• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie nowego przejścia naziemnego na Zaspie. Brakuje pieniędzy na budowę

Krzysztof Koprowski
30 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (284)
  • Nowe przejście naziemne miało powstać na wysokości przystanku tramwajowego Bajana.
  • Nowe przejście naziemne miało powstać na wysokości przystanku tramwajowego Bajana.
  • Nowe przejście naziemne miało powstać na wysokości przystanku tramwajowego Bajana.

Gdańsk zawiesza realizację nowego przejścia naziemnego - w rejonie skrzyżowania al. Rzeczypospolitej z ul. HynkaMapka. Przyczyną jest znaczne przekroczenie kosztu niezbędnych prac budowlanych o ponad 2,8 mln zł. Inwestycja będzie wstrzymana bezterminowo - do czasu znalezienia dodatkowych źródeł finansowania zewnętrznego.



Czy należy zbudować przejście naziemne przy Galerii Zaspa?

Gdyby udało się dotrzymać pierwotnych założeń, obecnie na skrzyżowaniu al. Rzeczypospolitej z ul. Hynka w fazie końcowej byłaby budowa kolejnego przejścia naziemnego, pozwalającego ominąć niedostosowany do potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych tunel dla pieszych.

Przetarg na prace budowlane ogłoszono 20 maja br. Po miesiącu nastąpiło otwarcie ofert, a właściwie jednej oferty - spółki WPRD Gravel z Gdańska na kwotę 4 197 872,58 zł.

Jednocześnie urzędnicy poinformowali, że na ten cel zabezpieczono kwotę w wysokości 1 337 000 zł, a więc najtańsza i jedyna oferta przekroczyła budżet o ponad 2,86 mln zł. Postępowanie zostało ostatecznie unieważnione.

Planowany układ przejścia naziemnego (wraz z dojściem do peronów tramwajowych przystanku Bajana) i przejazdu rowerowego (przy jednoczesnej likwidacji pasów rowerowych w jezdni). Planowany układ przejścia naziemnego (wraz z dojściem do peronów tramwajowych przystanku Bajana) i przejazdu rowerowego (przy jednoczesnej likwidacji pasów rowerowych w jezdni).

Przetarg do powtórki, ale powtórki jednak nie będzie



W dobie szalejącej inflacji i rosnących kosztów pracy, taka sytuacja nie jest dużym zaskoczeniem. Najczęściej urzędnicy ogłaszają wówczas nowy przetarg z nadzieją na większą liczbę ofert wykonawców z niższymi cenami. Tak miało być również w przypadku skrzyżowania na Zaspie.

Na stronie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, koordynującej inwestycję, widnieje wpis datowany na 11 lipca br.:

- Z uwagi na fakt, że oferta znacznie przekraczała zakładany budżet przetarg został unieważniony. W najbliższym czasie [przetarg] zostanie powtórzony.
Do dzisiaj jednak nowe postępowanie przetargowe pozostaje nieogłoszone. I stan ten utrzyma się przez najbliższe miesiąca lub nawet lata.

- Zgodnie z obecnymi założeniami oraz sytuacją makroekonomiczną, skutkującą brakiem możliwości zapewnienia finansowania wyłącznie ze środków gminnych, realizacja zadania jest odłożona w czasie do momentu pozyskania dofinansowania ze źródeł zewnętrznych - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
Tak obecnie wygląda przejście podziemne na wysokości Galerii Zaspa. Tak obecnie wygląda przejście podziemne na wysokości Galerii Zaspa.

Niezbędne jest pozyskanie dodatkowego finansowania



"Źródłami zewnętrznymi" w tym przypadku mogą być środki np. z projektu unijnego (w ten sposób powstały przejścia naziemne przez Podwale Przedmiejskie) lub w ramach tzw. umów szesnastkowych z deweloperami, realizującymi inwestycje w bezpośrednim sąsiedztwie.

Do tego czasu najbliższym przejściem naziemnym, bez barier architektonicznych, pozostaje "zebra" na skrzyżowaniu Legionów-KościuszkiMapka, oddalona o ok. 250 metrów, co wydłuża dojście do cieszącej się popularnością Galerii Zaspa o pół kilometra.

Lokalizacja planowanego przejścia naziemnego. Już teraz układ sygnalizacji wstrzymuje tutaj ruch pojazdów. Lokalizacja planowanego przejścia naziemnego. Już teraz układ sygnalizacji wstrzymuje tutaj ruch pojazdów.

Nie tylko przejście, ale także zmiany w ruchu rowerowym



Warto przy tym zaznaczyć, że obecny układ sygnalizacji już teraz wstrzymuje ruch aut na al. Rzeczypospolitej na tyle długo, by w tzw. cieniu świateł wygospodarować czas dla pieszych, co najmniej przez jezdnię bliżej torów SKM.

Zgodnie z założeniami docelowej organizacji ruchu, oprócz przejścia dla pieszych, przewidywano likwidację pasów rowerowych w jezdni na rzecz wydzielonej drogi rowerowej.

Na przecięciu z torowiskiem tramwajowym zaprojektowano sygnalizatory ostrzegawcze "uwaga tramwaj" dla pieszych i rowerzystów.

Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie
Istniejące przejście podziemne stanowi znaczną barierę architektoniczną. Istniejące przejście podziemne stanowi znaczną barierę architektoniczną.

Przebudowa torowiska i przejazdów dla kierowców



Dojście do peronów planowano wykonać obustronnymi chodnikami z płytek betonowych (wzorem np. przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej). Droga rowerowa miała natomiast zostać ułożona z masy mineralno-bitumicznej (asfaltowej).

W zakresie robót zawarto także przebudowę torowiska w obrębie przejścia i skrzyżowania wraz z wymianą przejazdów gumowych na konstrukcję betonową. Uwzględniona była również wymiana izolacji stropu przejścia podziemnego, które nadal miało funkcjonować bez zmian po budowie przejścia naziemnego.

Dzielnice - wizje przestrzeni. Jak poprawić przestrzeń publiczną na Zaspie? Dzielnice - wizje przestrzeni. Jak poprawić przestrzeń publiczną na Zaspie?

Miejsca

Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (6)

    Wstyd dla władz miasta. Niech dotację na ECS zlikwidują, bo tam chodzi garstka siłą zapędzonych turystów, a tutaj tysiące mieszkańców na tramwaj.

    • 41 47

    • podobnie można powiedzieć o muzeach, teatrach i innych miejscach kultury

      już bym wolał żeby miasto sprzedało stadion komuś, kto zrobi z niego użytek, choćby za złotówkę

      • 12 6

    • te władze jeszcze nic nie zrobiły dobrego dla mieszkańców

      nie liczą się z ich głosem, a działają tu od dwudziestu lat, tylko nie w interesie mieszkańców.

      • 8 7

    • I to jest własnie przykład ze POlityka jest wazniejsza dla nich niż bezpieczenstwo !

      • 4 1

    • etaty (2)

      w ECS są etaty dla Kliki ,

      • 4 1

      • Podobnie jak w rządzie PiS (1)

        • 1 3

        • Jak PO rządziło

          To wszyscy w rządzie charytatywnie pracowali, szczegolnie Sławomir Nowak

          • 4 0

  • Jest przejście podziemne a chcą jeszcze zrobić naziemne. (37)

    Skąd taki trend sie pojawił ? Przecież lepiej bez świateł bezpiecznie przejść pod spodem.

    • 195 72

    • lepiej? co najwyżej dla samochodziarzy (20)

      90% pieszych i 100% rowerzystów wybierze przejscie, a nie tunel

      • 33 48

      • (15)

        jak zwykle piesi i rowerzyści mają w d... kierowców, więc bardzo dobrze ze nie powstanie kolejny spowalniacz i kolejne stworzenie niebezpieczeństwa na drodze.

        • 43 37

        • (5)

          Biedni kierowcy. Widać jak są skrzywdzeni na zdjęciach z góry. 90% przestrzeni miasta zdewastowana pod ich potrzeby, a na Legionów niewymiarowe drogi rowerowe i chodniki, że piesi nie mogą się swobodnie minąć.

          • 27 39

          • (2)

            Rowerzystom nie wystarczają jezdnie, chodniki, trawniki itd. Wszędzie im za wąsko, za ciasno. Ścieżką rowerowa po drugiej stronie ulicy, ale oni wolą po chodniku.

            • 16 11

            • (1)

              widzę ,że masz fobię antyrowerową, widać że lubisz facetów w obcisłych ciuszkach ale jak każdy krypto nie możesz sie do teog, przed sobą i innymi , przyznać. Patrząc z daleka widać ,ze lubisz. Nie broń się. Miłość nie ma granic.

              • 2 14

              • ....twoje...

                ...chore projekcje i ewidentnie skrzywiona psychika nikogo tu nie obchodzą i nie wnoszą tu nic do tematu, a swoje problemy z samoakceptacją i problemem z tożsamością płciową proszę wyartykułować u specjalisty psychiatrii ;)

                • 9 5

          • Jeżeli wolisz wdychać spaliny ruszającego auta to twoja sprawa. Ale wiedz, że auto ruszając zużywa ok 10 razy tyle paliwa, co przy jeździe jednostajnej.

            • 12 5

          • 90% przestrzeni miasta...

            Zeby chocby tylko w ramach hiperboli cos takiego napisac, to i tak trzeba byc niepelnosprawnym intelektualnie.

            • 2 5

        • tam już są świata, nie bój się - zdążysz na następne czerwone

          • 4 2

        • No i co za tego ,że powstanie. Będzie wygodniej pieszym, a oni są najważniejsi. Wystarczy wstawić światła na żądanie i nie będzie wiele ograniczeń, a jak sie okaże że samochody długo będą czekały to będzie oznaczało ,że przejscie było niezbędne. A ,że niezbędne jest to wiemy, poza paroma ludzimi z Kętrzyna czy Elbląga ktorzy to zjechali do miasta i kupili samochód i teraz przestali chodzić bo muszą 100m podjechać. Chodzili jak nie mieli samochodu.

          • 3 10

        • No tak. Kierowcy i ich samochody: (2)

          -smrodzą
          -trują
          -niszczą chodniki/trawniki
          -zabijają
          -paraliżują miasto i komunikacje publiczną
          -zajmują jakieś 90% przestrzeni miejskiej
          -są głównym beneficjentem budżetu miejskiego, a żadnych podatków nie płacą dodatkowo....
          i wiecznie roszczenia mają.....

          Tak autostrady w środku miasta im się po prostu należą bo są tacy poszkodowani. Nie to co piesi mają takie cudne tunele niech się cieszą że mają prawo w ogóle wyjść z domu.

          • 11 14

          • zapomniałeś dodać że przywożą ci żreć... (1)

            • 9 5

            • Tak, bo więszkość ruchu w mieście to cieżarówki i dostawczaki...

              co widać na zdjęciach.

              • 5 4

        • Dobrz, ze jest UE (3)

          Za 12 lat będzie można normalnie przejść bo tuskowe nie będą miały kasy na elektryka

          • 3 4

          • UE przetrwa kolejna dekade? Fiu, fiu, niezly fantasta nam sie objawil :) (2)

            • 2 3

            • Przetrwa, przetrwa, czego nie powiedziałbym o PiS (1)

              • 3 4

              • Niestety to akurat PiS ma wieksze szanse przetrwac.

                • 2 0

      • Ten portal (3)

        Jakiś czas temu zrobił badanie, ile osób korzysta z przejścia naziemnego / podziemnego przy forum. Odnajdź wyniki i przeproś

        • 13 13

        • Wielkie mi 'badanie' (2)

          Kiedy nie jestem przy Bramie Wyżynnej widzę, że 80%, jak nie więcej, korzysta z przejścia naziemnego a pozostali wybierają podziemne i to też głównie dlatego, że akurat idą do lub wracają z najniższego poziomu Forum Gdańsk i tak akurat jest najwygodniej.

          • 11 10

          • od dawna wszycy idą w wygodą dla pieszych, nie każdy chce/może łazić po schodach. Tu zabrakło kasy ale zrobią, bo wszystkie tunele muszą być zastąpione naziemnymi.

            • 4 7

          • Wspolna cecha wszystkich i**otow swiata - kiedy nie potrafia pogodzic sie z wynikiem, wtedy do d. jest badanie.

            • 2 2

    • Akurat tam przejście naziemne nie przeszkadzałoby, gdyż auta i tak stoją na światłach. A dla starszych osób, matek z wózkami czy niepełnosprawnych duże udogodnienie.....

      • 18 10

    • (2)

      Oczywiście masz dwie sprawne nogi i zdrowy kręgosłup oraz żadnej osoby pod opieką, która nie porusza się samodzielnie. Podobno empatii nie można się nauczyć w dorosłości, jeśli rodzice w tej kwestii zawiedli.

      • 21 6

      • (1)

        W przypadku przejść naziemnych nie chodzi o pieszych, tylko o rowerzystów. Piesi nigdy nie domagali się przejść naziemnych , w przeciwieństwie do lobby rowerowego.

        • 7 13

        • Tam jest już przejazd rowerowy

          • 3 0

    • (1)

      Być może najwyższy czas naprawić błędy przeszłości. To auta powinny jeździć w tunelach, a piesi chodzić po powierzchni. Proszę odwiedzić tak zbudowane miasto i się przekonać, że to dobre rozwiązanie.

      • 8 9

      • Które to miasto?

        • 1 0

    • (2)

      Tez nie rozumiem. Wystarczylaby winda lub dobry podjazd dla wozkow.

      • 13 7

      • (1)

        nie, nie wystarcza, nie widać kto jest w tunelu, a osoba starsza obawia się tuneli. Wiec 10 wind nie ziwększy poczucia bezpieczeństwa. Musi być naziemne.

        • 3 13

        • Czyli - windy z 10 sztuk

          Plus 20 członków elitarnych formacji zbrojnych. Wówczas naziemne nie potrzebne. Dodałbym jeszcze czerwone dywany , w ścianach wielkie akwaria a sufit - koniecznie z iluminacja nieba.

          • 6 2

    • (1)

      Dla wygodnych rowerzystów, oni mają problem z przeprowadzeniem roweru po schodach, albo z pojechaniem kawałek dalej na przejście naziemne.

      • 6 2

      • tu chodzi o pieszych nie o rowerzystów, bo tam jest cały czas przejazd dla rowerów. Nie ma dla pieszych.

        • 4 5

    • (1)

      Bezpieczniej w nocy jest górą. Poza tym tam jest przejazd już rowerowy i nikomu to nie przeszkadza, warto aby piesi też mogli wejsc do tramwaju i przejsc na zaspę wygodniej. A ,że sktócą czas przejazdu samochodom. No trudno. Piesi ważniejsi niż facet w samochodzie jadący dla wygody samochdem. Nie tylko jedna grupa ma mieć lepiej.

      • 3 6

      • Prejazd to tylko malunek na jezdni, ktora i tak tam byla, ktora i tak jest czescia skrzyzowania i jest objeta sygnalziacja

        Takze Twoje poza tym jest nonsensem, rowery jada w tym samym cyklu, w ktorym wyjezdzaja inne pojazdy spod etc. W wiekszosci za przejsciami naziemnymi opowiadaja sie tu ludzie ewidentnie ograniczeni intelektualnie, ktorzy nie rozumieja najprostszych zwiazkow czy zaleznosci. Nie dziwota, ze tak ciezko im przemowic do rozumu.

        • 1 2

    • Dokładnie (1)

      Rozumiem, że te aktualne tunele mogą nie być idealne, ale chyba taniej i sensowniej byłoby wydać pieniądze na ich dostosowanie do potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych, rowerzystów itp, niż budować kolejne pasy na górze.

      • 4 2

      • jest dokładnie na odwrót

        • 2 4

    • Jak czytam takie opinie to bliżej nam do Indii a nie do Europy zachodniej.

      Społeczeństwo nam się starzeje i będzie więcej osób niepełnosprawnych i starszych. Dla nich schody są problemem. A także dla kobiet z dziećmi. Miejmy trochę empatii.

      • 5 4

  • Bardzo dobrze (5)

    Szkoda tylko że nie wynika to ze słuchania mieszkańców, tylko braku pieniędzy w budżecie.

    • 65 19

    • Przejście podziemne gdzie nawet podjazd jest dla wózka to bariera architektoniczna (2)

      to w takim razie czym jest wyrwa w asfalcie albo po prostu brak dróg do nowych osiedli?
      Albo jak nazwać fakt, że połowa mieszkańców aglomeracji mieszka poza zasięgiem transportu publicznego?
      Jeśli to jest bariera architektoniczna, to ja domagam się likwidacji położonej kawałek dalej w stronę Przymorza zapory przeciwczołgowej!
      90% z nas mieszka/pracuje w miejscach, gdzie się chodzi po schodach a tu wielka bariera, bo trzeba jedno piętro zejść i wejść. Idiokracja w pigule.

      • 3 8

      • obyś musiał codziennie pokonywać to skrzyżowanie na wózku inwalidzkim (1)

        przejawiasz taką ignorancję na potrzeby innych że wprost życzę ci kalectwa abyś coś zrozumiał

        • 6 6

        • Obyś się odżywiał pozaustrojowo bla bla ble

          Miasto jest dla wszystkich a nie jakiejś wąskiej grupy o specjalnych potrzebach. Mamy pierdzilion ważniejszych problemów niż zaoszczędzenie inwalidzie paru metrów - np. od lat nie mogliśmy korzystać z SKM bo na peron nie było żadnego podjazdu dla wózka a windy nigdy nie działały.

          • 1 1

    • Dzbanie z blachosmrodów wmiescie korzysta obecnie tylko 40% mieszkanców pozostali POkemonie jada komunikacją miejską

      I chcą tego przejscia naziemnego .wiec własnie chodzi oto ze mieszkanców nie słuchaja i maja ich gdzies

      • 1 9

    • Masz osoby niepełnosprawne, starsze i kobiety z dziećmi.

      Dla nich warto robić przejścia naziemne.

      • 2 1

  • Dobrze bo jest podziemne (6)

    Ale na podwyższki płac to sobie mają!!!

    • 35 28

    • Rozumiem, że ty ze swoimi zdolnościami nie dostałeś nic? (2)

      • 3 5

      • (1)

        Nic nie rozumiesz

        • 2 2

        • Rozumiem, że jesteś tak beznadziejny, że w taki sposób cię doceniono, nic ci nie dając.

          • 0 1

    • W sedno!darmozjady sami sobie przyznali podwyzki-co za patologia.to tak jak by sedzia sam siebie sadzil buahaaa

      • 1 1

    • W sedno.co za patola bo sami sobie przyznali,to tak jak by sedzia sam siebie sadzil (1)

      • 1 3

      • Zero sam sobie sadzi i co?

        • 1 0

  • Zlicytować (2)

    urząd miejski, będzie na poprawienie jakości życia.

    • 38 6

    • To nie jest poprawienie tylko pogorszenie jakości życia! (1)

      • 1 3

      • Głos mieszkańców Banina nikogo tu nie interesuje. Wybierajcie sobie sołtysa.

        • 1 1

  • Kolejny raz Miasto udowadnia, że starszych, niepełnosprawnych i matki z wózkami ma w głębokim poważaniu... (1)

    Słabe to jest...
    Na loże na stadionie to pieniądze zawsze są. Wszystkie spółki komunalne łącznie wydały już na to grubo ponad 10 milionów złotych, starczyłoby na 4 takie przejścia z nawiązką. No ale lans ważniejszy. Miasto pokazuje jakie ma priorytety...

    • 45 100

    • Akurat madki z wózkami

      powinny być traktowane najgorzej jak się da.
      To jest najbardziej roszczeniowa grupa społeczna. Nawet rowerzyści się przy madkach chowają.

      • 0 2

  • (10)

    Lepiej tę kasę byłoby zagospodarować na budowę sygnalizacji na istniejących przejściach, np. Hallera - Żywiecka albo przy Wysepce w kierunku Oliwy.

    • 75 54

    • Żywiecka/Hallera....po co. Tam spokojnie się przechodzi, no chyba że człowiek nie patrzy .....

      • 12 16

    • (1)

      Nie, wszystkie przejscia muszą być naziemne. Wygoda dla osób starszych bo one mają duzo ograniczeń z przemieszczaniem się, windy nie wystarczą, bo te osoby boją sie przejsc podziemnych. Po prostu nie widzą co sie dzieje u dołu lub co może byc jak trafią na jakiegoś czuba. Sami sam na sam poza zasięgiem wzroku innych. Poza tym często problemem jest chodzenie po schodach.

      • 3 14

      • Problem z windami polega raczej na ich awaryjności. A potem miesiącami czy latami nikt ich nie naprawia.

        • 3 0

    • Dała urzędnikom podwyżki to i pieniędzy nie ma na potrzeby mieszkańców (2)

      • 3 5

      • (1)

        A co zazdrościsz tej marnej podwyżki? Przy obecnej inflacji to raczej obniżka pensji

        • 3 3

        • Inflacji zrobionej przez nieudolność pis, dodajmy.

          • 5 1

    • lecz sie

      lecz sie zrobimy ci przejście między kuchnia a salonem

      • 4 12

    • lepiej bys sie głupota nie chwalił

      • 2 8

    • (1)

      Wysepka to obraz rozpaczy i braku znajomości przepisów przez kierowców - przechodzę lub przejeżdżam rowerem i wszscy trąbią zamiast hamować bo myślą że tu nie ma przejścia

      • 0 3

      • Chodzi o to przejscie bez sygnalizacji przez trzy pasy jezdni i jeszcze na srodku szykany?

        • 4 0

  • Przejścia nie będzie (2)

    ale będę za to częściej was pozdrawiać na fejsbuczku z różnych fajnych miejsc na świecie, walcząc o demokrację.
    Serdecznosci

    • 45 60

    • Fanzolisz...

      • 6 8

    • Przejscia nie będize na razie, ale zrobią. Jak nie ma kasy bo PiSowska drożyzna jest wszechobecna, to nie przeskoczysz i tyle. Od 1.01 zacznie brakować o wiele wiecej i będą ciać co się da.

      • 5 3

  • To drobiazg (3)

    Przejście to pikuś. Najważniejsze, że jest 7 mln na festiwale muzyki dawnej i jeszcze dawniejszej dla trzech fundacji i kilkuset słuchaczy. To jest ważne.

    • 51 56

    • Muzyka jest super... (2)

      A przejście niepotrzebne!

      • 7 2

      • (1)

        To ją dotuj

        • 1 3

        • Wolę muzykę dotować niż jakieś przejścia bo masz taki kaprys

          • 1 0

  • Ale na zdrowe love zawsze będzie. (5)

    • 47 20

    • Liepiej na chore wg PiS (3)

      • 6 7

      • Chorzy to za lewaki na glupi leb (1)

        • 5 7

        • Chorzy to za prawaki na glupi leb

          :lol:

          • 0 2

      • Teczowcu co ma pis do przejscia naziemnego tu rzadzi PO a chory to jesteś ty z głupoty i nienawiści

        • 4 5

    • duginovve trolle prestiżovve

      to dopiero inwestycja - za 40 tysięcy pięć lat się pultaja

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane