• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Bulońska z pętlą tramwajową i długą ścieżką rowerową

Maciej Naskręt
16 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza
Na południe od skrzyżowania ulic: Jabłoniowej i Warszawskiej, w ramach budowy ul. Nowej Bulońskiej zostanie zbudowana nowa pętla tramwajowa. Na południe od skrzyżowania ulic: Jabłoniowej i Warszawskiej, w ramach budowy ul. Nowej Bulońskiej zostanie zbudowana nowa pętla tramwajowa.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na zaprojektowanie 1,6-kilometrowej ul. Nowej Bulońskiej Północnej, która ma połączyć dwiema jezdniami istniejącą ul. Bulońską z Trasą W-Z na Jasieniu. Dokumentacja ma być gotowa do połowy 2014 r. W ramach projektu powstanie też nowa pętla tramwajowa i 2,1 km podwójnej ścieżki rowerowej.



W miniony piątek Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na opracowanie koncepcji i dokumentacji technicznej budowy ul. Nowej Bulońskiej Północnej, która ma połączyć w drugiej połowie tej dekady dwiema jezdniami istniejącą ul. Bulońską zobacz na mapie GdańskaTrasą W-Z na Jasieniu zobacz na mapie Gdańska.

Otwarcie kopert nastąpi tuż przed świętami Bożego Narodzenia. Możliwe, że wykonawcę poznamy na przełomie 2012 i 2013 r. O wyborze wykonawcy ma zadecydować w 95 proc. cena ofertowa i w 5 proc. wynagrodzenie za jeden pobyt w ramach nadzoru autorskiego, czyli uzgodnienia o możliwości wprowadzenia rozwiązań zamiennych w stosunku do tych w pierwotnym projekcie, zgłoszonych przez kierownika budowy.

Przyjrzeliśmy się dokumentacji przetargowej bliżej, by sprawdzić nie tylko kiedy i jakie dokumenty od wykonawcy zamówienia otrzyma inwestor, ale także jak bardzo zmieni się teren między Moreną a Jasieniem.

Zwycięzca przetargu do połowy przyszłego roku będzie musiał dostarczyć zamawiającemu koncepcję przebiegu nowej ulicy - przedstawić jej najkorzystniejszy przebieg w wymiarze ekonomicznym i technicznym, przy założeniu realizacji przedsięwzięcia w ramach decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (ZRiD).

Władze DRMG - inwestor - będą robiły wszystko, by nową drogę zmieścić na terenie należącym do gminy. Może jednak okazać się, że projektowaną drogę, ze względu na zróżnicowane ukształtowanie terenu - wzgórza morenowe - trzeba wybudować częściowo na terenach przyległych, należących do osób trzecich. Stąd inwestor dopuszcza nawet zmianę miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, by móc zbudować drogę.

Warto podkreślić, że niemal pewna jest likwidacja części rodzinnych ogródków działkowych. DRMG jednak w tej sytuacji ma zamiar wskazać działkowcom nowe lokalizacje. Dzięki temu rozwiązaniu działkowcy chętniej rezygnują z zajętych parceli, wybierając nowe, położone często w bardziej korzystnych dla nich lokalizacjach. Tak było chociażby w przypadku budowy Drogi Zielonej na granicy Brzeźna i Wrzeszcza.

Powstanie którego elementu ul. Nowej Bulońskiej będzie najważniejsze?

To właśnie zróżnicowanie terenu powoduje również, że niezbędna będzie budowa estakady w ciągu ul. Nowej Bulońskiej. Z podobnym problemem musieli poradzić sobie budowlańcy estakady w ciągu ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska na Morenie. Odpowiedź na pytanie: jak ten obiekt będzie wyglądać, poznamy najpóźniej do końca 2013 r. Natomiast pewna jest budowa przeprawy mostowej nad Potokiem Siedlickim. O jej kształcie zadecydują również projektanci.

W ciągu ul. Nowej Bulońskiej ma też zostać wykonane skrzyżowanie z ul. Nową Politechniczną, która na mapach miejscowego planu zagospodarowania wiedzie od Wrzeszcza pod estakadą w ciągu ul. Rakoczego, do właśnie planowanej ulicy. - W tym zakresie ma zostać wykonane także torowisko tramwajowe, by uniknąć ponownych prac na wspomnianym skrzyżowaniu. Identycznie postąpiliśmy m.in. przy rozbudowie skrzyżowania ul. Łostowickiej i ul. Kartuskiej - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Ucieszą się też rowerzyści. Przy ul. Nowej Bulońskiej Północnej powstanie ścieżka dla rowerów. To nie wszystko. W ramach budowy wspomnianej ulicy powstanie też ok. 500 metrów nowej ścieżki przy istniejącej już ul. Bulońskiej. W sumie rowerzyści zyskają po obu stronach istniejącej i nowej drogi ponad 2 km ścieżek rowerowych .

Projekt ul. Nowej Bulońskiej ma obejmować ponadto wykonanie węzła integracyjnego pod nazwą roboczą: Jabłoniowa. Powstanie on na południe od dzisiejszego skrzyżowania ul. Warszawskiej i ul. Jabłoniowej. Węzeł ma obejmować pętlę dla tramwajów i autobusów miejskich. W przypadku pojazdów szynowych będzie to pętla kierunkowa, czyli pasażerowie podróżujący w jednym z trzech kierunków (Morena, południe Gdańska, Chełm) będą wsiadali na innym peronie.

Wszystkie perony na nowym węźle będą zadaszone i wyposażone w wyświetlacz systemu informacji pasażerów. Ich długość powinna wynosić 35 metrów.

Co dalej, gdy już przebieg ul. Nowej Bulońskiej Północnej zostanie wybrany? W połowie 2013 roku inwestor złoży do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Urzędnicy od środowiska z pewnością wydadzą postanowienie, w którym będą oczekiwać od inwestora raportu o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Projektant ma go przygotować w ciągu trzech miesięcy.

Najpóźniej w połowie 2014 r. ma być gotowy projekty budowlany całej drogi oraz kosztorys inwestorski. Pozostaje wtedy już tylko uzyskanie pozwolenia na budowę i ZRiD-u u wojewody.

Całość prac projektanta miasto wycenia na kwotę 2 mln zł. 75 proc. tej kwoty będzie pochodzić ze środków Unii Europejskiej. O dofinansowaniu przedsięwzięcia pisaliśmy we wrześniu.

W budżecie na budowę ul. Nowej Bulońskiej trzeba zapisać 197 mln zł. Jeśli w ciągu nowej trasy po torach ma jeździć dodatkowo tramwaj, miasto będzie musiało dołożyć 22 mln zł. Są to jednak wstępne szacunki. Bardziej szczegółowe wyliczenia poznamy pewnie, gdy projekt budowlany ujrzy światło dzienne.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (185) 1 zablokowana

  • To tylko w Polsce o wyborze wykonawcy w 95% decyduje cena. (39)

    Czyli tanio, biednie, dziadosko.

    • 221 42

    • błąd (10)

      w 100%

      • 24 5

      • (9)

        Cena?! Chyba raczej wysokość "premii" od wykonawcy dla zamawiającego!

        • 12 17

        • jest jedno jasne proste kryterium i ludzie nadal piszą, że po znajomości ktoś przetarg wygrywa (6)

          A pytanie jest: co ta ciemna masa by powiedziała gdyby kryteria były bardziej zagmatwane np. "najlepszy" powinien wygrać?

          Marudzicie ale rozwiązania nikt nie podaje.
          Powiedz dokładnie jak to powinno wyglądać albo morda w kubeł!

          • 23 9

          • najtańszy i najdroższy wykonawca z automatu powinien odpaść (3)

            w pierwszej fazie przetargu.

            • 24 2

            • Dokładnie tak.

              Kryterium "jedno jasne proste kryterium" pozostaje i jesteśmy zabezpieczeni przed firmami liczącymi na kontrakt poniżej kosztów, bo jakoś tam będzie, a potem bankructwo.

              • 12 0

            • hahaa (1)

              najtańszy odpada i najdroższy kto pozostaje dalej najtańszy i najdroższy ale żeś wymyślił buhahhaha

              • 1 21

              • Pomysł jest dobry, bo wykonawcy starają się trafić w rzeczywiste koszty budowy.

                Znika ryzyko bankructwa wykonawców. Budowa jest wykonana z dobrych materiałów i terminowo.

                • 8 1

          • jak w szwajcarii (1)

            odpada najdroższa i najtańsza oferta. Z pozostałych wylicza się średnią cenę i wygrywa ten kto był najbliżej średniej.

            Nikomu nie zależy na najniższej cenie więc nie ma problemu niepłacenia podwykonawcom, itp.

            Poza tym należałoby urealnić umowy i jeśli z przyczyn obiektywnych wzrosły koszty np. koszt paliwa o więcej niż 20% należy to uwzględniać przy fakturoweaniu i płacić za to wykonawcy.

            • 20 1

            • wiesz, jak to by się skończyło w Polsce?

              zmowa cenowa i start do przetargu w konsorcjach. Potem podział łupów bez względu na to, który z liderów wygrał.

              • 5 4

        • (1)

          ale bezmozgi tu sie udzielaja, prawo stanowi ze jesli cena jest rażąco niska dany wykonawca moze zostac wykluczony z postepowania

          • 0 3

          • Ty na zbyt mądrego też nie wyszedłeś. "może zostać" - nawet jeśli tak jest to co z tego, kto z tego korzysta? Przecież jest tylko napisane "może" a nie "musi", przecież to Polska, kto się będzie przejmował czymś co może zrobić. I tak wszystko jest po układach, ten co wybiera dostaję kasę, ten co wygrywa musi mieć kasę, ten co buduję musi ukraść, ten co jeździ na wywrotce musi odsypać kilka razy na boku żeby zarobić na jedzenie dla dziecka, to przecież najważniejsze. I tak dalej... Ciekawe kto się będzie zastanawiał nad słowami "może", spójrz na spaprane inwestycje dookoła "bezmózgu". Taki kraj, taka mentalność.

            • 1 0

    • inaczej zaraz CBA wchodzi na chatę

      • 11 1

    • Oczywiście, że tak. Bo jeśli wybór padłby na rzetelniejszego wykonawcę, ale droższego, zaraz posypałyby się lawiny oskarżeń o łapownictwo, kumoterstwo i znajomości. Dla świętego spokoju wybiera się więc najtańszego wykonawcę.

      • 26 1

    • (3)

      a finalnie kosztuje to drugie tyle w poprawkach :/

      • 9 4

      • wykonawca daje gwarancje i on z własnej kieszeni płaci (2)

        Ale jak ktoś się nie zna to pisze takie głupoty

        • 5 6

        • ale się ociąga dopóki trwa okres gwarancyjny, bo zwykle mu zapłacono albo "bankrutuje" czyli zakłada firmę na kogoś innego :)

          • 1 0

        • Widzę, że w Twojej baśniowej krainie wystarczy pstryknąć palcem i wykonawca przybiega i remontuje wszystko w ramach gwarancji. U nas w Polsce sprawy mają się troszkę inaczej. Przyjedź, fajnie będzie. Nauczysz się wielu rzeczy, których nie uczą w szkołach.

          • 0 0

    • bulonska

      Trzeba dodac jeszcze ze rodzina i przyjaciele

      • 0 7

    • (1)

      Kraina łapówek, kolesiostwa i prowizorki

      • 8 11

      • przynajmniej jeden normalny/a

        • 2 2

    • czyli jest tak (4)

      firma startuje w przetargu, robi wszystko, żeby go wygrać - czyli ustala cenę poniżej opłacalności, a potem najwyżej nie starczy pieniędzy dla podwykonawców, a co tam, ważne, że oni już swoje skubnęli. Nienormalna ustawa, nienormalny kraj.

      • 11 4

      • tylko taki szczegół że firma upada i dlatego nie płaci podwykonawcom (3)

        Kto później zatrudni takiego "menadżera" co to doprowadza firmę do upadku? A jak firma upada to udziały można wrzucić do kosza. Wyjaśnij ładnie jak oni skubią swoje, ale poprosimy szczegóły.

        • 5 1

        • Poczytaj trochę o całym mechaniźnie owych przetargów poniżej kosztów. (2)

          Firmy ryzykują takie kontrakty bo w czasie kryzysu lepszy taki kontrakt niż żaden. Żaden oznacza bankructwo za miesiąc. Kontrakt poniżej kosztów oznacza _możliwe_ bankructwo za rok, dwa. Wybór jest prosty i a w zasadzie jest brak wyboru.

          • 7 1

          • Czy aby na pewno prosty (1)

            Jest to głópi wybór i krótkowzroczność prezesów tych firm. Każdy taki kontrakt pogrąża firmę, a lepiej zająć się cięciem kosztów w firmie, co oczywiście jest bolesne, ale pomoże przygotować lepszą wycenę, a nie dajemy ile się da i będziemy się martwić.

            • 1 0

            • To jest jak z przeciążonymi ciężarówkami.

              Jeżeli jeden oszukuje, to reszta musi też oszukiwać, żeby wytrzymać cenowo konkurencję i przetrwać. Aby to przerwać, trzeba takich "oszustów" wyeliminować, choćby poprzez odrzucenie najtańszej oferty.

              • 3 0

    • budowy dróg to mamy najdroższe w na świecie (1)

      gomonie jeden, poczytaj raporty.
      Pomimo że najdroższe to jeszcze cienkiej jakości.

      • 5 8

      • pokaż te raporty

        bo raz dziennikarze marudzą że za tanio (i nie opłacalnie przez co firmy upadają), a drugi raz że za drogo

        • 7 1

    • inne kryterium (7)

      Jeśli jesteś taki mądry to wymyśl inne kryterium oceny ofert i żeby wszystko było zgodne z ustawą o zamówieniach publicznych (zwłaszcza, że to tylko projekt). Myślisz ,że to takie proste? Jeśli by było takie proste to na pewno przetargów nie wygrywałyby tylko najtańsze firmy.

      • 6 1

      • (2)

        Jakoś w innych, bardziej cywilizowanych krajach, jakoś można, dlaczego więc nie tutaj???

        • 2 2

        • Jak można? SZCZEGÓŁY podaj! (1)

          W niemczech też cena decyduje tylko jest brana druga w kolejności (najtańsza i najdroższa jest odrzucana)

          • 4 3

          • System odrzucania jest mało znaczący przy kontraktach

            Problem jest u nas w moralności i rzetelności składanych ofert. U nas każda firma zakłada, że gdzieś coś jeszcze zaoszczędzie na gorszym wykonaniu w kontrakcie. Ponadto zakłada, że warto zaryzykować, bo każdy myśli krótkofalowo.

            Firmy na zachodzie myślą długofalowo i unikają ryzyka. Tam każde działanie jest przemyślane i tak przeprowadzone, aby było zyskowne. Nikt nie podejmuje się prac na granicy ryzyka.

            Do póki u nas nie zmieni się mentalność i nie odejdziemy od mentalności psa ogrodnika, to będzie tak jeszcze długo.

            • 3 0

      • (2)

        50% cena
        25% termin realizacji
        25% gwarancja

        • 4 1

        • Co się ma kryć pod słowem gwarancja

          Jej długość, czy co jest wpisane w gwarancji.

          Co do samej gwarancji lepiej byłoby, aby ona była wpisana w warunki przetargu, bo tak możemy otrzymać gwarancje niższe od tych co chcieliśmy otrzymać w naszych założeniach.

          Cena i termin realizacji to akurat w Gdańsku często było ostatnio stosowane, więc żadna nowość.

          Ja bardziej bym widział płynność finansową jaką posiada firma, tak aby wykluczyć z dużych kontraktów zbyt małe spółki oraz spółki zagrożone upadłością.

          A także wskaźnik określający poziom zadowolenia z poprzednich prac. Wykluczy firmy do których były już zastrzeżenia w poprzednich projektach.

          • 1 0

        • A dzie jakość!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

          jakość, ocena poprzednich budów, rzetelności!!! terminowości! bo gwarancję mozna utrudniac, ociągac naprawy aż termin minie

          • 0 0

      • najtańsza i najdroższa oferta powinna w automacie odpaść

        przy przetargu. Ponadto jakość i gwarancja wykonawcy powinna być ważniejsza niż termin wykonania. Termin wykonania rodzi pośpiech i pierwszy krok do fuszerki.

        • 2 0

    • (2)

      Jeśli w przetargu jest określony dokładnie przedmiot do wykonania, materiały, technologia, gwarancja itp., to jakie inne kryterium ma decydować?
      Jak zlecisz wykafelkowanie podłogi określonymi materiałami, to wybierzesz wykonawcę na podstawie wzorów ubrań roboczych, czy imion robotników?

      • 2 0

      • Zdecydowanie wzory ubrań, i czy czyste. (1)

        Dodatkowe punkty za niepalenie.

        • 0 0

        • 200 pkt za trzeźwość w pracy w poniedziaki rano, po 10 pkt za dni pozostałe :)

          • 0 0

    • czytaj ze zrozumieniem...

      nie chodzi o wybór wykonawcy, tylko "przetarg na opracowanie koncepcji i dokumentacji technicznej budowy"

      • 1 0

  • Cieszę się, że władze w końcu dostrzegły... (7)

    ...Że miasto rozwija się również w tej części. Szkoda jedynie, że dwa lata zajmą procedury biurokratyczne, a nie "merytoryczne" prace drogowe. Wierzę jednak, że się uda.

    • 78 24

    • ale o co ci chodzi ? (6)

      właśnie większość inwestycji drogowych jest realizowana lub jest planowana w najbliższym czasie w tej części miasta.

      • 7 1

      • Pętla srętla!

        Unia Europejska właśnie sie rozpada, euro fundusze znikną razem z nią. No i za co Budyń zbuduje te mrzonki, jeśli sam nie umie wypracować ani złotówki.

        • 4 12

      • (4)

        za przeproszeniem kolega to w jakim referacie um pracuje? propagandy???

        • 3 6

        • REMONT SOBIESKIEGO!!! (3)

          Wnoszę o remont nawierzchni na Sobieskiego, albo o jej zamknięcie!! Stan tej drogi jest poniżej jakiejkolwiek krytyki!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

          • 7 5

          • nie narzekaj (2)

            rowerem się da jechać, to i samochodem też.

            • 0 2

            • (1)

              cóż za cynizm....

              • 0 0

              • odnoszę wrażenie, że "cynizm" tu nie jest zbyt słusznym określeniem

                • 0 0

  • POlska w budowie, wszystko dzieki PO ,dziekujemy (4)

    POlska w budowie, wszystko dzieki PO , dziekujemy

    • 98 67

    • powiedz mi kiedy to bedzie wybudowane (1)

      Polska w wiecznej budowie, albo raczej wizualizacjach

      • 4 21

      • Z tego co widzę, większość obecnych budów albo już ukończona, albo już się kończy

        Więc nie rozumiem tego lamentu. Sam korzystam codziennie z kilku takich dróg o których mówiono, że nigdy nie powstaną i co. One są i codziennie setki ludzi z nich korzysta.

        Tak wygląda właśnie planowanie, że na kilka lat na przód pokazuje się co zostanie zrobione, a nie łopata i heja do przodu.

        • 18 3

    • A pamiętacie takich wybitnych speców od dróg jak Pol albo Polaczek.

      I zmarnowane kolejne kadencje na pieprze..e !!
      Ja pierni..ę ! Po tych paru latach z Donkiem jednak jesteśmy w zupełnie innym miejscu. Pozdrawiam budowniczych :-)

      • 10 5

    • kocham ludzi gdzie w zdaniach robia POlska np albo POdziekujmy..... debilizm, czytac sie tego nie da

      • 4 1

  • Północ-Południe (25)

    wszystko tylko te południe, ale już Matarnia, Złota Karczma, Osowa, Nowy Świat są zapomniane. Te dzielnice są zaniedbane komunikacyjne, a budyń nic nie robi, tylko te południe i południe kasę ładuje !

    • 39 140

    • Bo to wlasnie "poludnie" sie w tym momencie rozwija, w tym kierunku Gdansk bedzie rosl. Reszta wymienionych dzielnic jest juz w jakims tam stopniu uksztaltowana i musi sobie dac rade sama.

      • 30 3

    • Też o wyborze twojego dożywotniego zadłużenia się na hipotekę i lokalizacji mieszkania (1)

      decydowała w 95% wysokość zdolności kredytowej?

      • 4 3

      • patrząc na samochody jakie tu parkują

        większość już kredyty spłaciła

        • 11 4

    • Trzeba było tak daleko nie kupować mieszkania (4)

      • 6 11

      • od ciebie na pewno nie kupię (3)

        w Bydgoszczy prędzej kupię

        • 8 1

        • (2)

          w Bydgoszczy buractwo ktore pozniej osiedla m.in. Sopot i sie panoszy gorzej jak Warszawka. Więc sie zastanów

          • 2 5

          • zasiedla

            gorzej niż

            • 4 0

          • Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz - obejrzyj, potem komentuj :)

            • 2 0

    • (2)

      Nie wiesz dlaczego? Bo tam ma kupionych najwięcej swoich mieszkań buahaha teraz trzeba sobie dobry dojazd do najlepszych kumpli zorganizować! :)

      • 2 7

      • (1)

        tyle że w osowej masz 4 autobusy, a na południu 45 linii i 8 tramwajowych. Jak to przypada na ludzi ? Policz sobie sam bo masz wysokie IQ...
        a podatki płacimy wszyscy, na komunikację również, śmieciu jeden !

        • 2 21

        • Ilość lini autobusowych i tramwajowych została lekko przesadzona

          Bo autobusowych jest z 12-15, a tramwajowych 3.
          Liczba mieszkańców hmm
          Osowa - 14.000
          Gdańsk Połódnie - ponad 75.000

          Rozumiesz teraz czemu tu się tak dużo teraz buduje, czy trzeba dalej tłumaczyć. Różnica jest ponad 5 krotna więc i wszystkiego więcej.

          A wam budują KM, więc będziecie mieli nawet lepiej niż Gdańsk Południe.

          • 17 2

    • O co chodzi z tą Osową ? (7)

      Z tego co się orientuję, to mieszkańcy tej dzielnicy nie chcą jakichkolwiek inwestycji, więc nikt na siłę budować im dróg nie będzie. Mieszkańcy tej dzielnicy nie chcieli nawet kładki nad obwodnicą. Stwierdzili, że wolą jeździć samochodami, to niech teraz sobie stoją w korkach.

      • 38 3

      • (6)

        Jakoś mi sie wierzyć nie chce, że ludzie nie chcieli kładki nad obwodnicą... Jeśli rzeczywiście tak było, to osowianie są wybitnymi burakami.

        • 9 3

        • tak było (3)

          Miała być kładka do ówczesnego Geanta w okolicach ul. Jednorożca, to mieszkańcy zaprotestowali.

          • 17 0

          • niestety to prawda.. :( (2)

            znalazło się paru buraków, którzy zrobili liberum veto i przez nich pozostałe tysiące normalnych cierpią :(

            • 15 0

            • Z tym cierpieniem to trochę przesada (1)

              • 1 1

              • no jak to, ciągle z cierpkimi minami chodzą przez jezdnie obwodnicy po wina...

                więc cierpią :)

                • 0 0

        • Było, było i ten buraczy trend ciągle trwa (1)

          Zablokowali przecież także Trasę Lęborską, a teraz wraca temat Nowej Spacerowej równoległej do Kielnieńskiej (gdzieś w okolicach Komandorskiej). Osowskie buractwo ma się świetnie, zresztą wiadomo dlaczego - po wojnie działki dostawali tam zasłużeni bojownicy o czerwone jutro naszej komuistycznej ojczyzny, na czele z pewnym znanym pośrednikiem nieruchomości.

          • 11 1

          • jaką? chyba Kaszubską

            • 1 0

    • bo dzielnica południe się rozbudowuje

      poza tym zaraz będziecie mieli tam kolej metropolitalną

      • 11 1

    • Słowackiego zrobili.

      Więc cała dzielnica Matarnia jest nie najgorzej skomunikowana jak weźmie się jeszcze pod uwagę przebiegającą obwodnicę i łatwy dojazd przez Kokoszki na W-Ztkę.

      A Osowa, no cóż mieli mieć drogę, nie chcieli. To czemu się dziwić, że jej nie budują? Mieli ją budować na siłę? Lepiej było przeznaczyć te pieniądze na potrzebne i chciane inwestycje.

      • 18 1

    • osowiakom nic nie pasuje.zawsze protesty to i inwestycji nie ma.

      • 7 0

    • przecież ludzie z Osowej i tak dojeżdzają do Gdańska przez "Południe" ;)

      • 3 1

    • (1)

      Matarnia, Złota Karczma są akurat super skomunikowane. Osowa faktycznie stoi - przez Spacerową.

      • 0 0

      • to nie stoi, ale spaceruje chyba? stoi to jak ciężko pracuje - się rucha panie szefie :)

        • 0 0

  • Pomijajac, ze ma byc jak najtaniej... (4)

    to ciagle bardzo dobra wiadomosc dla calej Moreny.

    • 72 9

    • na morenie ul.rakoczego to jakiś dramat (2)

      wjeżdżając z niedźwiednika - co to jest?!
      łata na łacie, to jak jazda terenowa!

      • 12 2

      • Ja to nazywam drogą wstydu (1)

        • 1 1

        • eee zjedź czsem swoim bolidu do centruma, to po powrotu tam na zadupiu gdzie wieje - piecku migowu zwana moreny ci się gładko

          wydajśnie. - product managier z Oliva gacie mieszkajoncy w si tałer koło kwadro tałers przy oliwa gacie

          • 2 0

    • FINISZ

      Trzeba się ewakuować z Moreny. Ruch samochodowy nie pozwoli na normalną egzystencje. A tak tu było cicho i spokojnie kiedyś.

      • 1 1

  • A co z tramwajem na morene z kartuskiej na bulońską?? (2)

    • 66 10

    • nie będzie.

      Najpierw zrobią pętle na Bulońskiej a dopiero sie kapną że trzeba ją jakoś połączyć z pętlą na Siedlcach

      • 19 4

    • kasy ni ma..... miałeś euro no i bedziesz odwiedzać ECS

      • 20 8

  • Znowu ohydna kostka bauma i chodniczki szerokości metra? (7)

    Ciasne przystanki tramwajowe, wiaty blokujące ruch, hektary trawników do załatwiania się dla piesków, tak projektują leśne dziadki z tego miasta

    • 74 22

    • wiesz co to jest przetarg nieograniczony, wystartuj, wygraj i zaprojektuj po swojemu. przecież to takie proste (1)

      • 16 11

      • kiepski tekst

        • 5 5

    • komuna upadła ponad 20 lat temu, ale ludzie komuny i ich potomkowie wciąż żyją (1)

      więc jak ma być projektowane?

      • 8 5

      • żyją i nadal o wszystkim decydują oni i ich dzieci

        • 1 0

    • i latarnie

      na środku chodnika, nie zapomnij, a i jeszcze studzienki w jezdni koniecznie pod kołami a nie tak jak na ul.Kontenerowej na chodniku bo przecież trzeba po nich napier....ć bo inaczej się nie da ...

      • 20 3

    • i ścieżka rowerowa tuż przed wiatą (1)

      • 8 1

      • Mam nadzieję, że chociaż nie pomylą kolorów ścieżki

        tak jak to było z nieistniejącą już oficjalnie ścieżką rowerową przy myśliwskiej - oczywiście nikt za to nie poniósł konsekwencji, bo wszyscy się znają.

        • 2 0

  • Kaktus mi wyrosnie jak to powstanie za mojego zycia:) (4)

    j/w

    • 26 59

    • no to ci wyrośnie maruderze

      chyba, że masz już 80 lat, to może wtedy nie

      • 25 2

    • OK tylko jak zbudują to niech ci wyrośnie tam gdzie się kończą plecy :-P

      • 13 3

    • jesteś poważnie chory?

      • 7 1

    • Dlatego na Twoim miejscu już zainwestowałbym w doniczkę:)

      • 3 0

  • Kiedy jakieś inwestycje w Gdyni a nie tylko Gdańsk,skończy się rządzenie tuska to i skończy się kasa dla poniemieckiego (8)

    a długi których teraz narobili sprawią że danzig padnie

    • 19 99

    • Przecież Gdynia buduje.

      Kotary, infobox, prywatne lotnisko dla vipów, nowy gmach UM.....

      O wydatkach na propagan... tfu promocję nie zapominając.

      Tak długo jak Szczurek jest obrażony na wszystkich dokoła i ma zdanie absolutnie wszystkich dookoła głęboko gdzieś to nie ma co liczyć na konkretne, praktyczne inwestycje z dofinansowaniem centralnym.

      • 33 0

    • twój stary poniemiecki

      • 17 0

    • Zazdrość

      Gdynia ma swoją kasę to niech nie wyciaga łapy po Gdańską.A jak Gdyni brakuje to niech im do Kaczor

      • 16 1

    • :)

      Gdynia inwestuje w przetwórnie ŚLEDZI nie wiedziales

      • 12 0

    • Przecież w ramach RPO WP 2007-2013 Gdynia też otrzymała kasę na dokumentację techniczną, zdaje mi się że na ul. Węglową, więc nie gadaj głupot że Gdynia nic nie dostaje.

      • 2 0

    • W gdyni powstaną śledziarnie

      ....Ewentualnie jakieś wysypisko

      • 3 0

    • Większośc obecnych inwestycji są prowadzone przez prywatne przedsiębiorstwa

      Więc nie martw się o Gdańsk, a o Gdynię, która głównie inwestuje własne pieniądze. Inwestycje, które obecnie pojawiły się w Gdańsku spowodują wzrost przychodów miasta, a najważniejsze że tym razem budżet jest zrównoważony. Gdyni zaś jest za mało inwestycji prywatnych, a i budżet znów ponad możliwości.

      • 3 0

    • Powiedz szczerze czy?

      byłeś kiedykolwiek na koncercie w Ergo Arenie, meczu, koncercie na PGE Arenie? myślę że byłeś frajerze a narzekasz na Gdańsk

      • 4 0

  • no i (3)

    bedzie piekna szybka nowa Bulonska a debilne skrzyzowanie Rakoczego z Bulonska nadal pozostanie? To lepiej nic nie robcie. Bo juz dzis korki niemiloserne a bedzie jeszcze gorzej. Na Rakoczego w strone Moreny korek rano siega do Potokowej po modernizacji bedzie do Slowackiego.

    • 69 16

    • (2)

      Skrzyżowanie Rakoczego-Bulońska zostanie przebudowane w ramach budowy linii tramwajowej Piecki-Migowo. Miejmy nadzieję, ze będa pieniądze.

      • 10 2

      • Miało być przebudowane przez Hossę (1)

        I nici z tego!
        Urzędnikom z DRMG wisi to czy będą korki na Morenie czy nie. Ich interesuje tylko to jak wyjadą z nowych osiedli nowi koloniści m. Gdańska

        • 7 2

        • no ale chętnych nie ma ten Central to więc i po co przebudowywać cokolwiek

          • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane