• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie zmian po wypadku na kontrbuspasie

Michał Sielski
9 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Do wypadku bezsprzecznie doszło z winy kierowcy samochodu osobowego.
  • Do wypadku bezsprzecznie doszło z winy kierowcy samochodu osobowego.
  • Do wypadku bezsprzecznie doszło z winy kierowcy samochodu osobowego.

Nie będzie zmian na kontrbuspasie po czołowym zderzeniu autobusu z samochodem, w efekcie którego ucierpiały cztery osoby. - Oznakowanie jest jednoznaczne i bardzo dobrze widoczne - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.



Jakie zmiany należy wprowadzić na kontrbuspasie?

Przypomnijmy: do czołowego zderzenia autobusu z samochodem osobowym na kontrapasie na ul. ChwarznieńskiejMapka w Gdyni doszło w piątek, 5.03.21 r.

Jako pierwsi poinformowali nas o nich czytelnicy Raportu z Trójmiasta przez panel poinformuj nas.

Ranne zostały cztery osoby: kierowca i pasażer samochodu oraz pasażerka i kierowca autobusu. Dwie osoby trafiły z obrażeniami do szpitala.

- Z kamer monitoringu wynika, że na jezdnię, którą jechał autobus w stronę centrum, korzystając z włączonego kontrapasa, wjechał kierujący autem, próbując wyprzedzać inne auto. Doszło do czołowego zderzenia - informuje Hanna Wyszyńska z ZDiZ w Gdyni.
W czasie wypadku włączony był kontrbuspas, którym autobusy jeżdżą w stronę centrum głównie podczas porannych godzin szczytu. Zajmują wtedy lewy pas jezdni, która poza szczytem prowadzi w kierunku Chwarzna. O wszystkim informuje oznakowanie pionowe i poziome, a także powtarzane co kilkaset metrów znaki nad oboma pasami ruchu.

Już w czasie wdrażania tego rozwiązania słychać było wątpliwości co do tego rozwiązania. Niektórzy komentatorzy twierdzili, że przyzwyczajeni do lekceważenia znaków polscy kierowcy doprowadzą tam wcześniej czy później do tragedii. Przez wiele miesięcy nie doszło tam jednak do żadnego wypadku, choć kierowcy nie raz łamali tam przepisy.

Władze Gdyni: kontrbuspas jest bezpieczny



Mimo tego władze Gdyni nie planują zmian na kontrbuspasie. Na pewno z niego nie zrezygnują, nie będzie też nowego oznakowania.

- Oznakowanie jest bardzo jednoznaczne i bardzo dobrze widoczne. Świadczy o tym choćby fakt, że przez cały czas funkcjonowania kontrbuspasa, czyli przez prawie dwa lata, nie doszło wcześniej do podobnego zdarzenia. Nawet w newralgicznym okresie, gdzie zmieniona organizacja ruchu w tym miejscu była nowością - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Opinie (360) ponad 20 zablokowanych

  • Swietojanska bedzie a w zasadzie juz jest nastepna

    • 2 0

  • Cawniaczek z mazdy, myślał że co jego przepisy drogowe nie obowiązują (1)

    Przez dwa lata nie było wypadku, ale tzw polski cawniaczek zawsze się znajdzie, szczególnie żenujące są te tłumaczenia że nie wiedział. Q wa, wszyscy kierowcy wiedzą a ten typ nie wiedział i nic nie widział biedactwo.

    • 0 5

    • No cóż. Albetrem Ensteinem nie jesteś

      A skądże. Wiedział doskonale i rozbił auto ryzykując życie z premedytacją.

      • 1 0

  • kontrabus

    Gonimy chiny w irracjonalnych pomysłach, w których cierpią ludzie dla dobra ogółu. Faktycznie to jedynie " Janusz" mógł wpaść na taki pomysł. Tak to jest jak ktoś bez odpowiedniej rzetelnej wiedzy i doświadczenia otzymuje stołek, odwala swoją robotę, żeby móc zająć się swoimi prawdziwymi pasjami - chlaniem i odpoczynkiem.

    • 3 0

  • Dodatkowe oznakowanie

    Jadąc tamtedy dzisiaj popatrzę, czy faktycznie oznakowanei jest takie oczywiste dla osoby, która się właśnie dowiedziała o tym rozwiązaniu (ja, mieszkanka Gdyni), ale już mam wątpliwości. Może pomogłoby oświetlenie na wysokości oczu, umieszczone na bocznych barierkach po obu stronach jezdni w stałych odległościach na całej jej długości. Takiej sygnalizacji nie sposób nie zauważyć. Jeśli nie mam tam tablicy informacyjnej na początku drogi, to też warto by było postawić. To, ze w ciągu dwóch lat był tam tylko jeden wypadek, nic nie znaczy, bo piszecie, że ludzie jednak nieświadmomie wjeżdżają tam pod prąd. Pewnie ja też do tej pory to robiłam.

    Jeśli chodzi o krytykę samych kierowców: jeśli ktoś zroibił prawo jazdy 20, 30 lat temu i dawnej, nie jest na bieżąco z takimi nowinkami (zakładam, ze nowi kierowcy poznają takie rozwiązania na kursach), to naprawdę nie jest jego wina. I trzeba to wziąć pod uwagę. Jest takie zjawisko, jak jeżdżenie na pamięć i każdy z nas może się dać na to złapać, bo taka jest ludzka natura. A więc przede wszystkim, dobre oznakowanie, zeby zminimalizować ryzyko, a i tak co jakiś czas ktoś będzie miał coś do wyklepania : )

    • 3 0

  • ?

    ile ludzi musi zginąć żeby te niespotykane nigdzie indziej w Polsce eksperymenty zakończyć? Skoro miasto nie stać na rozwiązanie rozładowujące korki, to niech nie ratuje się eksperymentami do których kierowcy w Polsce nie są przyzwyczajeni. Jak ktoś zgonie to żaden z urzędników nie poniesie konsekwencji.

    • 4 0

  • wydziwiajcie urzędasy jeszcze bardziej

    • 5 0

  • kontrbus pas

    gdzie oni mozgi maja takie wynalazki wprowadzac zamiast budowac obwodnice witomina

    • 5 1

  • co za pajac wymyslił

    takie rozwiazanie zeby autobusy jeździły pod prąd. Chyba jakiś gimbus z Kartuz

    • 3 1

  • Niezgodny z przepisami (1)

    Art. 10 p. 4. Konw. Wiedeńskiej. Jeżeli droga ma dwie lub trzy jezdnie, żaden kierujący nie powinien korzystać z jezdni przeciwnej do tej, która odpowiada kierunkowi ruchu.
    Bez wyjątku i dotyczy też buspasów. Oznakowanie jest przyczyną wypadku.

    • 4 0

    • qui pro quo

      chyba pasy ruchu a nie jezdnie?

      • 1 0

  • Ten kontrbuspas to porażka 100 lecia Gdyni

    To tak jakby 4 latka wysłać samego na przejście bez świateł przez 3 pasmowa jezdnie. Można, tylko po co?

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane