- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (309 opinii)
- 2 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (13 opinii)
- 3 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (112 opinii)
- 4 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (295 opinii)
- 5 Trójmiejskie mola, których już nie ma (103 opinie)
- 6 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (107 opinii)
Nie będzie nowego przejścia naziemnego na Zaspie. Brakuje pieniędzy na budowę
Gdańsk zawiesza realizację nowego przejścia naziemnego - w rejonie skrzyżowania al. Rzeczypospolitej z ul. Hynka. Przyczyną jest znaczne przekroczenie kosztu niezbędnych prac budowlanych o ponad 2,8 mln zł. Inwestycja będzie wstrzymana bezterminowo - do czasu znalezienia dodatkowych źródeł finansowania zewnętrznego.
Przetarg na prace budowlane ogłoszono 20 maja br. Po miesiącu nastąpiło otwarcie ofert, a właściwie jednej oferty - spółki WPRD Gravel z Gdańska na kwotę 4 197 872,58 zł.
Jednocześnie urzędnicy poinformowali, że na ten cel zabezpieczono kwotę w wysokości 1 337 000 zł, a więc najtańsza i jedyna oferta przekroczyła budżet o ponad 2,86 mln zł. Postępowanie zostało ostatecznie unieważnione.
Przetarg do powtórki, ale powtórki jednak nie będzie
W dobie szalejącej inflacji i rosnących kosztów pracy, taka sytuacja nie jest dużym zaskoczeniem. Najczęściej urzędnicy ogłaszają wówczas nowy przetarg z nadzieją na większą liczbę ofert wykonawców z niższymi cenami. Tak miało być również w przypadku skrzyżowania na Zaspie.
Na stronie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, koordynującej inwestycję, widnieje wpis datowany na 11 lipca br.:
- Z uwagi na fakt, że oferta znacznie przekraczała zakładany budżet przetarg został unieważniony. W najbliższym czasie [przetarg] zostanie powtórzony.
Do dzisiaj jednak nowe postępowanie przetargowe pozostaje nieogłoszone. I stan ten utrzyma się przez najbliższe miesiąca lub nawet lata.
- Zgodnie z obecnymi założeniami oraz sytuacją makroekonomiczną, skutkującą brakiem możliwości zapewnienia finansowania wyłącznie ze środków gminnych, realizacja zadania jest odłożona w czasie do momentu pozyskania dofinansowania ze źródeł zewnętrznych - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
Niezbędne jest pozyskanie dodatkowego finansowania
"Źródłami zewnętrznymi" w tym przypadku mogą być środki np. z projektu unijnego (w ten sposób powstały przejścia naziemne przez Podwale Przedmiejskie) lub w ramach tzw. umów szesnastkowych z deweloperami, realizującymi inwestycje w bezpośrednim sąsiedztwie.
Do tego czasu najbliższym przejściem naziemnym, bez barier architektonicznych, pozostaje "zebra" na skrzyżowaniu Legionów-Kościuszki
Nie tylko przejście, ale także zmiany w ruchu rowerowym
Warto przy tym zaznaczyć, że obecny układ sygnalizacji już teraz wstrzymuje ruch aut na al. Rzeczypospolitej na tyle długo, by w tzw. cieniu świateł wygospodarować czas dla pieszych, co najmniej przez jezdnię bliżej torów SKM.
Zgodnie z założeniami docelowej organizacji ruchu, oprócz przejścia dla pieszych, przewidywano likwidację pasów rowerowych w jezdni na rzecz wydzielonej drogi rowerowej.
Na przecięciu z torowiskiem tramwajowym zaprojektowano sygnalizatory ostrzegawcze "uwaga tramwaj" dla pieszych i rowerzystów.
![Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3315/150x100/3315908__c_116_14_905_653__kr.webp)
Przebudowa torowiska i przejazdów dla kierowców
Dojście do peronów planowano wykonać obustronnymi chodnikami z płytek betonowych (wzorem np. przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej). Droga rowerowa miała natomiast zostać ułożona z masy mineralno-bitumicznej (asfaltowej).
W zakresie robót zawarto także przebudowę torowiska w obrębie przejścia i skrzyżowania wraz z wymianą przejazdów gumowych na konstrukcję betonową. Uwzględniona była również wymiana izolacji stropu przejścia podziemnego, które nadal miało funkcjonować bez zmian po budowie przejścia naziemnego.
![Dzielnice - wizje przestrzeni. Jak poprawić przestrzeń publiczną na Zaspie?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3341/150x100/3341711__c_111_53_911_659__kr.webp)
Miejsca
Opinie (284) ponad 10 zablokowanych
-
2022-12-30 17:49
Chyba
Rdnych z Gdańska połamało z tymi przejściami naziemnymi.Po co było wydawać gruba kasę na przejścia podziemne,żeby na nich budować naziemne.Idżcie do lekarza od głowy wszyscy radni i włodarze miasta
- 4 3
-
2022-12-30 17:53
mo derator - ty jesteś id i o ta
- 3 0
-
2022-12-30 18:01
Przejście naziemne jest jak najbardziej uzasadnione. Jestem kierowcą, i tak często stoję na czerwonym świetle, w między czasie piesi mogą przejść sobie po pasach.
- 2 2
-
2022-12-30 18:34
Kolejny chory pomysł gdańskich drogowców.
- 3 1
-
2022-12-30 18:46
No i dzięki Bogu
Ludzie, tramwaje i pociągi powinni chodzić pod spodem, bo na tunele dla aut nie ma co liczyć w tym millennium
- 1 1
-
2022-12-30 18:58
Odczepcie sie od wiaduktu
I za ta kasę zróbcie przejście
- 1 0
-
2022-12-30 19:13
Co za obsesja z tymi przejściami naziemnymi
Niepełnosprawnym to przejście jest potrzebne jak rybie ręcznik, a reszcie mieszkańców - tym bardziej. Zacznijcie wydawać kasę na lepszą komunikację miejską, a nie na wymyślania i pierdoły w postaci tych przejść nad istniejącymi tunelami.
- 2 5
-
2022-12-30 19:43
Gratulacje
Może w zamian zrobić jeszcze jedną ścieżkę rowerową na 3 Mają. Są już dwie więc trzecia jest niezbędna. Proponuję pomiędzy pasami drogi. Do Siego Roku
- 1 2
-
2022-12-30 20:16
Miejsca jest sporo na mniej strome schody
W Oliwie od strony wschodniej nie ma schodów. Ideał to nie jest ale lepszy niż windy
- 2 1
-
2022-12-30 20:49
Przejścia naziemne to jakaś plaga w Gdańsku (1)
Może prokuratura powinna zaintersować się zbędnymi remontami drogowymi?
To jawne trwonienie pieniędzy- 2 1
-
2022-12-30 22:30
Takie rzeczy tylko w Gd. w innych miastach gdzie tylko możliwe funkcjonują w najlepsze tunele i kładki.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.