• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niebezpieczne rowery

Maciej Goniszewski
8 lipca 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
W ciągu trzech dni zginęli dwaj rowerzyści. Do obydwu wypadków doszło z powodu nadmiernej prędkości rowerów, utraty równowagi i upadku. Tragedii można byłoby uniknąć, gdyby obaj rowerzyści mieli kask ochronny i używali hamulców.

Do pierwszego wypadku doszło 2 lipca w miejscowości Rozpędziny (powiat kwidzyński). Mężczyzna jadąc rowerem z góry przewrócił się tak nieszczęśliwie, że doznał bardzo poważnych obrażeń i zmarł w szpitalu. Drugi wypadek miał miejsce 5 lipca. 15-letni gdańszczanin jechał rowerem betonową drogę z fortów przy ul. 3-ego Maja. Na łuku drogi stracił panowanie nad rowerem, zjechał na pobocze, przeciął pas zieleni i spadł z 7-metrowej skarpy na betonowy chodnik. W stanie krytycznym z obrażeniami głowy i klatki piersiowej został przewieziony do szpitala wojewódzkiego, gdzie zmarł.

Niestety nie są to pierwsze takie zdarzenia w tym roku. Do końca czerwca rowerzyści byli sprawcami 83 wypadków drogowych, w których 6 osób zginęło a 79 zostało rannych.

- Bardzo dużo dzieci nie wyjechało na zorganizowany wypoczynek - stwierdza nadkom. Gabriela Sikora, rzecznik Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku. - Dla nich wakacje w domu będą okazją do nieustających podróży rowerami, wycieczek pieszych, zabaw na rolkach. Trzeba pamiętać, że osoby do 18 lat muszą posiadać uprawnienia do kierowania rowerem. Pamiętać również należy o bezpieczeństwie. Podczas kierowania rowerem należy zachować umiar w prędkości. Jazda z nadmierną prędkością jest niebezpieczna nie tylko dla samego rowerzysty, ale również dla innych uczestników np. pieszych. Rower powinien być sprawny, by móc bezpiecznie wyjechać nim na ulicę i wyposażony w światło białe lub żółte skierowane do przodu, dzwonek, światło czerwone (może być migające) i czerwone światełko odblaskowe skierowane do tyłu o kształcie innym niż trójkąt oraz przynajmniej jeden, skutecznie działający hamulec. I jeszcze jedno - pomimo braku w przepisach unormowań dotyczących obowiązku posiadania przez rowerzystę kasku ochronnego, ochraniaczy na kolana i łokcie, gorąco polecamy ich używanie nawet w upalne dni. Nie należy ich traktować tylko jako drogich gadżetów - są to elementy, które wpływają na bezpieczeństwo.

Okazuje się, że szczególnie niebezpiecznym miejscem dla rowerzystów jest nadmorska ścieżka rowerowa.

- Pojechałem wczoraj pierwszy raz na tą ścieżkę i więcej tam nie pojadę - mówi Robert Bracki, 14-latek z Gdańska. - To jest tor wyścigowy. Jechaliśmy spokojnie z kolegą i nagle zaczął nas wyzywać jakiś dziadek, ponieważ według niego jechaliśmy za wolno. Zrównał się ze mną i chciał mnie popchnąć. Ale nie trafił, stracił równowagę i zderzył się z osobą nadjeżdżającą z naprzeciwka. Chwilę później zderzyliśmy się z chłopakiem, który jechał tak szybko, że nie zdążył wyhamować. Tam jest niebezpieczniej niż koło mojego domu, gdzie nie ma ścieżek rowerowych.
Maciej Goniszewski

Opinie (248)

  • Oto Polska właśnie

    Robiono kiedyś badania, jak zwykła nieuprzejmość i nieżyczliwość lub zwykłe chamstwo na drodze, tak częste w Polsce wpływa na poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Okazało się, że jest ono jednym z głównych czynników sprzyjających powstawaniu wypadków. I tym się różnimy od krajów Zachodu. Nawet ta dyskusja pokazuje, jak wiele jest agresji i braku zrozumienia dla innych uczestników ruchu. Gdy dziecku jadącemu rowerkiem na ścieżce spadną okulary, wnet doskoczą do niego i jego matki rośli cykliści i w grubych słowach będą edukować, że nie można blokować ścieżki, a okulary trzeba zostawiać w domu. Znajdą się zapewne tacy, którzy czym prędzej zgniotą kołami swojego roweru okulary, zanim dziecko zdąży po nie sięgnąć, oczywiście także w celach edukacyjnych żeby szczyl lub bachor zapamiętał na całe życie a mamuśka, aby ze swoim bękartem chodziła do piaskownicy a nie na ścieżkę rowerową, przecież trzeba czuć wiatr we włosach, żaden gówniarz nie będzie w tym przeszkadzał. A wszystkie stare raszple i dziadków do geriatryka wysłać, żeby się po ścieżce z żółwią prędkością nie szwędali. Oto Polska właśnie.

    • 0 0

  • ŚCIEŻKI NADMORSKIE

    ŚCIEŻKI ROWEROWE W PASIE NADMORSKIM SĄ BARDZO NIEBEZPIECZNE, PĘDZĄ TYMI ROWERAMI JAK BY ICH KTOŚ GONIŁ, A NA PASY NIKT NIE ZWRACA UWAGI, W NIEKTÓRYCH MIEJSCACH SĄ ONE NIE ODDZIELONE OD CHODNIKA CO NIESTETY SPRZYJA WYPADKOM, NA ZASPIE KOŁO ETC PRAKTYCZNIE BRAK JEST CHODNIKA MA ON SZEROKOŚĆ OKOŁO 1 METRA, I TO WŁASNIE JEST DOŚĆ DENERWUJĄCE

    • 0 0

  • Zmiany dla rowerzystów w Kodeksie Drogowym
    dla rowerzystów z 1 stycznia 2002 r

    Ustawa z dnia 6 września 2001 r. O zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. Nr 129, poz. 1444) wprowadziła duża ilośc zmian dla rowerzystów.



    Włączanie się do ruchu

    Wprowadzono zastrzeżenie, że przepis o włączaniu się do ruchu rowerzysty wjeżdżającego ze ścieżki rowerowej na jezdnię nie dotyczy wjazdu na jezdnię na przejeździe dla rowerzystów, likwidując tym samym sprzeczność z przepisem określającym pierwszeństwo rowerzysty na przejeździe przed innymi kierującymi.

    Rozszerzono pojęcie włączania się do ruchu o wjazd z drogi dla rowerów na pobocze.

    Ustępowanie miejsca

    pieszy idący po drodze dla rowerów - nadjeżdżającym rowerom (nie dotyczy to osób niepełnosprawnych),

    kierujący rowerem korzystający z chodnika, drogi dla pieszych (drogi oznaczonej znakiem C-16 "droga dla pieszych") lub drogi dla rowerów i pieszych (drogi oznaczonej niebieską tarczą z symbolami znaków C-13 "droga dla rowerów" i C-16 "droga dla pieszych" oddzielonymi poziomą kreską) - pieszym.

    koniec cytatu
    widzisz tam gdzie matołku słowo ścieżka??
    a czy my nie dyskutujemy przypadkiem o ścieżce przy bulwarze która rzeczona ścieżka w przepisach jest drogą dla rowerów i pieszych????
    nie wiem czy masz prawo jazdy, ale u mnie dać ci rower to umarł w butach:(

    • 0 0

  • zauważ buraku, ze mojej niepełnosprawności określonej jako umiarkowana nie ujrzysz, zatem nawet na twojej o*****ej drodze jestem w prawie:)

    dociera? bo jak nie to dotrze wespół z dużymi kosztami:)

    • 0 0

  • do Mirka

    masz racę z ograniczeniem do 20 km/h ale!
    kretyni wśród "bajkerów" są i będą

    • 0 0

  • Mirek

    Trochę się mylisz.
    Pretensję o okulary miała z tego co czytałem emerytka.
    Ja miałem podobny przypadek z emerytem ale go zignorowałem.
    Tak to już jest w tym wieku.

    • 0 0

  • musi dotrzec do jednej pały z drugą, że matka z dzieckiem na drodze czy starszy człowiek "złośliwie" blokujący JEGO DTOGE to nie zawsze są debile zazdroszczący drutów tylko LUDZIE często WOLNIEJSI OD CIEBIE MISTRZU CHAMSTWA ale nie znaczy że GORSI wale na korbe:)

    • 0 0

  • piesi i rowerzyści sa ludźmi i to nie tedy przebiega podział, ale miedzy spokojnymi a chamskimi
    spokojny ustąpi, poczeka, przepuści
    chamski wydrze ryja bo w swoim mniemaniu ON zawsze ma racje a inni się nie licza bo mu przeszkadzają
    a najbardziej boli brak kultury u kobiet :(

    • 0 0

  • i ostrzżenie

    GNOJU
    na bajku nie myśl sobie jak jedziesz to świat jest twój!

    • 0 0

  • Alez gallux - niepelnosprawnosci umyslowej nie widac na pierwszy rzut oka. Wiec moze powinnismy wprowadzic jaskrawe oznaczenia na plecach i brzuchu dla galluxa. A jesli wleziesz komus prosto pod kola to nawet jesli jestes sliniacym sie kretynem bez jednej nogi, to do wypadku i tak dojdzie. Przepisy zobowiazuja obie strony do zachowania ostroznosci. I jesli jej nie zachowasz, to nawet jesli jestes wyzej wymienionym kretynem, to i tak wina bedzie twoja lub twojego opiekuna.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane