• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie nowego przejścia naziemnego na Zaspie. Brakuje pieniędzy na budowę

Krzysztof Koprowski
30 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (284)
  • Nowe przejście naziemne miało powstać na wysokości przystanku tramwajowego Bajana.
  • Nowe przejście naziemne miało powstać na wysokości przystanku tramwajowego Bajana.
  • Nowe przejście naziemne miało powstać na wysokości przystanku tramwajowego Bajana.

Gdańsk zawiesza realizację nowego przejścia naziemnego - w rejonie skrzyżowania al. Rzeczypospolitej z ul. HynkaMapka. Przyczyną jest znaczne przekroczenie kosztu niezbędnych prac budowlanych o ponad 2,8 mln zł. Inwestycja będzie wstrzymana bezterminowo - do czasu znalezienia dodatkowych źródeł finansowania zewnętrznego.



Czy należy zbudować przejście naziemne przy Galerii Zaspa?

Gdyby udało się dotrzymać pierwotnych założeń, obecnie na skrzyżowaniu al. Rzeczypospolitej z ul. Hynka w fazie końcowej byłaby budowa kolejnego przejścia naziemnego, pozwalającego ominąć niedostosowany do potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych tunel dla pieszych.

Przetarg na prace budowlane ogłoszono 20 maja br. Po miesiącu nastąpiło otwarcie ofert, a właściwie jednej oferty - spółki WPRD Gravel z Gdańska na kwotę 4 197 872,58 zł.

Jednocześnie urzędnicy poinformowali, że na ten cel zabezpieczono kwotę w wysokości 1 337 000 zł, a więc najtańsza i jedyna oferta przekroczyła budżet o ponad 2,86 mln zł. Postępowanie zostało ostatecznie unieważnione.

Planowany układ przejścia naziemnego (wraz z dojściem do peronów tramwajowych przystanku Bajana) i przejazdu rowerowego (przy jednoczesnej likwidacji pasów rowerowych w jezdni). Planowany układ przejścia naziemnego (wraz z dojściem do peronów tramwajowych przystanku Bajana) i przejazdu rowerowego (przy jednoczesnej likwidacji pasów rowerowych w jezdni).

Przetarg do powtórki, ale powtórki jednak nie będzie



W dobie szalejącej inflacji i rosnących kosztów pracy, taka sytuacja nie jest dużym zaskoczeniem. Najczęściej urzędnicy ogłaszają wówczas nowy przetarg z nadzieją na większą liczbę ofert wykonawców z niższymi cenami. Tak miało być również w przypadku skrzyżowania na Zaspie.

Na stronie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, koordynującej inwestycję, widnieje wpis datowany na 11 lipca br.:

- Z uwagi na fakt, że oferta znacznie przekraczała zakładany budżet przetarg został unieważniony. W najbliższym czasie [przetarg] zostanie powtórzony.
Do dzisiaj jednak nowe postępowanie przetargowe pozostaje nieogłoszone. I stan ten utrzyma się przez najbliższe miesiąca lub nawet lata.

- Zgodnie z obecnymi założeniami oraz sytuacją makroekonomiczną, skutkującą brakiem możliwości zapewnienia finansowania wyłącznie ze środków gminnych, realizacja zadania jest odłożona w czasie do momentu pozyskania dofinansowania ze źródeł zewnętrznych - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
Tak obecnie wygląda przejście podziemne na wysokości Galerii Zaspa. Tak obecnie wygląda przejście podziemne na wysokości Galerii Zaspa.

Niezbędne jest pozyskanie dodatkowego finansowania



"Źródłami zewnętrznymi" w tym przypadku mogą być środki np. z projektu unijnego (w ten sposób powstały przejścia naziemne przez Podwale Przedmiejskie) lub w ramach tzw. umów szesnastkowych z deweloperami, realizującymi inwestycje w bezpośrednim sąsiedztwie.

Do tego czasu najbliższym przejściem naziemnym, bez barier architektonicznych, pozostaje "zebra" na skrzyżowaniu Legionów-KościuszkiMapka, oddalona o ok. 250 metrów, co wydłuża dojście do cieszącej się popularnością Galerii Zaspa o pół kilometra.

Lokalizacja planowanego przejścia naziemnego. Już teraz układ sygnalizacji wstrzymuje tutaj ruch pojazdów. Lokalizacja planowanego przejścia naziemnego. Już teraz układ sygnalizacji wstrzymuje tutaj ruch pojazdów.

Nie tylko przejście, ale także zmiany w ruchu rowerowym



Warto przy tym zaznaczyć, że obecny układ sygnalizacji już teraz wstrzymuje ruch aut na al. Rzeczypospolitej na tyle długo, by w tzw. cieniu świateł wygospodarować czas dla pieszych, co najmniej przez jezdnię bliżej torów SKM.

Zgodnie z założeniami docelowej organizacji ruchu, oprócz przejścia dla pieszych, przewidywano likwidację pasów rowerowych w jezdni na rzecz wydzielonej drogi rowerowej.

Na przecięciu z torowiskiem tramwajowym zaprojektowano sygnalizatory ostrzegawcze "uwaga tramwaj" dla pieszych i rowerzystów.

Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie
Istniejące przejście podziemne stanowi znaczną barierę architektoniczną. Istniejące przejście podziemne stanowi znaczną barierę architektoniczną.

Przebudowa torowiska i przejazdów dla kierowców



Dojście do peronów planowano wykonać obustronnymi chodnikami z płytek betonowych (wzorem np. przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej). Droga rowerowa miała natomiast zostać ułożona z masy mineralno-bitumicznej (asfaltowej).

W zakresie robót zawarto także przebudowę torowiska w obrębie przejścia i skrzyżowania wraz z wymianą przejazdów gumowych na konstrukcję betonową. Uwzględniona była również wymiana izolacji stropu przejścia podziemnego, które nadal miało funkcjonować bez zmian po budowie przejścia naziemnego.

Dzielnice - wizje przestrzeni. Jak poprawić przestrzeń publiczną na Zaspie? Dzielnice - wizje przestrzeni. Jak poprawić przestrzeń publiczną na Zaspie?

Miejsca

Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    To odlozenie na potem, znaczy na sw. Jana Nigdy. To zla wiadomosc, bo takie przejscia sa bardzo potrzebne i niech kierowcy nie protestuja, bo spoleczenstwo sie starzeje i trzeba zadbac o ich potrzeby, a jesli ma byc wiekszy przyrost naturalny, to matki z dziecmi w wozkach tez beda zainteresowane. Ludzie to nie krety, zeby siedzieli pod ziemia, korzystajac z wielkich schodow, niewygodnych. Poza tym miasto chyba sie wystraszylo tych pyskaczy za kierownica, dziwne, ze na rozne potrzeby teczowych, fundacji szemranych, ECS i tym podobnym to Serdeczna Pani, zawsze chetnie sypnie publicznym groszem.

    • 5 7

    • To idź kawałek dalej do Wrzeszcza i zrób normalne przejście przez tory kolejowe tak jak chociażby na Zaspie. Ludzie jak mówisz to nie krety i z chęcią skorzystają z takiego rozwiązania

      • 0 0

  • (1)

    Przejścia nie będzie ale na podwyżki płac w urzędzie pieniądze są

    • 9 5

    • A co jedno z drugim ma wspólnego?

      Zaprawdę nie wiem...

      • 0 0

  • To przejście jest potrzebne (12)

    Ciągle widzę tam osoby starsze i niepełnosprawne przechodzące jezdnią na przystanek tramwajowy, bo po schodach nie są w stanie przejść.

    • 78 175

    • niech siedzą w domu jak sobie nie radzą

      liczy się. że dostaliśmy po 5 stówek, a to tak jakby w trzy kubki wygrać.

      • 19 34

    • Te przejście powinno byc priorytetową inwestycją i gwarantuje ze są na nie pieniądze!!Mają miliony na kaprysy urzedników! (1)

      To maja i na te przejscie !Jesli w ciagu roku bedą mieli jakis kaprys urzednicy kótrego jeszce niema to pieniadze nagle znajdą .Idealnym przykładem jest parking rowerowy który krytykują wszyscy rowerzysci i niechca takiego projektu we wrzeszczu I co sie okazało ze władze gdańska nagle znalazły 3 miliony wiecej by go realizowac ,ale na bezpieczenstwo dla pieszych niepełnosprawnych pieniedzy nie maja!! Takich przykładów sa tysiace .Bezczelnosc tej władzy i radnych pewnych wygrania kolejnych wyborów jest obrzydliwa!!
      Mieszkancy Gdańska zagłosujcie na kogo kolwiek tylko nie na obecne władze czyli nie na KO i "Wszystko dla Gdańska" bo to jest to samo!

      • 17 31

      • Łysy, dredziarz i foliarz to nie są "wszyscy rowerzyści"

        co najwyżej "wszyscy rowerzyści z rogerowej nekropolii"

        • 7 0

    • Tam nie wolno przechodzić jezdnią!

      Każdemu pieszemu który tam przechodzi należy się mandat. Karać, karać i jeszcze raz karać!

      • 18 12

    • Wszędzie widzicie osoby niepełnosprawne (1)

      Kobiety w ciąży i starców! Jakoś nikt się nimi nie przejmuje jak muszą pokonać 4 piętra na nogach, do własnego mieszkania.

      • 26 8

      • zawsze można się przeprowadzić i mieszkać na parterze

        a tak mieszkania na 4 piętrze bez windy są tańsze, dopóki człowiek młody i zdrowy to super, a tak wnieś zakupy, wózek dla dziecka i wtargaj 2 dzieci na 4 piętro, osoba starsza jest czasem uwięziona w domu bo dla takiej osoby 4 piętro to tragedia, a od czego jest MOPS? czasem starsze osoby boją się przeprowadzki, bo brak sił, już nie ta głowa do transakcji, a rodzina ma w d....

        • 6 6

    • A hugo z nimi

      Margines społeczeństwa

      • 2 8

    • NIE

      • 0 1

    • A po schodach do góry i z dołu na kładkę też muszą iść

      już widzę jak czynna jest winda. Na brak kasy podziękujcie obajtkowi i pisowi - po sprzedaży Lotosu 100 mln podatku w Gdańsku mniej . Dlatego niech emeryci dalej głosują na pis

      • 11 2

    • Kawałek dalej są przystanki Legionów na których można swobodnie wsiąść. (1)

      • 3 5

      • 300 m dalej

        Dla emeryta inwalidy to spacerek na 2 minuty

        • 3 0

    • Gdańszczanin

      Wystarczy wybudować windy .
      Przejście naziemne... A co z tunelem?????

      • 4 1

  • (1)

    Przy tej inflacji to kazdy przetarg tak bedzie wygladal

    • 3 2

    • PiS już dziękujemy!

      • 0 0

  • bezsensowna "inwestycja"

    najpierw proszę wyremontować przejścia na jan pawła

    • 11 3

  • Jaka (2)

    Budowa pomalujemy że szwagrem zebrę a światła jak miasto będzie przy kasie zrobi więc nie żałujcie na 3 puszki farby!!!!

    • 7 2

    • 3 puszki za mało (1)

      Szwagier frajer

      • 0 0

      • Plus

        Trzynaście piwa

        • 0 0

  • Dla aut zawsze, dla pieszych - tylko pod przymusem. Oto priorytety transportowe Gdańska w praktyce. (2)

    • 9 15

    • Dlatego budujemy antyzatoki, przejścia przy tunelach, buspasy, (1)

      pasy rowerowe, zwężamy ulice i wszędzie wrzucamy świata z czerwoną falą.

      Gdańsk zawsze dla aut? Weź się puknij w łeb.

      • 4 4

      • Ty pustaku niemasz nawet łba a obecnie mamy działania pozorne i pod publike!!I kaprysy urzedników i nic wiecej

        Pasy rowerowe z których rowerzysci nie chcą korzystac i jadą chodnikami , dzbanie czyli farba na ulicy zamiast wydzielonej drogi rowerowej bezpiecznej dla rowerzystów i bez zatruwania spalinami .
        Nie robią nic do czego nie są zmuszani !!

        • 3 4

  • Nima pinionszków?

    Ależ są.
    Utopione w budowie i utrzymaniu ECS,
    stadionu, w finansowaniu "instytutu kultury miejskiej" i innych pasożytów.

    • 16 4

  • (1)

    Przydało by się jeszcze przejście naziemnie na skrzyżowaniu Rzeczypospolitej z Jana Pawła ta kładnka nad jezdnia się nie sprawdza.

    • 5 8

    • Doskonale się sprawdza!

      ...kładka analfabeto...

      • 1 0

  • Wspaniale!!!

    Wreszcie jakieś dobre wiadomości na tym portalu!

    • 15 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane