- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (271 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (94 opinie)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (99 opinii)
- 4 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (283 opinie)
- 5 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (96 opinii)
- 6 Mieszkam nad morzem i co mi zrobisz? (373 opinie)
Nie będzie nowego przejścia naziemnego na Zaspie. Brakuje pieniędzy na budowę
Gdańsk zawiesza realizację nowego przejścia naziemnego - w rejonie skrzyżowania al. Rzeczypospolitej z ul. Hynka. Przyczyną jest znaczne przekroczenie kosztu niezbędnych prac budowlanych o ponad 2,8 mln zł. Inwestycja będzie wstrzymana bezterminowo - do czasu znalezienia dodatkowych źródeł finansowania zewnętrznego.
Przetarg na prace budowlane ogłoszono 20 maja br. Po miesiącu nastąpiło otwarcie ofert, a właściwie jednej oferty - spółki WPRD Gravel z Gdańska na kwotę 4 197 872,58 zł.
Jednocześnie urzędnicy poinformowali, że na ten cel zabezpieczono kwotę w wysokości 1 337 000 zł, a więc najtańsza i jedyna oferta przekroczyła budżet o ponad 2,86 mln zł. Postępowanie zostało ostatecznie unieważnione.
Przetarg do powtórki, ale powtórki jednak nie będzie
W dobie szalejącej inflacji i rosnących kosztów pracy, taka sytuacja nie jest dużym zaskoczeniem. Najczęściej urzędnicy ogłaszają wówczas nowy przetarg z nadzieją na większą liczbę ofert wykonawców z niższymi cenami. Tak miało być również w przypadku skrzyżowania na Zaspie.
Na stronie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, koordynującej inwestycję, widnieje wpis datowany na 11 lipca br.:
- Z uwagi na fakt, że oferta znacznie przekraczała zakładany budżet przetarg został unieważniony. W najbliższym czasie [przetarg] zostanie powtórzony.
Do dzisiaj jednak nowe postępowanie przetargowe pozostaje nieogłoszone. I stan ten utrzyma się przez najbliższe miesiąca lub nawet lata.
- Zgodnie z obecnymi założeniami oraz sytuacją makroekonomiczną, skutkującą brakiem możliwości zapewnienia finansowania wyłącznie ze środków gminnych, realizacja zadania jest odłożona w czasie do momentu pozyskania dofinansowania ze źródeł zewnętrznych - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
Niezbędne jest pozyskanie dodatkowego finansowania
"Źródłami zewnętrznymi" w tym przypadku mogą być środki np. z projektu unijnego (w ten sposób powstały przejścia naziemne przez Podwale Przedmiejskie) lub w ramach tzw. umów szesnastkowych z deweloperami, realizującymi inwestycje w bezpośrednim sąsiedztwie.
Do tego czasu najbliższym przejściem naziemnym, bez barier architektonicznych, pozostaje "zebra" na skrzyżowaniu Legionów-Kościuszki
Nie tylko przejście, ale także zmiany w ruchu rowerowym
Warto przy tym zaznaczyć, że obecny układ sygnalizacji już teraz wstrzymuje ruch aut na al. Rzeczypospolitej na tyle długo, by w tzw. cieniu świateł wygospodarować czas dla pieszych, co najmniej przez jezdnię bliżej torów SKM.
Zgodnie z założeniami docelowej organizacji ruchu, oprócz przejścia dla pieszych, przewidywano likwidację pasów rowerowych w jezdni na rzecz wydzielonej drogi rowerowej.
Na przecięciu z torowiskiem tramwajowym zaprojektowano sygnalizatory ostrzegawcze "uwaga tramwaj" dla pieszych i rowerzystów.
![Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3315/150x100/3315908__c_116_14_905_653__kr.webp)
Przebudowa torowiska i przejazdów dla kierowców
Dojście do peronów planowano wykonać obustronnymi chodnikami z płytek betonowych (wzorem np. przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej). Droga rowerowa miała natomiast zostać ułożona z masy mineralno-bitumicznej (asfaltowej).
W zakresie robót zawarto także przebudowę torowiska w obrębie przejścia i skrzyżowania wraz z wymianą przejazdów gumowych na konstrukcję betonową. Uwzględniona była również wymiana izolacji stropu przejścia podziemnego, które nadal miało funkcjonować bez zmian po budowie przejścia naziemnego.
![Dzielnice - wizje przestrzeni. Jak poprawić przestrzeń publiczną na Zaspie?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3341/150x100/3341711__c_111_53_911_659__kr.webp)
Miejsca
Opinie (284) ponad 10 zablokowanych
-
2022-12-30 09:50
Dlaczego u nas wszystko musi kosztować miliony. (2)
- 12 1
-
2022-12-30 10:09
Bo kolesie POlityków muszą zarobic dodatkowo
- 4 4
-
2022-12-30 12:36
Dzięki PiS inflacji
- 1 1
-
2022-12-30 09:55
Należy tez zaznaczyć ze za kierownica siedzi wystarczająco dużo pustaków , aby rozjeżdżać pieszych na przejściach na zielonym .
- 3 6
-
2022-12-30 09:56
i bardzo dobrze. maniera budowania przejść naziemnych potęguje korki i zanieczyszenie powietrza (patrz Podwale)
- 15 7
-
2022-12-30 10:05
A może by wreszcie ulicę wyremontować (3)
od tego miejsca do Jana Pawła? Zawieszenie można tam stracić! Miało już dawno być zrobione! Ile lat jeszcze?
- 10 2
-
2022-12-30 11:27
Zostań w Bartoszycach (2)
I tam mędrkuj.
- 0 5
-
2022-12-30 12:38
Nie gadaj głupot, bo kolega ma jak najbardziej rację (1)
Ten odcinek al. Rzeczpospolitej to droga w najgorszym stanie technicznym w całym GD. No może oprócz Czarnego Dworu od Dąbrowszczaków do JPII.
- 2 0
-
2022-12-30 16:32
Jest jeszcze Łąkowa np i Chmielna to są dopiero koszmary dla zawieszenia
- 0 0
-
2022-12-30 10:19
wysyp postów od buraczków z blachosmrodów ze przejscie tam bedzie tworzyc korki :)Tam pieszy by chodził według świateł (4)
To ze ty bpowy buracze z blachosmroda kmózgu nie posiada to musi sie tym chwalic .IPrzejscie tam nie generowało by zadnych korków bo by pieszy szedł wtedy gdy auta maja i tak czerwone!! Ale by to wiedziec trzeba miec przynajmniej iloroz inteligencji na poziomie meduzy.ci co tu pisza te postay i jak widac nają kilkadziesiat plusów pod każdym jak widac nawet tego poziomu nie osiągnęli
- 6 10
-
2022-12-30 10:38
To jak wysyp hipokrytów którzy niby chcą pomagać niepełnosprawnym robiąc przejścia naziemne a jednocześnie spychają ich do tuneli pod torami kolejowymi. Przypominam że przez stację przejeżdża mniej pociągów niż przez skrzyżowanie aut. Dodatkowo wszystkie pociągi są sterowane i w trudnych momentach można je zatrzymać chociażby za pomocą sygnalizacji. Aby to jednak wiedzieć trzeba się trochę pouczyć i nie straszyć wielkim potworem
- 0 3
-
2022-12-30 10:49
No i wszystko jasne. Całą Twoją wypowiedź zrozumiałem! Nie powiem, że powinieneś wrócić do podstawówki ponieważ i tak nie przeczytasz tego za zrozumieniem. Weź nie bełkocz.
- 1 2
-
2022-12-30 11:02
Dzbany wasze odpowiedzi tylko potwierdzaja wpis wyzej jakim trzeba byc bezmozgiem by porównywac Przejazd pendolino i pociagi (1)
Tam przejscie nic nie przeszkadza przejazdowi aut bo i tak bedą stały na światłach jak obecnie.
- 1 0
-
2022-12-30 15:17
Przejście przez tory też nie przeszkadza bo wszystkie pociągi zatrzymują się na stacji nawet pendolino
- 0 1
-
2022-12-30 10:20
Lewacy i łapówkarze gdańscy zrobią jak pan deweloper będzie chciał lub ew. właściciel centrum handlowego. (1)
Ludzie - to niepotrzebny głos w sprawie
- 9 3
-
2022-12-30 12:39
ble, ble, ble
..a świstak zawija dalej te swoje sreberka.
- 1 1
-
2022-12-30 10:28
Nie ma sensu znowu tak samo komentowac, urzednik wie lepiej, chociaz statystycznie trafil do urzedu, bo jest zbyt ograniczony
na cokolwiek innego.
- 7 1
-
2022-12-30 10:45
Bardzo dobrze przynajmniej mniej zagrozenia ze starzy ludzie na czerwonym beda biegac ! Lepiej zrobic windy tam !
- 8 3
-
2022-12-30 10:51
dobrze - oby nigdy nie powstało
nie ma tam "barier architektonicznych" i nigdy nie było przez tyle lat
- 8 6
-
2022-12-30 10:56
likwidować schody na rzecz pochylni
np. przy Locie od strony Długiej
- 2 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.