• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie nowego przejścia naziemnego na Zaspie. Brakuje pieniędzy na budowę

Krzysztof Koprowski
30 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (284)
  • Nowe przejście naziemne miało powstać na wysokości przystanku tramwajowego Bajana.
  • Nowe przejście naziemne miało powstać na wysokości przystanku tramwajowego Bajana.
  • Nowe przejście naziemne miało powstać na wysokości przystanku tramwajowego Bajana.

Gdańsk zawiesza realizację nowego przejścia naziemnego - w rejonie skrzyżowania al. Rzeczypospolitej z ul. HynkaMapka. Przyczyną jest znaczne przekroczenie kosztu niezbędnych prac budowlanych o ponad 2,8 mln zł. Inwestycja będzie wstrzymana bezterminowo - do czasu znalezienia dodatkowych źródeł finansowania zewnętrznego.



Czy należy zbudować przejście naziemne przy Galerii Zaspa?

Gdyby udało się dotrzymać pierwotnych założeń, obecnie na skrzyżowaniu al. Rzeczypospolitej z ul. Hynka w fazie końcowej byłaby budowa kolejnego przejścia naziemnego, pozwalającego ominąć niedostosowany do potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych tunel dla pieszych.

Przetarg na prace budowlane ogłoszono 20 maja br. Po miesiącu nastąpiło otwarcie ofert, a właściwie jednej oferty - spółki WPRD Gravel z Gdańska na kwotę 4 197 872,58 zł.

Jednocześnie urzędnicy poinformowali, że na ten cel zabezpieczono kwotę w wysokości 1 337 000 zł, a więc najtańsza i jedyna oferta przekroczyła budżet o ponad 2,86 mln zł. Postępowanie zostało ostatecznie unieważnione.

Planowany układ przejścia naziemnego (wraz z dojściem do peronów tramwajowych przystanku Bajana) i przejazdu rowerowego (przy jednoczesnej likwidacji pasów rowerowych w jezdni). Planowany układ przejścia naziemnego (wraz z dojściem do peronów tramwajowych przystanku Bajana) i przejazdu rowerowego (przy jednoczesnej likwidacji pasów rowerowych w jezdni).

Przetarg do powtórki, ale powtórki jednak nie będzie



W dobie szalejącej inflacji i rosnących kosztów pracy, taka sytuacja nie jest dużym zaskoczeniem. Najczęściej urzędnicy ogłaszają wówczas nowy przetarg z nadzieją na większą liczbę ofert wykonawców z niższymi cenami. Tak miało być również w przypadku skrzyżowania na Zaspie.

Na stronie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, koordynującej inwestycję, widnieje wpis datowany na 11 lipca br.:

- Z uwagi na fakt, że oferta znacznie przekraczała zakładany budżet przetarg został unieważniony. W najbliższym czasie [przetarg] zostanie powtórzony.
Do dzisiaj jednak nowe postępowanie przetargowe pozostaje nieogłoszone. I stan ten utrzyma się przez najbliższe miesiąca lub nawet lata.

- Zgodnie z obecnymi założeniami oraz sytuacją makroekonomiczną, skutkującą brakiem możliwości zapewnienia finansowania wyłącznie ze środków gminnych, realizacja zadania jest odłożona w czasie do momentu pozyskania dofinansowania ze źródeł zewnętrznych - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
Tak obecnie wygląda przejście podziemne na wysokości Galerii Zaspa. Tak obecnie wygląda przejście podziemne na wysokości Galerii Zaspa.

Niezbędne jest pozyskanie dodatkowego finansowania



"Źródłami zewnętrznymi" w tym przypadku mogą być środki np. z projektu unijnego (w ten sposób powstały przejścia naziemne przez Podwale Przedmiejskie) lub w ramach tzw. umów szesnastkowych z deweloperami, realizującymi inwestycje w bezpośrednim sąsiedztwie.

Do tego czasu najbliższym przejściem naziemnym, bez barier architektonicznych, pozostaje "zebra" na skrzyżowaniu Legionów-KościuszkiMapka, oddalona o ok. 250 metrów, co wydłuża dojście do cieszącej się popularnością Galerii Zaspa o pół kilometra.

Lokalizacja planowanego przejścia naziemnego. Już teraz układ sygnalizacji wstrzymuje tutaj ruch pojazdów. Lokalizacja planowanego przejścia naziemnego. Już teraz układ sygnalizacji wstrzymuje tutaj ruch pojazdów.

Nie tylko przejście, ale także zmiany w ruchu rowerowym



Warto przy tym zaznaczyć, że obecny układ sygnalizacji już teraz wstrzymuje ruch aut na al. Rzeczypospolitej na tyle długo, by w tzw. cieniu świateł wygospodarować czas dla pieszych, co najmniej przez jezdnię bliżej torów SKM.

Zgodnie z założeniami docelowej organizacji ruchu, oprócz przejścia dla pieszych, przewidywano likwidację pasów rowerowych w jezdni na rzecz wydzielonej drogi rowerowej.

Na przecięciu z torowiskiem tramwajowym zaprojektowano sygnalizatory ostrzegawcze "uwaga tramwaj" dla pieszych i rowerzystów.

Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie
Istniejące przejście podziemne stanowi znaczną barierę architektoniczną. Istniejące przejście podziemne stanowi znaczną barierę architektoniczną.

Przebudowa torowiska i przejazdów dla kierowców



Dojście do peronów planowano wykonać obustronnymi chodnikami z płytek betonowych (wzorem np. przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej). Droga rowerowa miała natomiast zostać ułożona z masy mineralno-bitumicznej (asfaltowej).

W zakresie robót zawarto także przebudowę torowiska w obrębie przejścia i skrzyżowania wraz z wymianą przejazdów gumowych na konstrukcję betonową. Uwzględniona była również wymiana izolacji stropu przejścia podziemnego, które nadal miało funkcjonować bez zmian po budowie przejścia naziemnego.

Dzielnice - wizje przestrzeni. Jak poprawić przestrzeń publiczną na Zaspie? Dzielnice - wizje przestrzeni. Jak poprawić przestrzeń publiczną na Zaspie?

Miejsca

Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

  • (4)

    Życzę pani prezydent połamania nóg w 2023 r. Może wtedy zrozumie, co oznaczają przejścia podziemne dla osób, które muszą poruszać się o kulach albo na wózku. Niespełna 3 mln nie potrafi znaleźć w budżecie miasta, a na podwyżki dla urzędników 7 mln od ręki wyciąga.

    • 22 29

    • Zamiast budowac przejscie naziemne (3)

      Lepiej zrobić windy przy podziemnych. Po co tam dowalać jeszcze jedne światła? Mieszkam na zaspie i często bywam w tej galerii, na pieszo i z wózkiem. Bardzo się cieszę że nie muszę czekać na światła w tych spalinach, tylko na luzie idę podziemnym. Dołożą przejście i światła, czas oczekiwania na przejazd się wydłuży, a co za tym idzie samochody sobie postoją, będzie więcej spalin, więcej wkurzonych kierowców, którzy będą przelatywać przez skrzyżowanie na "późnym zoltym" i zaraz byłoby więcej wypadków. Po co to komu. Mieszkańcy wcale nie chcą przejścia naziemnego, chcemy WIND w już istniejących podziemnych. Podobnie wojna o kładkę na zaspie. Po co ją likwidowac i robic przejścia naziemne:/ wyremontować i o nią dbać, tylko tyle i aż tyle

      • 14 5

      • Jasne. Jadąc z wózkiem cieszysz się z tunelu? Już to widzę

        • 3 5

      • A wózek dziecięcy nosisz na plecach po schodach z uśmiechem, że nie musisz czekać na światłach. Takie ściemy to wciskaj na zjeździe partyjnym.

        • 4 4

      • Osoby starsze dziękują za możliwość pokonania schodów :)

        Już widzę jak starsza osoba na kulach dziękuję za możliwość pokonania 100 schodków w obie strony :) zwłaszcza w zimie.

        • 1 1

  • Dobrze że na apanaże i doradców z fakturami na konsultacje jeszcze wystarczyło

    • 21 2

  • Ludzie to nie krety! (9)

    A co z matkami z dziećmi w wózkach?

    • 16 32

    • A bez wózków, bo ich nie stać na wózek?

      • 4 2

    • Jestem matka z dzieckiem w wozku (4)

      I bardzo się cieszę, że tam jest przejście podziemne. Stać z maluchem przy ruchliwym skrzyżowaniu, w hałasie i spalinach czekać na zmianę świateł i zastanawiać się, czy jakiś i**ota nie przeleci na czerwonym "bo się dopiero zapaliło miałem czas". W podziemnych zrobić windy i to będzie o wiele lepsze rozwiązanie.

      • 21 9

      • (1)

        Ciekawe kto zapłaci za te windy, jak nawet na namalowanie pasów nie ma pieniędzy. I co zrobisz jak winda się zepsuje

        • 2 7

        • Tam nie ma i nigdy nie było wind

          Więc nie trzeba za nic płacić

          • 5 0

      • Taaaa na pewno się cieszysz jak masz z wózkiem przejść tym tunelem. Niezła prowokacja

        • 6 9

      • Tak samo uwazam. Zdecydowanie bezpieczniej jest przejsc pod jezdnia. I tak, jestem matka z dzieckiem. Tu chociaz nie mam obaw ze jakas przepychajaca sie na linie startu emerytka wepchnie mi dzieciaka na jezdnie.

        • 7 5

    • (2)

      Słuchaj, matki z dzieckiem i tak mają już dużo przywilejów w tym kraju. W tunelach są zjazdy i podjazdy, więc niech z nich korzystają. Nikt nie każe chodzić z dzieciakiem do galerii.

      • 6 10

      • No pewnie, niech siedzą w domu. (1)

        I faktycznie, zjazdy i podjazdy, to ci dopiero przywilej. Napisz tylko komu dziękować.

        • 9 5

        • Szeroko pojętej władzy

          • 0 0

  • Super!!!!

    Wreszcie pierwsze normalna decyzja!

    • 29 10

  • Niech przelicza ile będzie kosztować (26)

    Budowa przejść naziemnych ( w miejscach gdzie są tunele ) oraz tuneli w miejscach gdzie są tylko naziemne. Oczywiście w całym Gdańsku. Zrobimy zrzutę ogólnoświatową. Można ja nazwać przykładowo( delikatnie nazywając ): wydajemy pieniądze na nikomu nie potrzebne głupoty.

    • 93 39

    • Przecież mamy środki z Polskiego Ładu. (1)

      Gdyby Gdańsk był bardziej spolegliwy, byłaby kasa na inwestycje.

      • 7 35

      • Polski Ład

        Znam dwie w miarę bogate osoby, które przez polski ład zmieniły sposób rozliczania z US. Zyskają na tym bardzo dużo. Znam wiele majętnych i każdy sobie to zoptymalizował np przechodząc na ryczałt i wyszło nawet lepiej jak na liniowym. Myślę, że wyszło jak zawsze. Chcieli zabrać bogatym, ale bogaci nie lubią być dymani. Wielu z nich płaciło uczciwie podatki, niestety do czasu. Najpierw tzw danina, a teraz kosmiczny ZUS. Niestety rykoszetem gminy dostały. Odpowiadając na Twój post.... z polskiego ładu to są tylko straty i nie ma czego rozdawać więc nie ma sensu podkulać ogon ;)

        • 3 2

    • Ograniczone myślenie (2)

      Spróbuj się tam przedostać będąc osobą ograniczoną ruchowo - o kulach lub na wózku. A potem sie zastanów że jest potrrzebne czy nie

      • 19 17

      • A jak to się działo do tej pory ze można było się tamtędy przedostać?

        • 1 0

      • Guzik mnie obchodzi, jak się kuternoga prześliźnie na drugą stronę. Wiem, że nie zamierzam za to płacić.

        • 0 0

    • wystarczy przestać dotować kierowców (5)

      i na wszystko pieniądze się znajdą!

      • 18 26

      • (4)

        Na razie dotują rowerzystów i muszą dostosować pojazdy komunikacji miejskiej do podwozu rowerów. Do tego co roku kupują przyczepę bo nie dają rady korzystać z drogich ścieżek rowerowych.

        • 18 9

        • Nie ośmieszaj się proszę (3)

          Nie uważam, ze wszystko da się załatwic rowerem, ale infrastruktura rowerowa kosztuje promil tego co samochodowa, to samo z utrzymaniem. Sam parking na 50 aut jest w stanie pomieścić wygodnie 500 rowerów.

          • 7 12

          • (2)

            Jesteś z pewnością rowerzystą. Co zatem proponujesz? Aby zlikwidować zupełnie ruch samochodowy?

            • 3 1

            • Nie. Po prostu chodzi o to, by zacząć obciążać użytkowników samochodów kosztami, które ich zachowania komunikacyjne generują (1)

              Wtedy wielu kierowców przesiądzie się na inne środki transportu. Wpływy z obciążania kierowców kosztami, które generują, można przeznaczyć na poprawę jakości infrastruktury i taboru alternatywnych rodzajów transportu w mieście., przede wszystkim na poprawę komfortu i bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów.

              • 2 8

              • To może zacznij obciążać rowerzystów korzystających ze ścieżek rowerowych które powstały przez rozebranie linii kolejowych? będzie akurat na walkę z wykluczeniem komnikacyjnym

                • 5 0

    • Opinia wyróżniona

      Żeby pokonać Al. Rczeczypospolitej na wózku trzeba jechać albo Kościuszki albo przy pętli tramwajowej (9)

      To jest odległość 1700 metrów bez ani jednego normalnego przejścia, Tak, to jest bardzo duża bariera dla niepełnosprawnych, szczególnie skandaliczna że to jest gęsto zaludniona dzielnica. Windy przy Jana Pawła niczego nie załatwiają bo są regularnie nieczynne. No ważne że kierowcy mają na te 1700 metrów bezkolizyjną autostradę.

      • 123 145

      • Rozwiązaniem jest winda albo podjazd jak przy Bramie Żuławskiej

        bez likwidacji przejazdów bezkolizyjnych. W Gdańsku już i tak mamy za dużo skrzyżowań ze światłami i musimy stać na każdym z nich, dlatego nawet te bezkolizyjne 1700 metrów jest na wagę złota.

        • 16 17

      • ok, niech będzie ale nie za taką kwotę - to nie jest rozrycie pół Zaspy tylko ułożenie/wylanie chodnika, puszczenie kabli do sygnalizacji i pomalowanie plakatówkami pasów

        • 8 3

      • (1)

        A spróbuj się dostać z jednej części Wrzeszcza na drugą? Linia kolejowa skuteczniejszą barierą niż owy tunel.

        • 9 5

        • Pod lub nad linią kolejową masz przejścia w poziomie jezdni

          Bez ani jednego schodka

          • 4 2

      • już widzę jak ide 1700 m (25 minut) w jedną stronę

        by skorzystać z przejścia dla pieszych aby przejść na drugą stronę
        hahahaha, abstrakcja ( średnia prędkość przeciętnego pieszego to 4-5 km/h)

        • 1 0

      • Mieszkam na Zaspie i do Kościuszki wcale nie jest daleko.

        • 4 2

      • To siedż w domu

        • 2 2

      • Bzdura do kwadratu

        Przy kładce na JP 2 są windy z których mogą korzystać niepełnosprawni.

        • 5 2

      • Więc mamy wydać 4 miliony złotych, aby kilku chromych mogło przejść przez jezdnię? Ty normalny jesteś?

        • 0 0

    • Buraczek z blachosmroda daje idealny przykład kim jest i głupoty poco przejscioa dla nietgo niepotrzebne bo on tylka z fotela (4)

      dla niego niepotrzebne bo on tylka z fotela nie rusza! a niepełnosprawnych jak widac ma gdzieś

      • 12 25

      • Blachosmrod bedzie smrodzil znacznie bardziej, a problem niepelnosprawnym rozwiazalaby tez wygodna rampa do istniejacych tuneli. (3)

        Ale Tobie przeciez nie chodzi o niepelnosprawnych, Ty sobie tylko nimi mordke wycierasz.

        • 24 9

        • Dzbanie tobie spaliny juz mózg zatruły niebedzie nic wiecej smrodził bo bedzie stał naswiatłach jak dzisiaj stoi (2)

          to ale najpier musial bys miec mózg by myśleć i tak chodzi tylko o bezpieczenstwo i wygode pieszych rowerzystów a przedewszystkim niepełnosprawnych co sa najbardziej dyskryminowani wtym miescie ale ty jestes zwykłym POkemonem bo wszedzie widzissz POlityke bo inaczej nie potrafisz taka masz nienawisz wpajaną przez POKOwców .

          • 6 18

          • no ty za to jesteś bardzo miłym pisiakiem czyż nie?

            widac to po twoim pełnym miłości wpisie.

            • 3 2

          • Daruj już sobie te chamskie odzywki. Nikt z nas nie jest dzbanem, nawet jeśli różne mamy zdania.

            • 2 0

  • A na wypas urzędników to jest?

    Dwulicowe postkomunistyczne stworzenia kłamią nam w oczy. Pieniądze są tylko na ich pałacyki...

    • 12 9

  • I bardzo dobrze! Dość tych fanaberii z budowaniem przejść naziemnych, gdy są podziemne.

    • 33 7

  • Lepiej wyburzccie tee syfiaste kladki nad jana pawla,zasypcie skarpy i zrobcienormalne przejscia!! (1)

    • 9 16

    • Sam się zasyp i już nie wyłaź

      • 0 1

  • A na stadion są (1)

    • 15 4

    • sa 24 mln

      a grają jak 4 liga

      • 0 1

  • Ale juz w centrum zrobili przejscie na tamte nie brakowało (2)

    • 12 3

    • I to niestety był błąd (1)

      • 5 3

      • Bardzo poważny błąd, który sparaliżował tak nam potrzebną komunikację zbiorową.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane