• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie nowego przejścia naziemnego na Zaspie. Brakuje pieniędzy na budowę

Krzysztof Koprowski
30 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (284)
  • Nowe przejście naziemne miało powstać na wysokości przystanku tramwajowego Bajana.
  • Nowe przejście naziemne miało powstać na wysokości przystanku tramwajowego Bajana.
  • Nowe przejście naziemne miało powstać na wysokości przystanku tramwajowego Bajana.

Gdańsk zawiesza realizację nowego przejścia naziemnego - w rejonie skrzyżowania al. Rzeczypospolitej z ul. HynkaMapka. Przyczyną jest znaczne przekroczenie kosztu niezbędnych prac budowlanych o ponad 2,8 mln zł. Inwestycja będzie wstrzymana bezterminowo - do czasu znalezienia dodatkowych źródeł finansowania zewnętrznego.



Czy należy zbudować przejście naziemne przy Galerii Zaspa?

Gdyby udało się dotrzymać pierwotnych założeń, obecnie na skrzyżowaniu al. Rzeczypospolitej z ul. Hynka w fazie końcowej byłaby budowa kolejnego przejścia naziemnego, pozwalającego ominąć niedostosowany do potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych tunel dla pieszych.

Przetarg na prace budowlane ogłoszono 20 maja br. Po miesiącu nastąpiło otwarcie ofert, a właściwie jednej oferty - spółki WPRD Gravel z Gdańska na kwotę 4 197 872,58 zł.

Jednocześnie urzędnicy poinformowali, że na ten cel zabezpieczono kwotę w wysokości 1 337 000 zł, a więc najtańsza i jedyna oferta przekroczyła budżet o ponad 2,86 mln zł. Postępowanie zostało ostatecznie unieważnione.

Planowany układ przejścia naziemnego (wraz z dojściem do peronów tramwajowych przystanku Bajana) i przejazdu rowerowego (przy jednoczesnej likwidacji pasów rowerowych w jezdni). Planowany układ przejścia naziemnego (wraz z dojściem do peronów tramwajowych przystanku Bajana) i przejazdu rowerowego (przy jednoczesnej likwidacji pasów rowerowych w jezdni).

Przetarg do powtórki, ale powtórki jednak nie będzie



W dobie szalejącej inflacji i rosnących kosztów pracy, taka sytuacja nie jest dużym zaskoczeniem. Najczęściej urzędnicy ogłaszają wówczas nowy przetarg z nadzieją na większą liczbę ofert wykonawców z niższymi cenami. Tak miało być również w przypadku skrzyżowania na Zaspie.

Na stronie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, koordynującej inwestycję, widnieje wpis datowany na 11 lipca br.:

- Z uwagi na fakt, że oferta znacznie przekraczała zakładany budżet przetarg został unieważniony. W najbliższym czasie [przetarg] zostanie powtórzony.
Do dzisiaj jednak nowe postępowanie przetargowe pozostaje nieogłoszone. I stan ten utrzyma się przez najbliższe miesiąca lub nawet lata.

- Zgodnie z obecnymi założeniami oraz sytuacją makroekonomiczną, skutkującą brakiem możliwości zapewnienia finansowania wyłącznie ze środków gminnych, realizacja zadania jest odłożona w czasie do momentu pozyskania dofinansowania ze źródeł zewnętrznych - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
Tak obecnie wygląda przejście podziemne na wysokości Galerii Zaspa. Tak obecnie wygląda przejście podziemne na wysokości Galerii Zaspa.

Niezbędne jest pozyskanie dodatkowego finansowania



"Źródłami zewnętrznymi" w tym przypadku mogą być środki np. z projektu unijnego (w ten sposób powstały przejścia naziemne przez Podwale Przedmiejskie) lub w ramach tzw. umów szesnastkowych z deweloperami, realizującymi inwestycje w bezpośrednim sąsiedztwie.

Do tego czasu najbliższym przejściem naziemnym, bez barier architektonicznych, pozostaje "zebra" na skrzyżowaniu Legionów-KościuszkiMapka, oddalona o ok. 250 metrów, co wydłuża dojście do cieszącej się popularnością Galerii Zaspa o pół kilometra.

Lokalizacja planowanego przejścia naziemnego. Już teraz układ sygnalizacji wstrzymuje tutaj ruch pojazdów. Lokalizacja planowanego przejścia naziemnego. Już teraz układ sygnalizacji wstrzymuje tutaj ruch pojazdów.

Nie tylko przejście, ale także zmiany w ruchu rowerowym



Warto przy tym zaznaczyć, że obecny układ sygnalizacji już teraz wstrzymuje ruch aut na al. Rzeczypospolitej na tyle długo, by w tzw. cieniu świateł wygospodarować czas dla pieszych, co najmniej przez jezdnię bliżej torów SKM.

Zgodnie z założeniami docelowej organizacji ruchu, oprócz przejścia dla pieszych, przewidywano likwidację pasów rowerowych w jezdni na rzecz wydzielonej drogi rowerowej.

Na przecięciu z torowiskiem tramwajowym zaprojektowano sygnalizatory ostrzegawcze "uwaga tramwaj" dla pieszych i rowerzystów.

Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie
Istniejące przejście podziemne stanowi znaczną barierę architektoniczną. Istniejące przejście podziemne stanowi znaczną barierę architektoniczną.

Przebudowa torowiska i przejazdów dla kierowców



Dojście do peronów planowano wykonać obustronnymi chodnikami z płytek betonowych (wzorem np. przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej). Droga rowerowa miała natomiast zostać ułożona z masy mineralno-bitumicznej (asfaltowej).

W zakresie robót zawarto także przebudowę torowiska w obrębie przejścia i skrzyżowania wraz z wymianą przejazdów gumowych na konstrukcję betonową. Uwzględniona była również wymiana izolacji stropu przejścia podziemnego, które nadal miało funkcjonować bez zmian po budowie przejścia naziemnego.

Dzielnice - wizje przestrzeni. Jak poprawić przestrzeń publiczną na Zaspie? Dzielnice - wizje przestrzeni. Jak poprawić przestrzeń publiczną na Zaspie?

Miejsca

Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

  • Dlaczego u nas wszystko musi kosztować miliony. (2)

    • 12 1

    • Bo kolesie POlityków muszą zarobic dodatkowo

      • 4 4

    • Dzięki PiS inflacji

      • 1 1

  • Należy tez zaznaczyć ze za kierownica siedzi wystarczająco dużo pustaków , aby rozjeżdżać pieszych na przejściach na zielonym .

    • 3 6

  • i bardzo dobrze. maniera budowania przejść naziemnych potęguje korki i zanieczyszenie powietrza (patrz Podwale)

    • 15 7

  • A może by wreszcie ulicę wyremontować (3)

    od tego miejsca do Jana Pawła? Zawieszenie można tam stracić! Miało już dawno być zrobione! Ile lat jeszcze?

    • 10 2

    • Zostań w Bartoszycach (2)

      I tam mędrkuj.

      • 0 5

      • Nie gadaj głupot, bo kolega ma jak najbardziej rację (1)

        Ten odcinek al. Rzeczpospolitej to droga w najgorszym stanie technicznym w całym GD. No może oprócz Czarnego Dworu od Dąbrowszczaków do JPII.

        • 2 0

        • Jest jeszcze Łąkowa np i Chmielna to są dopiero koszmary dla zawieszenia

          • 0 0

  • wysyp postów od buraczków z blachosmrodów ze przejscie tam bedzie tworzyc korki :)Tam pieszy by chodził według świateł (4)

    To ze ty bpowy buracze z blachosmroda kmózgu nie posiada to musi sie tym chwalic .IPrzejscie tam nie generowało by zadnych korków bo by pieszy szedł wtedy gdy auta maja i tak czerwone!! Ale by to wiedziec trzeba miec przynajmniej iloroz inteligencji na poziomie meduzy.ci co tu pisza te postay i jak widac nają kilkadziesiat plusów pod każdym jak widac nawet tego poziomu nie osiągnęli

    • 6 10

    • To jak wysyp hipokrytów którzy niby chcą pomagać niepełnosprawnym robiąc przejścia naziemne a jednocześnie spychają ich do tuneli pod torami kolejowymi. Przypominam że przez stację przejeżdża mniej pociągów niż przez skrzyżowanie aut. Dodatkowo wszystkie pociągi są sterowane i w trudnych momentach można je zatrzymać chociażby za pomocą sygnalizacji. Aby to jednak wiedzieć trzeba się trochę pouczyć i nie straszyć wielkim potworem

      • 0 3

    • No i wszystko jasne. Całą Twoją wypowiedź zrozumiałem! Nie powiem, że powinieneś wrócić do podstawówki ponieważ i tak nie przeczytasz tego za zrozumieniem. Weź nie bełkocz.

      • 1 2

    • Dzbany wasze odpowiedzi tylko potwierdzaja wpis wyzej jakim trzeba byc bezmozgiem by porównywac Przejazd pendolino i pociagi (1)

      Tam przejscie nic nie przeszkadza przejazdowi aut bo i tak bedą stały na światłach jak obecnie.

      • 1 0

      • Przejście przez tory też nie przeszkadza bo wszystkie pociągi zatrzymują się na stacji nawet pendolino

        • 0 1

  • Lewacy i łapówkarze gdańscy zrobią jak pan deweloper będzie chciał lub ew. właściciel centrum handlowego. (1)

    Ludzie - to niepotrzebny głos w sprawie

    • 9 3

    • ble, ble, ble

      ..a świstak zawija dalej te swoje sreberka.

      • 1 1

  • Nie ma sensu znowu tak samo komentowac, urzednik wie lepiej, chociaz statystycznie trafil do urzedu, bo jest zbyt ograniczony

    na cokolwiek innego.

    • 7 1

  • Bardzo dobrze przynajmniej mniej zagrozenia ze starzy ludzie na czerwonym beda biegac ! Lepiej zrobic windy tam !

    • 8 3

  • dobrze - oby nigdy nie powstało

    nie ma tam "barier architektonicznych" i nigdy nie było przez tyle lat

    • 8 6

  • likwidować schody na rzecz pochylni

    np. przy Locie od strony Długiej

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane