• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Strefa Ograniczonej Dostępności - pomysły i wątpliwości naszego czytelnika

Michał Sadowski
5 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Od 1 czerwca obowiązują nowe granice Strefy Ograniczonej Dostępności. Ze strefy wyłączone zostały ulice Słodowników i Ławnicza oraz ulice Zbytki i Pocztowa. W połowie czerwca do SOD włączone zostaną ulice Kotwiczników, Za Murami oraz Ogarna. Od 1 czerwca obowiązują nowe granice Strefy Ograniczonej Dostępności. Ze strefy wyłączone zostały ulice Słodowników i Ławnicza oraz ulice Zbytki i Pocztowa. W połowie czerwca do SOD włączone zostaną ulice Kotwiczników, Za Murami oraz Ogarna.

Od 1 czerwca obowiązują nowe zasady funkcjonowania Strefy Ograniczonej Dostępności na Głównym Mieście w Gdańsku. Wprowadzone zmiany nie wszystkim w centrum Gdańska przypadły do gustu. Swoimi wątpliwościami i pomysłami, które usprawniłyby poruszanie się po Głównym Mieście dzieli się nasz czytelnik, pan Michał Sadowski.



Jak oceniasz rozszerzenie Strefy Ograniczonej Dostępności?

Jestem mieszkańcem Wrzeszcza, jednak przynajmniej raz dziennie przebywam w obszarze Śródmieścia i chciałbym podzielić się swoimi uwagami i obserwacjami.

Strefa Ograniczonej Dostępności jest nią tylko z nazwy. Notorycznie jest zastawiana przez nieuprawnione do wjazdu pojazdy, sądząc po tablicach rejestracyjnych należą one do osób spoza Gdańska. W godzinach wieczornych, kiedy Straż Miejska nie pracuje, nie ma praktycznie żadnego narzędzia do dyscyplinowania kierowców łamiących zasady wjazdu do tej strefy.

Decyzja o "prywatyzacji", bo inaczej tego nazwać nie można, miejsc postojowych poprzez oddanie miejskich gruntów komercyjnym firmom pod budowę parkingów podziemnych to skandal, którego skutki będą odczuwalne dla mieszkańców i dla budżetu miasta przez kilkadziesiąt lat.

Tak od 1 czerwca wygląda Strefa Ograniczonej Dostępności. Tak od 1 czerwca wygląda Strefa Ograniczonej Dostępności.
Jak powszechnie wiadomo budowa parkingu podziemnego w okolicach Podwala Staromiejskiego zobacz na mapie Gdańska będzie się wiązała z wycinką drzew, których niestety za dużo nie ma w tym obszarze, nie wiadomo również jaki będzie faktyczny koszt tej inwestycji, ponieważ nie wiemy, co znajduje się pod ziemią. Inwestycja jest również kontrowersyjna z uwagi na poziom wód gruntowych i jego wpływ na okoliczne budowle w tym Kościół św. Mikołaja.

FRAG przeciwko parkingowi pod Podwalem Staromiejskim



Miasto nie będzie miało żadnego wpływu na wysokość opłat za parkowanie, a jednocześnie zobowiązuje się zlikwidować minimum 51 proc. publicznych miejsc postojowych w Strefie Płatnego Parkowania - aby biznes opłacał się inwestorowi. Osobiście uważam, że decyzje związane z budową tych parkingów powinny być dokładnie sprawdzone przez odpowiednie służby antykorupcyjne.

Ponadto w godzinach wieczornych - szczególnie w okolicach ulicy Długiej i Długiego Targu - nie ma absolutnie żadnych patroli Straży Miejskiej ani umundurowanych funkcjonariuszy policji. Wszechobecne kluby ze striptizem ze swoimi promotorami oraz pijani turyści sprawiają, że nie jest to miejsce bezpieczne i przyjemne do wieczornych weekendowych spacerów.

Zdaniem naszego czytelnika bezpieczeństwo na Długim Targu i Długiej zależy od większej obecności w tym miejscu policji i straży miejskiej. Zdaniem naszego czytelnika bezpieczeństwo na Długim Targu i Długiej zależy od większej obecności w tym miejscu policji i straży miejskiej.

W związku z powyższym chciałbym zaproponować następujące rozwiązania:

  • Strefa Ograniczonej Dostępności - Instalacja mechanicznych zdalnie sterowanych zapór. Takie zapory nie tylko ograniczą nielegalny wjazd do strefy, ale także dodatkowo zabezpieczą teren przed ewentualnymi działaniami przestępczymi. Mieszkańcy strefy, policja, straż pożarna czy pogotowie mogliby otwierać zapory pilotem zdalnego sterowania (koszt zakupu takiego pilota nie jest wysoki).
  • Rezygnacja z budowy przynajmniej tych parkingów, których koszty finansowe, jak i środowiskowe są nieuzasadnione i zbyt wysokie - w tym rezygnacja z budowy parkingu przy Podwalu Staromiejskim.
  • Zmiana w warunkach przetargu i ewentualnej umowie z inwestorem zobowiązania miasta do likwidacji minimum 51 proc. miejsc postojowych w Strefie Płatnego Parkowania. Jest to zbyt wygórowana liczba.
  • Liczba miejsc do likwidacji powinna zostać określona dopiero po zmianie polityki parkingowej w Śródmieściu.


Jednym z pomysłów na ograniczenie ruchu samochodowego jest instalacja w Śródmieściu pneumatycznych słupków. Warunkiem, by system okazał się skuteczny jest ich bezawaryjność. Jednym z pomysłów na ograniczenie ruchu samochodowego jest instalacja w Śródmieściu pneumatycznych słupków. Warunkiem, by system okazał się skuteczny jest ich bezawaryjność.


Swoją drogą, czy ktoś policzył, jaki procent aut parkujących w SOD należy do mieszkańców, bądź jest zarejestrowana w Gdańsku? Problem parkingowy w Śródmieściu można i należy rozwiązać w inny, mniej kosztowny i bardziej racjonalny sposób. Miasto powinno wspomóc i zachęcić śródmiejskie wspólnoty mieszkaniowe np. do wydzielenia miejsc postojowych dla swoich mieszkańców na wewnętrznym terenie wspólnoty.

Ponadto dwie propozycje które można zrealizować osobno lub łącznie.

Stworzenie dwóch Stref Ograniczonej Dostępności. Obecna strefa pozostałaby bez zmian, dodano by drugą strefę obejmującą obszar Głównego Miasta oraz ewentualnie Starego Miasta. Wjazd do tej dodatkowej strefy mógłby uzyskać każdy zameldowany (bądź płacący podatki w Gdańsku lub posiadacz Karty Mieszkańca) mieszkaniec, który wystąpiłby o takową do Zarządu Dróg i Zieleni.

Wprowadzenie limitu czasowego np. 2 godziny - postoju na terenie Głównego Miasta. Taki limit można by wprowadzić na wszystkich bądź wybranych miejscach.

Uzasadnienie: Możliwość dojazdu samochodem w takim stopniu jak obecnie na teren Głównego Miasta powinna zostać zachowana dla wszystkich mieszkańców Gdańska.

Główne Miasto nie jest jedynie atrakcją turystyczną, proszę pamiętać, że na tym terenie znajduje się wiele urzędów, instytucji m.in. całodobowa poczta oraz punkty usługowe, z których korzystają mieszkańcy Gdańska.

Różnica między nami mieszkańcami a turystami jest taka, iż my przyjeżdżamy tutaj w wyżej wymienionych celach, korzystamy z usług, jakie oferuje Główne Miasto, restauracje, kawiarnie, lokale usługowe, wizyta w urzędzie. Najczęściej wystarczą nam 2-3 godziny i nie blokujemy miejsca postojowego przez cały dzień. Turysta, jeśli przyjeżdża na Głównego Miasta, potrzebuje znacznie więcej czasu.

Wszyscy wiemy, ile może trwać przejście wokół największych tylko atrakcji, wizyta w jednym muzeum plus obiad w restauracji. Wielu turystów przyjeżdża na weekend bądź dłużej. Być może uzasadnionym było by rozbudowanie wielopoziomowej infrastruktury parkingowej wokół obiektów typu ECS czy Muzeum II Wojny Światowej. Są to obiekty, przy których można spokojnie rozpoczynać spacer i zwiedzanie Gdańska. Nie są bardzo oddalone od Głównego Miasta. Budowa w tych miejscach naziemnych parkingów wielopoziomowych będzie o wiele tańszym i prostszym rozwiązaniem, które mogłoby być sfinansowane ze środków miasta bez udziału prywatnego inwestora.

Obecne i planowane parkingi w Śródmieściu Gdańska. Obecne i planowane parkingi w Śródmieściu Gdańska.
Pojawią się pewnie argumenty, iż na terenie Głównego Miasta znajdują się obiekty noclegowe, hotele i apartamenty na wynajem. Sprawa hoteli jest prosta, wykupienie miejsca postojowego w hotelu powinno umożliwić legalny dojazd i tylko dojazd do hotelu. W przypadku apartamentów być może stworzenie wyznaczonych miejsc postojowych z limitem postoju do 15 minut pozwoli turystom wypakować bagaże i odstawić auto na parking poza strefą.

Ważnym argumentem za takim rozwiązaniem byłoby pozostawienie Strefy Płatnego Parkowania, z której dochód trafiałby do budżetu miasta. Jako mieszkaniec Gdańska wolę płacić za parkowanie miastu aniżeli prywatnemu przedsiębiorcy. Budowa prywatnych parkingów będzie się wiązać ze zbyt dużym kosztem parkowania dla mieszkańców Gdańska, na który władze miasta nie będą mieć wpływu. Prywatny przedsiębiorca nie działa non profit i będzie chciał maksymalizować swoje zyski kosztem mieszkańców.

Władze miasta muszą dbać w przynajmniej takim samym stopniu o mieszkańców, jak dbają o turystów.
Michał Sadowski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (161) 7 zablokowanych

  • Nie, nie, nie, nie i nie (3)

    Trzeba odzyskiwać ulice dla ludzi i ułatwiać ruch pieszy, rowerowy i rozwijać transport zbiorowy.
    Mieszkańcy mogą dojechać do posesji pod warunkiem że samochód zniknie z ogolnodostępnej ulicy.
    Ulica to nie tylko transport i parking. To przedewszystkim miejsce społecznych interakcji.
    A jak ktoś woli mieszkać samotnie w domu na obrzeżach to zapraszamy autobusem i tramwajem.

    • 13 25

    • ale UM tego nie umie. Widze na codzien jak "rozwinal" niegdys sprawna komunikacje publiczna

      Pobudowali galerie na kazdym rogu glownych arterii, a tam ludzie jezdza samochodami, bo nawet jesli by jechali po d*perel to taka galeria handlowa juz nie zapewnia wlasnego transportu (jak bylo drzewiej).

      • 2 1

    • Bardzo się z tobą zgadzam

      • 1 0

    • Ale d**ilne określenie: "społecznych interakcji". To coś takiego jak "przestrzeń wspólna". Ale się uśmiałem....

      • 0 0

  • Co to za ankieta?

    Czy wy potraficie konstruować ankiety?
    Jak mam odpowiedzieć gdy wszystkie trzy odpowiedzi są na tak.

    A. Tak
    B. Nie
    C. Wisi mi

    To tsk w skrócie jak powinna wyglądać Ankieta.

    • 9 0

  • Te plany parkingowe Gdańska to śmierdzą korupcją na kilometr. (1)

    • 18 7

    • Wystarczy sie przejsc do urzedu i posluchać gadek w wydziale terenowym miasta

      Teraz maja otwarte drzwi bo brak klimy wiec slychac dobrze o tych planach.

      Bialy kolnierzyk wychodzi i nadaje gadką jakby bylo to miasto prywatnego wlasciciela, a oni sa tylko zolnierzami ich mafijnych interesów. Oto Gdansk obecnie.

      • 2 1

  • Rada Dzielnicy

    RD Śródmieście składa się w dużej części z przedstawicieli Wszystko dla Gdańska. Na przedostatniej sesji RD, radni z WDG wprowadzili przedstawicieli inwestora żeby ci przekonali opornych radnych do tej inwestycji. RD będzie raczej opiniowac pozytywnie ta inwestycje wbrew woli mieszkańców

    • 7 2

  • pneumatyczne słupki ?

    jest taki na Ogarnej, działał w porywach może parę miesięcy, teraz jest bezużyteczny, ale kasa wydana.

    • 9 0

  • A co z rowerzystami?

    Tam też nie powinni wjeżdżać bo zakłócają ruch turystyczny i straszą przechodniów.

    • 12 6

  • Miasto prywatne, wiec po co nam urzednicy i prezydent?

    • 5 3

  • Autor zostanie wpisany na listę kłopotliwych mieszkańców UM (1)

    Walka z wiatrakami albo "gadał dziad do obrazu". Autor niezależnie od sensowności swoich propozycji po prostu robi kłopot i przykrość urzędnikom. Nie zostanie mu to zapomniane. Społecznicy w Gdańsku powinni ograniczyć się do dokarmiania kotów. W skrócie - podziwiam i współczuję. Ostatnie zdanie to krzyk rozpaczy: "Władze miasta muszą dbać w przynajmniej takim samym stopniu o mieszkańców, jak dbają o turystów." Moim zdaniem najpierw mieszkańcy, długo długo nic, wreszcie turyści, a w Gdańsku jest "developerzy, długo długi nic, turyści" (mieszkańcy to tylko kłopot).

    • 15 3

    • Trochę to gorzkie, ale prawdziwe.

      • 2 1

  • (6)

    Dwa słowa: Komunikacja miejska.

    I po problemie.

    Ale u nas to jeszcze 100 lat, zanim będzie coś sensownego.

    • 9 6

    • dobre juz bylo.

      wiec raczej 20 lat po. Wszystko leci, na pysk.

      • 2 0

    • Komunikacja dobra była tam przed wojną (2)

      Jak po targu drzewnym i węglowym i stągiewnej jeździły tramwaje. Szkoda, że mając gotową i sprawdzoną receptę na skomunikowanie tych miejsc nasi włodarze trzymają się i**otycznych i drogich pomysłów typu budowa parkingów. Pytanie do urzędników: wy widzieliscie kiedyś miasto na zachód od Łaby? Jeśli nie, nie powinniście w ogóle brać się za Gdansk.

      • 2 3

      • ty tak naprawdę, czy jesteś kolejnym tolem ? (1)

        nareszcie mamy piękny deptak na Stągiewnej
        a tobie marzy jego likwidacja i wprowadzenie tam jakiejś komunikacji ?

        moim zdaniem twój pomysł jest i**otyczny

        • 2 1

        • Przeczytaj uważnie jeszcze raz

          To nie mój pomysł, tylko przedwojennych urbanistów, którzy naprawdę wiedzieli co robią - odsyłam do historycznych książek o Gdańsku. Nie, nie jestem tolem, czy co tam chciałeś napisać. I tak, uważam, że GM i SM jest niedostatecznie skomunikowane, skoro nawet ludzie z Gdańska wolą tam wjeżdżać samochodami, a nie komunikacją. Obserwuję też inne miasta i widzę jak gdansk ustawicznie strzela sobie w stopę

          • 0 1

    • przesiadłbym się ale, jadą coraz wolniej (1)

      co kawałek robią przejścia dla pieszych na przelotowych arteriach,
      czas przejazdu coraz dłuższy,
      komunikacja (szczególnie tramwaje) awaryjna

      • 4 1

      • i nawet one stają co chwila na światłach i na tych przejściach dla pieszych, a gdzie nie gdzie pomiędzy przystankami są z dwie lub trzy takie uliczki gdzie stoi tramwaj albo jest jeszcze dodatkowo przejscie dla pieszych ...

        • 1 0

  • Dziwne, jest juz inny prezydent miasta (2)

    a inwestycje deweloperskie wciąż rosną. Tu śródmieście a najciekawsza jest inwestycja przy ZOO w otulinie parku krajobrazowego... W kolejnym kroku wytną cały las do obwodnicy i postawia apartamenty?

    • 16 1

    • Przecież obecna pani prezydent deklarowała kontynuację polityki poprzednika. (1)

      A większość gdańszczan ją zaklepała.

      • 4 1

      • Jaka wiekszosc? Nikt inny nie wystawil kandydata?

        I przypomne ci, ze Plazynski nie startowal. Co probujecie wmowic ludziom.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane