• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nasz pasażer, nasz pan. Przewoźnicy (za)dbają o kulturę kierowców.

Krzysztof Koprowski
26 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Największy gdański przewoźnik pragnie przez Internet poznać opinie na temat poziomu obsługi pasażerów przez motorniczych i kierowców autobusów. Największy gdański przewoźnik pragnie przez Internet poznać opinie na temat poziomu obsługi pasażerów przez motorniczych i kierowców autobusów.

Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku postanowił sprawdzić, co pasażerowie myślą o jego kierowcach. Internetowa ankieta ma podpowiedzieć, czy i co warto w tym zakresie zmienić. Pozostali trójmiejscy przewoźnicy także badają opinie na swój temat.



Jaką ocenę byś wystawił kulturze osobistej i podejściu do wykonywania zawodu pracowników komunikacji miejskiej w Trójmieście?

Anonimowa ankieta zamieszczona jest na stronie internetowej ZKM-u (w menu po lewej stronie). Zawiera sześć pytań dotyczących kultury osobistej kierowców i motorniczych oraz kultury i profesjonalizmu obsługi pasażerów w tramwajach i autobusach.

- Chcemy poznać obecną opinię pasażerów. Ankieta będzie przeprowadzana cyklicznie, a jej wyniki będziemy porównywać. Jeżeli ankieta wykaże niedociągnięcia w danej sferze, będziemy się starali położyć szczególny nacisk na szkolenia w tym zakresie - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Obecna "odsłona" ankiety będzie dostępna na stronie internetowej przez ok. miesiąc. Jak zapewnia przewoźnik, niezależnie od jej wyników, cały czas są przeprowadzane szkolenia kierujących pojazdami. Zajęcia prowadzone w formie warsztatów dotyczącą profesjonalnej obsługi klienta oraz umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach z pasażerami. Obejmą one ośmiuset kierowców i motorniczych.

Dzięki takim szkoleniom, stale ma być podnoszony poziom świadczonych usług. Na to bowiem wciąż skarżą się pasażerowie. - W 2011 roku otrzymaliśmy ok. trzystu skarg, w tym te od ZTM - dodaje Mongird.

Inny wynik odnotował Zarząd Transportu Miejskiego, który jest organizatorem komunikacji miejskiej w Gdańsku, a nie przewoźnikiem, jak ZKM. Tu liczba skarg wyniosła aż 665, podczas gdy pochwał zgłoszono 12.

- Pochwały stanowiły głównie podziękowania za szczególną troskę o osoby niepełnosprawne, za udzielenie kompetentnej odpowiedzi, pomoc przy wsiadaniu lub wysiadaniu z pojazdu. Skargi natomiast dotyczyły np. tego, że kierowca palił, albo w czasie jazdy rozmawiał przez komórkę - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Podobnie jest w Gdyni. - Otrzymujemy kilka skarg tygodniowo. Najczęściej dotyczą one spraw mało zależnych od kierowców, czyli niepunktualności, wynikającej z korków. Samo zachowanie kierowców mocno się poprawiło odkąd większość pojazdów wyposażona jest w monitoring (aktualnie ok. 80 proc.) z rejestracją obrazu i dźwięku. W wielu przypadkach zapisy systemu monitoringu dowodzą, że autorzy skarg nie mają racji, np. zarzuca się kierowcy nieuprzejme zachowanie, chamskie odzywki, a w rzeczywistości nie ma to miejsca - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Warto zauważyć, że w Gdyni to organizator komunikacji miejskiej, a nie przewoźnik dba o wysoki poziom obsługi pasażerów przez kierowców. Możliwość wykonywania pracy w tym zawodzie jest uzależniona od zdania specjalnego egzaminu. Obejmuje on zagadnienia z zakresu: znajomości sieci komunikacyjnej, taryfy, zasad i przepisów ZKM oraz kultury obsługi pasażerów i jakości usług.

- Dopiero zdanie tego egzaminu umożliwia kierowcy otrzymanie identyfikatora i świadczenie pracy na rzecz ZKM w Gdyni. Na egzamin kierowani są też kierowcy, na których w skali roku wpływa najwięcej uznanych za zasadne skarg lub nakładanych jest z tytułu pracy danego kierowcy największa liczba kar umownych (łącznie minimum 10 skarg lub kar) - dodaje Gromadzki.

Także pracownicy Szybkiej Kolei Miejskiej szkoleni są w zakresie umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych i spornych. - Zależy nam na tym, by nasi pracownicy zawsze byli tą stroną, która wygasi spór i bez emocji wyjaśni każdą sytuację - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży Szybkiej Kolei Miejskiej.

SKM twierdzi, że formalne skargi otrzymuje rzadko. Napływają także pochwały związanie z pozoru, błahymi sprawami, takimi jak znalezienie przez kolejarzy zgubionego wcześniej bagażu.

- Przy okazji proszę także o większą wyrozumiałość pasażerów w stosunku do naszych pracowników, praca w kabinie w hałasie a latem w wysokich temperaturach męczy zarówno fizycznie jak i psychicznie - apeluje Głuszek.

Miejsca

Opinie (279) ponad 10 zablokowanych

  • fajna fota, ale z drugiej strony bez sensu się ścigają te tramwaje

    • 2 1

  • Proponuje sie FACHOFCOM (pisownia zamierzona)...

    ... przyjzec kierowcom autobusow 213, 113 i 256. Jakos od dluzszego czasu rzucaja pasazerom pieniedzmi na podloge, odzywaja sie w tonie obrazonych dzieci lub kobiet w menopauzie a informacji nie udzielaja udajac bostwa. Se ZKM wymyslil... Ankieta... Wystarczy spojrzec nieco glebiej do logow zeby wyplapac kto je wypelnia tak na prawde.

    • 4 3

  • UWAGA TRAMWAJARY !!!!!! (2)

    W NASZYCH TRAMWAJACH JEZDZA DWIE SIOSTRY BLONDI...SA WULGARNE SZCZEGOLNIE JEDNA,BESZCZELNE I TRZEBA UWAZAC BY NIE WYPASC Z TRAMWAJU.ZOSTAWIAJA SWOIM ZACHOWANIEM WIELE DO ZYCZENIA.....

    • 9 1

    • (1)

      SA Z ZAJEZDNI WRZESZCZ NA STO PROCENT

      • 1 1

      • a skąd ty wiesz ze to siostry i są z Wrzeszcza??????/
        na-pewno jesteś jednym z nich i taki z ciebie kolega a ty jestes lepszy
        watpie?????

        • 1 0

  • jedna "nabajcowana "wodą kolońską" drugi śmierdzący nie myty trzy tygodnie trzeciemu z ryja wali jak z klozetu ten przepocony

    ,ta w ciązy , tu babcia z wnukiem w wózku ten otwiera okno bo mu licho i duszno tamta w beretce ryja drze ,że zamknąć bo pr no i kurna to wszystko winakierowcy !!! panie gromadzki !.

    • 10 2

  • zeciąg , z tyłu smarkula morde dzre do komurki i cały autobus już wie ,że wczoraj jej się udało . Ludzie!!! szofer z kom.

    miejsk. musi mieć naprawde stalowe nerwy!

    • 8 1

  • no i jeszcze podchodzi starszy elegancki pan i żąda aby kierowca zwrócił uwage (1)

    małolatowi który rozsiadłsię na dwch miejscach ,a giry w ubłoconych buciorach polożył na siedzenie na przeciwko i ma wszystkich i wszystko w du..e bo jest zajęty esemesowaniem ...

    • 12 0

    • a kto ma uwagę zwrócić?

      może pasażer? Jakoś niektórzy motorniczowie potrafią ukrócić zapędy guaniarstwa-w zeszłą sobotę wieczorem w 11 jadącej z Żabianki do Wreszcza stanowczy motorniczy przywrócił do porządku gnojka, który otwierał okno i sypał śnieg do środka...widać można! Pozdrawiam tego motorniczego, dzięki takim postawom jak jego czuję się bezpieczniej w pojazdach komunikacji!

      • 1 1

  • No ale to wszystko wina kierowcó!....

    • 2 3

  • Mordę obić bezczelnym guaniarzom.

    • 5 1

  • ...

    Generalnie dobrze, natomiast w któryś poniedziałek rano trafiła mi się wielce sfrustrowana pani blondynka w kabinie. Pominę wszelkie mniejsze rzeczy, ale moja podróż skończyła się wraz z jej otarciem się tramwajem o samochód. Dalej miałam pieszą wycieczkę;)

    • 1 0

  • kultura (2)

    niech ZTM i ZKM zadba o kulture pasazerow bo to jest MASAKRA !!!! ludzie ktorzy jezdza tramwajami i autobusami to poprostu Bydlo !!! niewiedza ze matka z wozkiem , kobieta ciezarna inwalida bez kul czy laski ma prawo sobie usiasc . i nie mozna sie pchac do czesci dla inalidow. !!!! jak jade tramwajem / autobusem ma problem zeby wjechac z wozkiem i ustawic wozek i usiasc bo albo nie ma miejsca albo stojacy zajmuja miejsca dla wozkow klada sie na wozek a jak sie zwroci uwage to nie tak komenuja albo wtracja sie nie pytani . pare razy malo bym zostala pobita i nie raz naublizali mi

    • 8 3

    • kup sobie samochodzik damulko

      • 0 0

    • 3xxx?

      jestem motorniczym i uważam że ta pani ma racje bydło przez wielkie B
      PORADA w takich przypadkach należy poprosić kierowce o reakcje na pewno pomoże bynajmniej mówię o sobie

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane