• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Bulońska i co dalej? Nowe drogi i linie tramwajowe w Gdańsku

Michał Brancewicz
22 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Tramwajem można dojechać na Piecki Migowo. Urzędnicy teraz planują wydłużyć stamtąd trasy. Tramwajem można dojechać na Piecki Migowo. Urzędnicy teraz planują wydłużyć stamtąd trasy.

Wiosną zacznie się budowa przedłużenia ul. Bulońskiej wraz z linią tramwajową do skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. W najbliższych latach dróg ze słowem "nowa" Gdańsk planuje wybudować więcej - sprawdzamy, na jakim etapie są pozostałe projekty.



Gdańsk ma rozległe plany inwestycyjne dotyczące budowy nowych dróg i linii tramwajowych. Ich skala jest tak duża, że na pewno nie wszystkie projekty uda się zrealizować. Na ten moment przesądzona jest budowa ul. Nowej Bulońskiej Północnej, która ma już wybranego wykonawcę - firmę NDI, która zainkasuje za to 191,7 mln zł. Druga w kolejce jest Nowa Warszawska. Obie inwestycje znalazły się w dofinansowanym przez UE Gdańskim Programie Komunikacji Miejskiej Etap IVA.

A co z pozostałymi przedsięwzięciami?

Inwestycja będzie realizowana, przynajmniej na razie, wyłącznie w formie trasy tramwajowej, bez drogi. Nowe torowisko zostanie wyprowadzone na wysokości ul. Łódzkiej z istniejącej trasy tramwajowej biegnącej wzdłuż al. Havla i dojdzie aż do pętli, która powstanie w ramach Nowej Bulońskiej, przy skrzyżowaniu z Jabłoniową.

Projekt Nowej Warszawskiej ma być gotowy do czerwca tego roku. Z kolei jesienią rozpoczną się poszukiwania wykonawcy.

Ta inwestycja ma dokładnie odwrotne założenia. W przypadku tego przedsięwzięcia miasto zdecydowało się zrezygnować z budowy linii tramwajowej, a pozostać jedynie przy rozbudowie układu drogowego. Nowa Jabłoniowa powstanie na odcinku od skrzyżowania z Nową Bulońską i Warszawską aż do ul. Przywidzkiej.

Aktualnie projekt jest wciąż w opracowaniu, chociaż pierwszą datą jego powstania miał być kwiecień 2015 roku. Miasto musiało jednak zerwać umowę z wykonawcą i poszukać nowego. W międzyczasie projekt okrojono z tramwaju (będą buspasy), chociaż zachowana zostanie rezerwa terenu pod torowisko. Projekt ma być gotowy jeszcze pierwszym półroczu 2018. Niestety, próżno jest spodziewać się w tym roku ogłoszenia przetargu na realizację.

W tym przypadku również w grę wchodzi jedynie budowa samej ulicy kosztem linii tramwajowej. Trasa miałaby połączyć pętlę Łostowice Świętokrzyska z istniejącą ul. Świętokrzyską w pobliżu granicy miasta z Kowalami, biegnąc przez osiedla znajdujące się na południe od ul. Świętokrzyskiej.

Co ciekawe, inwestycja ma opracowaną dokumentację projektową, ale jej realizacja nie jest priorytetem, dlatego ani w w tym roku, ani w kolejnym nie należy wypatrywać początków jej powstawania.

Wciąż nie wiadomo dokładnie, jaki będzie dokładny przebieg trasy tramwajowej, która połączy Morenę (a dzięki Nowej Bulońskiej, także część dzielnic południowych) z Wrzeszczem. Chodzi tutaj głównie o miejsce włączenia się jej w al. Grunwaldzką. Jej powstanie pozwoli podróżować mieszkańcom między wspomnianymi dzielnicami bez konieczności przejazdu przez centrum miasta.

Tutaj również prace projektowe wciąż trwają, chociaż zaczęły się już dwa i pół roku temu. Inwestycja ma wysoki priorytet, ale jej realizacja na pewno nie rozpocznie się w tym roku

Kolejna część Nowej Wałowej miałaby połączyć istniejący jej fragment (ul. Popiełuszki) z ul. Elbląską przechodząc tunelem pod Motławą. Droga znajduje się na liście rezerwowej planu Inwestycje 2020.

Inwestycja nie posiada projektu i trudno wskazać jakikolwiek termin realizacji, ale należy spodziewać się go dopiero w kolejnej dekadzie.

W zamyśle ta inwestycja ma połączyć tunel pod Martwą Wisłą z Oliwą i obwodnicą w Osowej. Jej elementem jest m.in. tunel pod górą Pachołek. Skala, więc także szacunkowe koszty, są ogromne. Wciąż tak naprawdę nie wiadomo czy i kiedy oraz w jakim zakresie będzie ona zrealizowana.

Czytaj też: Trzy wizje zabudowy terenów wzdłuż Drogi Zielonej

Inwestycja jest na etapie pozyskiwania decyzji środowiskowej, co ma nastąpić w maju. W ostatnim kwartale może zostać ogłoszony przetarg na opracowanie projektu, pod warunkiem pozyskania zewnętrznego dofinansowania.

  • Nowa Małomiejska i Podmiejska oraz Nowej Myśliwskiej
W przypadku tych tras nie ma na razie żadnych planów realizacyjnych.

Opinie (310) 4 zablokowane

  • Nowa Jabłoniowa

    Skandal! Na nową autostradę pieniądze na pewno się znajdą. Ciekawe, że usuwają tramwaj z planów, na których droga biegnie od... planowanej zajezdni tramwajowej. BRG należy rozwiązać!

    • 11 6

  • Prawda jest taka że trzeba wymienić to całe towarzystwo i jest że obojętnie czy to będzie PIS, Razem czy PSL, będą nowe pomysł możne rozwiązania. Obecna władza zasiedziała się już nad to. Siedzenie tyle na stołku wypacza postrzeganie pewnych rzeczy. A dziwne związki miasta z Deweloperką tylko to potęguje.

    • 11 8

  • W Warszawie buduje się tramwaj aż do Wilanowa

    a u nas zamiast tramwaju będzie buspas na Jabłoniowej. Dwa i pół roku robienia projektu Nowej Politechnicznej to jakiś rekord. W Bydgoszczy przez ten czas zbudowano linie na Fordon(prawie 10 km!) a wcześniej na dworzec główny(nie mówiąc o Olsztynie)

    • 8 6

  • bulonska to najlepsza inwestycja ale potem tam czekaja na BASEN ! (3)

    w ogole cale poludniowe dzielnice a to jest 25 tysiecy ludzi bez ani jednego basenu to KPINA ! po prostu zero basenu ! 0 !

    • 8 8

    • Siostro!

      Basen!

      • 4 1

    • Właśnie buduja basen na Oruni

      • 3 0

    • Wody w domu nie mają ?

      Większych potrzeb nie ma ? Miasto w tej kwestii odrabia zadanie domowe

      • 3 1

  • Kto ustala priorytety, kto w urzędnie myśli?! (1)

    Nie wiem czy urzędnicy którzy ustalają priorytety budowy dróg, ruszyli się za biurka by na własne oczy zobaczyć gdzie są największe problemy, ale raczej nie.
    Jak to jest możliwe, że coś co było priorytetem 5 lat temu znika z listy?! Przecież to jest zwykłe okłamywanie mieszkańców.
    Na Małomiejskiej, Świętokrzyskiej ludzie gniją w samochodach i autobusach godzinami i mówi się że to nie jest priorytet?! Z pod Dworca Głównego PKP na Orunię Górną jechałem autobusem 45 minut, a trasa ma 6 km! Już nie mówiąc o slamsach które miasto stworzyło na początku ulicy Małomiejskiej. Piękna wizytówka!!

    • 14 6

    • Mieszkańcy ustalają priorytety. Ty od wczoraj w Gdańsku mieszkasz?

      • 1 0

  • Nowa spadochroniarzy

    A kiedy będzie nowa spadochronkarzy?

    • 6 3

  • (1)

    Jest taka strona GIK (gdanskie inwestycje komunalne), jak budowano tunel pod Wisla to co kilka dni byl raport z postepu prac. Teraz sa tylko dane teleadresowe i nic wiecej. Wszystkie inwestycje powinny byc razem ale ktos totalnie olal to wszystko.Teraz nic nie ma o zadnych inwestycjach. Od czasu do czasu na Trojmiescie cos jest, chyba jak brak innych tematow.

    • 7 4

    • Oczywiście że jest i to od wielu lat np na stronie DRMG ale trzeba się najpierw zainteresować a później pierd*****C głupoty

      • 3 0

  • już widzę co co bedzie z tramwajem od Jabłoniowej (2)

    Przystanek co 150 metrów na zupełnym odludziu. Zresztą już proponowana lista przystanków była przedstawiana w jednym z artykułów. Tramwaj musi jechać 800-1000 metrów by to miało jakikolwiek sens. A oni chcą przedłużać do Wrzeszcza!

    • 6 5

    • Dokładnie

      Połowa przystanków na planowanych Bulońskiej i Warszawskiej są bez sensu.

      • 6 2

    • ale Łunia daje, to trzeba przerobić...

      • 1 0

  • Nowy truciciel (1)

    Droga bedzie przebiegala przez tereny gdzie żyje mnostwo zwierząt i jest dużo zieleni ktora powoduje że okolice Jasienia są poki co, najzdrowszym rejonem Trojmiasta. Smród z Szadolek czuc tyko czasem . Spaliny beda truć juz na co dzień. Nikogo to nie obchodzi?

    • 8 3

    • ...

      Ojejciu

      • 3 2

  • (1)

    A gdzie jeszcze w tych inwestycjach miejsce na remont wymianę tarasy tramwajowej na stogi

    • 1 6

    • Ale to nie jest artykul o remontach

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane