- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (253 opinie)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (91 opinii)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (94 opinie)
- 4 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (336 opinii)
- 5 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (531 opinii)
- 6 Złe parkowanie nie pozwoliło posprzątać ulic (180 opinii)
Nierealne obietnice Polaczka?
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/24/300x0/24977__kr.webp)
- Autostrada A1, łącząca północ z południem Polski, jest jednym z priorytetów rządu i zostanie wybudowana do 2010 r. - mówił w czerwcu w Gdańsku minister Polaczek. Deklarację dotyczącą terminu budowy Polaczek zdążył już powtórzyć wielokrotnie.
Obietnica ministra Jerzego Polaczka od początku wydawała się trudna do realizacji. Cała autostrada ma liczyć ok. 580 km, a tymczasem na razie gotowy jest tylko wybudowany w latach 80. 17,5-kilometrowy odcinek pod Łodzią.
W 2005 r. rozpoczęła się budowa 90 km drogi pomiędzy Gdańskiem a Grudziądzem. Ten odcinek ma być gotowy w 2008 r. Dla pozostałych odcinków - poza niewielkim na południu - nie ma nawet projektów budowlanych.
Do końca 2010 r. pozostały 4 lata i 3 miesiące. Czy w tym czasie uda się przygotować projekty budowlane, raporty oddziaływania na środowisko, uzyskać pozwolenia na budowę, zorganizować przetargi i w końcu wybudować prawie 500 kilometrów autostrady?
- Nie ma takiej ludzkiej siły, by to się udało - twierdzi Aleksander Kozłowski z rady nadzorczej spółki Gdańsk Transport Company SA, która - w systemie koncesyjnym - buduje teraz odcinek Gdańsk - Grudziądz. - Wystarczy podliczyć minimalny czas na wszystkie obowiązkowe procedury związane z budową, by przekonać się, że cała autostrada może być gotowa najwcześniej w 2013 r. - dodaje Kozłowski
Pomiędzy Polaczkiem a Gdańsk Transport Company jest jednak konflikt. Minister Polaczek wyrzucił bowiem GTC z budowy kolejnego odcinka A1 - z Grudziądza do Gdańska, na który koncesję miała ta firma. Teraz autostradę ma wybudować państwo.
Okazuje się jednak, że nie tylko Gdańsk Transport Company nie wierzy w plany ministra Polaczka. W ogłaszanych ostatnio przetargach na projekty i nadzór nad kolejnymi odcinkami A1 podległa ministrowi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podaje terminy znacznie wykraczające poza 2010 r.
W przypadku ogłoszonego w maju przetargu na projekt i nadzór nad budową 35-kilometrowego odcinka pomiędzy Pyrzowicami a Maciejowem termin realizacji zamówienia to 75 miesięcy. Zakładając, że umowa będzie podpisana w tym roku, prace potrwają minimum do 2012 r. Tak samo jest w przypadku 140-kilometrowego odcinka Toruń - Stryków, gdzie w specyfikacji także znalazła się informacja, że nadzór nad budową będzie trwał do 2012 r.
Wczoraj o planowane terminy zakończenia prac na autostradzie A1 zapytaliśmy w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i w Ministerstwie Transportu w Warszawie. Nasze pytania pozostały jednak bez odpowiedzi.
Opinie (106) ponad 20 zablokowanych
-
2006-09-14 13:04
lobby tu, lobby tam...komu zechcę temu dam:)))
"Wychodzę z restauracji i wsiadam do samochodu. Ale to bardzo dziwny samochód. Kół nie ma, kierownicy nie ma, trąbki nie ma. Jest tylko jakiś facet i bije mnie po gębie".
-Tadeusz Olsza-- 0 0
-
2006-09-14 13:14
SA
Grupa PKP powstała w roku 2001 w wyniku restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe.
- 0 0
-
2006-09-14 13:15
Afganistan wita
Słyszałem, że polscy żołnierze wybierają się do Afganistanu. Gdyby nie tysiące obcych żołnierzy, ten marionetkowy rząd w Kabulu już dawno by upadł. Już od 3 lat budują tę swą "suwerenność i demokrację", a tymczasem Talibowie od nowa zajmują południowe prowincje. Widać, kto tam cieszy się społecznym poparciem. Długo to już nie potrwa (tak samo jak w Iraku), a cała buszowata hucpa zawali się z hukiem. Projekt "demokratyczny islam" zostaje odłożony do akt światowej głupoty.
Wątpię, czy Kaczor wykorzystał swoje 5 minut spotkania z Bushem, by mu to wytłumaczyć. Jak zwykle skończyło się pewnie na męgoleniu o wizach.- 0 0
-
2006-09-14 13:21
Szkoda, ze wygasl watek
ginekologiczno - polozniczy , bylby chyba ciekawszy .
To ,ze nie ma autostrad , koleja poruszac sie mozna po Polsce ze srednimi predkosciami wysoko rozwinietych kolei kongijskich , lotnisko w Babich Dolach probuje sie przed wyborami samorzadowymi sprzedac jako miedzynarodowy port lotniczy , a tramwaj na Chelm powstanie dopiero po wybudowaniu hali sportowej na wyscigach , to fakty , ktorych jak widac nawet fachowcy z PiS-u , w ktorych pokladalem tyle nadziei , nie potrafia zmienic .
Co z Legionistami Chrystusa i im podobnymi , ktorzy rowniez zapowiadali wielkie inwestycje w Trojmiescie ?
Po otrzymaniu za darmo gruntow wyparowali ?- 0 0
-
2006-09-14 13:28
Sowa,
odwal sie od Pana Premiera .
Jak podaje " GW " , o wizach zupelnie nie wspominal .
Widocznie zapomnial jak sie po angielsku nazywaja .
Stenogram rozmow na szczycie zostal udostepniony we wpisach :
10:26 wersja angielska .
10:32 luzne tlumaczenie na j.polski .- 0 0
-
2006-09-14 13:28
Rzady fachowców robiły restrukturyzacje, prywatyzacje itp. kolei, pozostaje tylko chwalić!
- 0 0
-
2006-09-14 13:31
Niby czemu Amerykanie mieliby znieść wizy? Rozsądniej byłoby z ich strony, gdyby pozostawili.
- 0 0
-
2006-09-14 13:37
O, panie. Tyś dla nas wzorem. Wszystko zrobimy, czego od nas żądasz, znieś tylko wizy, aby na budowy można było przyjechać.
- 0 0
-
2006-09-14 13:38
mleche
A Ukraina olała NATO i chce sojuszu z Putinem.
Hura! Odradza się ZSRR!
Niedługo układ warszawski reaktywują!
I po co im była ta orange-rewolucja?- 0 0
-
2006-09-14 13:43
bolo
nie martw się tym złomowiskiem europy. niedługo cały ten szmelc pchniemy do naszych wschodnich sąsiadów. a co do lobby naftowego to jest ono śilniejsze od kościoła!!!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.