- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (276 opinii)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (71 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (334 opinie)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (208 opinii)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (52 opinie)
- 6 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
Nietypowe Budowle Trójmiasta. Tunel w tunelu pod Martwą Wisłą
W filmie pokazujemy tunele i instalacje, które znajdują się pod jezdnią, którą poruszają się kierowcy.
W kolejnych odcinkach cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta wyjaśniamy przeznaczenie i działanie dziwnych budowli na terenie miasta. Dzisiaj odwiedzamy niedostępne dla postronnych osób miejsca w tunelu pod Martwą Wisłą. Poprzednio pokazywaliśmy, jak działał schron przeciwlotniczy w gdyńskim porcie. Za miesiąc opowiemy o maszcie radiowo-telewizyjnym w Chwaszczynie.
Na co dzień korzysta z niej ok. 25-30 tys. kierowców i pewnie niewielu z nich zdaje sobie sprawę, że drogowy tunel to tylko część olbrzymiego obiektu, który żyje 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.
Na górze kierowcy, na dole strefa techniczna
Przekrój tunelu jest bardzo prosty. Gdyby rurę przeciąć poziomo na pół, w górnej części znalazłaby się jezdnia, z której na co dzień korzystają kierowcy, a w drugiej - pod jezdnią - znalazłaby się przestrzeń dostępna tylko obsłudze tunelu. Na potrzeby artykułu nazwijmy ją "tunelem w tunelu". Dolna "połówka" dzieli się na trzy osobne części:
- odwodnienia i hydrantową,
- tunel wentylacyjny dostarczający świeże powietrze,
- przejście techniczne ze wszelkimi instalacjami elektrycznymi.
Naszą podziemną wędrówkę rozpoczynamy od kanału wentylacyjnego, który dba w tunelu o wymianę powietrza. W sytuacji gdy czujniki wykażą przekroczenie stężenia dwutlenku węgla, tzw. czerpaki "zasysają" powietrze z zewnątrz i wtłaczają je do tunelu (dzieje się tak, gdy w tunelu tworzy się korek). Po włączeniu urządzenia huk w tunelu przypomina ryk silnika w samolocie, a pęd powietrza może zerwać czapkę z głowy.
Następnie przechodzimy do środkowej części tunelu biegnącego pod jezdnią, z której na co dzień korzysta obsługa tunelu. My wykorzystaliśmy to miejsce do przeprowadzenia doświadczenia, o którym więcej piszemy na końcu artykułu.
Jeden tunel jak trzy platformy wiertnicze
Wracamy dwa piętra wyżej na poziom techniczny. Michał Adamkiewicz, szef Centrum Zarządzania Tunelem, oprowadza nas po serwerowni, pokazuje i tłumaczy, jak działa rozdzielnica niskiego napięcia, potem oprowadza po pomieszczeniach z zasilaniem awaryjnym. W jednym z pomieszczeń zorganizowano też zapasowe stanowisko sterowania, które na wypadek awarii w głównym centrum przejęłoby kontrolę nad "życiem w tunelu".
W tym miejscu warto dodać, że tunel jako cały obiekt to prawdopodobnie najbardziej newralgiczny, ale przy tym jeden z najbardziej bezpiecznych obiektów w mieście. Samo wyposażenie tunelu kosztowało ok. 40 mln zł, w sumie znajduje się w nim 50 tys. tzw. punktów danych. Dla porównania, na platformie wiertniczej, która też nie jest prosta w obsłudze, jest ich trzykrotnie mniej.
Agregat jak silnik z monster trucka
Tunel zasilany jest z trzech źródeł: dwóch stacji średniego napięcia, agregatu prądotwórczego i baterii akumulatorów. Te ostatnie zabezpieczają tunel przed ewentualnym zanikiem napięcia i są gotowe do działania, zanim załączy się agregat. Wszystko po to, by w razie tzw. blackoutu (zaniku napięcia) w tunelu np. nie zgasło światło awaryjne, nie wyłączyły się kamery i systemy bezpieczeństwa.
Największe wrażenie robi jednak potężny agregat napędzany 1700 litrami oleju napędowego. Wyglądem przypomina gigantyczny silnik z monster trucka, a ogłuszający hałas, jaki generuje, sprawia, że obsługujący go operator, by chronić swój słuch, musi włożyć specjalne stopery i słuchawki.
Tunel to nie tylko dużo prądu potrzebnego do oświetlenia, obsługi kamer i innych systemów bezpieczeństwa (same rachunki za energię elektryczną wynoszą ok. 100 tys. zł miesięcznie), ale też odwodnienie.
Aby zapewnić odpowiednią retencję, w obiekcie znajdują się zbiorniki retencyjne, które pierwszy poważny test przeszły już kilka tygodni po otwarciu tunelu podczas lipcowej powodzi w 2016 r. I choć jedna z pracujących wówczas pomp wysiadła, tunel z nadmiarem wody poradził sobie podręcznikowo. Dodatkowo - w razie podwyższonego stanu wody od strony Letnicy - tunel chroniony jest kilkudziesięciocentymetrowym murkiem.
Rowerem w tunelu pod jezdnią? Nie da się
W trakcie naszej wizyty w tunelu postanowiliśmy sprawdzić, na ile realne jest umożliwienie ruchu rowerowego nie tyle w samym tunelu - co w podziemnej części, z której na co dzień korzystają pracownicy z Centrum Zarządzania Tunelem.
To długi na ok. 1 km chodnik o szerokości ok. 3 m. Przebiega tuż pod jezdnią i służy pracownikom tunelu do szybkiego i bezpiecznego przemieszczania się między dwoma końcami podwodnej przeprawy. Najczęściej wykorzystują do tego właśnie rowery. Postanowiliśmy przejechać się "tunelem w tunelu", by sprawdzić, czy można by było udostępnić go rowerzystom i pieszym, którzy - jak wiadomo - nie mogą korzystać z tunelu samochodowego, bo tam dopuszczony jest wyłącznie ruch aut i komunikacji miejskiej.
Przejazd samym tunelem zajmuje nieco więcej czasu niż samochodem. Najpierw jednak trzeba pokonać pięć pięter po schodach. Brak windy sprawia, że rower trzeba znieść, a po pokonaniu przeprawy znów wnieść klatką schodową. I choć my korzystaliśmy z lekkiego składanego roweru będącego na wyposażeniu tunelu i na potrzeby testu pokonaliśmy zaledwie połowę trasy, to wydaje się to dużą przeszkodą w swobodnym korzystaniu z tunelu.
Wjechał do tunelu z dzieckiem w przyczepce
Nawet jeśli rowerzysta pokonałby tę trudność, to czeka go jeszcze sama jazda tunelem. Pomijając fakt, że jest w nim zimno, to jazda jest w miarę przyjemna, ale... tylko do połowy - bo najpierw jedziemy w dół, a potem czeka nas podjazd. Pokonanie całego tunelu nie jest więc ani lekkie, ani szczególnie przyjemne.
Dodatkowym aspektem negatywnie wpływającym na możliwość udostępnienia tej przestrzeni rowerzystom jest brak monitoringu w samym "tunelu pod tunelem" i znajdująca się w nim newralgiczna infrastruktura, a więc wbudowane w ścianę szafy z elektroniką, kilometry kabli, światłowodów, czujników i wszelkiego rodzaju urządzeń, wpływających na bezpieczeństwo całego obiektu. Na własne oczy przekonaliśmy się, że nie dałoby się pogodzić umożliwienia korzystania z tunelu postronnym osobom przy jednoczesnym braku właściwego nadzoru nad ich bezpieczeństwem i ewentualnymi aktami wandalizmu. Rowerzyści i piesi są więc "skazani" w tym miejscu na komunikację miejską.
Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz, jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.
inwestycje@trojmiasto.pl
Opinie (200) ponad 20 zablokowanych
-
2021-03-13 15:02
(8)
Fajne te tunel można pobawić się w chowanego albo po prostu pobyć w ciszy i zadumie.
- 23 63
-
2021-03-13 15:08
Szpilek co ty łykasz za pigułki?
- 23 0
-
2021-03-13 16:00
(1)
Zabawy w chowanego w piwnicach na chelmie .... to było coś:D
- 3 4
-
2021-03-13 16:47
Wspomnienia starych komuchów i pisowców
- 1 11
-
2021-03-13 17:06
(2)
A ty ktory jestes teraz ten Dr,Svencjusz? Ten pisi czy po prostu trolowy?
- 7 0
-
2021-03-14 09:34
(1)
Trollowo-pisi
- 3 1
-
2021-03-14 20:29
Dotore doctore lizać renkie
- 0 0
-
2021-03-14 20:28
(1)
To ostatnie podrygi Stefana za szafą szatniarną z ikei.
- 0 0
-
2021-03-14 20:37
Kolor skandynavski szary z plamami od kebaba
- 0 0
-
2021-03-13 15:04
Tunel (14)
Najlepsza inwestycja od wielu lat
- 230 19
-
2021-03-13 15:20
(11)
Najgorsza i tylko proautkowa podczas gdy w mieście powinno być odwrotnie
- 6 59
-
2021-03-13 15:39
Kolejny rowerowy terrorysta (7)
Dla was już nic nie zrobili to musisz głośno krzyczeć, że jest źle? Tylko wymagać, żeby móc zapierd...ć nie patrząc na innych a od siebie nic nie dacie.
A miasto jest dla wszystkich nie tylko rowerzystów.- 28 10
-
2021-03-13 18:28
tak mogą napisać jedynie osoby mające kłopoty z wyobraźnią
fundusze przeznaczone na tunel można było wydać w inny sposób, który być może wykazałby inną efektywność niż ta spektakularna inwestycja.
- 5 25
-
2021-03-13 19:01
Tunel to świetna inwestycja. (5)
Ale przy okazji zlikwidowano prom przez wisloujscie i rowerzyści maja teraz to, co bez tunelu mialy samochody, czyli 15 km objazd.
- 13 2
-
2021-03-13 19:39
Masz panie rowerzysto autobusy, które przewożą cię przez tunel, razem z twoim stalowym rumakiem. (2)
- 10 5
-
2021-03-14 08:19
Stalowym?
Raczej karbonowym, od biedy aluminiowym.
- 2 4
-
2021-03-14 11:57
A jednak utrudniono życie rowerzystom, a Ty dyskutujesz z faktami.
Z faktami dyskutują tylko idioci, Ty do tego jesteś chamem.
- 4 2
-
2021-03-14 07:58
Kolarz (1)
W Holandii już przed wojną budując tunel pod przeprawą wodną uwzględniono rowerzystów i pieszych.
- 4 3
-
2021-03-14 20:35
Tusienieda bo trzeba pytać kilka stolic Euroazji i USA.
- 1 0
-
2021-03-13 21:45
Jest to inwestycja wyprowadzająca ruch tranzytowy z centrum (1)
Więc nawet dla ekooszolomow takich jak Ty powinna być doceniona.
- 11 1
-
2021-03-14 09:23
Serio jest tam jakiś tranzyt?
Pewnie z portu w Gdyni do Elbląga.
- 4 5
-
2021-03-14 11:50
A ile
Oddajesz w podatku drogowym może miesięczne opłaty za posiadanie roweru i wtedy z tego inwestycje tak jak to ma się przy samochodach i będziesz śpiewał inaczej nie ma nic za darmo
- 4 1
-
2021-03-13 18:36
niezła
ale zdrowo niedorobiona
Brakuje nitki z torami i dla pieszych/rowerów.
A najważniejsze, że niedokończona. bo brak sprawnego połączenia ze Słowackiego.- 8 4
-
2021-03-14 20:33
Nasyp kolejowy to ta budowla kręgosłup Gdańska ;)
- 0 0
-
2021-03-13 15:07
niezły bubel bez ścieżki rowerowej (33)
- 105 259
-
2021-03-13 15:11
Piesi i rowerzysci (15)
Nie mają szans uciec w przypadku pożaru lub zalania.Dlatego jest zakaz.Swoja drogą dlaczego jakiś Janusz biznesu nie oferuję usługi przejazdu dla rowerów.Chetni zapewne by byli.
- 32 26
-
2021-03-13 15:20
W przypadku pożaru (10)
Kierowcy też stają się pieszymi. Zalanie to już w ogóle SF. To nie jest powód zakazu. Piszesz takie głupoty jakbyś sam był zalany.
- 34 23
-
2021-03-13 15:41
Pokaż mi tunel gdzie jest to możliwe? (9)
Jakikolwiek tunel w Europie, czy to samochodowy czy kolejowy gdzie są wyznaczone drogi dla pieszych, którymi byliby Ci którzy korzystają z samochodu/kolei. Nie ma takich
- 32 12
-
2021-03-13 16:06
O czym ty piszes?
Masz schizofrenię czy kłopoty z logiką? Czy ja gdzieś napisałem, że ten tunel powinien mieć dopuszczony ruch samochodowy czy pieszy? Policz do 10 i jeszcze raz spokojnie przeczytaj co komentujesz zanim zaczniesz pisać coś od rzeczy.
- 6 15
-
2021-03-13 16:45
To może ty taki wskaż (4)
Bo ja nie potrafię
- 7 2
-
2021-03-13 17:01
Właśnie
A nie od innych wymagasz niemożliwego. I jeszcze te bzdury, że zalanie jest powodem tego, że jest dopuszczony tylko ruch samochodowy :)))
- 6 3
-
2021-03-13 17:25
On nie wskaże
Bo wyraźnie ma jakieś problemy z rozumieniem słowa pisanego. Tzw wtórny analfabetyzm. Ty mu argumenty, że pisze bzdury a on ci każe szukać tunelu w Europie.
- 11 1
-
2021-03-14 08:20
Kolarz (1)
The new tunnel is part of a bigger plan for five cycle tunnels in the municipalities of De Bilt and Zeist, east of Utrecht.
- 0 8
-
2021-03-14 15:23
Podpisałeś się kolarz, więc nie będę komentował twojej głupoty, bo i tak nie zrozumiesz.
- 4 0
-
2021-03-13 17:03
są w Belgii, Holandii w Austrii, a anwet w Niwmczech (1)
- 12 8
-
2021-03-13 18:30
Chyba przejścia podziemne.
- 9 5
-
2021-03-14 01:24
Tunel pod Elbą w Hamburgu. Co wygrałem?
- 6 6
-
2021-03-13 15:21
(1)
Lol to samochody się zablokują i jedynie piesi i rowerzyści będą mogli uciec
- 15 7
-
2021-03-13 19:09
Nikt nie ucieknie, bo spanikowani kierowcy rozjadą pieszych i rowerzystów :)
- 3 1
-
2021-03-13 15:39
? w razie wypadku lub pożaru kierowcy są w gorszej sytuacji niż piesi.
Włącz myślenie.
- 11 13
-
2021-03-13 17:02
dlaczego nie mają szans uciec?
mają takie same szanse jak i kierowcy
- 7 2
-
2021-03-13 15:15
(3)
Sam jesteś bubel
- 4 8
-
2021-03-13 16:49
Do tego, strasznie brzydki (2)
- 2 4
-
2021-03-13 17:02
Ale fajnego patrona ma. (1)
Takiego na czasie.
- 3 3
-
2021-03-13 19:44
kumpel dzbana z bazyliki
- 1 1
-
2021-03-13 15:19
Sport to zdrowie. (3)
Jedź przez Gdańsk będziesz miał dalej .Więcej sportu nie zaszkodzi.W sporcie nie ma skrótów .
- 11 12
-
2021-03-13 15:22
To nie sport autkarzu, to zwykły dojazd do pracy.
Jak chcesz sportu to jedz samochodem na tor wyścigowy- 9 9
-
2021-03-13 15:40
No to świetnie. wysiadaj z dizla i nie przyjeżdżaj więcej do miasta.
sport to zdrowie.
- 1 11
-
2021-03-14 08:18
sterydy to też skrót
- 1 0
-
2021-03-13 15:32
W tym smrodzie chciałbyś jeździć? (1)
- 10 9
-
2021-03-13 16:51
Pedallarze to lubią
- 11 9
-
2021-03-13 17:22
Kup sobie rower wodny
I tyle
- 8 7
-
2021-03-13 19:41
zaplac podatek drogowy
roszczeniowcu i ubezpieczenie OC to bedziez mogl korzystac a tak ......
- 9 5
-
2021-03-14 08:02
Kolarz (1)
Ten tunel to finasowy tunel bez światełka w tunelu. Hiszpańska firma co go budowała jest/była pierwsza na liście firm najbardziej skorumpowanych na Świecie.
- 2 6
-
2021-03-14 11:23
podaj nazwe listy , sprawdze
- 4 1
-
2021-03-14 18:03
(2)
Na Obwodnicy też nie ma ścieżki rowerowej. Tam też jest bubel?
- 3 0
-
2021-03-14 23:11
(1)
obwodnica to droga dla pojazdów samochodowych
to dlaczego tam se nie pojeździcie a nie w centrum?- 0 0
-
2021-03-15 09:03
Tunel to też droga dla pojazdów samochodowych.
- 1 0
-
2021-03-13 15:10
(1)
rowerem pod jezdnią w tunelu pod rzeką? Sam opis przyprawia o dreszcze.
- 55 15
-
2021-03-13 15:40
To po co się trzęsiesz jadąc samochodem w tunelu?
zgaśnie ci silnik i co? zawału dostaniesz?
- 4 9
-
2021-03-13 15:17
Tunek (4)
W latach 80 byłem w Rotterdamie też był taki tunel z portu szło się do centrum.tunel holenderski miał oprócz samochodowego wtedy trasę dla rowerów i pieszych a redaktor się podnieca że tunelem serwisowym można składakiem jechać i ciężko to trzeba było na deskorolce lub hulajnodze elektrycznej jak nóżki bola.inwestycja jest niezbędna i potrzebna ale mogła być bardziej funkcjonalna
- 90 44
-
2021-03-13 16:16
(1)
Jest i on do dzis.Tzw mastunnel.w okolicach Rotterdamu jest ich kilka.
- 9 1
-
2021-03-13 16:43
Przy okazji to jest najtarszy tunel
Wyłożony małymi kafelkami. Ostatnio przez 2 lata trwal jego remont. Zostawiono tez stary design.
- 4 1
-
2021-03-13 17:07
Jo , masz recht. W hamburgu jest taki w zasadzie tylko dla rowerow i pieszych.
- 8 0
-
2021-03-15 21:33
W Antwerpii też jest taki tunel. Tylko dla pieszych i rowerów. Podobnie w Hamburgu.
- 0 0
-
2021-03-13 15:20
(1)
Pozwólcie że to każdy rowerzysta oceni czy chce znosić rower czy nie.
A nie odgórnie zakazać i kazać jeździć przez Przeróbkę (a po zamknięciu w ogóle)- 48 60
-
2021-03-13 15:56
jak masz siłę pedałować w tunelu to tym bardziej masz siłę pedałować przez Przeróbkę
- 19 8
-
2021-03-13 15:24
W tym tunelu zdecydowanie brakuje nitki dla pieszych/rowerzystów. (7)
- 90 77
-
2021-03-13 15:26
(3)
MIał być niby autobus ale on jeździ w wybrane dni roku.
Zresztą w czasie pandemii nikt nie ma prawa zmuszać do wsiadania do autobusu. Powinni umożliwić przejazd rowerów i przejście pieszych.- 10 17
-
2021-03-13 15:58
zapomniałeś dodać , że brakuje platformy widokowej
- 17 7
-
2021-03-14 09:47
Normalnie mis wiecznie żywy!
A gdyby tu wasz synek z grupą stuosobową odlatywał i każdy z rodziców chciałby wejść, to jaki byłby tłok, sami widzicie i nie mówcie, że nie macie synka, bo w każdej chwili mieć możecie (sprawdzić, czy nie ksiądz).
- 4 2
-
2021-03-14 15:51
Jak nie chcesz jechać autobusem, to zaiwaniaj dookoła rowerem przez śródmieście a nie biadol tutaj.
- 0 1
-
2021-03-13 15:32
I dla matek z dzieckiem.
- 15 4
-
2021-03-13 18:34
Przeszedłem ten tunel podczas dni otwartych i nie wyobrażam sobie przyjemności z chodzenia tym tunelem. Autem to moment, pieszy idzie 15min. Zresztą już widzę te pielgrzymki. Przez pierwszy tydzień, a potem pustki.
- 6 2
-
2021-03-14 18:05
To zupełnie jak na Obwodnicy. Tam też brakuje nitki dla rowerów
- 0 2
-
2021-03-13 15:30
Super film, zwykły Kowalski nie ma świadomości jak to wygląda od zaplecza. (1)
- 46 5
-
2021-03-14 08:48
Film jest do d*py. Amatorszczyzna.
- 1 0
-
2021-03-13 15:35
Ale jak by ktoś z głową zaprojektował (9)
To dało by się rowerem lub pieszo taką jedną nitką poruszać pieszo lub rowerem . Wystarczyło chcieć i myśleć. Tyle że u niedasiow się nie da
- 66 61
-
2021-03-13 16:17
Pomyśl a potem pisz. (4)
Tunel o większej średnicy był niemożliwy do wykonania. Nie ma takich maszyn.
- 6 15
-
2021-03-13 17:08
nie da sie nad? albo pod albo obok. po co zwiekszac srednice? (1)
ludzi w kosmos wystawiamy, a tunelu przystosowanego do kazdy rowerem nie da sie zrobic?
a maszyny do drazenia sa na zamowienie. jaka chcesz taką ci zrobią- 13 9
-
2021-03-14 19:21
Genialne
Genialne. Wiesz ile kosztował ten tunel? Ponad 1 mld zł. Wiesz ile kosztowałaby dodatkowa nitka takiego tunelu? Nawet przy znacznie mniejszej średnicy byłyby to koszty rzędu kilkuset milionów złotych. A wszystko dla 100 albo 200 rowerzystów dziennie bo tyle mniej więcej możnaby się spodziewać na tej trasie. Teraz policz ile wyniósłby koszt przejazdu 1 rowerzysty.
- 6 3
-
2021-03-13 20:46
Leming niema to mózgu twojej głowie tylko dlaczego sie tym chwalisz?
- 1 2
-
2021-03-13 21:38
Jest rower w tunelu na fotce?
Problemem były zjazdy zamiast schodów zrobić? Pomyśl zanim skrytykujesz
- 5 1
-
2021-03-13 17:14
Spokojnie (1)
Wystarczy, że nasze lobby porozmawia z ludźmi w urzędzie. Władze Gdańska są nasze i robią dokładnie to co im każemy. Pamiętacie Piramowicza? Niedługo jeden z pasów w tunelu będzie tylko dla rowerów!
- 10 4
-
2021-03-14 19:09
zadzwońta...
po kucyka ,zara będzie namalowany pas dla cyklozboków, kontrpas a może nawet jakieś delfinki przywiezie rowerem cargo
- 1 1
-
2021-03-14 15:54
A płacisz podatki w Gdańsku czy jesteś roszczeniowym słojem którego podatki idą na rodzinną wieś?
- 2 1
-
2021-03-14 18:07
Dałoby się też uruchomić wąskotorówkę do Ostaszewa lecz pewne lobby stwierdziło że woli ścieżkę rowerową zamiast atrakcyjnego przejazdu kolejką
- 2 1
-
2021-03-13 15:38
trochę dziwne, że na etapie projektowania nie pomyślano o ciągu pieszo-rowerowym (2)
skoro o samochodach pomyślano to czemu nie o rowerzystach i pieszych? Na czym polegał problem? Jakiś twardogłowy? Przecież i tak Unia zapłaciła za prawie wszystkie wydatki a wciągnięcie w tunel wąskiego pasa dla rowerzystów i pieszych prawdopodobnie nie spowodowałoby żadnych większych kosztów lub co najwyżej te koszty podniosłoby w znikomym stopniu.
- 31 22
-
2021-03-13 16:19
Nie ma maszyn....
....które wywiercą tunel o większej średnicy.
- 2 9
-
2021-03-14 18:09
Widocznie nie było tego w planach. Ja też nie rozumiem dlaczego rozbiera się linie kolejowe by wybudować ścieżki rowerowe
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.