• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie daj się zabić!

Tadeusz GRUCHALLA
2 kwietnia 2004 (artykuł sprzed 20 lat) 
W Polsce rocznie dochodzi do ponad 60 tys. wypadków drogowych, w których ginie prawie 6 tys. osób, a 55 tys. doznaje obrażeń ciała. Doświadczenia krajów zachodnich dowiodły, że mimo wzrostu motoryzacji można skutecznie ograniczać liczbę ofiar wypadków. Jeśli jednak sytuacja szybko się nie poprawi, do 2010 roku na polskich drogach zginie około 40 tys. osób. Jutro rozpoczyna się IV Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego pod auspicjami Europejskiej Komisji Gospodarczej.

Tegoroczony IV Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego potrwa do 11 kwietnia i upłynie pod hasłem "Szacunek to bezpieczeństwo". We wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej prowadzone będą kampanie na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego.Przede wszystkim będą ukierunkowane na walkę z agresywnym zachowaniem kierowców.

Wypadki kosztują Polaków ponad 12 mld zł rocznie, czyli 2,7 PKD, nie uwzględniając innych kosztów, które prawie te straty podwajają. Do tego dochodzą straty, których nie da się przeliczyć na złotówki czy euro. Życie wielu rodzin i ich bliskich na skutek wypadków zamienia się często w koszmar. Zwłaszcza gdy giną niewinni ludzie.

"Bezpieczeństwo ruchu drogowego - mity i rzeczywistość" - to książka, w dystrybucji której uczestniczy Shell, jeden z patronów akcji. To pierwsze tego rodzaju opracowanie wydane w Polsce. W sposób zwięzły, ale przekrojowy dokonuje analizy sytuacji na polskich drogach. Przedstawia przyczyny i skutki wypadków, podaje statystyki. Znalazły się w niej konkretne propozycje działań i długotrwałych strategii, które mogą przyczynić się do poprawy stanu bezpieczeństwa.

- Książka trafiła do osób, które mogą przyczynić się do tego przedsięwzięcia - mówi Alfred Kubczak, rzecznik prasowy Shell w Polsce. - Otrzymali ją przedstawiciele władz centralnych i lokalnych, parlamentarzyści, środowiska naukowe, organizacje pozarządowe oraz osoby ze świata biznesu. Mamy nadzieję, że uda się nam zaprosić wszystkie te środowiska do wspólnej dyskusji. Największą nadzieję pokładamy w mediach, które mogłyby stać się moderatorem dyskusji.

Autorem książki jest prof. Ryszard Krystek, koordynator zintegrowanego programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Gambit, realizowanego pod patronatem polskiego rządu. Od jutra także na wszystkich stacjach Shella prowadzona będzie dystrybucja specjalnych ulotek.

Po okresie kryzysu w latach 80. nastąpił gwałtowny wzrost liczby wypadków drogowych i ich ofiar. W 1991 r. Polska osiągnęła najwyższy dotąd poziom zagrożenia w ruchu drogowym: 7901 śmiertelnych ofiar oznaczało wskaźnik 22 zabitych rocznie na 100 tys. mieszkańców. Obecnie wskaźnik ten zmalał do 15 zabitych na 100 tys. mieszkańców, co placuje nas na pozycji średniej krajów UE. Jednak najlepsze pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego kraje świata, jak Szwecja, Wielka Brytania czy Holandia osiągnęły już wskaźnik poniżej 6.

Nad przebiegiem gdańskiej akcji patronat objął prezydent Paweł Adamowicz. Jutro inauguracja rozpocznie się Gdańskim Rajdem Samochodowym. Rozpocznie się w samo południe na pasie startowym na Zaspie. Będą też wirtualne tory jazdy, będzie ukryta kamera, drogowe niespodzianki, a na zwycięzców zmagań czekać będą nagrody i upominki. Organizatorami są Instytut Transportu Drogowego, Ośrodek Szkolenia Kierowców Credo i Pomorski Ośrodek Ruchu Drogowego w Gdańsku.
Głos WybrzeżaTadeusz GRUCHALLA

Opinie (196)

  • do Alfer

    tak....trzeba wreszcie z tym gejuksem skonczyc raz na zawsze!!!!
    musi odejsc bo jest zerem!!!

    • 0 0

  • Ktoś kto wyraża tego typu opinie i nie ma dość odwagi by sie podpisać (choćby nickiem) jest tylko i wyłącznie nie wartym uwagi małolatem :P

    • 0 0

  • gallux

    Ile kilometrów przejechałeś kierując samochodem do tej chwili?
    Stale wypisując swoje teksty na tym portalu raczej nie masz czasu na jazdę samochodem.

    Głupio Ci pisać w tym temacie jako niedzielnemu kierowcy.
    A powstrzymać się nie możesz.

    he!he!he!he!he!he!he!he!he!he!he!he!he!he!he!he!he!he!

    Jeszcze jedno
    SOPOT jest wąskim gardłem hamującym ruch w Trójmieście, które nie ma nawet zjazdu na obwodnice.

    • 0 0

  • Gallux

    Ale nie musisz obrazac kobiet i nazywac ich babami w wozach z dyszlem. Zachowuj się troszke i przestań sie przechwalac co to nie Ty bo pewnie małym fiatem jezdzisz a rzucasz się bo na innym forum znowu Cie zwyzywali.

    • 0 0

  • Gallux

    Jeno Ci napiszę bo juz teraz to sprowokowałes mnie do tego.
    Jeszcze nie ma Wielkanocy a ty o babach piszesz to po pierwsze. Jaki jest Twój staz jako czynny kierowaca(czy tylko teoretyk). Po trzecie czy ktos jeżdzi żółtym czy rózowym samochodem to jego wybór( wiecej tolerancji bo np. w Niemczecj jezdzi sporo aut o dziwnych kolorach) A po czwarte pzrypuszczam ,że gdybys miał moim autem sam pojechac to chyba byś spanikował.
    Oj wiecej pokory Panie starszy
    Bez urazy :)

    • 0 0

  • niestety, nie wystarczy jeździć "zgodnie z przepisami" żeby zdać egzamin...
    szczególnie na tej porypanej Oruni :P
    egzaminator zależnie od widzimisię może oblać za "za dużą" lub "za małą" dynamikę jazdy... a to już pozostawia duuuże pole do popisu :( bo to odczucie wyjątkowo subiektywne

    • 0 0

  • no widzisz gallux

    a nie mowiłam Ci, ze to ja mam rację :D

    • 0 0

  • Moby Dick

    Tyle literówek - wyluzuj - bo przez galluxa zawału dostaniesz.

    • 0 0

  • kierowca karetki

    Cóz, każdemu się może wkraść błąd . Nie rozumiem tylko jaki zawał przez Galluxa. Sam wyluzuj bo Ci się cisnienie podnosi. Jutro weekend.

    • 0 0

  • Moby Dick

    Cóż za "potworem" poruszasz się po naszych drogach skoro na sam jego widok można spanikować ?? Jeżdzę codziennie tak jak i Ty Spacerową więc będę się rozglądał z kobietą w WIELKIEJ TERENÓWCE :-))

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane