• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niepewna przejezdność Trasy Kaszubskiej w czerwcu. Opóźnione prace w Gdyni

Patryk Szczerba
3 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Przejazd odcinkiem Chwaszczyno - Kamień

Zapowiadana przejezdność odcinka Trasy Kaszubskiej między Gdynią i Strzebielinem w czerwcu staje się coraz mniej realna. Wykonawca prac przyznaje, że prace zahamowała wojna na Ukrainie i rosnące koszty. - Jesteśmy bardzo blisko momentu uzyskania przejezdności, ale nie da się określić konkretnej daty - wskazują drogowcy.



Jak reagujesz na opóźnienia związane z Trasą Kaszubską?

  • Trasa Kaszubska to najbardziej oczekiwana przez kierowców droga na Pomorzu, od czasu otwarcia S7 między Gdańskiem i Elblągiem.
  • Budowa 42-kilometrowej trasy między Gdynią a drogą krajową nr 6 trwa od marca 2019 r. i będzie kosztować co najmniej 1,5 mld zł (prawie połowa pochodzi z UE).
  • Pierwotnie miała być przejezdna przed końcem 2021 r., ale terminu nie udało się dotrzymać
  • Jako powód wskazywano pandemię oraz odkrycia archeologiczne, które wstrzymały prace
.

Trasa Kaszubska: wszystkie informacje o inwestycji



Prace na węźle Wielki Kack





Trasa Kaszubska: do końca czerwca miała być przejezdność do Strzebielina



W kwietniu przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad informowali, że do końca czerwca 2022 r. trasa od Gdyni aż do Strzebielina - a więc miejscowości za Szemudem - będzie przejezdna.

Zresztą według kontraktu prace na odcinku nieco krótszym, bo z Gdyni do Szemuda, wykonywane przez firmę Polaqua, powinny zakończyć się do 24 czerwca.

Wszystko wskazuje na to, że termin po raz kolejny nie zostanie dotrzymany.

Jakie odcinki są gotowe?



Odcinek I, między Szemudem i granicą z Bojanem, znajdujący się poza miastem, mający długość blisko 14 km jest skończony. W najbliższych dniach ma zostać zgłoszony wniosek do inspektora nadzoru budowlanego o pozwolenie na użytkowanie.

Odcinek II, pomiędzy granicą z Bojanem i Gdynią do węzła Wielki Kack, wciąż jest w budowie. Węzeł Wielki Kack i Węzeł Dąbrowa to miejsca, gdzie robotnicy pracują obecnie najbardziej intensywnie.

- Prowadzimy prace mostowe i drogowe. W tej chwili kończymy roboty konstrukcyjne w zakresie obiektów i przystępujemy do robót wykończeniowych. Poziom zaawansowania na tym odcinku można ocenić na 80 proc. - mówi Wojciech Cywiński z firmy Polaqua.

Co jest potrzebne do przejezdności Trasy Kaszubskiej?



Cywiński tłumaczy, że aby uzyskać przejezdność, konieczne jest zakończenie robót na tzw. Trasie Chwaszczyńskiej, czyli od węzła wielki Kack, przez węzeł Dąbrowa do Chwaszczyna. Brakuje tu wciąż podbudów i warstw bitumicznych. Natomiast na węźle Wielki Kack trwają roboty wykończeniowe na sześciu obiektach oraz fragmentach Obwodnicy Trójmiasta.

Ukończenie tych prac pozwoli na zlikwidowanie tymczasowego ronda w ciągu ulicy Chwaszczyńskiej.

- Wtedy przełożymy ruch na docelowe łącznice już nowo wybudowanego węzła. Czekamy też na pomysł poprowadzenia ruchu po trasie Gdynia-Chwaszczyno, która ma teraz jedną jezdnię - uzupełnia Tomasz Studnicki, inżynier z biura kontraktu.

Co spowodowało opóźnienie prac?



Jako powody opóźnień wskazywana jest przede wszystkim wojna na Ukrainie, a konkretnie odpływ robotników z tego kraju i wzrost kosztów materiałów budowlanych.

- Staramy się maksymalnie przyspieszyć prace. Działamy w warunkach wojennych. Wojna na Ukrainie spowodowała odpływ pracowników, opóźnienia w dostawach i horrendalnie wysokie koszty. Zarówno roboty wykończeniowe na mostach, jak i roboty konstrukcyjne na drogach musimy wykonać w tym samym czasie, a później jeszcze trzeba uzyskać pozwolenia na użytkowanie - dodaje Wojciech Cywiński.
Intensywne prace trwają wciąż m.in. na wiaduktach. Intensywne prace trwają wciąż m.in. na wiaduktach.

Przejezdność na całym odcinku Gdynia-Szemud albo wcale



Podkreśla, że bez zapewnienia przejezdności zarówno poza Gdynią, jak i w Gdyni nie będzie sensu otwierania całego odcinka i dopuszczenia go w pełni do ruchu.

- Założyliśmy uzyskanie przejezdności pod koniec czerwca, by ulżyć turystom, którzy tu przyjadą, ale jest wiele zagrożeń, które powodują, że może się nie udać. Potrzebna jest intensywna praca - kończy.
Terminem, który wymienia się obecnie, są "wakacje". Jesienią prace na całym odcinku mają zostać zakończone.

Warto przypomnieć, że oficjalnie prace na odcinku Gdynia-Szemud według kontraktu powinny zakończyć się do 24 czerwca. Po tym terminie inwestor, czyli GDDKiA, formalnie może zacząć naliczanie kar.

- Wykonawca wniósł jednak roszczenie dotyczące samego węzła Kack i tego, co znaleziono w ziemi. Znajdowała się tam komora, która nie była zainwentaryzowana na mapach. Trwa rozpatrywanie tego wniosku. Mobilizujemy wykonawcę, by puścić ruch jak najszybciej - wskazuje Piotr Michalski, rzecznik GDDKiA.


Trasa Kaszubska: co powstaje


Odcinek Gdynia-Szemud - 22 km:
  • trzy węzły: mniejszy w Koleczkowie i dwa duże w Chwaszczynie oraz Gdyni-Wielkim Kacku,
  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • na odcinku Chwaszczyno-Gdynia-Wielki Kack oraz na odcinku Obwodnicy Trójmiasta w obrębie węzła Gdynia-Wielki Kack - będą po trzy pasy na długości ok. 2,9 km.
Powstanie 37 obiektów inżynierskich, w tym mosty, estakady, 22 wiadukty, 2 przejścia podziemne i kładki dla pieszych. Oprócz drogi ekspresowej zbudowanych zostanie ok. 12,2 km dróg lokalnych i ok. 15,3 km dróg zapewniających dojazd do nieruchomości pozbawionych dostępu do drogi publicznej przez budowę drogi ekspresowej. Do tego ok. 1,3 km dróg służących obsłudze trasy. Podróżujący będą mogli skorzystać z dwóch miejsc obsługi podróżnych zlokalizowanych w pobliżu miejscowości Kamień.

Odcinek Szemud-Luzino - 10,3 km:
  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • węzeł Szemud na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 224.
Powstaną 22 obiekty inżynierskie, w tym dwa mosty i dwie estakady. Oprócz trasy głównej zostaną przebudowane drogi o długości ok. 5 km i wybudowane nowe, zapewniające dojazd do nieruchomości oraz służące obsłudze trasy o długości ok. 10 km.

Odcinek Luzino-Bożepole - 10,4 km:
  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • trzy węzły drogowe: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino,
  • obwód utrzymania drogi ekspresowej przy węźle Luzino,
  • miejsce obsługi podróżnych.


Miejsca

Opinie (332) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (15)

    Ukraina,koszty...fajnie,tłumaczenie wykonawcy....może jeszcze inflacja w Turcji?A może tak dajcie umowy o pracę...a nie śmieciówki...komedyja.

    • 200 29

    • oni mają wieczne k.... problemy (1)

      przecież tam nikt nic nie robi.

      • 37 1

      • W Bojanie też tylko spacerują...Prace nad tym mostem to trwały "wieki". Nic przez długi czas nie posuwało się do przodu.

        • 1 0

    • teraz budowlaniec chce pracowac jak urzędnik 8h i 10 przerw na kawe i papiersoa, a zarabiać jak inżynier/lekarz (3)

      • 13 7

      • (1)

        Za ciężką pracę fizyczną należy się godziwe wynagrodzenie.

        Jakoś w Norwegii nie ma absurdalnych sytuacji, gdzie ktoś zarabia 10x więcej od kogoś.
        Każdego stać na godziwe życie.

        • 10 0

        • Dokładnie. Mamy już dużo kast a od paru lat dołączyli informatycy po 30 tysiecy/MC. Nierówności w placach w Polsce są straszne.

          • 8 1

      • Niestety gnom warszawski taki model wprowadził

        A bezmózgie klakiery popierają ten cyrk. Dajdzie 2 tysie plus i będzie jeszcze gorzej. No inwakacje za free dla ukraińców

        • 6 2

    • Co ty wiesz o życiu, że się odzywasz? (2)

      Siedzi dziad zamknięty w swojej małej życiowej bańce, świata nie poznaje, rozwijać się nie chce, ale zdanie ma na każdy temat. Typowy Polak.

      • 7 13

      • (1)

        Oj nie zatrudniam 100000 osób.

        • 0 5

        • Ty nikogo nie zatrudniasz, nawet samego siebie

          • 5 0

    • Wodeczka już nieżle wchodzi na rodos. (2)

      Ahahahaha.

      • 7 2

      • Już dawno weszła

        i to z przytupem.

        • 2 0

      • Julka z UG? Ta z Tindera?

        • 5 2

    • Ciekawe, jak jest opóźnienie inwestycyjne w Gdańsku to zawsze winna jest Dulkiewicz

      • 2 1

    • Za pisowców nic nie jest pewne

      oprócz wysokich podatków i biedy micharyżu+.

      • 3 2

    • Masz rację Sven, ten PiSowski nierząd nic nie potrafi dopilnować.

      • 0 0

  • Mnie już nic nie zaskoczy (5)

    Skoro 300 m drogi w Rębiechowie można robić przez ponad miesiąc to co dopiero Trasa Lęborska. Polski drogowiec to ciężko pracujący drogowiec. W Rebiechowie pracują od 8 do 15. Sterowanie świateł oczywiście działa 24 godziny. Polska, tu chce się żyć!

    • 148 5

    • Nikt ciebie (2)

      Tu nie trzyma, jedź najlepiej do Rosji. Tam jest miejsce wuborcow tuska

      • 8 33

      • Tak jest,to są pogrobowcy PZPR.

        • 5 3

      • Dembil

        • 0 0

    • (1)

      300 m w miesiąc. To bardzo szybko. 100 m. Opackiej w takim samym czasie.

      • 5 1

      • 10m

        Przy Stenie 3 lata. To jest hit

        • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Opóźnienia to nie problem (19)

    Najważniejsze żeby skończyli.

    W innych miejscach w Polsce firmy schodzą z budów i ich nie kończą ze względu na wzrost kosztów materiałów i robocizny.

    Wolą zapłacić kary niż wtopić miliony na kontraktach.

    • 177 129

    • Powiedz gdzie schodzą??? (4)

      • 21 10

      • Na psy.

        • 19 2

      • Internetu nie masz?

        Poszukaj sobie

        • 6 7

      • Nie POwie, bo zmyśla. (1)

        • 3 5

        • W TVPiS nie mówią?

          • 2 2

    • (3)

      Nie, nie problem. To zapraszam na Dąbrowę. Nawet w niedzielę rano ciężko stąd wyjechać. I tak od dwóch lat i niewiadomo ile jeszcze.

      • 39 5

      • no to jeśli Polaqua zejdzie z budowy to będzie większy, nie sądzisz?

        • 9 3

      • Rowerem nie stoisz w korku (1)

        Polecam

        • 5 8

        • Jeżdżę rowerem, ale nie jak leje w poziomie, nie w eleganckich ciuchach i nie jeszcze w kilku innych sytuacjach.

          • 8 2

    • To jest problem! Ile można czekać???

      • 21 3

    • zmiany

      zmiany sa miara postepu

      • 3 1

    • (2)

      Znaczy się robią nam łaskę, że pracują? Mamy ich całować po nogach? Choć to byłoby trudne, bo tam może dwie osoby na budowie.

      • 6 11

      • w dalszym ciągu nie łapiesz? (1)

        oni mają pokrywać różnicę w cenie materiałów? Taka cwana jesteś? To może im jeszcze hutę stali każ postawić żeby mieli materiał...

        • 10 7

        • Trzeba było skończyć w pierwotnym terminie, to by się nie załapali na takie podwyżki.

          • 2 2

    • (2)

      kary powinny być za opóźnienie takie żeby taka firma już nigdy nie wchodziła na takie prace

      • 3 12

      • (1)

        Nie ma żadnego opóźnienia. Następnym razem niech zamawiający lepiej przygotuje dokumentacje to budowa będzie szła sprawniej

        • 3 13

        • to zobaczymy na koniec czy nie będzie jak zrobią za pół roku albo i później, dokumentacja to szukanie wyjścia awaryjnego terminy i tak są wydłużane o zimy a ich praktycznie nie było także nie chrzań głupot jak się nie znasz na budowlance

          • 4 3

    • Problem

      Akurat wielki problem, jak codziennie przeciętnie traci się 1.5 godziny na stanie w korkach!

      • 2 3

    • Nie bedzie zadnych kar. Umowa jest tak podpisana, ze cala odpowiedzialnosc spada na podwykonacow. To jest mis na miare mozliwosci.

      • 0 0

  • Gdyby skończyli na czas tj. w pierwotnym terminie to.... (3)

    ...efekt inflacji tak bardzo by ich nie dotknął, wtedy nie było jeszcze wojny na Ukrainie. Czyli chytry 2 razy traci, bo cwaniaki myśleli, że jak nie dotrzymają terminu to najwyżej się aneksuje i jakoś to będzie. A tu ZONK. Koszty rosną, wojna wybuchła i jest klops. Gratuluję decydentów w tej firmie. Zaraz ktoś napiszę, że przecież jeszcze COVID....taaa jasne. Tych kilkunastu pracowników, których tam widzę każdego dnia na pewno robi taką różnicę, że prace spowolniły o kilkanaście miesięcy... Bujać to my, a nie nas.

    • 222 5

    • polaqua :) (1)

      • 15 0

      • I jeszcze mosty nam budują a nie wiadukty... paranoja

        • 3 0

    • terminy

      Przypominam,że trasa ta miała być już otwarta w Listopadzie zeszłego roku,takie były pierwotne plany, ponadto dodam,że tak szybko jak ją otworzą to tak szybko zamkną ze względu na jakość wykonania itd

      • 2 0

  • sie potrafi (1)

    widać..

    • 22 1

    • albo można jak Horała , dużo gadać nic nie robić a kasa leci

      • 1 0

  • ,,,,,,

    Czyli wszystko po staremu Alleluja i dalej czekamy .

    • 60 3

  • Tam od początku jest dwunastu ludzi na budowie. (1)

    To też przez wojnę?

    • 153 4

    • nie , przez 500 + wszyscy to wiedzą, wolą bumelować niż pracować

      • 3 1

  • Ręcę opadają !

    Co za ściema, droższe materiały. Niby jaki to ma wpływ, kasy zabrakło?. Lepiej byłoby choć napisać, że macie problemy z dostępnością, to by lepiej brzmiało, a nie takie ściemnianie !. Wojna jako przyczyna, no nie wytrzymie, standard, to zatrudnijcie Polaków,... . Proszę napiszcie coś sensownego, po prostu prawdę.

    • 133 7

  • To już w styczniu były bajki

    Gdyby nie ta wojna to by trzeba było zwalić na stronie co ją imperialiści z samolotów zrzucają

    • 114 4

  • Drogowcom tak jak rolnikom zawsze wiatr w oczy ! (4)

    • 107 2

    • I jeszcze górnikom (1)

      • 15 0

      • Nauczyciele też wiecznie pokrzywdzeni

        • 6 8

    • I susza nie zapomnjj

      • 6 0

    • zapomniałeś dodać o tych wszystkich, co od dwudziestu lat dokładają do interesu

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane