• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niepewna przejezdność Trasy Kaszubskiej w czerwcu. Opóźnione prace w Gdyni

Patryk Szczerba
3 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Przejazd odcinkiem Chwaszczyno - Kamień

Zapowiadana przejezdność odcinka Trasy Kaszubskiej między Gdynią i Strzebielinem w czerwcu staje się coraz mniej realna. Wykonawca prac przyznaje, że prace zahamowała wojna na Ukrainie i rosnące koszty. - Jesteśmy bardzo blisko momentu uzyskania przejezdności, ale nie da się określić konkretnej daty - wskazują drogowcy.



Jak reagujesz na opóźnienia związane z Trasą Kaszubską?

  • Trasa Kaszubska to najbardziej oczekiwana przez kierowców droga na Pomorzu, od czasu otwarcia S7 między Gdańskiem i Elblągiem.
  • Budowa 42-kilometrowej trasy między Gdynią a drogą krajową nr 6 trwa od marca 2019 r. i będzie kosztować co najmniej 1,5 mld zł (prawie połowa pochodzi z UE).
  • Pierwotnie miała być przejezdna przed końcem 2021 r., ale terminu nie udało się dotrzymać
  • Jako powód wskazywano pandemię oraz odkrycia archeologiczne, które wstrzymały prace
.

Trasa Kaszubska: wszystkie informacje o inwestycji



Prace na węźle Wielki Kack





Trasa Kaszubska: do końca czerwca miała być przejezdność do Strzebielina



W kwietniu przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad informowali, że do końca czerwca 2022 r. trasa od Gdyni aż do Strzebielina - a więc miejscowości za Szemudem - będzie przejezdna.

Zresztą według kontraktu prace na odcinku nieco krótszym, bo z Gdyni do Szemuda, wykonywane przez firmę Polaqua, powinny zakończyć się do 24 czerwca.

Wszystko wskazuje na to, że termin po raz kolejny nie zostanie dotrzymany.

Jakie odcinki są gotowe?



Odcinek I, między Szemudem i granicą z Bojanem, znajdujący się poza miastem, mający długość blisko 14 km jest skończony. W najbliższych dniach ma zostać zgłoszony wniosek do inspektora nadzoru budowlanego o pozwolenie na użytkowanie.

Odcinek II, pomiędzy granicą z Bojanem i Gdynią do węzła Wielki Kack, wciąż jest w budowie. Węzeł Wielki Kack i Węzeł Dąbrowa to miejsca, gdzie robotnicy pracują obecnie najbardziej intensywnie.

- Prowadzimy prace mostowe i drogowe. W tej chwili kończymy roboty konstrukcyjne w zakresie obiektów i przystępujemy do robót wykończeniowych. Poziom zaawansowania na tym odcinku można ocenić na 80 proc. - mówi Wojciech Cywiński z firmy Polaqua.

Co jest potrzebne do przejezdności Trasy Kaszubskiej?



Cywiński tłumaczy, że aby uzyskać przejezdność, konieczne jest zakończenie robót na tzw. Trasie Chwaszczyńskiej, czyli od węzła wielki Kack, przez węzeł Dąbrowa do Chwaszczyna. Brakuje tu wciąż podbudów i warstw bitumicznych. Natomiast na węźle Wielki Kack trwają roboty wykończeniowe na sześciu obiektach oraz fragmentach Obwodnicy Trójmiasta.

Ukończenie tych prac pozwoli na zlikwidowanie tymczasowego ronda w ciągu ulicy Chwaszczyńskiej.

- Wtedy przełożymy ruch na docelowe łącznice już nowo wybudowanego węzła. Czekamy też na pomysł poprowadzenia ruchu po trasie Gdynia-Chwaszczyno, która ma teraz jedną jezdnię - uzupełnia Tomasz Studnicki, inżynier z biura kontraktu.

Co spowodowało opóźnienie prac?



Jako powody opóźnień wskazywana jest przede wszystkim wojna na Ukrainie, a konkretnie odpływ robotników z tego kraju i wzrost kosztów materiałów budowlanych.

- Staramy się maksymalnie przyspieszyć prace. Działamy w warunkach wojennych. Wojna na Ukrainie spowodowała odpływ pracowników, opóźnienia w dostawach i horrendalnie wysokie koszty. Zarówno roboty wykończeniowe na mostach, jak i roboty konstrukcyjne na drogach musimy wykonać w tym samym czasie, a później jeszcze trzeba uzyskać pozwolenia na użytkowanie - dodaje Wojciech Cywiński.
Intensywne prace trwają wciąż m.in. na wiaduktach. Intensywne prace trwają wciąż m.in. na wiaduktach.

Przejezdność na całym odcinku Gdynia-Szemud albo wcale



Podkreśla, że bez zapewnienia przejezdności zarówno poza Gdynią, jak i w Gdyni nie będzie sensu otwierania całego odcinka i dopuszczenia go w pełni do ruchu.

- Założyliśmy uzyskanie przejezdności pod koniec czerwca, by ulżyć turystom, którzy tu przyjadą, ale jest wiele zagrożeń, które powodują, że może się nie udać. Potrzebna jest intensywna praca - kończy.
Terminem, który wymienia się obecnie, są "wakacje". Jesienią prace na całym odcinku mają zostać zakończone.

Warto przypomnieć, że oficjalnie prace na odcinku Gdynia-Szemud według kontraktu powinny zakończyć się do 24 czerwca. Po tym terminie inwestor, czyli GDDKiA, formalnie może zacząć naliczanie kar.

- Wykonawca wniósł jednak roszczenie dotyczące samego węzła Kack i tego, co znaleziono w ziemi. Znajdowała się tam komora, która nie była zainwentaryzowana na mapach. Trwa rozpatrywanie tego wniosku. Mobilizujemy wykonawcę, by puścić ruch jak najszybciej - wskazuje Piotr Michalski, rzecznik GDDKiA.


Trasa Kaszubska: co powstaje


Odcinek Gdynia-Szemud - 22 km:
  • trzy węzły: mniejszy w Koleczkowie i dwa duże w Chwaszczynie oraz Gdyni-Wielkim Kacku,
  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • na odcinku Chwaszczyno-Gdynia-Wielki Kack oraz na odcinku Obwodnicy Trójmiasta w obrębie węzła Gdynia-Wielki Kack - będą po trzy pasy na długości ok. 2,9 km.
Powstanie 37 obiektów inżynierskich, w tym mosty, estakady, 22 wiadukty, 2 przejścia podziemne i kładki dla pieszych. Oprócz drogi ekspresowej zbudowanych zostanie ok. 12,2 km dróg lokalnych i ok. 15,3 km dróg zapewniających dojazd do nieruchomości pozbawionych dostępu do drogi publicznej przez budowę drogi ekspresowej. Do tego ok. 1,3 km dróg służących obsłudze trasy. Podróżujący będą mogli skorzystać z dwóch miejsc obsługi podróżnych zlokalizowanych w pobliżu miejscowości Kamień.

Odcinek Szemud-Luzino - 10,3 km:
  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • węzeł Szemud na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 224.
Powstaną 22 obiekty inżynierskie, w tym dwa mosty i dwie estakady. Oprócz trasy głównej zostaną przebudowane drogi o długości ok. 5 km i wybudowane nowe, zapewniające dojazd do nieruchomości oraz służące obsłudze trasy o długości ok. 10 km.

Odcinek Luzino-Bożepole - 10,4 km:
  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • trzy węzły drogowe: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino,
  • obwód utrzymania drogi ekspresowej przy węźle Luzino,
  • miejsce obsługi podróżnych.


Miejsca

Opinie (332) ponad 20 zablokowanych

  • Przecież to było wiadomo

    W tym kraju, nic, nigdy nie powstało na czas, no chyba, że przelewy dla prezesów.
    Zasłanianie się wojną to jest jakiś absurd.
    Całą wina leży po stronie wykonawców, proponują śmieszne stawki za wykonanie prac, po czym szukają taniej siły roboczej, a zlecający pracę zawsze wybierają stawki, które są nierealne i dobrze o tym widzą.
    Później robi się problem, bo mało który Polak pójdzie robić za takie wynagrodzenie, które dla Ukraińca w naszym kraju jest jak zbawienie.
    Jakby wykonawca płacił godne pieniądze to nie byłoby problemu z terminami....

    • 33 0

  • ma ktoś zdjęcia ten komory

    którą znaleziono przy węźle Wielki Kack? Aż mnie to zaciekawiło.

    • 29 0

  • Opinia wyróżniona

    Przekop gdzie były setki problemów potrafią (35)

    zakończyć w terminie. Parę kilometrów drogi z paroma budowlami inżynierskimi i jest problem z terminem. Coś tu nie gra z zarządzaniem i nadzorem.

    • 379 50

    • Bo tam kasa płynie strumieniem

      I większe koszta, nie mają dla PiSu większego znaczenia, i tak rozdają na potęgę

      • 76 32

    • (4)

      a w czym przekop jest taki trudniejszy od wybudowania wielu km drogi ekspresowej? Bo coś mi się zdaje, że z politechniką to za dużo wspólnego nie masz.

      • 30 37

      • no to ci się wydaje.

        • 33 14

      • ?

        On z rozumem nie ma nic wspólnego.

        • 5 2

      • Jak byś miał odpowiednie wykształcenie to byś wiedział!

        • 5 4

      • w czym jest trudniejszy?

        buhahahahaha dobre, naprawdę dobre!

        • 3 1

    • Ale od kiedy ten przekop robią (3)

      Wojna na niego nie miała żadnego wpływu

      • 20 7

      • Od kiedy? (1)

        • 1 1

        • Przekop w tych samych latach co Trasa Kaszubska. Od 2019-2022

          "Termin oddania Trasy do ruchu (według harmonogramu zaktualizowanego na dzień 23 maja 2017) to lipiec 2021 (termin podpisania umowy z wykonawcą robót - grudzień 2017, termin rozpoczęcia robót - marzec 2019).

          Najtańszą ofertę złożyła firma PolAqua (817 mln 11 tys. zł), która 19 stycznia 2018 została wybrana jako wykonawca inwestycji. Firma Pol-Aqua zobowiązała się zaprojektować i wykonać trasę w terminie 34 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca) i udzieliła 10-letnią gwarancję na jakość wykonania."

          • 14 0

      • To podobnie, jak na TL.

        • 0 0

    • Prosta budowla hydrotechniczna (18)

      W miejscu o małym ruchu i praktycznie bez uzbrojenia terenu, którego pełno jest na Kaszubskiej.
      Na dodatek bezsensowna inwestycja, wielokrotnie przepłacona i koszmarnie szkodliwa dla śródowiska. Juź widzę te lamenty, że refulacja jest konieczna i trzeba płacić miiony rocznie.

      • 38 33

      • (13)

        Ruski trol!

        • 12 22

        • Peowscy od samego poczatku nie chcieli tego przekopu (10)

          Ruski tez nie. Przypadek, nie sądzę

          • 21 29

          • Przekop Mierzei celem rosyjskiej propagandy. (6)

            Przekop Mierzei Wiślanej jest bardzo szkodliwy z punktu widzenia interesu Rosji.

            Od początku budzi opór Federacji Rosyjskiej. Wraz z postępem prac rośnie aktywność rosyjskich ośrodków propagandowych, które próbują podważyć lub ośmieszyć zasadność tej - strategicznej z punktu widzenia bezpieczeństwa i interesów Polski - inwestycji.

            Google: Przekop Mierzei celem rosyjskiej propagandy.

            Pierwszy link do strony gov.

            Szczerze polecam przeczytać, żeby wam się oczy otworzyły, kto stoi za przeciwnikami budowy.

            • 13 17

            • "[...]strategicznej z punktu widzenia bezpieczeństwa i interesów Polski - inwestycji." (2)

              dobry trolling kolego :), niewielu widzę to pojęło...

              • 8 6

              • W obecnej sytuacji i stosunkach dyplomatycznych z Rosją życzę powodzenia w wypłynięciu z Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańska przez terytorium Rosji - Cieśninę Pilawska.

                • 11 4

              • Tak samo trolowali budowę terminalu LNG w Świnoujściu oraz podziemnych magazynów gazu w Kosakowie.

                Teraz wyobraźcie sobie gdyby dziś te inwestycje nie były zrealizowane.

                • 9 1

            • Zacznij oglądać inne media.

              Nie tylko TVPis

              • 1 0

            • Przecież ten przekop budowano

              dla ułatwienia transportu węgla z Kaliningradu do Gdańska.

              • 0 0

            • ruskich wali ten przekop, przez niego nie przepłynie nic duzego, obok jest port gdanski z duzym zapasem mocy przeładowczej, nogat, szarpawa i elblag maja to do siebie ze zamula szybko tor wodny i poza tym przy "porcie" w elblagu nie ma infrastruktury kolejowej/dorgowej ... na chj ta budowla poza propagnada za 2 miliardy zaplacone kumplowi.

              • 1 1

          • Za niedlugo Krolewiec bedzie czescia Polski

            Wiec ten przekop nie bedzie potrzebny. Tyle ci powie "ruski troll"

            • 6 4

          • (1)

            Pan od przypadków jest proszony o spojrzenie na mapę. Przeciętny rosjanin nie wie nawet gdzie jest Elblag, a tego przekopu to nawet z lupą nie zobaczy patrzac na mapę rosji. Problem jest w tym, że nasz najlepsy rząd nie potrafił wymóc na rosji normalnej przepływalności przez Cieśninę Pilawką do portów na Zalewie Wiślanym i w Elblągu. Dobrze, że Dania nie zamyka cieśnin na Bałtyk, bo co byśmy wtedy zrobili?

            • 4 3

            • cały świat nie jest w stanie wymóc na russkich zachowania na cywilizowanym poziomie, to co tu o Polsce piszesz.

              PS. pomijając jakość pookrągłostołowych rządów

              • 1 2

        • Dokładnie,ruski troll,gdyby natura chciała to by mu rozum dała,ale nie dała,i tak zostanie.

          • 8 5

        • Wiemy, że pis to antypolska ruska opcja

          nie musisz się przyznawać.
          A każdy kto na nich głosuje to komuszek i zdrajca Polski.

          • 10 9

      • Nieprawdopodobne (2)

        Ależ ta budowa boli bolszewickich funkcjonariuszy!

        • 11 8

        • Przecież sami ją budują. (1)

          Więc jak może boleć bolszewików pisowskich?

          • 9 8

          • lol

            Napisał anty pisi dyżurny troll:)

            • 6 4

      • "W narracji prokremlowskich mediów dominuje przekaz, że przekop Mierzei Wiślanej będzie miał katastrofalne skutki dla środowiska naturalnego. Doprowadzi do wymarcia niektórych gatunków ryb i ptaków. Dodatkowo spowoduje problemy w zaopatrzeniu w słodką wodę miejscowości znajdujących się na wybrzeżu, w tym Elbląga i Kaliningradu. Projekt ma również spowodować problemy w branży turystycznej - zniszczyć plaże i ruch turystyczny, pozbawiając tym samym dochodów mieszkańców Krynicy Morskiej.

        W publikacjach kremlowskich tub propagandowych, takich jak chociażby portal Sputnik, nagłaśniane są wystąpienia organizacji ekologicznych apelujących do Komisji Europejskiej o zatrzymanie inwestycji.

        Rosyjska propaganda twierdzi, że budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną jest pozbawiona jakiegokolwiek sensu zarówno z powodów gospodarczych, jak i z punktu widzenia bezpieczeństwa RP. Rosyjskie portale argumentują, że Polska straci na tej inwestycji, a nawet wpadnie w zastawioną przez siebie pułapkę.

        Portale szerzące rosyjską propagandę twierdzą, że przekop jest podstawą do stworzenia bazy NATO w bezpośrednim sąsiedztwie Obwodu Kaliningradzkiego i stanowi zagrożenie dla terytorium Rosji. Próbują również wytworzyć przekonanie, że ukończenie inwestycji doprowadzi do sytuacji będącej lustrzanym odbiciem sytuacji w Zatoce Kerczeńskiej na Morzu Czarnym i będzie generowało podobne problemy. Prawdziwym celem inwestycji ma być udostępnienie portu dla jednostek Marynarki Wojennej i NATO. Jak twierdzi jeden z rosyjskich portali, przekop Mierzei Wiślanej jest szeroko zakrojoną operacją obliczoną na neutralizację największego wojskowego atutu Obwodu Kaliningradzkiego głównej bazy sił morskich Floty Bałtyckiej.

        Widocznym w czasie walki z pandemią elementem przekazu rosyjskiej propagandy było przedstawianie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną jako bezsensownego wydawania pieniędzy. Szczególnie mocno nagłaśniany był argument, że prace powinny zostać zaniechane..."

        • 11 5

    • Tia... Intensywnie pracują. Widzę to codziennie. Jeden robi, 3 patrzy, 2 pali papierosa... (3)

      • 21 3

      • pis prl bis

        • 16 10

      • (1)

        Jeden robi, a trzech obserwuje i się uczy, bo to nowi pracownicy.

        Dałbyś nowemu od razu robotę, żeby coś spitolil i trzeba było poprawiać?

        • 11 3

        • taaa, codziiennie sa nowi od przyglądania się?

          • 0 0

    • Jasne... bo setki kolizji bylo na tym przekopie...

      • 2 1

    • drogi panie

      przy przekopie pracują specjalisci z Belgi i Holandi a to jest różnica

      • 4 0

  • Biedni ci Ukraińcy

    Gdzie nie pójdziesz, to obarczają ich winą.

    • 42 0

  • Kaszubska

    Ważny jest Węzeł Chwaszczyńska...daje to kopa dla decydentów dla południowej i pólnocnej......i tunelu Pachołek !

    • 9 0

  • No chyba nikt nie sądził, że skończą w terminie po terminie, po terminie. Jakiś powód opóźnienia zawsze się wymyśli.

    • 11 1

  • pytanie do gdanskiej gddkia (1)

    ile kar naliczyla polaqule za te opieszalosc i niekompetencje? przeciez dyrektor tego przedsiewziecia powinien wyleciec juz dawno, za to co sie dzieje na karwinach i dąbrowie.

    • 38 1

    • I wyleciał :-)

      • 0 0

  • Hahahaha firma krzak

    • 8 0

  • Farsa (1)

    Nadzór ze strony GDDKiA to farsa. Przejezdność trasy miała być w grudniu, ale zaskoczyła ich szybka zima, a to że była krótka i łagodna okazuje się nie mieć znaczenia. Minęło pół roku i teraz Polaqua wymyśla nowe problemy a GDDKiA ich "mobilizuje" zamiast naliczać kary umowne

    • 29 1

    • trasa kaszubska

      ...nik nie rozumie jak powstawała Trasa...nie będę dyskutował nad terminami..Trasa powstawała w konwulsjach przestrzennych...Cieszę się ,że w o góle powstała!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 0 0

  • nie jest źle (2)

    Przynajmniej miasta nie zakorkują

    • 0 13

    • (1)

      Nie, wcale. Widziałeś korki w rejonie Karwiny/Dąbrowa może?

      • 5 0

      • widziałeś korki na Spacerowej? a podobno Obwodnica jest tylko tranzytem. Podobnie będzie po otwarciu Trasy Kaszubskiej

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane