• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Strefa Ograniczonej Dostępności - pomysły i wątpliwości naszego czytelnika

Michał Sadowski
5 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Od 1 czerwca obowiązują nowe granice Strefy Ograniczonej Dostępności. Ze strefy wyłączone zostały ulice Słodowników i Ławnicza oraz ulice Zbytki i Pocztowa. W połowie czerwca do SOD włączone zostaną ulice Kotwiczników, Za Murami oraz Ogarna. Od 1 czerwca obowiązują nowe granice Strefy Ograniczonej Dostępności. Ze strefy wyłączone zostały ulice Słodowników i Ławnicza oraz ulice Zbytki i Pocztowa. W połowie czerwca do SOD włączone zostaną ulice Kotwiczników, Za Murami oraz Ogarna.

Od 1 czerwca obowiązują nowe zasady funkcjonowania Strefy Ograniczonej Dostępności na Głównym Mieście w Gdańsku. Wprowadzone zmiany nie wszystkim w centrum Gdańska przypadły do gustu. Swoimi wątpliwościami i pomysłami, które usprawniłyby poruszanie się po Głównym Mieście dzieli się nasz czytelnik, pan Michał Sadowski.



Jak oceniasz rozszerzenie Strefy Ograniczonej Dostępności?

Jestem mieszkańcem Wrzeszcza, jednak przynajmniej raz dziennie przebywam w obszarze Śródmieścia i chciałbym podzielić się swoimi uwagami i obserwacjami.

Strefa Ograniczonej Dostępności jest nią tylko z nazwy. Notorycznie jest zastawiana przez nieuprawnione do wjazdu pojazdy, sądząc po tablicach rejestracyjnych należą one do osób spoza Gdańska. W godzinach wieczornych, kiedy Straż Miejska nie pracuje, nie ma praktycznie żadnego narzędzia do dyscyplinowania kierowców łamiących zasady wjazdu do tej strefy.

Decyzja o "prywatyzacji", bo inaczej tego nazwać nie można, miejsc postojowych poprzez oddanie miejskich gruntów komercyjnym firmom pod budowę parkingów podziemnych to skandal, którego skutki będą odczuwalne dla mieszkańców i dla budżetu miasta przez kilkadziesiąt lat.

Tak od 1 czerwca wygląda Strefa Ograniczonej Dostępności. Tak od 1 czerwca wygląda Strefa Ograniczonej Dostępności.
Jak powszechnie wiadomo budowa parkingu podziemnego w okolicach Podwala Staromiejskiego zobacz na mapie Gdańska będzie się wiązała z wycinką drzew, których niestety za dużo nie ma w tym obszarze, nie wiadomo również jaki będzie faktyczny koszt tej inwestycji, ponieważ nie wiemy, co znajduje się pod ziemią. Inwestycja jest również kontrowersyjna z uwagi na poziom wód gruntowych i jego wpływ na okoliczne budowle w tym Kościół św. Mikołaja.

FRAG przeciwko parkingowi pod Podwalem Staromiejskim



Miasto nie będzie miało żadnego wpływu na wysokość opłat za parkowanie, a jednocześnie zobowiązuje się zlikwidować minimum 51 proc. publicznych miejsc postojowych w Strefie Płatnego Parkowania - aby biznes opłacał się inwestorowi. Osobiście uważam, że decyzje związane z budową tych parkingów powinny być dokładnie sprawdzone przez odpowiednie służby antykorupcyjne.

Ponadto w godzinach wieczornych - szczególnie w okolicach ulicy Długiej i Długiego Targu - nie ma absolutnie żadnych patroli Straży Miejskiej ani umundurowanych funkcjonariuszy policji. Wszechobecne kluby ze striptizem ze swoimi promotorami oraz pijani turyści sprawiają, że nie jest to miejsce bezpieczne i przyjemne do wieczornych weekendowych spacerów.

Zdaniem naszego czytelnika bezpieczeństwo na Długim Targu i Długiej zależy od większej obecności w tym miejscu policji i straży miejskiej. Zdaniem naszego czytelnika bezpieczeństwo na Długim Targu i Długiej zależy od większej obecności w tym miejscu policji i straży miejskiej.

W związku z powyższym chciałbym zaproponować następujące rozwiązania:

  • Strefa Ograniczonej Dostępności - Instalacja mechanicznych zdalnie sterowanych zapór. Takie zapory nie tylko ograniczą nielegalny wjazd do strefy, ale także dodatkowo zabezpieczą teren przed ewentualnymi działaniami przestępczymi. Mieszkańcy strefy, policja, straż pożarna czy pogotowie mogliby otwierać zapory pilotem zdalnego sterowania (koszt zakupu takiego pilota nie jest wysoki).
  • Rezygnacja z budowy przynajmniej tych parkingów, których koszty finansowe, jak i środowiskowe są nieuzasadnione i zbyt wysokie - w tym rezygnacja z budowy parkingu przy Podwalu Staromiejskim.
  • Zmiana w warunkach przetargu i ewentualnej umowie z inwestorem zobowiązania miasta do likwidacji minimum 51 proc. miejsc postojowych w Strefie Płatnego Parkowania. Jest to zbyt wygórowana liczba.
  • Liczba miejsc do likwidacji powinna zostać określona dopiero po zmianie polityki parkingowej w Śródmieściu.


Jednym z pomysłów na ograniczenie ruchu samochodowego jest instalacja w Śródmieściu pneumatycznych słupków. Warunkiem, by system okazał się skuteczny jest ich bezawaryjność. Jednym z pomysłów na ograniczenie ruchu samochodowego jest instalacja w Śródmieściu pneumatycznych słupków. Warunkiem, by system okazał się skuteczny jest ich bezawaryjność.


Swoją drogą, czy ktoś policzył, jaki procent aut parkujących w SOD należy do mieszkańców, bądź jest zarejestrowana w Gdańsku? Problem parkingowy w Śródmieściu można i należy rozwiązać w inny, mniej kosztowny i bardziej racjonalny sposób. Miasto powinno wspomóc i zachęcić śródmiejskie wspólnoty mieszkaniowe np. do wydzielenia miejsc postojowych dla swoich mieszkańców na wewnętrznym terenie wspólnoty.

Ponadto dwie propozycje które można zrealizować osobno lub łącznie.

Stworzenie dwóch Stref Ograniczonej Dostępności. Obecna strefa pozostałaby bez zmian, dodano by drugą strefę obejmującą obszar Głównego Miasta oraz ewentualnie Starego Miasta. Wjazd do tej dodatkowej strefy mógłby uzyskać każdy zameldowany (bądź płacący podatki w Gdańsku lub posiadacz Karty Mieszkańca) mieszkaniec, który wystąpiłby o takową do Zarządu Dróg i Zieleni.

Wprowadzenie limitu czasowego np. 2 godziny - postoju na terenie Głównego Miasta. Taki limit można by wprowadzić na wszystkich bądź wybranych miejscach.

Uzasadnienie: Możliwość dojazdu samochodem w takim stopniu jak obecnie na teren Głównego Miasta powinna zostać zachowana dla wszystkich mieszkańców Gdańska.

Główne Miasto nie jest jedynie atrakcją turystyczną, proszę pamiętać, że na tym terenie znajduje się wiele urzędów, instytucji m.in. całodobowa poczta oraz punkty usługowe, z których korzystają mieszkańcy Gdańska.

Różnica między nami mieszkańcami a turystami jest taka, iż my przyjeżdżamy tutaj w wyżej wymienionych celach, korzystamy z usług, jakie oferuje Główne Miasto, restauracje, kawiarnie, lokale usługowe, wizyta w urzędzie. Najczęściej wystarczą nam 2-3 godziny i nie blokujemy miejsca postojowego przez cały dzień. Turysta, jeśli przyjeżdża na Głównego Miasta, potrzebuje znacznie więcej czasu.

Wszyscy wiemy, ile może trwać przejście wokół największych tylko atrakcji, wizyta w jednym muzeum plus obiad w restauracji. Wielu turystów przyjeżdża na weekend bądź dłużej. Być może uzasadnionym było by rozbudowanie wielopoziomowej infrastruktury parkingowej wokół obiektów typu ECS czy Muzeum II Wojny Światowej. Są to obiekty, przy których można spokojnie rozpoczynać spacer i zwiedzanie Gdańska. Nie są bardzo oddalone od Głównego Miasta. Budowa w tych miejscach naziemnych parkingów wielopoziomowych będzie o wiele tańszym i prostszym rozwiązaniem, które mogłoby być sfinansowane ze środków miasta bez udziału prywatnego inwestora.

Obecne i planowane parkingi w Śródmieściu Gdańska. Obecne i planowane parkingi w Śródmieściu Gdańska.
Pojawią się pewnie argumenty, iż na terenie Głównego Miasta znajdują się obiekty noclegowe, hotele i apartamenty na wynajem. Sprawa hoteli jest prosta, wykupienie miejsca postojowego w hotelu powinno umożliwić legalny dojazd i tylko dojazd do hotelu. W przypadku apartamentów być może stworzenie wyznaczonych miejsc postojowych z limitem postoju do 15 minut pozwoli turystom wypakować bagaże i odstawić auto na parking poza strefą.

Ważnym argumentem za takim rozwiązaniem byłoby pozostawienie Strefy Płatnego Parkowania, z której dochód trafiałby do budżetu miasta. Jako mieszkaniec Gdańska wolę płacić za parkowanie miastu aniżeli prywatnemu przedsiębiorcy. Budowa prywatnych parkingów będzie się wiązać ze zbyt dużym kosztem parkowania dla mieszkańców Gdańska, na który władze miasta nie będą mieć wpływu. Prywatny przedsiębiorca nie działa non profit i będzie chciał maksymalizować swoje zyski kosztem mieszkańców.

Władze miasta muszą dbać w przynajmniej takim samym stopniu o mieszkańców, jak dbają o turystów.
Michał Sadowski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (161) 7 zablokowanych

  • Za pomysł parkingu na Podwalu Staromiejskim ktoś powinien pójść siedzieć.

    Nie wierzę, że za tak d**ilnymi pomysłami (nad likwidacją miejskich, płatnych miejsc postojowych, tak żeby "pomóc" inwestorowi, nie będę się rozwodził bo szkoda nerwów) nie stoją łapówki. Ktoś musiał wziąć w łapę, mam nadzieję, że kiedyś prawda wyjdzie na jaw i złodzieje zostaną rozliczeni.

    • 38 9

  • Ale niby z jakiej racji tylko centrum miasta ograniczenie powinno byc tez w dzielnicach!

    Cały ruch transferowy kierować za miasto obwodnicami poto zostały zbudowane!

    • 13 4

  • Zwiększyć ograniczenie wjazdu (3)

    Zdecydowanie obszar Głównego i Starego Miasta powinien zostać zamknięty dla samochodów osób niezamieszkujących. Puścić autobusy i midibusy, a zamknąć przestrzeń dla samochodów, takie ulice jak Ogarna, Szeroka, Świętego Ducha czy Świętojańska powinny być brukowane, z jak najbardziej ograniczonym ruchem samochodowym.

    W ramach zwiększenia dostępności komunikacji zwiększyć częstotliwość kursowania linii numer 100 oraz dodać może jeszcze jedną linie dowożącą osoby z centrów komunikacyjnych (Dworzec Główny, Śródmieście, Przeróbka, Plac Trzech Krzyży).

    • 28 6

    • Pl. 3 krzyży jest w Wwie

      • 8 0

    • Daj spokój z ty brukiem. Źle się po tym chodzi w szpilkach. (1)

      A patrząc na bruk, np. przy bunkrze zwanym Teatrem Szekspirowskim, to w Gdańsku nie potrafi się zbudować porządnie ulicy brukowanej.

      • 5 1

      • Gdańsk potrafi ale konserwator sie miesza

        • 0 0

  • Tereny postoczniowe !!! (2)

    Taki obszar leży nie zagospodarowany !!!

    • 17 5

    • Tam nie można, tam konserwator zabytków zarezerwował miejsca na postawienie paru pomników.

      • 7 0

    • już sprzedany nie martw się

      tak jak PKS już dawno sprzedany czeka na zawalenie i zagospodarowanie

      • 0 0

  • We Wrocławiu (to tylko jedno z miast) (3)

    Można zaparkować w każdej uliczce przy rynku...
    Trzeba zmienić władze Gd.żeby normalnie dało się żyć!!!

    • 26 27

    • Nikt nie musi mieszkać w samym centrum, przenieś się do Letnicy, tam czeka na ciebie bezpłatne miejsce do parkowania.

      • 9 4

    • Pamiętam jak byłem mały to haratałem w gałę na takiej ulicy z chłopakami z całego sąsiedztwa. Dziś się nie da bo auta stoją.

      • 8 2

    • Kibol,a jednak dbam o ekologie

      A w Krakowie strefa bez aut jest bardzo duża i to jest super sprawa. Wszędzie samochody, wymiotować sie chce

      • 10 1

  • (1)

    prezydent miasta Gdańska nic nie potrafi tylko skłócić mieszkańców i po porady latać do gamonia Tuska,nie wiem dlaczego się wybiera takich nieudaczników.

    • 16 13

    • Inspirował ciebie tow. Jarosław?

      • 7 2

  • kocham artykuły pod którymi czytelnik wstydzi się podpisać z imienia i nazwiska

    • 16 5

  • Po co to wycie przecież głosowaliście na Panią Dulkiewicz (3)

    W Gdańsku będzie zaj..........cie,pseudo prezydenci Łodzi Poznania Warszawy Gdańska zrobili sobie wczoraj uroczystości 4 czerwca z tymi samymi komunistami co niby ich obalili :):):)
    To jest komedia hahahahha

    • 27 14

    • Wypad faszystkowski fanie Brałna

      • 6 3

    • Przenieś się do Wąchocka. Tam na ciebie czeka parking w stodole.

      • 4 3

    • Szczurek powiedział lisowi że oni zasila listy wyborcze PO.

      • 1 1

  • i**otyczny pomysł z tymi zaporami na pilota! Ja i tak będę wjeżdżał

    • 7 7

  • Krótko (1)

    Po co budować parkingi, które mają dać mniej miejsc niż jest obecnie? To korupcja władz miasta na 40 lat.

    • 15 5

    • co ty czytałeś ?

      parkingi mają być podziemne

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane