• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie płaćmy mandatów, to może też podatków?

Michał Sielski
12 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Radny walczy o fotoradary na Grunwaldzkiej w Oliwie

Skoro kierowcy lamentują, że sieć radarów i samochodów z fotoradarami to zamach na ich kieszenie, to może przestańmy też płacić podatki, robić przeglądy samochodów i jeździć w dzień z zapalonymi światłami? Jak anarchia, to na całego.



Internauci przekazują sobie zdjęcia samochodów Inspekcji Transportu Drogowego, by ostrzec innych. Tu na Estakadzie Kwiatkowskiego w Gdyni. A może by tak po prostu... przestrzegać przepisów? Internauci przekazują sobie zdjęcia samochodów Inspekcji Transportu Drogowego, by ostrzec innych. Tu na Estakadzie Kwiatkowskiego w Gdyni. A może by tak po prostu... przestrzegać przepisów?
Drogi kierowco, reanimowałeś kiedyś człowieka? Ja tak i niestety nie udało się go uratować. Zabił go kierowca, który jechał za szybko. Gdy usłyszał, że około 20-letni chłopak nie żyje, padł na kolana i wył jak maltretowane zwierzę. Zabił go przez własną głupotę. Spieszył się. Nie wiem, czy został za to skazany, czy siedział w więzieniu, czy jeździ teraz wolniej. Wiem jednak, że musi z tym żyć - i to jest fakt.

Ja też się często spieszę - przecież w Polsce praktycznie nie ma autostrad, a pozostałe drogi są w fatalnym stanie. Też przekraczam więc dozwoloną prędkość, co jest czasami skrajnie nieodpowiedzialne, bo pal licho moje życie i zdrowie, ale mogę przecież zrobić krzywdę komuś innemu. Efekt - ostatni mandat to 8 punktów i 300 zł. Nagranie przez jadący za mną samochód policyjny nie pozostawia złudzeń: zasłużyłem - i to jest fakt.

Przekraczasz dozwoloną prędkość?

Według danych policji 43 proc. wypadków w Polsce zdarza się z powodu nadmiernej prędkości. Oczywiście nie jest to jedyna przyczyna, bo od samego przyspieszenia samochody się nie zderzają i nie wjeżdżają w pieszych na przejściach. Ale droga hamowania przy dwukrotnym przekroczeniu prędkości zwiększa się trzykrotnie. Tak, tak, to nie pomyłka. Przy 50 km/h wynosi ona 26 m, przy 100 km/h to już 77,8 m - i to również jest fakt.

Podobno z faktami się nie dyskutuje, więc sprawdźmy odczucia. Częsty zarzut przeciwników coraz większej kontroli kierowców jest taki, że fotoradary umieszczone są w kuriozalnych miejscach, które wcale nie są niebezpieczne. To prawda, już nie są. W 2008 r. zbadano ponad 60 proc. miejsc, w których stały fotoradary, czyli w sumie 743 w całej Polsce. Ilość wypadków spadła tam o 17,2 proc., ucierpiało w nich 23,8 proc. mniej osób, było o 21,6 proc. mniej zabitych - to dla tych, którzy ciągle powtarzają, że nikt nie udowodnił tego, że instalacja fotoradarów poprawia bezpieczeństwo.

Kolejny zarzut - nieoznakowane samochody z fotoradarami nie wpływają na poprawę bezpieczeństwa. Co więcej, samochody Inspekcji Transportu Drogowego nawet nie zatrzymują kierowców, tylko wysyłają do domu mandaty - co również ma być dowodem, potwierdzającym tezę o zerowym wpływie na prewencję. Ale czy na pewno? Karniści od lat powtarzają, że nic nie wpływa tak na ograniczenie przestępstw i wykroczeń, jak nieuchronność kary. A nieoznakowane samochody z fotoradarami właśnie tę nieuchronność stwarzają. Są doskonałą bronią na tych, którym - tak jak i mnie - zdarza się przyspieszać tuż po minięciu radaru. Bo teoretycznie mogą być wszędzie.

A może znaki z ograniczeniami są postawione w kuriozalnych miejscach, w których stoją tylko po to, by łapać Bogu ducha winnych kierowców, łupić ich kieszenie i załatać w ten sposób dziurę budżetową. Nie twierdzę, że takich miejsc nie ma. Pewnie się zdarzają, ale skoro prawo jest złe, to trzeba je zmienić, a nie łamać. Podobnie z przepisami. Bo idąc tym tokiem rozumowania, równie dobrze można nie zapinać pasów (przecież to moje życie), nie zapalać świateł w dzień (przecież mam biały samochód, widać go z daleka), a może też nie płacić podatków (bo za wysokie i niesprawiedliwe), a kwiaty dla żony wyrywać z miejskiego klombu. Absurd? Oczywiście.

Żebyśmy się dobrze zrozumieli - doskonale rozumiem oburzenie hipokryzją obecnego rządu. Tekst Donalda Tuska, że tylko facet bez prawa jazdy może stawiać fotoradary, pamiętają przecież wszyscy. Tylko że hipokryzja (dla mnie to synonim słowa "polityka") nie zmienia faktu, że polskie drogi są dużo bardziej niebezpieczne niż te w innych europejskich krajach (w 2012 r. doszło do 36,5 tys. wypadków, zginęło 3,5 tys. osób, a 45 tys. zostało rannych). I brak autostrad jest takim samym usprawiedliwianiem jak okradanie pracodawcy, "bo na zachodzie za to samo płacą więcej".

Skoro już chcemy być takimi Europejczykami, to wprowadźmy przepisy innych krajów. Np. te z Norwegii, gdzie za przekroczenie prędkości o ponad 30 km/h traci się prawo jazdy na kilka miesięcy. A może przetransponujmy do nas wzorce szwajcarskie: za przekroczenie prędkości o 40-80 km/h w stosunku do ograniczenia, w zależności od typu drogi, sąd ma obowiązek ukarać kierowcę co najmniej rocznym pobytem w więzieniu. Tak, tak: obowiązek, bo wcześniej nie musiał, a tylko mógł. Drakońskie prawo? Drogi w Szwajcarii są jednymi z najbezpieczniejszych na świecie. Niech każdy sam sobie odpowie czy tylko z powodu sieci autostrad - których w innych krajach też nie brakuje.

Projekt Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zakłada kilka nowelizacji prawa. M.in. odbieranie prawa jazdy za podwójne przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym, zainstalowanie kolejnych 160 fotoradarów oraz zwiększenie liczby policjantów i radiowozów z wideorejestratorami.

Opinie (538) ponad 20 zablokowanych

  • najśmieszniejsze jest to, że napinający się teraz mistrzowie kierownicy... (2)

    ... co to z Gdańska do Warszawy na "siódemce" w 2,5 godziny dojeżdżają, ci wszyscy co mówią o sobie "jeżdżę szybko ale bezpiecznie" jak tylko wyjadą poza granice Polski prędzej zapełnią pieluchę niż odważą się w mieście jechać 51 km/h. A już najbardziej mnie śmieszą ci którzy powtarzają mit o braku ograniczeń na autostradach w Niemczech. Członkowie tzw grupy w d był g widział. Jak ktoś pojeździł trochę po Niemczech to wie, że na głównych autostradach, nawet jeśli są 3 pasy ruchu, zazwyczaj jakieś ograniczenie stoi i to często do 120 czy 100 km na godzinę (oraz bardzo popularne w Niemczech 80 w czasie deszczu). Z mojego doświadczenia wynika, że główne autostrady mają na przynajmniej 50% odcinków mają ograniczenia! I jakoś nie zdarzyło mi się abym widział polską rejestrację na samochodzie przekraczającym o 30 czy 60 km/h dozwolony limit... dziwne?

    • 7 10

    • no to chyba (1)

      sam należysz do grupy w d był g widział

      • 2 4

      • W 2012 roku przejechałem kilka razy wzdłuż Niemcy, dwa razy wzdłuż Francję i Hiszpanię, po razie Słowację, Czechy, Austrię i Słowenię - potwierdzam. Polacy są mocni w gębie i na drodze tylko w Polsce. Za granicą trzęsą równo portkami...

        • 3 2

  • stek bzdur

    Cały ten artykuł to jedna wielka bzdura napisana przez kogos kto nigdy niee byl ani w szwajcarii ani w norwegi i opiera swoje tezy wlasciwie nie wiadomo na czym bo napewno nie na doswiadczeniu z za koła. Pozdrawiam

    • 6 4

  • To nie prędkość zabija (3)

    ale ludzka głupota i niedostosowanie do warunków na drodze!

    • 5 1

    • Do Ja (1)

      " i niedostosowanie do warunków na drodze!" czyż nie dotyczy prędkości, tylko i wyłącznie? Pomyśl chwilę

      • 2 0

      • A na bezpieczną jazdę składa się tylko prędkość? A włączenie świateł przeciwmgłowych przy słabej widoczności, żeby nikt Ci w d*pę nie wjechał, bo Cię nie zauważył, zmiana opon z letnich na zimowe w odpowiednim momencie to nie jest dostosowanie się do warunków na drodze?

        • 1 0

    • Prędkość pomaga głupocie się wykazać! Jedziesz wolniej - zatrzymasz się albo uratujesz sytuację po głupim manewrze...

      A jak jedziesz szybko - kaplica!

      • 0 0

  • Tusko matoły wybrały Tuska a teraz sie burza ze ich wykiwał i wprowadza,z nimi walke

    Prawda jest taka jak tusk przestał limuzynami sie rozbijac tylko latas samolotami na koszt podatnika to juz pzrestało mu na kierowcach wyborcach zależeć!!Dodatkowo brakuje kasy bo nieudacznicy wybudowali stadiony i potrzeba kasy na budowe i utrzymanie to zpalcą kierowcy A bezpieczeństwo to tylko wymówka!!

    • 8 2

  • FOCUS ITD tez LAMIE PRZEPIS - Nie mozna stac w tym miejscu !

    Co jest gorszym przewinieniem? Przekroczenie predkosci o 20km/h przez kierowce ktory zamiast tylko patrzyc na predkosciomierz oglada sie tez w okolo czy nieprawidlowo zaparkowane auto strozow prawa???

    • 8 0

  • Droga hamowania

    Czy szanowny autor może nas poinformować na jakiej podstawie wyliczył drogi hamowania?? Jeśli druga dotyczy odległości z czasem reakcji to czemu przy pierwszej jest ona pominięta?? Więcej konsekwencji dziennikarzyno bo w kwestiach technicznych głupoty piszesz... Reszta natomiast to subiektywna ocena każdego użytkownika drogi. Fakt jednak jest taki, że jak będziemy wiedzieli, że możemy zostać ukarani (tylko bez wiedzy gdzie nas złapią) to na 100% zaczniemy jeździć wolniej. Do tego niech pijanym zabierają samochody (nawet firmowe lub znajomych), a za przekroczenie prędkości x2 prawka. Od razu zaczniemy jeździć wolniej i tak naprawdę czas podróży (zwłaszcza na krótkich odcinkach typu 200 czy 300 kilometrów) nie wydłuży się w znacznym stopniu. Dlaczego taki wniosek?? Proste: przeliczcie ile czasu jedziecie poniżej 90 km/h, a ile powyżej 110km/h

    • 3 1

  • Tusk zmarnował nasze podatki na stadiony a teraz owsiak musi na szpitale zbierac!!

    Daltego lepiej wywalic Tuska cała reszte cwnaiczków posłów i nieplaci c podatków ludzie 10 razy rozsondniej by te pieniadze wydali

    • 7 2

  • zyjemy w Polsce !!! (2)

    Nie interesuje mnie Norwegia i Europa interesuje mnie Polska i to że z jednego końca Polski na drugi jedzie sie cały dzień. Interesuje mnie tylko to jak dotrzeć na drugi koniec Polski bezpiecznie i szybko. Wypadki są i będą jak nie chcemy wypadków to zlikwidujmy środki transportu. Nie wychodźmy z domu bo to niebezpieczne, można sie potknąć o krzywy chodnik. Ja proponuje wprowadzić podatek chodnikowy niech każdy pieszy płaci za korzystanie z chodnika i mamy dziurę w budżecie załataną .

    • 6 6

    • trzeba było nie dać zgnoić OLT EXPRESSa (1)

      nielegalne i niebezpieczne przejazdy nie są kluczem do cywilizacji i szybkiego przejazdu z końca na końca Polski!

      trzymajmy kciuki za Polski Bus, bo nasze parchy i hieny usiłują udupić także Sir Briana!

      • 1 1

      • kasa z mandatów jest potrzeba na spłacenie kredytów za budowe stadionów

        oraz na ich co roczne utrzymanie!

        • 1 0

  • Ambulansik

    A ja się ciesze jak taki osły co sie wszędzie spiesza muszą szukać miejsca na jezdni lub jezdzą po krawęznikach jak jadę swoim ambulansem na sygnale.

    • 1 2

  • CB radio (2)

    Wg mnie zbedna rzecz, mieszkam poza Polska, jak opowiadam ludziom, ze w Polsce kierowcy jezdza z CB radiem to kazdemu kopara opada, bo nigdzie indziej tego nie ma i dziwia sie po co im ten wynalazek..

    • 3 1

    • i tu sie z toba niezgodze kolego ,ja gdy kupila auto to od razu sie zaopatrzyłam w Cb radio ,bardzo mi pomaga ,bo wtedy unikam mandatów i punktow:)

      • 2 4

    • ciekawe gdzie mieszkasz w Nigeri?...

      jak bys nie zauważył kolego ten zbedny wynalazek po czesci wplywa na bezpieczeństwo na drodze... nie raz słeszałem na "zbednym" cb jak kierowcy sami organizowali akcje aby poskromic pirata drogowego czy podobnego typu akcje. pozatym cb to nie tylko informacja o tym gdzie stoi policja. I jeszcze jednopowiedz gdzie mieszkasz bo jest wiele krajow gdzie uzywa sie cb....

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane