• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Bulońska z pętlą tramwajową i długą ścieżką rowerową

Maciej Naskręt
16 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza
Na południe od skrzyżowania ulic: Jabłoniowej i Warszawskiej, w ramach budowy ul. Nowej Bulońskiej zostanie zbudowana nowa pętla tramwajowa. Na południe od skrzyżowania ulic: Jabłoniowej i Warszawskiej, w ramach budowy ul. Nowej Bulońskiej zostanie zbudowana nowa pętla tramwajowa.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na zaprojektowanie 1,6-kilometrowej ul. Nowej Bulońskiej Północnej, która ma połączyć dwiema jezdniami istniejącą ul. Bulońską z Trasą W-Z na Jasieniu. Dokumentacja ma być gotowa do połowy 2014 r. W ramach projektu powstanie też nowa pętla tramwajowa i 2,1 km podwójnej ścieżki rowerowej.



W miniony piątek Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na opracowanie koncepcji i dokumentacji technicznej budowy ul. Nowej Bulońskiej Północnej, która ma połączyć w drugiej połowie tej dekady dwiema jezdniami istniejącą ul. Bulońską zobacz na mapie GdańskaTrasą W-Z na Jasieniu zobacz na mapie Gdańska.

Otwarcie kopert nastąpi tuż przed świętami Bożego Narodzenia. Możliwe, że wykonawcę poznamy na przełomie 2012 i 2013 r. O wyborze wykonawcy ma zadecydować w 95 proc. cena ofertowa i w 5 proc. wynagrodzenie za jeden pobyt w ramach nadzoru autorskiego, czyli uzgodnienia o możliwości wprowadzenia rozwiązań zamiennych w stosunku do tych w pierwotnym projekcie, zgłoszonych przez kierownika budowy.

Przyjrzeliśmy się dokumentacji przetargowej bliżej, by sprawdzić nie tylko kiedy i jakie dokumenty od wykonawcy zamówienia otrzyma inwestor, ale także jak bardzo zmieni się teren między Moreną a Jasieniem.

Zwycięzca przetargu do połowy przyszłego roku będzie musiał dostarczyć zamawiającemu koncepcję przebiegu nowej ulicy - przedstawić jej najkorzystniejszy przebieg w wymiarze ekonomicznym i technicznym, przy założeniu realizacji przedsięwzięcia w ramach decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (ZRiD).

Władze DRMG - inwestor - będą robiły wszystko, by nową drogę zmieścić na terenie należącym do gminy. Może jednak okazać się, że projektowaną drogę, ze względu na zróżnicowane ukształtowanie terenu - wzgórza morenowe - trzeba wybudować częściowo na terenach przyległych, należących do osób trzecich. Stąd inwestor dopuszcza nawet zmianę miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, by móc zbudować drogę.

Warto podkreślić, że niemal pewna jest likwidacja części rodzinnych ogródków działkowych. DRMG jednak w tej sytuacji ma zamiar wskazać działkowcom nowe lokalizacje. Dzięki temu rozwiązaniu działkowcy chętniej rezygnują z zajętych parceli, wybierając nowe, położone często w bardziej korzystnych dla nich lokalizacjach. Tak było chociażby w przypadku budowy Drogi Zielonej na granicy Brzeźna i Wrzeszcza.

Powstanie którego elementu ul. Nowej Bulońskiej będzie najważniejsze?

To właśnie zróżnicowanie terenu powoduje również, że niezbędna będzie budowa estakady w ciągu ul. Nowej Bulońskiej. Z podobnym problemem musieli poradzić sobie budowlańcy estakady w ciągu ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska na Morenie. Odpowiedź na pytanie: jak ten obiekt będzie wyglądać, poznamy najpóźniej do końca 2013 r. Natomiast pewna jest budowa przeprawy mostowej nad Potokiem Siedlickim. O jej kształcie zadecydują również projektanci.

W ciągu ul. Nowej Bulońskiej ma też zostać wykonane skrzyżowanie z ul. Nową Politechniczną, która na mapach miejscowego planu zagospodarowania wiedzie od Wrzeszcza pod estakadą w ciągu ul. Rakoczego, do właśnie planowanej ulicy. - W tym zakresie ma zostać wykonane także torowisko tramwajowe, by uniknąć ponownych prac na wspomnianym skrzyżowaniu. Identycznie postąpiliśmy m.in. przy rozbudowie skrzyżowania ul. Łostowickiej i ul. Kartuskiej - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Ucieszą się też rowerzyści. Przy ul. Nowej Bulońskiej Północnej powstanie ścieżka dla rowerów. To nie wszystko. W ramach budowy wspomnianej ulicy powstanie też ok. 500 metrów nowej ścieżki przy istniejącej już ul. Bulońskiej. W sumie rowerzyści zyskają po obu stronach istniejącej i nowej drogi ponad 2 km ścieżek rowerowych .

Projekt ul. Nowej Bulońskiej ma obejmować ponadto wykonanie węzła integracyjnego pod nazwą roboczą: Jabłoniowa. Powstanie on na południe od dzisiejszego skrzyżowania ul. Warszawskiej i ul. Jabłoniowej. Węzeł ma obejmować pętlę dla tramwajów i autobusów miejskich. W przypadku pojazdów szynowych będzie to pętla kierunkowa, czyli pasażerowie podróżujący w jednym z trzech kierunków (Morena, południe Gdańska, Chełm) będą wsiadali na innym peronie.

Wszystkie perony na nowym węźle będą zadaszone i wyposażone w wyświetlacz systemu informacji pasażerów. Ich długość powinna wynosić 35 metrów.

Co dalej, gdy już przebieg ul. Nowej Bulońskiej Północnej zostanie wybrany? W połowie 2013 roku inwestor złoży do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Urzędnicy od środowiska z pewnością wydadzą postanowienie, w którym będą oczekiwać od inwestora raportu o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Projektant ma go przygotować w ciągu trzech miesięcy.

Najpóźniej w połowie 2014 r. ma być gotowy projekty budowlany całej drogi oraz kosztorys inwestorski. Pozostaje wtedy już tylko uzyskanie pozwolenia na budowę i ZRiD-u u wojewody.

Całość prac projektanta miasto wycenia na kwotę 2 mln zł. 75 proc. tej kwoty będzie pochodzić ze środków Unii Europejskiej. O dofinansowaniu przedsięwzięcia pisaliśmy we wrześniu.

W budżecie na budowę ul. Nowej Bulońskiej trzeba zapisać 197 mln zł. Jeśli w ciągu nowej trasy po torach ma jeździć dodatkowo tramwaj, miasto będzie musiało dołożyć 22 mln zł. Są to jednak wstępne szacunki. Bardziej szczegółowe wyliczenia poznamy pewnie, gdy projekt budowlany ujrzy światło dzienne.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (185) 1 zablokowana

  • A czy po drodze będzie jakiś tunel do zasypania?

    • 5 5

  • !

    TAAAK !! JEST

    • 2 1

  • jea (1)

    PIERWSZA FOTA NAPRAWDE ZASŁUGUJE NA JAKĄŚ NAGORODE. Mapka na której nic nie widać i zaznaczony jest Jasień i ... Morena. GRATULACJE. jako mieszkaniec gdanska sam nie wiem jak to dokładnie zlokalizować

    • 10 0

    • Ja tam wszystko na tym planie widzę.

      • 1 0

  • najwyższy k... czas

    j.w.

    • 2 1

  • super

    oby im sie to wszystko udało!!!

    • 1 1

  • (4)

    Aprpos dróg rowerowych. Wreszcie pomyśleli że budwane drogi rowerowe trzeba łączyć , dlatego dobrzę że takowa powstanie także przy istniejącej już ulicy , dzięki temu Jasień połączy się z pozostałą siecią dróg. Szkoda że nie myśleli tak przy budowie Węzła Karczemki.Jakoś woli im zabrakło by dociągnąć drogę rowerową do istniejącego kawałka między Nowatorów a Stokłosy. To samo jest przy Sucharskiego tam też nikt nie pomyślał by drogę rowerową dociągnąć do Westerplatte.

    • 7 2

    • mogliby pomyśleć dalej i zrobić pasy rowerowe zamiast ścieżek

      • 1 1

    • O, Jezu, ale marudzisz. Czy to tak ciężko zrezygnować z roweru raz na jakiś czas? (2)

      Musisz wszędzie wozić w nim swój tyłek, nawet do kiosku za rogiem? To tak ciężko na 5 minut z niego zsiąść? Rozpieszczona księżniczka.

      • 0 1

      • a ty nie marudzisz, jak masz się zatrzymać przed przejściem dla pieszych (1)

        w swojej bryce? albo nie pomstujesz na redaktora Naskręta jak chce poprawić komfort ruchu pieszego przez zasypanie tuneli i likwidację estakady? Jak ma być droga rowerowa to powinna zapewniać jak najlepszą ciągłość jazdy, a nie traktować jazdy rowerem jak jazdy hulajnogą.

        • 0 1

        • Jakie to smutne, że nie umiesz rozpoznać kpiny.

          Nie wyszedłeś z twarzą.

          • 0 0

  • węzeł PRZESIADKOWY jabłoniowa

    taryfa każe unikać przesiadek,
    jechać choćby dookoła a nie przesiadać się.

    najtańszy bilet w 3m jest na linie, a nie czasowy z przesiadkami.

    inaczej w Wawie. tu zachecają do przesiadek i jazdy na wprost, bo najtańszy jest bilet za 20 minut

    • 1 3

  • A dlaczego tylko do Bulońskiej. Dalej nie dało rady, np. aż do lotniska? Aż się prosi o taką linię (1)

    • 2 5

    • To nie ten kierunek. Do lotniska jedzie się obwodnicą i potem Słowackiego - obie są gotowe.

      • 1 0

  • (1)

    ta nowa bolońska chyba nie w ta stronę? to raczej ludzie jadą w stronę centrum a nie odwrotnie?

    • 4 0

    • faktycznie, to w stronę tamtą, a nie w ta stronę

      • 0 0

  • (2)

    a po h... mi ten węzeł przesiadkowy gdzie mam się przesiadać za miasto

    • 4 4

    • to dla mieszkających za miastem

      • 3 0

    • Jak się ma trochę wyobraźni to się dostrzega potrzebę i pożytek (dla nas korzystających z komunikacji miejskiej) takich węzłów.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane