• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nietypowe Budowle Trójmiasta. Tunel w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
13 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

W filmie pokazujemy tunele i instalacje, które znajdują się pod jezdnią, którą poruszają się kierowcy.

W kolejnych odcinkach cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta wyjaśniamy przeznaczenie i działanie dziwnych budowli na terenie miasta. Dzisiaj odwiedzamy niedostępne dla postronnych osób miejsca w tunelu pod Martwą Wisłą. Poprzednio pokazywaliśmy, jak działał schron przeciwlotniczy w gdyńskim porcie. Za miesiąc opowiemy o maszcie radiowo-telewizyjnym w ChwaszczynieMapka.



Jak często korzystasz z tunelu pod Martwą Wisłą?

Dla zwykłego kierowcy tunel pod Martwą Wisłą to szybka i komfortowa podwodna przeprawa łącząca Przymorze, Zaspę, Brzeźno czy Nowy Port z Trasą Sucharskiego i Obwodnicą Południową.

Na co dzień korzysta z niej ok. 25-30 tys. kierowców i pewnie niewielu z nich zdaje sobie sprawę, że drogowy tunel to tylko część olbrzymiego obiektu, który żyje 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.

Na górze kierowcy, na dole strefa techniczna



Przekrój tunelu jest bardzo prosty. Gdyby rurę przeciąć poziomo na pół, w górnej części znalazłaby się jezdnia, z której na co dzień korzystają kierowcy, a w drugiej - pod jezdnią - znalazłaby się przestrzeń dostępna tylko obsłudze tunelu. Na potrzeby artykułu nazwijmy ją "tunelem w tunelu". Dolna "połówka" dzieli się na trzy osobne części:
  • odwodnienia i hydrantową,
  • tunel wentylacyjny dostarczający świeże powietrze,
  • przejście techniczne ze wszelkimi instalacjami elektrycznymi.


Naszą podziemną wędrówkę rozpoczynamy od kanału wentylacyjnego, który dba w tunelu o wymianę powietrza. W sytuacji gdy czujniki wykażą przekroczenie stężenia dwutlenku węgla, tzw. czerpaki "zasysają" powietrze z zewnątrz i wtłaczają je do tunelu (dzieje się tak, gdy w tunelu tworzy się korek). Po włączeniu urządzenia huk w tunelu przypomina ryk silnika w samolocie, a pęd powietrza może zerwać czapkę z głowy.

  • Przekrój poprzeczny tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Tunel w swoim najniższym miejscu znajduje się 35 m pod lustrem wody.
  • Schemat przebiegu tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Tunel w trakcie budowy jeszcze bez jezdni. Po lewej jedno z przejść poprzecznych między dwiema rurami.

Następnie przechodzimy do środkowej części tunelu biegnącego pod jezdnią, z której na co dzień korzysta obsługa tunelu. My wykorzystaliśmy to miejsce do przeprowadzenia doświadczenia, o którym więcej piszemy na końcu artykułu.

Jeden tunel jak trzy platformy wiertnicze



Wracamy dwa piętra wyżej na poziom techniczny. Michał Adamkiewicz, szef Centrum Zarządzania Tunelem, oprowadza nas po serwerowni, pokazuje i tłumaczy, jak działa rozdzielnica niskiego napięcia, potem oprowadza po pomieszczeniach z zasilaniem awaryjnym. W jednym z pomieszczeń zorganizowano też zapasowe stanowisko sterowania, które na wypadek awarii w głównym centrum przejęłoby kontrolę nad "życiem w tunelu".

W tym miejscu warto dodać, że tunel jako cały obiekt to prawdopodobnie najbardziej newralgiczny, ale przy tym jeden z najbardziej bezpiecznych obiektów w mieście. Samo wyposażenie tunelu kosztowało ok. 40 mln zł, w sumie znajduje się w nim 50 tys. tzw. punktów danych. Dla porównania, na platformie wiertniczej, która też nie jest prosta w obsłudze, jest ich trzykrotnie mniej.

Agregat jak silnik z monster trucka



Tunel zasilany jest z trzech źródeł: dwóch stacji średniego napięcia, agregatu prądotwórczego i baterii akumulatorów. Te ostatnie zabezpieczają tunel przed ewentualnym zanikiem napięcia i są gotowe do działania, zanim załączy się agregat. Wszystko po to, by w razie tzw. blackoutu (zaniku napięcia) w tunelu np. nie zgasło światło awaryjne, nie wyłączyły się kamery i systemy bezpieczeństwa.

  • Podziemia tunelu to plątanina kabli, rur i innej newralgicznej infrastruktury.
  • W jednym z pomieszczeń zorganizowano też zapasowe stanowisko sterowania, które na wypadek awarii w głównym centrum przejęłoby kontrolę nad "życiem w tunelu".
  • W tunelu znajduje się 50 tys. tzw. punktów danych. Dla porównania, na platformie wiertniczej, która też nie jest prosta w obsłudze, jest ich trzykrotnie mniej.
  • Po zakamarkach tunelu oprowadził nas Michał Adamkiewicz, szef Centrum Zarządzania Tunelem.
  • Tunel to prawdopodobnie najbardziej naszpikowana elektroniką budowla w Trójmieście.

Największe wrażenie robi jednak potężny agregat napędzany 1700 litrami oleju napędowego. Wyglądem przypomina gigantyczny silnik z monster trucka, a ogłuszający hałas, jaki generuje, sprawia, że obsługujący go operator, by chronić swój słuch, musi włożyć specjalne stopery i słuchawki.

Tunel to nie tylko dużo prądu potrzebnego do oświetlenia, obsługi kamer i innych systemów bezpieczeństwa (same rachunki za energię elektryczną wynoszą ok. 100 tys. zł miesięcznie), ale też odwodnienie.

Aby zapewnić odpowiednią retencję, w obiekcie znajdują się zbiorniki retencyjne, które pierwszy poważny test przeszły już kilka tygodni po otwarciu tunelu podczas lipcowej powodzi w 2016 r. I choć jedna z pracujących wówczas pomp wysiadła, tunel z nadmiarem wody poradził sobie podręcznikowo. Dodatkowo - w razie podwyższonego stanu wody od strony Letnicy - tunel chroniony jest kilkudziesięciocentymetrowym murkiem.

Rocznie utrzymanie tunelu - łącznie z wynagrodzeniami - kosztuje ok. 4 mln zł. Po tym, gdy w kwietniu wygaśnie 5-letnia gwarancja tunelu, koszty wzrosną do ok. 6 mln zł. Nad wszystkim na co dzień czuwa dwóch dyspozytorów, a łącznie prawidłowe działanie tunelu zapewnia 18 osób.


  • Na potrzeby artykułu przetestowaliśmy, czy w tunelu technicznym znajdującym się pod jezdnią da się jeździć rowerem.
  • Pozornie tunel techniczny znajdujący się pod jezdnią wydaje się idealną przeprawą dla pieszych i rowerzystów. Jednak aby się tam dostać trzeba pokonać 5 pięter po schodach. Znajduje się tam także dużo newralgicznych instalacji, które nie mogą pozostać bez nadzoru.

Rowerem w tunelu pod jezdnią? Nie da się



W trakcie naszej wizyty w tunelu postanowiliśmy sprawdzić, na ile realne jest umożliwienie ruchu rowerowego nie tyle w samym tunelu - co w podziemnej części, z której na co dzień korzystają pracownicy z Centrum Zarządzania Tunelem.

To długi na ok. 1 km chodnik o szerokości ok. 3 m. Przebiega tuż pod jezdnią i służy pracownikom tunelu do szybkiego i bezpiecznego przemieszczania się między dwoma końcami podwodnej przeprawy. Najczęściej wykorzystują do tego właśnie rowery. Postanowiliśmy przejechać się "tunelem w tunelu", by sprawdzić, czy można by było udostępnić go rowerzystom i pieszym, którzy - jak wiadomo - nie mogą korzystać z tunelu samochodowego, bo tam dopuszczony jest wyłącznie ruch aut i komunikacji miejskiej.

W tunelu dopuszczony jest wyłącznie ruch samochodowy i komunikacji miejskiej. Piesi i rowerzyści nie mogą wjeżdżać do podwodnej przeprawy. W tunelu dopuszczony jest wyłącznie ruch samochodowy i komunikacji miejskiej. Piesi i rowerzyści nie mogą wjeżdżać do podwodnej przeprawy.
Przejazd samym tunelem zajmuje nieco więcej czasu niż samochodem. Najpierw jednak trzeba pokonać pięć pięter po schodach. Brak windy sprawia, że rower trzeba znieść, a po pokonaniu przeprawy znów wnieść klatką schodową. I choć my korzystaliśmy z lekkiego składanego roweru będącego na wyposażeniu tunelu i na potrzeby testu pokonaliśmy zaledwie połowę trasy, to wydaje się to dużą przeszkodą w swobodnym korzystaniu z tunelu.

Wjechał do tunelu z dzieckiem w przyczepce



Nawet jeśli rowerzysta pokonałby tę trudność, to czeka go jeszcze sama jazda tunelem. Pomijając fakt, że jest w nim zimno, to jazda jest w miarę przyjemna, ale... tylko do połowy - bo najpierw jedziemy w dół, a potem czeka nas podjazd. Pokonanie całego tunelu nie jest więc ani lekkie, ani szczególnie przyjemne.

Dodatkowym aspektem negatywnie wpływającym na możliwość udostępnienia tej przestrzeni rowerzystom jest brak monitoringu w samym "tunelu pod tunelem" i znajdująca się w nim newralgiczna infrastruktura, a więc wbudowane w ścianę szafy z elektroniką, kilometry kabli, światłowodów, czujników i wszelkiego rodzaju urządzeń, wpływających na bezpieczeństwo całego obiektu. Na własne oczy przekonaliśmy się, że nie dałoby się pogodzić umożliwienia korzystania z tunelu postronnym osobom przy jednoczesnym braku właściwego nadzoru nad ich bezpieczeństwem i ewentualnymi aktami wandalizmu. Rowerzyści i piesi są więc "skazani" w tym miejscu na komunikację miejską.

Nietypowa budowla? Zgłoś nam do wyjaśnienia

Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz, jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.

inwestycje@trojmiasto.pl

Opinie (200) ponad 20 zablokowanych

  • (8)

    Fajne te tunel można pobawić się w chowanego albo po prostu pobyć w ciszy i zadumie.

    • 23 63

    • Szpilek co ty łykasz za pigułki?

      • 23 0

    • (1)

      Zabawy w chowanego w piwnicach na chelmie .... to było coś:D

      • 3 4

      • Wspomnienia starych komuchów i pisowców

        • 1 11

    • (2)

      A ty ktory jestes teraz ten Dr,Svencjusz? Ten pisi czy po prostu trolowy?

      • 7 0

      • (1)

        Trollowo-pisi

        • 3 1

        • Dotore doctore lizać renkie

          • 0 0

    • (1)

      To ostatnie podrygi Stefana za szafą szatniarną z ikei.

      • 0 0

      • Kolor skandynavski szary z plamami od kebaba

        • 0 0

  • Tunel (14)

    Najlepsza inwestycja od wielu lat

    • 230 19

    • (11)

      Najgorsza i tylko proautkowa podczas gdy w mieście powinno być odwrotnie

      • 6 59

      • Kolejny rowerowy terrorysta (7)

        Dla was już nic nie zrobili to musisz głośno krzyczeć, że jest źle? Tylko wymagać, żeby móc zapierd...ć nie patrząc na innych a od siebie nic nie dacie.

        A miasto jest dla wszystkich nie tylko rowerzystów.

        • 28 10

        • tak mogą napisać jedynie osoby mające kłopoty z wyobraźnią

          fundusze przeznaczone na tunel można było wydać w inny sposób, który być może wykazałby inną efektywność niż ta spektakularna inwestycja.

          • 5 25

        • Tunel to świetna inwestycja. (5)

          Ale przy okazji zlikwidowano prom przez wisloujscie i rowerzyści maja teraz to, co bez tunelu mialy samochody, czyli 15 km objazd.

          • 13 2

          • Masz panie rowerzysto autobusy, które przewożą cię przez tunel, razem z twoim stalowym rumakiem. (2)

            • 10 5

            • Stalowym?

              Raczej karbonowym, od biedy aluminiowym.

              • 2 4

            • A jednak utrudniono życie rowerzystom, a Ty dyskutujesz z faktami.

              Z faktami dyskutują tylko idioci, Ty do tego jesteś chamem.

              • 4 2

          • Kolarz (1)

            W Holandii już przed wojną budując tunel pod przeprawą wodną uwzględniono rowerzystów i pieszych.

            • 4 3

            • Tusienieda bo trzeba pytać kilka stolic Euroazji i USA.

              • 1 0

      • Jest to inwestycja wyprowadzająca ruch tranzytowy z centrum (1)

        Więc nawet dla ekooszolomow takich jak Ty powinna być doceniona.

        • 11 1

        • Serio jest tam jakiś tranzyt?

          Pewnie z portu w Gdyni do Elbląga.

          • 4 5

      • A ile

        Oddajesz w podatku drogowym może miesięczne opłaty za posiadanie roweru i wtedy z tego inwestycje tak jak to ma się przy samochodach i będziesz śpiewał inaczej nie ma nic za darmo

        • 4 1

    • niezła

      ale zdrowo niedorobiona
      Brakuje nitki z torami i dla pieszych/rowerów.
      A najważniejsze, że niedokończona. bo brak sprawnego połączenia ze Słowackiego.

      • 8 4

    • Nasyp kolejowy to ta budowla kręgosłup Gdańska ;)

      • 0 0

  • niezły bubel bez ścieżki rowerowej (33)

    • 105 259

    • Piesi i rowerzysci (15)

      Nie mają szans uciec w przypadku pożaru lub zalania.Dlatego jest zakaz.Swoja drogą dlaczego jakiś Janusz biznesu nie oferuję usługi przejazdu dla rowerów.Chetni zapewne by byli.

      • 32 26

      • W przypadku pożaru (10)

        Kierowcy też stają się pieszymi. Zalanie to już w ogóle SF. To nie jest powód zakazu. Piszesz takie głupoty jakbyś sam był zalany.

        • 34 23

        • Pokaż mi tunel gdzie jest to możliwe? (9)

          Jakikolwiek tunel w Europie, czy to samochodowy czy kolejowy gdzie są wyznaczone drogi dla pieszych, którymi byliby Ci którzy korzystają z samochodu/kolei. Nie ma takich

          • 32 12

          • O czym ty piszes?

            Masz schizofrenię czy kłopoty z logiką? Czy ja gdzieś napisałem, że ten tunel powinien mieć dopuszczony ruch samochodowy czy pieszy? Policz do 10 i jeszcze raz spokojnie przeczytaj co komentujesz zanim zaczniesz pisać coś od rzeczy.

            • 6 15

          • To może ty taki wskaż (4)

            Bo ja nie potrafię

            • 7 2

            • Właśnie

              A nie od innych wymagasz niemożliwego. I jeszcze te bzdury, że zalanie jest powodem tego, że jest dopuszczony tylko ruch samochodowy :)))

              • 6 3

            • On nie wskaże

              Bo wyraźnie ma jakieś problemy z rozumieniem słowa pisanego. Tzw wtórny analfabetyzm. Ty mu argumenty, że pisze bzdury a on ci każe szukać tunelu w Europie.

              • 11 1

            • Kolarz (1)

              The new tunnel is part of a bigger plan for five cycle tunnels in the municipalities of De Bilt and Zeist, east of Utrecht.

              • 0 8

              • Podpisałeś się kolarz, więc nie będę komentował twojej głupoty, bo i tak nie zrozumiesz.

                • 4 0

          • są w Belgii, Holandii w Austrii, a anwet w Niwmczech (1)

            • 12 8

            • Chyba przejścia podziemne.

              • 9 5

          • Tunel pod Elbą w Hamburgu. Co wygrałem?

            • 6 6

      • (1)

        Lol to samochody się zablokują i jedynie piesi i rowerzyści będą mogli uciec

        • 15 7

        • Nikt nie ucieknie, bo spanikowani kierowcy rozjadą pieszych i rowerzystów :)

          • 3 1

      • ? w razie wypadku lub pożaru kierowcy są w gorszej sytuacji niż piesi.

        Włącz myślenie.

        • 11 13

      • dlaczego nie mają szans uciec?

        mają takie same szanse jak i kierowcy

        • 7 2

    • (3)

      Sam jesteś bubel

      • 4 8

      • Do tego, strasznie brzydki (2)

        • 2 4

        • Ale fajnego patrona ma. (1)

          Takiego na czasie.

          • 3 3

          • kumpel dzbana z bazyliki

            • 1 1

    • Sport to zdrowie. (3)

      Jedź przez Gdańsk będziesz miał dalej .Więcej sportu nie zaszkodzi.W sporcie nie ma skrótów .

      • 11 12

      • To nie sport autkarzu, to zwykły dojazd do pracy.
        Jak chcesz sportu to jedz samochodem na tor wyścigowy

        • 9 9

      • No to świetnie. wysiadaj z dizla i nie przyjeżdżaj więcej do miasta.

        sport to zdrowie.

        • 1 11

      • sterydy to też skrót

        • 1 0

    • W tym smrodzie chciałbyś jeździć? (1)

      • 10 9

      • Pedallarze to lubią

        • 11 9

    • Kup sobie rower wodny

      I tyle

      • 8 7

    • zaplac podatek drogowy

      roszczeniowcu i ubezpieczenie OC to bedziez mogl korzystac a tak ......

      • 9 5

    • Kolarz (1)

      Ten tunel to finasowy tunel bez światełka w tunelu. Hiszpańska firma co go budowała jest/była pierwsza na liście firm najbardziej skorumpowanych na Świecie.

      • 2 6

      • podaj nazwe listy , sprawdze

        • 4 1

    • (2)

      Na Obwodnicy też nie ma ścieżki rowerowej. Tam też jest bubel?

      • 3 0

      • (1)

        obwodnica to droga dla pojazdów samochodowych

        to dlaczego tam se nie pojeździcie a nie w centrum?

        • 0 0

        • Tunel to też droga dla pojazdów samochodowych.

          • 1 0

  • (1)

    rowerem pod jezdnią w tunelu pod rzeką? Sam opis przyprawia o dreszcze.

    • 55 15

    • To po co się trzęsiesz jadąc samochodem w tunelu?

      zgaśnie ci silnik i co? zawału dostaniesz?

      • 4 9

  • Tunek (4)

    W latach 80 byłem w Rotterdamie też był taki tunel z portu szło się do centrum.tunel holenderski miał oprócz samochodowego wtedy trasę dla rowerów i pieszych a redaktor się podnieca że tunelem serwisowym można składakiem jechać i ciężko to trzeba było na deskorolce lub hulajnodze elektrycznej jak nóżki bola.inwestycja jest niezbędna i potrzebna ale mogła być bardziej funkcjonalna

    • 90 44

    • (1)

      Jest i on do dzis.Tzw mastunnel.w okolicach Rotterdamu jest ich kilka.

      • 9 1

      • Przy okazji to jest najtarszy tunel

        Wyłożony małymi kafelkami. Ostatnio przez 2 lata trwal jego remont. Zostawiono tez stary design.

        • 4 1

    • Jo , masz recht. W hamburgu jest taki w zasadzie tylko dla rowerow i pieszych.

      • 8 0

    • W Antwerpii też jest taki tunel. Tylko dla pieszych i rowerów. Podobnie w Hamburgu.

      • 0 0

  • (1)

    Pozwólcie że to każdy rowerzysta oceni czy chce znosić rower czy nie.
    A nie odgórnie zakazać i kazać jeździć przez Przeróbkę (a po zamknięciu w ogóle)

    • 48 60

    • jak masz siłę pedałować w tunelu to tym bardziej masz siłę pedałować przez Przeróbkę

      • 19 8

  • W tym tunelu zdecydowanie brakuje nitki dla pieszych/rowerzystów. (7)

    • 90 77

    • (3)

      MIał być niby autobus ale on jeździ w wybrane dni roku.
      Zresztą w czasie pandemii nikt nie ma prawa zmuszać do wsiadania do autobusu. Powinni umożliwić przejazd rowerów i przejście pieszych.

      • 10 17

      • zapomniałeś dodać , że brakuje platformy widokowej

        • 17 7

      • Normalnie mis wiecznie żywy!

        A gdyby tu wasz synek z grupą stuosobową odlatywał i każdy z rodziców chciałby wejść, to jaki byłby tłok, sami widzicie i nie mówcie, że nie macie synka, bo w każdej chwili mieć możecie (sprawdzić, czy nie ksiądz).

        • 4 2

      • Jak nie chcesz jechać autobusem, to zaiwaniaj dookoła rowerem przez śródmieście a nie biadol tutaj.

        • 0 1

    • I dla matek z dzieckiem.

      • 15 4

    • Przeszedłem ten tunel podczas dni otwartych i nie wyobrażam sobie przyjemności z chodzenia tym tunelem. Autem to moment, pieszy idzie 15min. Zresztą już widzę te pielgrzymki. Przez pierwszy tydzień, a potem pustki.

      • 6 2

    • To zupełnie jak na Obwodnicy. Tam też brakuje nitki dla rowerów

      • 0 2

  • Super film, zwykły Kowalski nie ma świadomości jak to wygląda od zaplecza. (1)

    • 46 5

    • Film jest do d*py. Amatorszczyzna.

      • 1 0

  • Ale jak by ktoś z głową zaprojektował (9)

    To dało by się rowerem lub pieszo taką jedną nitką poruszać pieszo lub rowerem . Wystarczyło chcieć i myśleć. Tyle że u niedasiow się nie da

    • 66 61

    • Pomyśl a potem pisz. (4)

      Tunel o większej średnicy był niemożliwy do wykonania. Nie ma takich maszyn.

      • 6 15

      • nie da sie nad? albo pod albo obok. po co zwiekszac srednice? (1)

        ludzi w kosmos wystawiamy, a tunelu przystosowanego do kazdy rowerem nie da sie zrobic?

        a maszyny do drazenia sa na zamowienie. jaka chcesz taką ci zrobią

        • 13 9

        • Genialne

          Genialne. Wiesz ile kosztował ten tunel? Ponad 1 mld zł. Wiesz ile kosztowałaby dodatkowa nitka takiego tunelu? Nawet przy znacznie mniejszej średnicy byłyby to koszty rzędu kilkuset milionów złotych. A wszystko dla 100 albo 200 rowerzystów dziennie bo tyle mniej więcej możnaby się spodziewać na tej trasie. Teraz policz ile wyniósłby koszt przejazdu 1 rowerzysty.

          • 6 3

      • Leming niema to mózgu twojej głowie tylko dlaczego sie tym chwalisz?

        • 1 2

      • Jest rower w tunelu na fotce?

        Problemem były zjazdy zamiast schodów zrobić? Pomyśl zanim skrytykujesz

        • 5 1

    • Spokojnie (1)

      Wystarczy, że nasze lobby porozmawia z ludźmi w urzędzie. Władze Gdańska są nasze i robią dokładnie to co im każemy. Pamiętacie Piramowicza? Niedługo jeden z pasów w tunelu będzie tylko dla rowerów!

      • 10 4

      • zadzwońta...

        po kucyka ,zara będzie namalowany pas dla cyklozboków, kontrpas a może nawet jakieś delfinki przywiezie rowerem cargo

        • 1 1

    • A płacisz podatki w Gdańsku czy jesteś roszczeniowym słojem którego podatki idą na rodzinną wieś?

      • 2 1

    • Dałoby się też uruchomić wąskotorówkę do Ostaszewa lecz pewne lobby stwierdziło że woli ścieżkę rowerową zamiast atrakcyjnego przejazdu kolejką

      • 2 1

  • trochę dziwne, że na etapie projektowania nie pomyślano o ciągu pieszo-rowerowym (2)

    skoro o samochodach pomyślano to czemu nie o rowerzystach i pieszych? Na czym polegał problem? Jakiś twardogłowy? Przecież i tak Unia zapłaciła za prawie wszystkie wydatki a wciągnięcie w tunel wąskiego pasa dla rowerzystów i pieszych prawdopodobnie nie spowodowałoby żadnych większych kosztów lub co najwyżej te koszty podniosłoby w znikomym stopniu.

    • 31 22

    • Nie ma maszyn....

      ....które wywiercą tunel o większej średnicy.

      • 2 9

    • Widocznie nie było tego w planach. Ja też nie rozumiem dlaczego rozbiera się linie kolejowe by wybudować ścieżki rowerowe

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane