• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niepewna przejezdność Trasy Kaszubskiej w czerwcu. Opóźnione prace w Gdyni

Patryk Szczerba
3 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Przejazd odcinkiem Chwaszczyno - Kamień

Zapowiadana przejezdność odcinka Trasy Kaszubskiej między Gdynią i Strzebielinem w czerwcu staje się coraz mniej realna. Wykonawca prac przyznaje, że prace zahamowała wojna na Ukrainie i rosnące koszty. - Jesteśmy bardzo blisko momentu uzyskania przejezdności, ale nie da się określić konkretnej daty - wskazują drogowcy.



Jak reagujesz na opóźnienia związane z Trasą Kaszubską?

  • Trasa Kaszubska to najbardziej oczekiwana przez kierowców droga na Pomorzu, od czasu otwarcia S7 między Gdańskiem i Elblągiem.
  • Budowa 42-kilometrowej trasy między Gdynią a drogą krajową nr 6 trwa od marca 2019 r. i będzie kosztować co najmniej 1,5 mld zł (prawie połowa pochodzi z UE).
  • Pierwotnie miała być przejezdna przed końcem 2021 r., ale terminu nie udało się dotrzymać
  • Jako powód wskazywano pandemię oraz odkrycia archeologiczne, które wstrzymały prace
.

Trasa Kaszubska: wszystkie informacje o inwestycji



Prace na węźle Wielki Kack





Trasa Kaszubska: do końca czerwca miała być przejezdność do Strzebielina



W kwietniu przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad informowali, że do końca czerwca 2022 r. trasa od Gdyni aż do Strzebielina - a więc miejscowości za Szemudem - będzie przejezdna.

Zresztą według kontraktu prace na odcinku nieco krótszym, bo z Gdyni do Szemuda, wykonywane przez firmę Polaqua, powinny zakończyć się do 24 czerwca.

Wszystko wskazuje na to, że termin po raz kolejny nie zostanie dotrzymany.

Jakie odcinki są gotowe?



Odcinek I, między Szemudem i granicą z Bojanem, znajdujący się poza miastem, mający długość blisko 14 km jest skończony. W najbliższych dniach ma zostać zgłoszony wniosek do inspektora nadzoru budowlanego o pozwolenie na użytkowanie.

Odcinek II, pomiędzy granicą z Bojanem i Gdynią do węzła Wielki Kack, wciąż jest w budowie. Węzeł Wielki Kack i Węzeł Dąbrowa to miejsca, gdzie robotnicy pracują obecnie najbardziej intensywnie.

- Prowadzimy prace mostowe i drogowe. W tej chwili kończymy roboty konstrukcyjne w zakresie obiektów i przystępujemy do robót wykończeniowych. Poziom zaawansowania na tym odcinku można ocenić na 80 proc. - mówi Wojciech Cywiński z firmy Polaqua.

Co jest potrzebne do przejezdności Trasy Kaszubskiej?



Cywiński tłumaczy, że aby uzyskać przejezdność, konieczne jest zakończenie robót na tzw. Trasie Chwaszczyńskiej, czyli od węzła wielki Kack, przez węzeł Dąbrowa do Chwaszczyna. Brakuje tu wciąż podbudów i warstw bitumicznych. Natomiast na węźle Wielki Kack trwają roboty wykończeniowe na sześciu obiektach oraz fragmentach Obwodnicy Trójmiasta.

Ukończenie tych prac pozwoli na zlikwidowanie tymczasowego ronda w ciągu ulicy Chwaszczyńskiej.

- Wtedy przełożymy ruch na docelowe łącznice już nowo wybudowanego węzła. Czekamy też na pomysł poprowadzenia ruchu po trasie Gdynia-Chwaszczyno, która ma teraz jedną jezdnię - uzupełnia Tomasz Studnicki, inżynier z biura kontraktu.

Co spowodowało opóźnienie prac?



Jako powody opóźnień wskazywana jest przede wszystkim wojna na Ukrainie, a konkretnie odpływ robotników z tego kraju i wzrost kosztów materiałów budowlanych.

- Staramy się maksymalnie przyspieszyć prace. Działamy w warunkach wojennych. Wojna na Ukrainie spowodowała odpływ pracowników, opóźnienia w dostawach i horrendalnie wysokie koszty. Zarówno roboty wykończeniowe na mostach, jak i roboty konstrukcyjne na drogach musimy wykonać w tym samym czasie, a później jeszcze trzeba uzyskać pozwolenia na użytkowanie - dodaje Wojciech Cywiński.
Intensywne prace trwają wciąż m.in. na wiaduktach. Intensywne prace trwają wciąż m.in. na wiaduktach.

Przejezdność na całym odcinku Gdynia-Szemud albo wcale



Podkreśla, że bez zapewnienia przejezdności zarówno poza Gdynią, jak i w Gdyni nie będzie sensu otwierania całego odcinka i dopuszczenia go w pełni do ruchu.

- Założyliśmy uzyskanie przejezdności pod koniec czerwca, by ulżyć turystom, którzy tu przyjadą, ale jest wiele zagrożeń, które powodują, że może się nie udać. Potrzebna jest intensywna praca - kończy.
Terminem, który wymienia się obecnie, są "wakacje". Jesienią prace na całym odcinku mają zostać zakończone.

Warto przypomnieć, że oficjalnie prace na odcinku Gdynia-Szemud według kontraktu powinny zakończyć się do 24 czerwca. Po tym terminie inwestor, czyli GDDKiA, formalnie może zacząć naliczanie kar.

- Wykonawca wniósł jednak roszczenie dotyczące samego węzła Kack i tego, co znaleziono w ziemi. Znajdowała się tam komora, która nie była zainwentaryzowana na mapach. Trwa rozpatrywanie tego wniosku. Mobilizujemy wykonawcę, by puścić ruch jak najszybciej - wskazuje Piotr Michalski, rzecznik GDDKiA.


Trasa Kaszubska: co powstaje


Odcinek Gdynia-Szemud - 22 km:
  • trzy węzły: mniejszy w Koleczkowie i dwa duże w Chwaszczynie oraz Gdyni-Wielkim Kacku,
  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • na odcinku Chwaszczyno-Gdynia-Wielki Kack oraz na odcinku Obwodnicy Trójmiasta w obrębie węzła Gdynia-Wielki Kack - będą po trzy pasy na długości ok. 2,9 km.
Powstanie 37 obiektów inżynierskich, w tym mosty, estakady, 22 wiadukty, 2 przejścia podziemne i kładki dla pieszych. Oprócz drogi ekspresowej zbudowanych zostanie ok. 12,2 km dróg lokalnych i ok. 15,3 km dróg zapewniających dojazd do nieruchomości pozbawionych dostępu do drogi publicznej przez budowę drogi ekspresowej. Do tego ok. 1,3 km dróg służących obsłudze trasy. Podróżujący będą mogli skorzystać z dwóch miejsc obsługi podróżnych zlokalizowanych w pobliżu miejscowości Kamień.

Odcinek Szemud-Luzino - 10,3 km:
  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • węzeł Szemud na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 224.
Powstaną 22 obiekty inżynierskie, w tym dwa mosty i dwie estakady. Oprócz trasy głównej zostaną przebudowane drogi o długości ok. 5 km i wybudowane nowe, zapewniające dojazd do nieruchomości oraz służące obsłudze trasy o długości ok. 10 km.

Odcinek Luzino-Bożepole - 10,4 km:
  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • trzy węzły drogowe: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino,
  • obwód utrzymania drogi ekspresowej przy węźle Luzino,
  • miejsce obsługi podróżnych.


Miejsca

Opinie (332) ponad 20 zablokowanych

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Trasa Kaszubska: przejechaliśmy gotowym odcinkiem do Kamienia

    Bywa dużo gorzej. (6)

    To nic takiego w porównaniu remontu drogi z Tczewa do Malborka , tej budowanej jeszcze przed 1939 r, który trwa 10 lat.

    • 14 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Trasa Kaszubska: przejechaliśmy gotowym odcinkiem do Kamienia

      Instytucji odpowiedzialnej za utrzymanie tej drogi nikt nie jest w stanie dać rady, próbował Wojewoda i wycofał się a z drogi korzystają przewoźnicy że sprzętem wielkogabarytowych.

      • 3 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Trasa Kaszubska: przejechaliśmy gotowym odcinkiem do Kamienia

      Remont zablokował Wojewódzki Konserwator Zabytków, chyba już wiadomo od trzech lat.

      • 5 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Trasa Kaszubska: przejechaliśmy gotowym odcinkiem do Kamienia

      tyle zniszczonej przyrody - bezpowrotnie (2)

      • 0 1

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Trasa Kaszubska: przejechaliśmy gotowym odcinkiem do Kamienia

        (1)

        Niestety to przez wojny przerwano remont drogi, dziesięć lat temu przez wojny na Bliskim Wschodzie i Środkowej Afryce teraz Ukrainie, pandemia też fatalnie wpływa na sprzęt.

        • 3 2

        • Opinia do filmu

          Zobacz film Trasa Kaszubska: przejechaliśmy gotowym odcinkiem do Kamienia

          wojny?

          Gadasz chore brednie laiku. Wykonawca zszedł z przerwanej budowy już w nowych "wstałych z kolan czasach", czyli nie wcześniej niż 7 lat temu. Patałachy rządzą to i drogi się nie budują!

          • 2 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Trasa Kaszubska: przejechaliśmy gotowym odcinkiem do Kamienia

      Tematem jest ..droga kaszubska", a nie droga z Tczewa do Malborka.

      • 1 0

  • Kpina

    Firma Polaqua deklaruje w momencie przetargu zakończenie prac na 2021 tym samym wygrywając przetarg. Mamy czerwiec 2022 a końca nie widać. Sypać karami GDDKiA bo przegrały firmy które realnie umiały oszacować czas prac i wyszły na tym niekorzystanie.
    To jak to jest...wygrać przetarg, a później się martwić i palantować że się nie udało.

    • 5 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Trasa Kaszubska: przejechaliśmy gotowym odcinkiem do Kamienia

    Fajnie, wkoncu, nie bede narzekal :)

    • 0 0

  • Raf

    Zawsze te same durne tłumaczenia opóźnień. Ja bym dodał ocieplenie klimatu i większe spocenie pracowników, czyli dłuższe przerwy:)

    • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Trasa Kaszubska: przejechaliśmy gotowym odcinkiem do Kamienia

    TrasaKa...

    ..trochę nie chlujny wideo - komentarz...kamera biegła czyba lekko ponad 130 km/h.Nie zążyłem ogarnąć postępu robót i ucieszyć się z zachwytu!

    • 1 0

  • W takich wypadkach odkrycia ,archeologiczne należało zostawić w spokoju, leżały tyle lat powinno tak zostać.

    • 1 0

  • Trzeba było trasę zacząć od ronda w Chwaszczynie a potem we wszystkich kierunkach dalej , ake fakt ze na niektórych niestety krótkich odcinkach Petarda

    • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Trasa Kaszubska: przejechaliśmy gotowym odcinkiem do Kamienia

    Szczecin 333., hmmm, identyczna tablica jest bozajze na Karwinach ....

    • 1 0

  • "- Staramy się maksymalnie przyspieszyć prace. Działamy w warunkach wojennych. Wojna na Ukrainie spowodowała odpływ pracowników, opóźnienia w dostawach i horrendalnie wysokie koszty..."

    Sorry, ale nie kupuję takich bzdur.

    Dziś Interia opublikowała artykuł.

    "Kiedy w lutym Rosja rozpoczęła inwazję na Ukrainę, prezydent Wołodymyr Zełenski zarządził powszechną mobilizację. Oznacza to, że mężczyźni w wieku od 18 do 60 lat, którzy otrzymają wezwania do służby wojskowej, są zobowiązani stawić się pod rygorem odpowiedzialności karnej. Nie mogą też opuszczać kraju.

    Tymczasem jak informuje "Rzeczpospolita", wbrew zakazowi, z Ukrainy wyjeżdżają mężczyźni objęci mobilizacją. Wszystko za sprawą korupcji na ukraińskiej granicy.

    Dane polskiej Straży Granicznej potwierdzają, że od 24.02 do 07.06.2022 r. do Polski z Ukrainy wjechało łącznie 3,645 mln obywateli Ukrainy, w tym 432 tys. mężczyzn w wieku 18-60 lat."

    432.000 ukraińskich mężczyzn w wieku produkcyjnym.

    Ukraińscy pogranicznicy przepuszczają za łapówkę od 3000 do 5000 USD.

    • 0 1

  • Trasa kaszubska s6

    Jednym i jedynym winowajcą opoznienia oddania 42km s6 jest GDDKiA w Gdansku. A co za tym idzie potężne dodatkiwe koszty w milionach zł za co powinni osobiście obciążyć tymi dodatkoeymi
    milionami zł dyrekcję i osoby odpowiedzialne z GDDKiA w Gdańsku ponieważ termin zakończenia tych 42 km miał miejsce przed wojną na Ukrainie czyli dokładnie latem 2021 roku a obecnie juz jest ponad rok poslizgu i konca nie widać. Gdy wybrano firmę Budimex na csly odcinek 42km to dziś bysmy juz jeździli nowa s6 Gdynia Bozepole.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane