• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nasz pasażer, nasz pan. Przewoźnicy (za)dbają o kulturę kierowców.

Krzysztof Koprowski
26 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Największy gdański przewoźnik pragnie przez Internet poznać opinie na temat poziomu obsługi pasażerów przez motorniczych i kierowców autobusów. Największy gdański przewoźnik pragnie przez Internet poznać opinie na temat poziomu obsługi pasażerów przez motorniczych i kierowców autobusów.

Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku postanowił sprawdzić, co pasażerowie myślą o jego kierowcach. Internetowa ankieta ma podpowiedzieć, czy i co warto w tym zakresie zmienić. Pozostali trójmiejscy przewoźnicy także badają opinie na swój temat.



Jaką ocenę byś wystawił kulturze osobistej i podejściu do wykonywania zawodu pracowników komunikacji miejskiej w Trójmieście?

Anonimowa ankieta zamieszczona jest na stronie internetowej ZKM-u (w menu po lewej stronie). Zawiera sześć pytań dotyczących kultury osobistej kierowców i motorniczych oraz kultury i profesjonalizmu obsługi pasażerów w tramwajach i autobusach.

- Chcemy poznać obecną opinię pasażerów. Ankieta będzie przeprowadzana cyklicznie, a jej wyniki będziemy porównywać. Jeżeli ankieta wykaże niedociągnięcia w danej sferze, będziemy się starali położyć szczególny nacisk na szkolenia w tym zakresie - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Obecna "odsłona" ankiety będzie dostępna na stronie internetowej przez ok. miesiąc. Jak zapewnia przewoźnik, niezależnie od jej wyników, cały czas są przeprowadzane szkolenia kierujących pojazdami. Zajęcia prowadzone w formie warsztatów dotyczącą profesjonalnej obsługi klienta oraz umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach z pasażerami. Obejmą one ośmiuset kierowców i motorniczych.

Dzięki takim szkoleniom, stale ma być podnoszony poziom świadczonych usług. Na to bowiem wciąż skarżą się pasażerowie. - W 2011 roku otrzymaliśmy ok. trzystu skarg, w tym te od ZTM - dodaje Mongird.

Inny wynik odnotował Zarząd Transportu Miejskiego, który jest organizatorem komunikacji miejskiej w Gdańsku, a nie przewoźnikiem, jak ZKM. Tu liczba skarg wyniosła aż 665, podczas gdy pochwał zgłoszono 12.

- Pochwały stanowiły głównie podziękowania za szczególną troskę o osoby niepełnosprawne, za udzielenie kompetentnej odpowiedzi, pomoc przy wsiadaniu lub wysiadaniu z pojazdu. Skargi natomiast dotyczyły np. tego, że kierowca palił, albo w czasie jazdy rozmawiał przez komórkę - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Podobnie jest w Gdyni. - Otrzymujemy kilka skarg tygodniowo. Najczęściej dotyczą one spraw mało zależnych od kierowców, czyli niepunktualności, wynikającej z korków. Samo zachowanie kierowców mocno się poprawiło odkąd większość pojazdów wyposażona jest w monitoring (aktualnie ok. 80 proc.) z rejestracją obrazu i dźwięku. W wielu przypadkach zapisy systemu monitoringu dowodzą, że autorzy skarg nie mają racji, np. zarzuca się kierowcy nieuprzejme zachowanie, chamskie odzywki, a w rzeczywistości nie ma to miejsca - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Warto zauważyć, że w Gdyni to organizator komunikacji miejskiej, a nie przewoźnik dba o wysoki poziom obsługi pasażerów przez kierowców. Możliwość wykonywania pracy w tym zawodzie jest uzależniona od zdania specjalnego egzaminu. Obejmuje on zagadnienia z zakresu: znajomości sieci komunikacyjnej, taryfy, zasad i przepisów ZKM oraz kultury obsługi pasażerów i jakości usług.

- Dopiero zdanie tego egzaminu umożliwia kierowcy otrzymanie identyfikatora i świadczenie pracy na rzecz ZKM w Gdyni. Na egzamin kierowani są też kierowcy, na których w skali roku wpływa najwięcej uznanych za zasadne skarg lub nakładanych jest z tytułu pracy danego kierowcy największa liczba kar umownych (łącznie minimum 10 skarg lub kar) - dodaje Gromadzki.

Także pracownicy Szybkiej Kolei Miejskiej szkoleni są w zakresie umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych i spornych. - Zależy nam na tym, by nasi pracownicy zawsze byli tą stroną, która wygasi spór i bez emocji wyjaśni każdą sytuację - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży Szybkiej Kolei Miejskiej.

SKM twierdzi, że formalne skargi otrzymuje rzadko. Napływają także pochwały związanie z pozoru, błahymi sprawami, takimi jak znalezienie przez kolejarzy zgubionego wcześniej bagażu.

- Przy okazji proszę także o większą wyrozumiałość pasażerów w stosunku do naszych pracowników, praca w kabinie w hałasie a latem w wysokich temperaturach męczy zarówno fizycznie jak i psychicznie - apeluje Głuszek.

Miejsca

Opinie (279) ponad 10 zablokowanych

  • :)

    dzien dobry bilecik ulgowy poprosze :) 1,70 daje 2zl. odliczone!! Reszty nie trzeba mowie. Niee!! pamietam wstretna brzydka mloda baba...

    • 3 5

  • BYL KIEDYS JEDEN W GDANSKU CO CHCIAL W CZASACH KOMUNY PORWAC TRAMWAJ I POJECHAC NIM DO BERLINA ZACHODNIEGO ! to byl cyrk !

    mam nadzieje ze juz dojechal do specjalnego szpitala :)

    • 6 4

  • Pojazdy czyste,jeżdżą w/g rozkładu - czego jeszcze chcieć ? (2)

    • 7 3

    • spokoju :-) (1)

      • 0 0

      • w grobie !

        • 0 0

  • Troche brakuje (1)

    Szczerze to ok 3 lata temu ostatni raz jezdzilem czesto komunikacja gdanska .W miedzy czasie "zaliczylem" autobusy w Irlandii Pn. i autobusy i tramwaje w Anglii .Moge powiedziec ,ze kultura podobna w Polsce i Irl. Do Anglikow spooooro nam brakuje . Zarowno kierowcom jak i pasazerom . Ale miejmy nadzieje ,ze przestaniemy sie krygowac z uprzejmoscia na codzien (nawet taka plastikowa Brytyjska ..zawsze to przyjemniej widziec usmiech niz ponura gebe)

    • 6 1

    • No tak Irlandia,Anglia-a tu matka z siatami z Biedry.

      I weż brachu uśmiechaj się do kogo,czy kogo ?

      • 2 0

  • dobrze, ale to działa w dwie strony!!!!

    Skoro wymagamy szacunku to dajmy go rowniez. co to ejst NASZ PASAZER NASZ PAN? to co? motorniczy ma byc smieciem bo my jestesmy pasazerami???

    nie raz jak aptrze- szczegolnie na starszych ludzi jacy sa niemili- albo bluzgaja kierowce o zmiane trasy-KTORA DUZO WCZESNIEJ BYLA ZAPOWIADANA- to kierowca moze ma sie jeszcze usmiechnac i podziekowac??

    smiech na sali, jesli spoleczenstwo wymaga szacunku- niech najpierw samo go da.

    • 15 3

  • Kierowcy są bardzo różni

    Zresztą ten sam kierowca raz potrafi być chamski, raz niezwykle wyrozumiały, w zależności od tego "jaki ma dzień". W jakie więc sposób ocenić "ogólną kulturę kierowców?"

    • 5 2

  • Nie spotkałam chamskiego kierowcy-najwyżej gburowatego.

    • 10 2

  • Niech się uczą przepisów ruchu drogowego

    • 2 8

  • A czemu żaden tramwaj w Gdańsku nie zatrzymuje się w Kartuzach ? (1)

    ...sprawdzałem kazdą linię. Żaden!

    • 11 4

    • I to ma być śmieszne ? Gratuluje-rechocz solo.

      • 1 5

  • Domagają się odliczonej kwoty podczas zakupu biletów (5)

    a jak takiemu kiedyś dałem 10groszy w 1groszówkach to mi to rzucił na ziemie i powiedział, że mam mu miedziaków nie przynosić.

    • 7 9

    • Człowieku, nie bądź śmieszny, kierowca nie będzie przeliczał maniaków!

      • 6 4

    • No wiesz, albo punktualność, albo przeliczanie jednogroszówek.

      • 5 1

    • Miałam taką samą sytuację. Pewnie ten sam kierowca.

      • 2 3

    • (1)

      I DOBRZE ZROBIŁ...

      • 6 2

      • nie zrobił dobrze

        mógł kulturalnie powiedzieć, że nie ma czasu liczyć i nie przyjmie, ale warczenie i rzucanie pieniędzmi po pojeździe to zwykłe chamstwo!

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane