• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Bulońska z pętlą tramwajową i długą ścieżką rowerową

Maciej Naskręt
16 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza
Na południe od skrzyżowania ulic: Jabłoniowej i Warszawskiej, w ramach budowy ul. Nowej Bulońskiej zostanie zbudowana nowa pętla tramwajowa. Na południe od skrzyżowania ulic: Jabłoniowej i Warszawskiej, w ramach budowy ul. Nowej Bulońskiej zostanie zbudowana nowa pętla tramwajowa.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na zaprojektowanie 1,6-kilometrowej ul. Nowej Bulońskiej Północnej, która ma połączyć dwiema jezdniami istniejącą ul. Bulońską z Trasą W-Z na Jasieniu. Dokumentacja ma być gotowa do połowy 2014 r. W ramach projektu powstanie też nowa pętla tramwajowa i 2,1 km podwójnej ścieżki rowerowej.



W miniony piątek Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na opracowanie koncepcji i dokumentacji technicznej budowy ul. Nowej Bulońskiej Północnej, która ma połączyć w drugiej połowie tej dekady dwiema jezdniami istniejącą ul. Bulońską zobacz na mapie GdańskaTrasą W-Z na Jasieniu zobacz na mapie Gdańska.

Otwarcie kopert nastąpi tuż przed świętami Bożego Narodzenia. Możliwe, że wykonawcę poznamy na przełomie 2012 i 2013 r. O wyborze wykonawcy ma zadecydować w 95 proc. cena ofertowa i w 5 proc. wynagrodzenie za jeden pobyt w ramach nadzoru autorskiego, czyli uzgodnienia o możliwości wprowadzenia rozwiązań zamiennych w stosunku do tych w pierwotnym projekcie, zgłoszonych przez kierownika budowy.

Przyjrzeliśmy się dokumentacji przetargowej bliżej, by sprawdzić nie tylko kiedy i jakie dokumenty od wykonawcy zamówienia otrzyma inwestor, ale także jak bardzo zmieni się teren między Moreną a Jasieniem.

Zwycięzca przetargu do połowy przyszłego roku będzie musiał dostarczyć zamawiającemu koncepcję przebiegu nowej ulicy - przedstawić jej najkorzystniejszy przebieg w wymiarze ekonomicznym i technicznym, przy założeniu realizacji przedsięwzięcia w ramach decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (ZRiD).

Władze DRMG - inwestor - będą robiły wszystko, by nową drogę zmieścić na terenie należącym do gminy. Może jednak okazać się, że projektowaną drogę, ze względu na zróżnicowane ukształtowanie terenu - wzgórza morenowe - trzeba wybudować częściowo na terenach przyległych, należących do osób trzecich. Stąd inwestor dopuszcza nawet zmianę miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, by móc zbudować drogę.

Warto podkreślić, że niemal pewna jest likwidacja części rodzinnych ogródków działkowych. DRMG jednak w tej sytuacji ma zamiar wskazać działkowcom nowe lokalizacje. Dzięki temu rozwiązaniu działkowcy chętniej rezygnują z zajętych parceli, wybierając nowe, położone często w bardziej korzystnych dla nich lokalizacjach. Tak było chociażby w przypadku budowy Drogi Zielonej na granicy Brzeźna i Wrzeszcza.

Powstanie którego elementu ul. Nowej Bulońskiej będzie najważniejsze?

To właśnie zróżnicowanie terenu powoduje również, że niezbędna będzie budowa estakady w ciągu ul. Nowej Bulońskiej. Z podobnym problemem musieli poradzić sobie budowlańcy estakady w ciągu ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska na Morenie. Odpowiedź na pytanie: jak ten obiekt będzie wyglądać, poznamy najpóźniej do końca 2013 r. Natomiast pewna jest budowa przeprawy mostowej nad Potokiem Siedlickim. O jej kształcie zadecydują również projektanci.

W ciągu ul. Nowej Bulońskiej ma też zostać wykonane skrzyżowanie z ul. Nową Politechniczną, która na mapach miejscowego planu zagospodarowania wiedzie od Wrzeszcza pod estakadą w ciągu ul. Rakoczego, do właśnie planowanej ulicy. - W tym zakresie ma zostać wykonane także torowisko tramwajowe, by uniknąć ponownych prac na wspomnianym skrzyżowaniu. Identycznie postąpiliśmy m.in. przy rozbudowie skrzyżowania ul. Łostowickiej i ul. Kartuskiej - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Ucieszą się też rowerzyści. Przy ul. Nowej Bulońskiej Północnej powstanie ścieżka dla rowerów. To nie wszystko. W ramach budowy wspomnianej ulicy powstanie też ok. 500 metrów nowej ścieżki przy istniejącej już ul. Bulońskiej. W sumie rowerzyści zyskają po obu stronach istniejącej i nowej drogi ponad 2 km ścieżek rowerowych .

Projekt ul. Nowej Bulońskiej ma obejmować ponadto wykonanie węzła integracyjnego pod nazwą roboczą: Jabłoniowa. Powstanie on na południe od dzisiejszego skrzyżowania ul. Warszawskiej i ul. Jabłoniowej. Węzeł ma obejmować pętlę dla tramwajów i autobusów miejskich. W przypadku pojazdów szynowych będzie to pętla kierunkowa, czyli pasażerowie podróżujący w jednym z trzech kierunków (Morena, południe Gdańska, Chełm) będą wsiadali na innym peronie.

Wszystkie perony na nowym węźle będą zadaszone i wyposażone w wyświetlacz systemu informacji pasażerów. Ich długość powinna wynosić 35 metrów.

Co dalej, gdy już przebieg ul. Nowej Bulońskiej Północnej zostanie wybrany? W połowie 2013 roku inwestor złoży do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Urzędnicy od środowiska z pewnością wydadzą postanowienie, w którym będą oczekiwać od inwestora raportu o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Projektant ma go przygotować w ciągu trzech miesięcy.

Najpóźniej w połowie 2014 r. ma być gotowy projekty budowlany całej drogi oraz kosztorys inwestorski. Pozostaje wtedy już tylko uzyskanie pozwolenia na budowę i ZRiD-u u wojewody.

Całość prac projektanta miasto wycenia na kwotę 2 mln zł. 75 proc. tej kwoty będzie pochodzić ze środków Unii Europejskiej. O dofinansowaniu przedsięwzięcia pisaliśmy we wrześniu.

W budżecie na budowę ul. Nowej Bulońskiej trzeba zapisać 197 mln zł. Jeśli w ciągu nowej trasy po torach ma jeździć dodatkowo tramwaj, miasto będzie musiało dołożyć 22 mln zł. Są to jednak wstępne szacunki. Bardziej szczegółowe wyliczenia poznamy pewnie, gdy projekt budowlany ujrzy światło dzienne.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (185) 1 zablokowana

  • polecam!!

    • 1 0

  • skóra LEVI'S!

    • 1 1

  • 2014 ? projekt

    A może zaprojektuj i wybuduj będzie szybciej. Jeden przetarg i potem mniej zmian w projekcie.

    • 5 1

  • Projekt budowlany i kosztorys razem?

    no no no, to już nie tzreba projektu wykonawczego do okreslenia kosztorysu? Super.
    Patrząc na to, że miasto nie ma żadnej decyzji administracyjnej a projektowanie się dopiero zacznie -optymalna realziacja 2016 - 2018.
    Z własnego doświadczenia. Szybciej nie da rady.

    • 4 3

  • Mam nadzieje, że obecne zawirowania budżetowe nie przekreślą tej, jak i wszystkich innych programowanych inwestycji.

    • 2 1

  • Chory pomysł . Nie pchać więcej ruchu na Morenę! (4)

    Morena jest już zapchana.Najpierw Nowa Myśliwska i zabudowa poligonu teraz Nowa Bulońska. Po tej inwestycji bedzie dosłownie totalny klincz.Czy nie można wymysleć czegoś innego!

    • 7 3

    • i zostawić bulońską ślepą? zablokować rozwój sieci drogowej w osi północ-południe? Panikować można by było gdyby nie powstająca sieć tramwajowa (w przyszłym roku z pętli siedlce na morenę, do stacji PKM) i PKM. Na osłodę realne plany budowy Nowej Politechnicznej z tramwajem do wrzeszcza oraz odłożony na dalszy czas pomysł przedłużenia linii tramwajowej, obecnie mającej się kończyć na stacji PKM na Potokowej, do pętli na Zaspę śladem tzn Nowej Abrahama. Mało? Jako moreniak od 20 lat czekam z utęsknieniem aż morena stanie się ważnym węzłem komunikacyjnym bo za tym przyjdą kolejne inwestycje tym razem kapitału prywatnego.

      • 3 1

    • I najgorzej że to wszystko do Wrzeszcza jedzie Jaśkową Doliną (1)

      • 6 1

      • całe szczęście że niektórzy jeżdżą rowerem

        jak mają dalej, to mogliby skorzystać z systemu bike and ride, który mam nadzieję w końcu w Gdańsku powstanie.

        • 0 0

    • coś innego dawno zostało wymyślone, tylko realizacja idzie zbyt wolno

      po prostu tramwaj z Kartuskiej do Migowa, oprócz tego PKM oraz odpowiednie elementy systemu bike and ride. Wtedy będzie więcej miejsca dla chcących koniecznie korzystać z samochodu (niestety korki będą nadal, mimo rozwoju komunikacji publicznej).

      • 0 0

  • Panie Macieju a kiedy zostanie zburzona estakada nad Grunwaldzką? (2)

    Bo i tak nikt teraz tamtędy nie jeździ, stoi bezużyteczna.

    • 23 3

    • panie wojtku (1)

      kiedy zaczniesz myslec trollu?

      • 1 5

      • wlasnie... kiedy??? jak wiadomo wszyscy kierowcy omijaja ja szerokim lukiem

        i tyle

        • 0 1

  • EKRANY !!! (1)

    tylko nie zapomnijcie o ekranach ,żeby tak pięknie oszpecić tą trasę jak Słowackiego ! ha ha ha

    • 21 2

    • jest szansa ze ich nie bedzie, sa nowe przepisy;]

      • 2 0

  • pytanie

    czy w dokumentacji i terminarzu realizacji inwestycji uwzględniono protesty działkowiczów i blakady ekologów?

    • 9 1

  • czy przy Bulonskiej jest LASEK?? (2)

    to bedzie burdel prawie jak w Paryzu! ;)

    • 7 2

    • Bulęróż? To miałeś/łaś na myśli? (1)

      • 0 0

      • BULę to POdatki z BULem dzieki PO

        roz to tam pewnie nie bedzie, chociaz moze,,kto wie... ale za to co nazwe dali, to ich! jakby jakiejsc polskiej nie bylo

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane