie wskazującym, ale nie. On jest po prostu przemiły! Jazda z Nim to czysta przyjemność, nawet w korkach. Proponuję, aby pracodawca wynagrodził tego Pana hojnie, ponieważ wyróżnia się znacznie na tle autobusowego buractwa.
    Życzę miłych pasażerów, Panie Kierowco!

    • 5 1

  • kierowcy z firmy Warbus

    zwłaszcza jeden ze starszych jeżdżący autobusem 143 tego powinni dawno odseparować od klientów czyli pasazerów zachowuje sie jakby leków nie wziął nigdy nie zaczeka na przystanku chodzby i 5 minut za wczesnie odjeżdżał drzwi zamyka tak zamyka gdy pasazer stawia noge w autobusie a na uwagi reaguje " ja tam nic nie słysze co do mnie mówicie", chocby powtórzyc mu 2 krotnie, no i legitymacja słuzbowa schowana bog wie gdzie bo jej nie okazuje, zastrzezeń do jego jazdy mnóstwo ludzie sie wkurzaja ale od kiedy linia została przekazana prywatnemu przewoźnikowi jest źle. Arogancja i olewactwo swojego czasu zawsze jak rano padał deszcz autobus nie przyjeżdżał na przystanek bardzo długo i nie wiem czy pojawiał sie po 15 minutach spoźniene czy jeszcze poźnie bo ludzie w takiej sytuacji zawsze korzystali ze 117.

    • 0 2

  • Nasz pan??????? Nie w tej bajce!!!!!!!!!!!!!

    Byłem na tym szkoleniu i takie pierdoły tam gadają że głowa boli. Niech piją,palą i demolują a ty masz grzecznie powiedzieć żeby tego nie robili. W życiu !!!!!!!!!!!!! Kopa w pupę i wypad z baru!!!!!!!!!!!!!! Bydło co jeździ powinni szkolić a nie nas!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 6 0

  • BOB

    nie irytuj sie... podwyzki by Wam dlai a nie na skzolenia wydaja kase...

    Szkolenie powinien przejsc kazdy pasazer a nie kierowca...

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane