• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nawet 9 zł za godzinę parkowania w centrum Gdańska i Gdyni?

Maciej Korolczuk
17 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Już niedługo wjazd samochodem do ścisłego centrum Gdańska może kierowców słono kosztować. Już niedługo wjazd samochodem do ścisłego centrum Gdańska może kierowców słono kosztować.

Dwie zamiast jednej strefy płatnego parkowania, wyznaczone miejsca, płatność także w weekendy i zróżnicowane stawki za godzinę postoju, dochodzące nawet do 9 zł za godzinę - takie zmiany w ustawie o drogach publicznych zaproponowało właśnie Ministerstwo Rozwoju. Jeśli zmiany wejdą w życie mocno zmieni się rzeczywistość parkingowa w ścisłym centrum Gdańska i Gdyni. Zmiany będę dotyczyć tylko 16 największych miastach liczących co najmniej 200 tys. mieszkańców.



Czy zapłaciłbyś 9 zł za godzinę parkowania w centrum?

O zmianę przepisów ustawy o drogach publicznych z 1985 r. samorządowcy i zarządcy dróg zabiegali od dawna. Głosy niezadowolenia było słychać w całym kraju, zwłaszcza w dużych miastach, gdzie problem z parkowaniem aut z roku na rok się nasila.

3 zł za godzinę parkowania, a taką maksymalną stawkę narzuca obecnie ustawa, ani nie gwarantuje dostatecznej rotacji miejsc, ani nie jest dla gmin znaczącym źródłem dochodów. Np. w Gdańsku przychody wynoszą ok. 4,5 mln zł rocznie (od tej kwoty trzeba jeszcze odliczyć koszty funkcjonowania stref płatnego parkowania).

Najnowszy pomysł Ministerstwa Rozwoju, które przedstawiło właśnie projekt zmiany ustawy o drogach publicznych miałby w znacznym stopniu odkorkować centra dużych miast i spowodować, by przestrzeń w mieście odzyskali piesi, rowerzyści i pasażerowie komunikacji miejskiej.

W 16 największych miastach w kraju liczących co najmniej 200 tys. mieszkańców, czyli m.in. w Gdańsku i Gdyni, pojawiłyby się dwie strefy płatnego parkowania: zwykła i śródmiejska. Przepisy te nie będą dotyczyły Sopotu, który ma około 37 tys. mieszkańców.

Ta druga miałaby powstać w ścisłych centrach miast. Jej ostateczny kształt określałaby rada miasta, a stawka za godzinę parkowania miałaby wynieść maksymalnie trzykrotność normalnej dzisiejszej stawki, a więc nawet 9 zł. Jeśli zmiany wejdą w życie, za parkowanie w centrum być może trzeba będzie płacić także w weekendy (nowelizacja ustawy daje samorządom taką możliwość).

- Zagospodarowanie dzielnic centralnych w dużych miastach wymaga uwolnienia przestrzeni na rzecz ruchu pieszego i rowerowego oraz jednoczesnego wygospodarowania miejsc postojowych poza ciągami ulic i placami miejskimi. Zniesienie limitu opłat pozwoli także na zmniejszenie ruchu kołowego, który negatywnie wpływa na poziom zanieczyszczenia powietrza w strefach obciążonych największym ruchem kołowym - czytamy w uzasadnieniu proponowanych zmian.

Co na to zarządcy dróg w Gdańsku i Gdyni, które zostaną objęte nowymi przepisami?

- O podniesieniu stawek za parkowanie mówiło się od dawna, teraz otwiera się taka możliwość, ale trzeba ją dobrze przemyśleć - komentuje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Trudno powiedzieć, czy samorządy od razu zdecydują się na maksymalną stawkę 9 zł za godzinę. Nie umiem powiedzieć, czy tak będzie w Gdańsku, bo jest na to jeszcze zbyt wcześnie.
Nieco bardziej sceptycznie do pomysłu odniósł się na swoim Facebooku Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Czy to krok w dobrą stronę? Być może. Raczej maleńki kroczek. Pytanie dlaczego w ogóle nie pozostawić kwestii zasad regulacji parkowania lokalnym społecznościom. Czy tylko śródmieścia dużych miast muszą sobie radzić z wyzwaniem zbyt dużego natężenia ruchu? Co z terenami wokół generatorów ruchu? Czy Sopot lub Hel nie mają podobnych problemów? Niestety, proponowane zmiany wpisują się w mentalność i sposób działania obecnego rządu: My tutaj w Warszawie wiemy lepiej, jak rozwiązać Wasze, tam na dole, problemy - napisał Piotr Grzelak.
O komentarz poprosiliśmy też przedstawicieli magistratu z Gdyni. Dostaliśmy jednak odpowiedź, że miasto na razie nie chce komentować pomysłu ministerstwa.

Problem z nadmierną liczbą samochodów w centrum ma też Gdynia. Nowa ustawa da szansę samorządom na urozmaicenie parkingów w najbardziej newralgicznych punktach miasta. Problem z nadmierną liczbą samochodów w centrum ma też Gdynia. Nowa ustawa da szansę samorządom na urozmaicenie parkingów w najbardziej newralgicznych punktach miasta.
Poza Gdańskiem i Gdynią ustawa zmusi do zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń także kierowców w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Bydgoszczy, Lublinie, Katowicach, Białymstoku, Częstochowie, Radomiu, Sosnowcu oraz Toruniu. Opłaty będą mogły być pobierane tylko na miejscach wyznaczonych znakami pionowymi i poziomymi.

Co istotne, zarządca stref płatnego parkowania mógłby różnicować w nich stawki opłat. Im bliżej centrum chciałby zaparkować kierowca, tym głębiej musiałby sięgnąć do kieszeni. Niewykluczone, że tam zapłaciłby nawet 9 zł za godzinę.

W projekcie zmian, które są obecnie na etapie konsultacji społecznych, nie ma ani słowa o podwyższeniu kary za brak opłaty wynoszącej obecnie od 30 do 50 zł. Na uwagi do zmian w ustawie samorządy nie mają jednak dużo czasu, bo termin mija już na początku kwietnia.

Z nowych przepisów niekoniecznie będą zadowoleni mieszkańcy dzielnic i osiedli zlokalizowanych przy granicy przyszłej, droższej strefy. Jak pokazuje doświadczenie, już powiększanie obecnych SPP powodowało, że wielu kierowców, by uniknąć opłat uciekało na jej obrzeża zastawiając trawniki, chodniki czy wjazdy na prywatne posesje.

Malują oznakowanie poziome

Zanim w strefach płatnego parkowania zmienią się ceny, trzeba je dostosować do obowiązującego orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego. W Gdańsku właśnie rozpoczęło się malowanie oznakowania poziomego.

Pierwsze pasy pojawiły się już we Wrzeszczu, w kolejnych dniach drogowcy pojawią się też z farbą w rejonie Politechniki Gdańskiej, Aniołkach, Śródmieściu, Przymorzu oraz Starym i Głównym Mieście. Na końcu oznakowanie poziome będzie malowane w Oliwie.

- Prace odbywają się etapami, aby były jak najmniej uciążliwe, malowanie miejsc parkingowych odbywa się w nocy. Wszystkie prace powinny zakończyć się do końca marca - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy GZDiZ.
  • Oznakowanie poziomie w pierwszej kolejności pojawiło się na ulicach Wrzeszcza.

Miejsca

Opinie (621) ponad 10 zablokowanych

  • Dobrze. Przegonić tych spiniarzy z .iast (1)

    Tłuste grubasy. Lenie niszczący miasto i trujący ludzi i zwierzęta. Wprowadzający niebezpieczeństwo utraty zdrowia i życia, halasujacy pod nosem. Dac im nawet 300 zł za godzine. Dla tych właścicieli sufow to i tak grosze.

    • 1 3

    • bardzo chętnie 300zł za godzinę przyjmę

      • 0 0

  • Jestem za tym

    By mieszkańcy swoich miast nie płacili za parking lub w najgorszym wypadku płacili tyle ile obecnie... W końcu płacę podatki i chciałbym z tego korzystać... Idźmy drogą Sopotu... Molo bezpłatne tylko dla Sopocian....

    • 1 1

  • jak rowno to wybrancom takze zabrac przywileje

    zrobic oplate w wysokosci 500 za godzine i brak oplat tylko dla wybrancow ludu typu,poslowie,sedziowie,prokuratorzy,samorzadowcy,radni i wszelkiego kalibru cwaniaki z namaszczenia politycznego roznych frakcji.A pytam wlodarzy miast kto bedzie napychal miejskie kasy kiedy pozbedziecie sie chetnych do odwiedzania np sopotu-czas wyjsc z okopow szanowni poslowie i radmi i stwierdzic,ze kierowcy sa najwiekszymi platnikami do budzetu,biorac pod uwage podatek od paliwa po oplaty za parkowanie...

    • 4 0

  • debil debila debilem pogania...

    zrobic zakaz wjazdu do miast pojazdom mechanicznym a zezwolic tylko posiadaczom pojazdow konnych-koniecznie w zaprzegu powinny byc rasowe rumaki arabskie np z janowa.Panstwo zarobi,bo wzrosnie ilosc chetnych na kursach na woznice a sam pan adamowicz,szczurek,karnowski idac za przykladem po miastach poruszac sie beda koniecznie na oklep tylko rasowymi pojazdami

    • 4 1

  • Skandal! Stawki z kosmosu. Czas na zmiany w UM w całym 3mieście!

    • 3 2

  • Riviera (1)

    Ludzie przecież jest darmowy parking przy riwierze przy hali Gdynia. Problem jakiś żeby 5 minut dojsc do centrum

    • 1 2

    • Np. z ciężkimi zakupami... Albo chorym dzieckiem do szpitala... Albo chorym dziadkiem też do szpitala...
      Baran jesteś.

      • 1 0

  • zlodzieje

    • 0 1

  • Po sto zl za godz. (1)

    Czy nie lepiej wydzielac w miastach obszary bez ruchu samochodowego tylko dla pieszych !!
    Czy tylko kasa sie liczy !!!

    • 2 2

    • Po długiej se pochodź albo nad Motławą. Centrum Gdańska jest względnie małe a ty chcesz wszędzie ruch dla pieszych pacjentów.

      • 0 0

  • (1)

    Samochody blokują i szpecą przestrzeń publiczną. Wjazd do centrum tylko dla potrzeb zaopatrzenia i "prawdziwych" inwalidów. Blachosmrody kierować na podmiejskie parkingi

    • 0 4

    • A przestrzeń publiczną za rządów urządasów z PO mamy przecież przecudną

      i tylko samochody ją psują, nawet te za 100 średnich krajowych. Nie pij tyle.

      • 1 0

  • teraz max to 3PLN/H ?

    a hewelianum na parkingu przy 3 maja w gdańśku (urząd miasta, sąd) kasuje 4PLN/H i nawet nie można zapłacić mniej, tak jak przy urzędzie w gdyni gdzie minimalna stawka to 0,80PLN za 20 minut co spokojnie starczy na zostawienie dokumentów lub odebranie czegoś, a hewelianum, które jest związane z UM gdańsk robi ludzi w balona od chyba już 2 lat , jak nie więcej.Do tego wprowadzenie zakazów na uliczkach obok i rygorystyczne ich egzekwowanie (odholowywanie). masakra

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane