• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nasz pasażer, nasz pan. Przewoźnicy (za)dbają o kulturę kierowców.

Krzysztof Koprowski
26 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Największy gdański przewoźnik pragnie przez Internet poznać opinie na temat poziomu obsługi pasażerów przez motorniczych i kierowców autobusów. Największy gdański przewoźnik pragnie przez Internet poznać opinie na temat poziomu obsługi pasażerów przez motorniczych i kierowców autobusów.

Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku postanowił sprawdzić, co pasażerowie myślą o jego kierowcach. Internetowa ankieta ma podpowiedzieć, czy i co warto w tym zakresie zmienić. Pozostali trójmiejscy przewoźnicy także badają opinie na swój temat.



Jaką ocenę byś wystawił kulturze osobistej i podejściu do wykonywania zawodu pracowników komunikacji miejskiej w Trójmieście?

Anonimowa ankieta zamieszczona jest na stronie internetowej ZKM-u (w menu po lewej stronie). Zawiera sześć pytań dotyczących kultury osobistej kierowców i motorniczych oraz kultury i profesjonalizmu obsługi pasażerów w tramwajach i autobusach.

- Chcemy poznać obecną opinię pasażerów. Ankieta będzie przeprowadzana cyklicznie, a jej wyniki będziemy porównywać. Jeżeli ankieta wykaże niedociągnięcia w danej sferze, będziemy się starali położyć szczególny nacisk na szkolenia w tym zakresie - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Obecna "odsłona" ankiety będzie dostępna na stronie internetowej przez ok. miesiąc. Jak zapewnia przewoźnik, niezależnie od jej wyników, cały czas są przeprowadzane szkolenia kierujących pojazdami. Zajęcia prowadzone w formie warsztatów dotyczącą profesjonalnej obsługi klienta oraz umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach z pasażerami. Obejmą one ośmiuset kierowców i motorniczych.

Dzięki takim szkoleniom, stale ma być podnoszony poziom świadczonych usług. Na to bowiem wciąż skarżą się pasażerowie. - W 2011 roku otrzymaliśmy ok. trzystu skarg, w tym te od ZTM - dodaje Mongird.

Inny wynik odnotował Zarząd Transportu Miejskiego, który jest organizatorem komunikacji miejskiej w Gdańsku, a nie przewoźnikiem, jak ZKM. Tu liczba skarg wyniosła aż 665, podczas gdy pochwał zgłoszono 12.

- Pochwały stanowiły głównie podziękowania za szczególną troskę o osoby niepełnosprawne, za udzielenie kompetentnej odpowiedzi, pomoc przy wsiadaniu lub wysiadaniu z pojazdu. Skargi natomiast dotyczyły np. tego, że kierowca palił, albo w czasie jazdy rozmawiał przez komórkę - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Podobnie jest w Gdyni. - Otrzymujemy kilka skarg tygodniowo. Najczęściej dotyczą one spraw mało zależnych od kierowców, czyli niepunktualności, wynikającej z korków. Samo zachowanie kierowców mocno się poprawiło odkąd większość pojazdów wyposażona jest w monitoring (aktualnie ok. 80 proc.) z rejestracją obrazu i dźwięku. W wielu przypadkach zapisy systemu monitoringu dowodzą, że autorzy skarg nie mają racji, np. zarzuca się kierowcy nieuprzejme zachowanie, chamskie odzywki, a w rzeczywistości nie ma to miejsca - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Warto zauważyć, że w Gdyni to organizator komunikacji miejskiej, a nie przewoźnik dba o wysoki poziom obsługi pasażerów przez kierowców. Możliwość wykonywania pracy w tym zawodzie jest uzależniona od zdania specjalnego egzaminu. Obejmuje on zagadnienia z zakresu: znajomości sieci komunikacyjnej, taryfy, zasad i przepisów ZKM oraz kultury obsługi pasażerów i jakości usług.

- Dopiero zdanie tego egzaminu umożliwia kierowcy otrzymanie identyfikatora i świadczenie pracy na rzecz ZKM w Gdyni. Na egzamin kierowani są też kierowcy, na których w skali roku wpływa najwięcej uznanych za zasadne skarg lub nakładanych jest z tytułu pracy danego kierowcy największa liczba kar umownych (łącznie minimum 10 skarg lub kar) - dodaje Gromadzki.

Także pracownicy Szybkiej Kolei Miejskiej szkoleni są w zakresie umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych i spornych. - Zależy nam na tym, by nasi pracownicy zawsze byli tą stroną, która wygasi spór i bez emocji wyjaśni każdą sytuację - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży Szybkiej Kolei Miejskiej.

SKM twierdzi, że formalne skargi otrzymuje rzadko. Napływają także pochwały związanie z pozoru, błahymi sprawami, takimi jak znalezienie przez kolejarzy zgubionego wcześniej bagażu.

- Przy okazji proszę także o większą wyrozumiałość pasażerów w stosunku do naszych pracowników, praca w kabinie w hałasie a latem w wysokich temperaturach męczy zarówno fizycznie jak i psychicznie - apeluje Głuszek.

Miejsca

Opinie (279) ponad 10 zablokowanych

  • Panie z ZKM Gdynia....

    ...ten egzamin u pana to bezprawie i bzdura.Co pan zrobisz jak wygram przetarg na obsługę jakiejś linii za najniższą cenę ? Mój kierowca i mój folwark a Panu pozostaje płacić i płakać(przykład wpis z 19.18 o obsłudze linii 187).Mit o .dyńskiej komunikacji juz zakończony,jakieś 5-6 lat temu.Złotousty rzecznik tez się zatrzymał w rozwoju PR-u.Wszystko przemija tak jak min. PRL......Rynek dostawców usług rządzi a nie ZKM w Gdyni ,który za nie tylko ma zapłacić...a rynek dostawców usług podzielony , bardzo ograniczony i stąd problemy, wysokie ceny i coraz gorsza jakość dostarczanej usługi...zapaliła się juz dawno czerwona kontrolka i brak reakcji ze strony zamawiającego....nie ma rzeczywistej konkurencji.....

    • 4 2

  • co do za sonda !?
    nie można wkładać komunikacji miejskiej z Gdańska do tego samego worka z komunikacją z Gdyni. Przecież to dwie różne firmy.

    • 3 0

  • kierowcy w Gdyni w wiekszosci są spoko, oczywiście zdarzają się chamy jak wszedzie.

    • 3 2

  • szkolenia masa siana na darmo

    lepiej więcej kasy było wydać na ulotki które mamy rozdawać pasażerom ROBIĄ SOBIE Z NAS JAJA gdybym chciał rozdawać ulotki to pracował bym rozdając metro

    • 3 0

  • Niech wyłączą te durne zapowiedzi "następny przystanek" Co to daje skoro nazwa przystanku pokazuje się na wyświetlaczu, którego nie widzę bo jest tłok albo siedze tyłem do kierunku jazdy.

    • 10 2

  • Ankiety będą tak zbudowane, że wyjdzie iż wszystkim się ZKM podoba, wozy super, punktualność 100%, bilety sa za darmo i jeszcze kierowca kwiaty pasażerom rozdaje.

    • 2 1

  • Czy ktoś z ZTM i ZKM kiedyś jechał komunikacja miejską? Bo przesiadanie się jest praktycznie niemożliwe. Przyjeżdża 142 albo 183 do ronda De la Salle ale już wszystko w kierunku Złotej Karczmy właśnie odjechało i zapraszamy do koczowania 20min na przystanku na następny rzut bo wszystko jedzie jeden za drugim.

    • 7 0

  • Nie mogę wypełnić ankiety, bo nie ma mojej opcji

    Często jeżdżę tramwajami i do zachowania motorniczych nie mam absolutnie żadnych pretensji. Zrozumiałabym również, jak by czasem burknął coś słusznie na kogoś, bo często ludzie mają do niego pretensje o rzeczy od niego niezależne, a pracę ma naprawdę ciężką: nie dość, że musi być w ciągłym maksymalnym skupieniu (uważać na drogę, uważać, żeby kogoś nie przyklasnąć drzwiami, uważać, żeby dojechać i odjechać punktualnie), to jeszcze musi tę uwagę dzielić na kilka rzeczy naraz. To naprawdę jest bardzo stresująca praca. Za to nie mogę wyjść z podziwu nad chamstwem kierowców (albo jednego) prowadzących autobusy z lotniska. Mogę zrozumieć, że drażnią ich korki, że pasażerowie wciąż pytają o to samo, ale powiem, że akurat oni przeginają i że to nie jest jednorazowy zły dzień. Zapomnijcie, że dowiecie się od nich, jaki bilet macie skasować (niejednokrotnie byłam świadkiem takiej sytuacji), choć wiadomo, że ludzie przylatujący z zagranicy mają prawo się na tym nie znać. Jeśli tak nie cierpią klientów, nie powinni tam pracować. Spotkałam się tam również z klimatyzacją włączoną maksymalnie na zimno w chłodny wrześniowy dzień i po wrednym odnoszeniu się kierowcy do pasażerów mniemam, że po prostu była to złośliwość.

    • 7 0

  • anonimowa ankieta ??????????????

    a numery IP komputerów to co jest ?? nic ??

    • 4 1

  • Nie wiem, może tutaj ktoś da mi odpowiedź

    Gdańsk, Osowa, przystanek Marsa kierunek centrum - Autobusy zaczynają bieg 3-4 przystanki wcześniej w Osowa PKP. Czasem muszą stać w korku (10min)
    Mimo to ZAZWYCZAJ spóźniają się 30min. Jak to jest możliwe??

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane