• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nawet 9 zł za godzinę parkowania w centrum Gdańska i Gdyni?

Maciej Korolczuk
17 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Już niedługo wjazd samochodem do ścisłego centrum Gdańska może kierowców słono kosztować. Już niedługo wjazd samochodem do ścisłego centrum Gdańska może kierowców słono kosztować.

Dwie zamiast jednej strefy płatnego parkowania, wyznaczone miejsca, płatność także w weekendy i zróżnicowane stawki za godzinę postoju, dochodzące nawet do 9 zł za godzinę - takie zmiany w ustawie o drogach publicznych zaproponowało właśnie Ministerstwo Rozwoju. Jeśli zmiany wejdą w życie mocno zmieni się rzeczywistość parkingowa w ścisłym centrum Gdańska i Gdyni. Zmiany będę dotyczyć tylko 16 największych miastach liczących co najmniej 200 tys. mieszkańców.



Czy zapłaciłbyś 9 zł za godzinę parkowania w centrum?

O zmianę przepisów ustawy o drogach publicznych z 1985 r. samorządowcy i zarządcy dróg zabiegali od dawna. Głosy niezadowolenia było słychać w całym kraju, zwłaszcza w dużych miastach, gdzie problem z parkowaniem aut z roku na rok się nasila.

3 zł za godzinę parkowania, a taką maksymalną stawkę narzuca obecnie ustawa, ani nie gwarantuje dostatecznej rotacji miejsc, ani nie jest dla gmin znaczącym źródłem dochodów. Np. w Gdańsku przychody wynoszą ok. 4,5 mln zł rocznie (od tej kwoty trzeba jeszcze odliczyć koszty funkcjonowania stref płatnego parkowania).

Najnowszy pomysł Ministerstwa Rozwoju, które przedstawiło właśnie projekt zmiany ustawy o drogach publicznych miałby w znacznym stopniu odkorkować centra dużych miast i spowodować, by przestrzeń w mieście odzyskali piesi, rowerzyści i pasażerowie komunikacji miejskiej.

W 16 największych miastach w kraju liczących co najmniej 200 tys. mieszkańców, czyli m.in. w Gdańsku i Gdyni, pojawiłyby się dwie strefy płatnego parkowania: zwykła i śródmiejska. Przepisy te nie będą dotyczyły Sopotu, który ma około 37 tys. mieszkańców.

Ta druga miałaby powstać w ścisłych centrach miast. Jej ostateczny kształt określałaby rada miasta, a stawka za godzinę parkowania miałaby wynieść maksymalnie trzykrotność normalnej dzisiejszej stawki, a więc nawet 9 zł. Jeśli zmiany wejdą w życie, za parkowanie w centrum być może trzeba będzie płacić także w weekendy (nowelizacja ustawy daje samorządom taką możliwość).

- Zagospodarowanie dzielnic centralnych w dużych miastach wymaga uwolnienia przestrzeni na rzecz ruchu pieszego i rowerowego oraz jednoczesnego wygospodarowania miejsc postojowych poza ciągami ulic i placami miejskimi. Zniesienie limitu opłat pozwoli także na zmniejszenie ruchu kołowego, który negatywnie wpływa na poziom zanieczyszczenia powietrza w strefach obciążonych największym ruchem kołowym - czytamy w uzasadnieniu proponowanych zmian.

Co na to zarządcy dróg w Gdańsku i Gdyni, które zostaną objęte nowymi przepisami?

- O podniesieniu stawek za parkowanie mówiło się od dawna, teraz otwiera się taka możliwość, ale trzeba ją dobrze przemyśleć - komentuje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Trudno powiedzieć, czy samorządy od razu zdecydują się na maksymalną stawkę 9 zł za godzinę. Nie umiem powiedzieć, czy tak będzie w Gdańsku, bo jest na to jeszcze zbyt wcześnie.
Nieco bardziej sceptycznie do pomysłu odniósł się na swoim Facebooku Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Czy to krok w dobrą stronę? Być może. Raczej maleńki kroczek. Pytanie dlaczego w ogóle nie pozostawić kwestii zasad regulacji parkowania lokalnym społecznościom. Czy tylko śródmieścia dużych miast muszą sobie radzić z wyzwaniem zbyt dużego natężenia ruchu? Co z terenami wokół generatorów ruchu? Czy Sopot lub Hel nie mają podobnych problemów? Niestety, proponowane zmiany wpisują się w mentalność i sposób działania obecnego rządu: My tutaj w Warszawie wiemy lepiej, jak rozwiązać Wasze, tam na dole, problemy - napisał Piotr Grzelak.
O komentarz poprosiliśmy też przedstawicieli magistratu z Gdyni. Dostaliśmy jednak odpowiedź, że miasto na razie nie chce komentować pomysłu ministerstwa.

Problem z nadmierną liczbą samochodów w centrum ma też Gdynia. Nowa ustawa da szansę samorządom na urozmaicenie parkingów w najbardziej newralgicznych punktach miasta. Problem z nadmierną liczbą samochodów w centrum ma też Gdynia. Nowa ustawa da szansę samorządom na urozmaicenie parkingów w najbardziej newralgicznych punktach miasta.
Poza Gdańskiem i Gdynią ustawa zmusi do zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń także kierowców w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Bydgoszczy, Lublinie, Katowicach, Białymstoku, Częstochowie, Radomiu, Sosnowcu oraz Toruniu. Opłaty będą mogły być pobierane tylko na miejscach wyznaczonych znakami pionowymi i poziomymi.

Co istotne, zarządca stref płatnego parkowania mógłby różnicować w nich stawki opłat. Im bliżej centrum chciałby zaparkować kierowca, tym głębiej musiałby sięgnąć do kieszeni. Niewykluczone, że tam zapłaciłby nawet 9 zł za godzinę.

W projekcie zmian, które są obecnie na etapie konsultacji społecznych, nie ma ani słowa o podwyższeniu kary za brak opłaty wynoszącej obecnie od 30 do 50 zł. Na uwagi do zmian w ustawie samorządy nie mają jednak dużo czasu, bo termin mija już na początku kwietnia.

Z nowych przepisów niekoniecznie będą zadowoleni mieszkańcy dzielnic i osiedli zlokalizowanych przy granicy przyszłej, droższej strefy. Jak pokazuje doświadczenie, już powiększanie obecnych SPP powodowało, że wielu kierowców, by uniknąć opłat uciekało na jej obrzeża zastawiając trawniki, chodniki czy wjazdy na prywatne posesje.

Malują oznakowanie poziome

Zanim w strefach płatnego parkowania zmienią się ceny, trzeba je dostosować do obowiązującego orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego. W Gdańsku właśnie rozpoczęło się malowanie oznakowania poziomego.

Pierwsze pasy pojawiły się już we Wrzeszczu, w kolejnych dniach drogowcy pojawią się też z farbą w rejonie Politechniki Gdańskiej, Aniołkach, Śródmieściu, Przymorzu oraz Starym i Głównym Mieście. Na końcu oznakowanie poziome będzie malowane w Oliwie.

- Prace odbywają się etapami, aby były jak najmniej uciążliwe, malowanie miejsc parkingowych odbywa się w nocy. Wszystkie prace powinny zakończyć się do końca marca - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy GZDiZ.
  • Oznakowanie poziomie w pierwszej kolejności pojawiło się na ulicach Wrzeszcza.

Miejsca

Opinie (621) ponad 10 zablokowanych

  • Dobra zmiana (2)

    Myślę że już czas podziękować dobrej zmianie. Zastanawiam się kto na nich głosował?

    • 10 8

    • znow haslo dobra zmiana...i Pelowskie stekanie

      • 7 1

    • Ja na nich zagłosowałem. Patrząc na 8 lat rządów PO , nie miałem wyjścia!
      Gdybym dzisiaj musiał zagłosować na samorząd np. Cześka, Adamowicza czy Grzelaka, nie miałbym wyjścia. Głos otrzymałby Czesław.
      To absolutnie nie oznacza, że PiS i Czesiek są tacy dobrzy. To oznacza tylko tyle, że PO, Adamowicz i Grzelak są tragicznie źli...

      • 2 4

  • jak badzo trzeba updlić obywatela (1)

    by ten w końcu się zmobilizował i wyszedł na ulice. Jak daleko dadzą przesunąć granicę by odebrać nam wolność.

    • 12 4

    • pogadaj z Budyniem

      • 3 0

  • Pan Grzelak nie skorzystał z okazji by siedzieć cicho

    Trzeba mieć wyjatkowy tupet, by mówić: "dlaczego w ogóle nie pozostawić kwestii zasad regulacji parkowania lokalnym społecznościom". Od kiedy to decyzje gdańskich urzedasów mają coś wspólnego z dobrem i opinią lokalnej społeczności. P.Grzelak. którego ubiegłoroczny pomysł na dojenie mieszkańców i turystów był niezgodny z prawem i musiał być wycofany, a miasto poniosło straty, śmie mieć pretensje i burmuszyć się na rząd, że ten myśli za niego?

    • 12 1

  • Przyzwyczajano piratów drogowych ze wszystko dla nich jest albo za darmo albo za grosze (1)

    a teraz zdziwienie ze dłużej tak nie można.stawki za parkowanie powinny byc po 15zł minimum ,liczba miejsc do parkowania ograniczona chcesz mieć miejsce do parkowania to sobie za nie zapłać!!

    • 6 12

    • Ludzie żyją w tym mieście i płacą podatki, więc jakie kuźwa za darmo?

      To jest podwójne opodatkowanie.

      • 5 3

  • 9 zł to fajnie tylko niektórzy mają tyle na godzinę zarobku po podniesieniu stawek ubezpieczenia to teraz parkowanie no a potem paliwo do góry i będzie na następny program typu 500+

    • 6 1

  • No to lepiej będzie, - bo za darmo, albo taniej BĘDĄ KASOWAĆ - parkować w pobliskiej Forum Radunia.

    Ile jest , będzie od Forum Radunia do Bramy wyżynnej ?

    z 200 metrów ??

    • 3 1

  • Nonsens z bezsensem.

    Gdzie te moje bilety w jedną stronę tego kraju, HaLYna?! :/

    • 2 1

  • A KTO I ILE Płaci za przywileje i korzyści wynikające z mieszkania za miastem?

    Czemu tylko ci z centrum mają więcej płacić za mieszkanie w centrum?

    • 4 0

  • Pytanie konkretne!

    Kiedy URZĘDNICZY Parking przy Urzędzie M. Gdańsk vis a vis budowanej Raduni będzie płatny?

    z LEPSZEJ KASTY SĄ CZY JAK ??

    • 11 0

  • My podatnicy i mieszkańcy Gdyni

    Proponujemy by stawka za godzinę parkowania wynosiła 50zł. Jednakże nie, wybrani przez nad nadzorujący nie zrobią tego ryzykując szybki wypad z darowanych im stanowisk. Wybory wkrótce - nie dajmy się dusigroszom, którzy żyjąc za nasze pieniądze szkodzą nam we własnym mieście.

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane